The Beautiful Country (2004)

Verenigde Staten / Noorwegen

geregisseerd door Hans Petter Moland
met Damien Nguyen, Bai Ling en Nick Nolte

Eén van de consequenties van de Vietnam-oorlog, waren de kinderen die GI's achterlieten bij hun Vietnamese vriendinnen. Deze vrouwen werden gediscrimineerd, behandeld als collaborateurs en hun kinderen misbruikt. Het verhaal gaat over één van deze kinderen, Binh, die zijn dorp moet verlaten en naar Saigon trekt. Uiteindelijk probeert hij te vluchten naar Amerika en op zoek te gaan naar zijn vader.

avatar van eavymetal
PinheadRules schreef:
Indrukwekkende film. Goed geacteerd, heel overtuigend. Mooie settings, mooie sfeer. Komt echter wat langzaam op gang maar is zeker de moeite waard!

Deze film is inderdaad het bekijken helemaal waard.

Eerlijk, menselijk, actueel, krachtig, heftig, aangrijpend en loodzwaar verhaal (zonder gedraai) over een van de wrede gevolgen van de Amerikaanse inmenging in Vietnam met een bizarre ontknoping. Buiten alles om kun je al geen grotere tegenstelling vinden dan tussen het vochtige groene Vietnamese platteland en de gortdroge vlaktes van West Texas. De cast is sterk.

avatar van DjFrankie
Mooi onderhoudend drama, goed gefilmd, en zeer confronterend (was op het schip geen voedsel genoeg, de eerste scene in Amerika gooit Binh kilo's eten weg).

avatar van 93.9
Erg goede film. Geen scene was slecht of zonder geweten.
Detail dat mij als muziekliefhebber dan weer opviel was Aha's Take On Me. Lekker chauvinistisch van de regisseur. En het klopt dat was ook een hit in de VS destijds.
Zo wie zo geen fouten kunnen ontdekken met de terugkeer naar jaren 80.

Ook Lene Lovich Lucky Number One hoorde ik langs komen

avatar van sumitta
Ingetogen, oprecht en subtiel aanvoelende roadmovie/drama die dermate indruk maakte dat hij nog wel even is blijven hangen. Vietnam en de V.S. worden beide mooi in beeld gebracht en prachtig op hun plaats gezet. Dan de formidabele score van Zbigniew Preisner, de prima cast (vooral genoten van Bai Ling en Nick Nolte), maar zeker ook de menselijke thema's die worden aangesneden en het verloop van het verhaal waren dik in orde. Heerlijke film!
Platteland - stad - boot - vluchtelingenkamp - boot - stad - platteland.

Rijk geschakeerd drama, waarin zaken voorbijkomen als discriminatie, corruptie, mensenhandel, uitbuiting en verzoening. Mooie rollen van Damien Nguyen en Bai Ling. Onderhoudende film. Minstens zo treffend als Oliver Stone’s Heaven & Earth (1993).

avatar van Pazmaster
Een uitstekend drama over een Vietnamese jongen die zijn land ontvlucht en de reis maakt naar Amerika in de hoop dat hij zijn vader zal vinden. Een mooi verhaal met een sterk einde en een prima spelende cast. Geen bekende film maar ik ben blij dat ik deze op het spoor ben gekomen, zeker de moeite waard!