- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste oorlogsfilms
Beste oorlogsfilms
Ziegler
-
- 539 berichten
- 261 stemmen
Waarom noemt niemand the thin red line?
Als ik dit draadje bekijk is het begrip oorlogsfilm een beetje breed genomen. Een film die handelt ten tijde van de kruistochten is natuurlijk een oorlogsfilm.
Het mooie van the thin red line is dat het over oorlogvoeren gaat. Niet over d-day of een andere veldslag. In die zin is Apocalypse now ook een perfect voorbeeld. Deze gaat over oorlog. Niet over een toevallige veldslag.
John Milton
-
- 22066 berichten
- 11957 stemmen
Staat erin hoor Ziegler, op plekje 24. Klik maar op de linkjes onder dat screenshot...
Ziegler
-
- 539 berichten
- 261 stemmen
Oke, ik had moeten zeggen 'waarom noemen zo weinigen . . . . '.
Edit: ik kijk wat verder terug en gelukkig wordt hij al vaker genoemd.
TornadoEF5
-
- 5577 berichten
- 1557 stemmen
Ik zou niet gelijk voor de redux gaan bij Apocalypse now, maar er zijn er vast genoeg die denken JM wat roep je nu. Das Boot zijn ook meerdere versies van in omloop, maar daar durf ik momenteel geen advies over te geven. Denk dat ik de director's cut van 208 minuten meermaals gezien heb, en die kon ik zeer waarderen.
Neen, ga sowieso de 150 min versie kijken. Als ik het een goede film vind, dan zal ik ooit wel eens de redux zien. Zelfs als ik het niet goed vind, zal ik ook wel nog eens de redux kijken, wanneer ik er "rijper" voor zal zijn. We zien wel. Van Das Boot heb ik de blu-ray dus ik ga wel zien welke versie ik zie. Uiteindelijk moet je het toch maar op je laten afkomen.
Ziegler
-
- 539 berichten
- 261 stemmen
Ik kijk eigenlijk nooit de director's cut. Ik mag toch aannemen dat ze in eerste instantie een zo goed mogelijke film maken?
John Milton
-
- 22066 berichten
- 11957 stemmen
Wie zijn ze? De studio gaat niet altijd akkoord met de versie die de regisseur inlevert. Je mag aannemen dat ze allebei een visie hebben over wat het beste is. En wanneer een studio de visie van een regisseur overruled is dat soms een verbetering (schijnbaar was de eerste versie van The Godfather een drama), soms verknippen ze een film totaal. En daar zijn helaas genoeg voorbeelden van.
Bij een Blade Runner maakt het niet veel uit. Maar bij een Troy, een Kingdom of Heaven of de LOTR trilogie maakt het mij wel degelijk uit. Het is niet zo dat de kortste in de bioscoop verschenen versie persé de beste is
Ziegler
-
- 539 berichten
- 261 stemmen
Maar het is toch diezelfde maatschappij die later de director's cut uitbrengt? Ik heb het gevoel dat het een verdienmodel is eerlijk gezegd.
Maar goed, ik heb er nog niet veel gezien. Ik herinner me de langere versie van Amadeus. Voegde niets toe aan een toch al uitstekende film. Behalve 20 minuten. Ook al zoiets: waarom duurt de dirctor's cut altijd langer? Of kent iemand een voorbeeld waar dat niet het geval is?
John Milton
-
- 22066 berichten
- 11957 stemmen
Ook al zoiets: waarom duurt de dirctor's cut altijd langer? Of kent iemand een voorbeeld waar dat niet het geval is?
FSM Board: Director's cuts shorter than the original releases - filmscoremonthly.com
Maar dat is idd zeldzaam
Ziegler
-
- 539 berichten
- 261 stemmen
Grappig om door te nemen dat draadje. Vooral een Oliver Stone die bij Alexander maar blijft monteren en op 4 versies uitkomt! Of Mann die in 2e instantie hier en daar een zinnetje weghaalt.
blackwolves
-
- 652 berichten
- 644 stemmen
halo mensen weet er iemand van jullie hier wat zijn de beste oorlog films op blu ray die echt de moeite van het kopen waard zijn. bedankt alvast voor het antwoord
John Milton
-
- 22066 berichten
- 11957 stemmen
halo mensen weet er iemand van jullie hier wat zijn de beste oorlog films op blu ray die echt de moeite van het kopen waard zijn. bedankt alvast voor het antwoord
Gaat het erom of de oorlogsfilm goed is, of het meer specifiek een goede uitgave op blu-ray is?
ElPatron
-
- 15 berichten
- 0 stemmen
Niet de beste oorlogsdrama's, maar wel de meest weerzinwekkende - beslist geen gezellige filmavond wanneer je ze gaat zien:
1. The Grey Zone uit 2001,
2. Son of Saul uit 2015,
3. ???
Ziegler
-
- 539 berichten
- 261 stemmen
Son of Saul kijk ik om die reden ook niet. Ik heb genoeg gezien op dat vlak. Geen behoefte aan meer, hoe goed het wellicht cinematografisch ook is.
Shadowed
-
- 9454 berichten
- 5793 stemmen
1. Idi I Smotri
2. Schindler's List
3. Son of Saul
Kondoro
-
- 10982 berichten
- 2627 stemmen
Jelle20X
-
- 6 berichten
- 2 stemmen
De beste oorlogsfilms vindt ik
Anne Frank the whole story
suskind
schindler's list
playing for time
escape from sobibor
jakob the liar
allied
australia
bankier in het verzet
das boot
de fuke
die blechtrommel
haar naam was sarah
het bittere kruid
het bombardement
het meisje met het rode haar
holocaust serie
la vita e bella
oorlogsgeheimen
oorlogswinter
pearl harbor
riphagen
snuf de hond in oorlogstijd
soldaat van oranje
sonny boy
sophie's choice
suite francaise
the book thief
the boy in the striped pyjamas
the pianist
the zookeeper's wife
zwartboek
the diary of anne frank 1959
de tweeling
der untergang
defiance
ghostman
-
- 5723 berichten
- 5 stemmen
1 - Platoon
Ik ben vooral dol op de Sovjetoorlogsfilms .
Proverka na Dorogakh (1971) van Aleksei German is een meesterwerk !
Voskhozhdeniye (1977) van Larisa Shepitko ,
V boy idut odni stariki (1973) van Leonid Bykov is ook een schitterende klassieker ...
1. The Big Red One (1980)
2. Proverka na dorogakh (1971)
3. Land and Freedom (1995)
4. Full Metal Jacket (1987)
5. Ofitsery (1971)
Ook interessant :
La grande illusion (1937)
Aleksandr Nevskiy (1938)
Paisà (1946)
Bitter Victory (1957)
Viva l'Italia (1961)
Csillagosok, katonák (1967)
Cross of Iron (1977)
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
MIJN TOP 30:
01. 1993: Schindler's List (Steven Spielberg)
02. 2006: Zwartboek (Paul Verhoeven)
03. 2005: Un amour à taire/A Love to Hide (Christian Faure)
04. 2007: Se, jie/Lust, Caution (Ang Lee)
05. 1986: De aanslag (Fons Rademakers)
06. 2002: The Pianist (Roman Polanski)
07. 1998: Saving Private Ryan (Steven Spielberg)
08. 2014: The Imitation Game (Morten Tyldum)
09. 2002: De tweeling Ben Sombogaart)
10. 1977: Soldaat van Oranje (Paul Verhoeven)
11. 1958: The Young Lions (Edward Dmytryk)
12. 2013: Unsere Mütter, unsere Väter (Philipp Kadelbach)
13. 1942: Casablanca (Michael Curtiz)
14. 1939: Gone with the Wind (Victor Fleming, George Cukor & Sam Wood)
15. 2007: Atonement (Joe Wright)
16. 1946: The Best Years of Our Lives (William Wyler)
17. 1977: Una giornata particolare/A Special Day (Ettore Scola)
18. 2010: Incendies (Denis Villeneuve)
19. 2004: Der Untergang (Oliver Hirschbiegel)
20. 1997: La vita è bella/Life Is Beautiful (Roberto Benigni)
21. 2002: Yossi & Jagger (Eytan Fox)
22. 2005: Paradise Now (Hany Abu-Assad)
23. 1978: The Deer Hunter (Michael Cimino)
24. 2008: The Boy in the Striped Pyjamas (Mark Herman)
25. 1984: The Killing Fields (Roland Joffé)
26. 2006: El laberinto del fauno/Pan's Labyrinth (Guillermo del Toro)
27. 2004: Brodre/Brothers (Susanne Bier)
28. 2011: War Horse (Steven Spielberg)
29. 1953: From Here to Eternity (Fred Zinnemann)
30. 2017: Dunkirk (Christopher Nolan)
Basto
-
- 10530 berichten
- 6988 stemmen
1 Apocalypse Now
2 The Thin Red Line
3 Full Metal Jacket
4 Underground
5 idi I Smotri
6 Soldaat van Oranje
7 Platoon
8 The Deerhunter
9 Das Boot
10 Voyna i Mir
IH88
-
- 9159 berichten
- 3119 stemmen
Hierbij mijn top 30. Ik heb wel de IMDb genreaanduiding aangehouden. Geen Zero Dark Thirty, Lawrence of Arabia, Braveheart of Blood Diamond dus, maar wel The Great Dictator, Casablanca, Pan's Labyrinth en To Be or Not To Be.
1. Saving Private Ryan (1998) - MovieMeter.nl
2. Der Untergang (2004) - MovieMeter.nl
3. Inglourious Basterds (2009) - MovieMeter.nl
4. Casablanca (1942) - MovieMeter.nl
5. El Laberinto del Fauno (2006) - MovieMeter.nl
6. Das Boot (1981) - MovieMeter.nl
7. Schindler's List (1993) - MovieMeter.nl
8. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) - MovieMeter.nl
9. The Best Years of Our Lives (1946) - MovieMeter.nl
10. Apocalypse Now (1979) - MovieMeter.nl
11. Judgment at Nuremberg (1961) - MovieMeter.nl
12. Unsere Mütter, Unsere Väter (2013) - MovieMeter.nl
13. Dunkirk (2017) - MovieMeter.nl
14. Idi i Smotri (1985) - MovieMeter.nl
15. 1917 (2019) - MovieMeter.nl
16. The Great Dictator (1940) - MovieMeter.nl
17. The Thin Red Line (1998) - MovieMeter.nl
18. Gone with the Wind (1939) - MovieMeter.nl
19. To Be or Not to Be (1942) - MovieMeter.nl
20. Full Metal Jacket (1987) - MovieMeter.nl
21. The Deer Hunter (1978) - MovieMeter.nl
22. Black Hawk Down (2001) - MovieMeter.nl
23. Doctor Zhivago (1965) - MovieMeter.nl
24. Die Brücke (1959) - MovieMeter.nl
25. The Pianist (2002) - MovieMeter.nl
26. The Longest Day (1962) - MovieMeter.nl
27. Hotaru no Haka (1988) - MovieMeter.nl
28. Incendies (2010) - MovieMeter.nl
blackwolves
-
- 652 berichten
- 644 stemmen
wat ik zelf ook nog de moeite waard vind eentje met een komische noot laat maar zegen maar toch de moeite om te kijken en te hebben met een redelijke goede kast. met clint eastwood en donald Sutherland was geen film waar van je de ledematen regelmatig door de lucht zied vliegen door dat ze geraakt zijn door een bom of zo.neen dit is meer een film waarvan je u lachspieren mag gebruiken. dan de andre weer wat ernstig denk ik echt gebeurd? hamburger hill en dan nog een paar die hier ook niet in voorkomen maar je hebt oorlogfilms en je hebt oorlogfilms de ene houd van die films de andre dan weer van deze maar er zal wel bijna geen enkele zijn die ik niet ken of gezien hebt. jammer dan het soms zo lang duurt wanneer ze uitkomen op blu ray. natuurlijk kun je nooit beoordelen of het dan inderdaad beter is dan de dvd. want ook al is het beeld van de blu ray van de film a bridge to far good het geluid valt voor mij erg dik tegen. soms hoor je de gesprekken niet tijdens het praten in het nederlands versta je bijna niets. ook mis ik soms de ondertitels zelfs het engels hoor je bijna geen bal een voorbeeld terwijl de baas van het team staat te praten geen ondertitels verstaan doe je ook bijna niet. daarom vind ik deze blu ray slecht