Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)

Alternatieve titels: Dr. Strangelove, Dr. Vreemdelust of: Hoe Ik Mijn Twijfel Overwon en de Bom Leerde Liefhebben

3,82
1991 stemmen

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Peter Sellers, George C. Scott en Sterling Hayden

Op het hoogtepunt van de Koude Oorlog raakt de Amerikaanse generaal Jack Ripper zijn verstand kwijt, en stuurt hij een groot aantal vliegtuigen richting de Sovjet Unie om het land met kernwapens plat te gooien. De Amerikaanse president regelt een ontmoeting met zijn adviseurs, waar hij van de Sovjet-ambassadeur hoort dat er, als de wapens afgevuurd zullen worden, een automatisch apparaat in werking gesteld zal worden dat al het leven op Aarde vernietigt. Het is dus zaak om de vliegtuigen terug te roepen, wat echter moeilijk wordt aangezien niemand de juiste communicatie-codes weet.

nummer 161 in de top 250

572 BERICHTEN59 MENINGEN

avatar van LimeLou
geplaatst: 11 maart 2013, 18:20 uur [permalink]
Black Math schreef:
Toevallig gebeurde het gisteren voordat ik die film zag nog. Ik had het met twee muziekvrienden over de dirigent Thielemann, aan wie antisemitische uitspraken toegeschreven worden, maar die ook zo'n Hitler uitstraling heeft met o.a. zijn kapsel, dat als hij in het concertgebouw optreedt en de trap afkomt, ik een neiging moet onderdrukken om mijn rechterarm op te tillen. Ik zal het ooit wel hebben overgenomen van iemand die deze film heeft gezien.

😂 🙇

Dra. Pouke
geplaatst: 15 maart 2013, 19:12 uur [permalink]
Aazhyd schreef:
"over dingen waar ik geen bal van snapte" --> kijk,weer zo iemand die zijn eigen onbenul afreageert op een film.

Tja, ik ben geen historisch genie, man. Ik vind het ook wel een beetje de taak van een filmmaker om een thema inhoudelijk interessant te maken. En daarom vind ik het een verschrikkelijke film. Het is saai en oninteressant geschreven. Iets wat ik van Kubrick niet gewend ben.

avatar van Angelo2
geplaatst: 26 maart 2013, 13:59 uur [permalink]
Erg leuke en vermakelijke film waarin de spot wordt gedreven met de hoofdrolspelers van de koude oorlog. Ik heb in deze film meer gelachen dan in de comedies die we laatste tijd voorgeschoteld krijgen dus snap de reacties van mensen niet die zich afvragen of dit wel een comedie is. Het personage Dr Strangelove vond ik eerlijk gezegd wat minder en de laatste scenes met de hitlergroet zelfs vervelend. Het leukste personage is voor mij toch echt Mandrake, ook gespeeld door Peter Sellers. De telefoonscene is er 1 uit een reeks grappige dialogen. Verder blijft deze film over de hele rit van hoog niveau en begint mijn bewondering voor het werk van Kubrick alleen maar toe te nemen. Een 8,5

avatar van DBTim
geplaatst: 4 juni 2013, 18:56 uur [permalink]
Die as op het pak van dr. Strangelove als 'ie voor het eerst in beeld komt 😂

avatar van Dominootje
geplaatst: 7 juli 2013, 21:24 uur [permalink]
Het heeft me niet kunnen bekoren, vreemde film. Met een enkele keer een lach moment!

JvB Lucas
geplaatst: 16 augustus 2013, 19:58 uur [permalink]
Dominootje schreef:

Tja, vreemd. Dr. Strangelove is inderdaad op vele vlakken best wel een vreemde film. Maar ja ik kan me vooral voorstellen dat Dr. Strangelove gemaakt is in een bijzonder vreemd tijdperk. Landen beconcurreerde elkaar tot dreigend aan toe; de Koude Oorlog was in volle gang en er is zelfs een moment geweest dat er sprake was van een uitbarsting van een derde Wereldoorlog, die maar net op het nippertje is voorkomen. Ik kan me voorstellen dat Dr. Strangelove voor zijn tijd heel erg controversieel was dankzij haar destijds actuele inhoud, maar vooral een opfrissing was rondom het thema hiervan.

avatar van tbouwh
geplaatst: 4 november 2013, 14:29 uur [permalink]
Deze film aan het kijken bij Geschiedenis mbt het Koude Oorlog-thema. Wat een prachtige film !

JvB Lucas
geplaatst: 20 november 2013, 16:58 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the bomb
alternatieve titel: Dr. Strangelove

Gentlemen, you can’t fight in here! This is the war room!

Als filmmaker heeft Stanley Kubrick laten zien dat hij veel kon: hij kon spanning creëren, hij kon via beelden strak een verhaal vertellen en hij wist bepaalde thema’s op een onorthodoxe manier neerzetten. Maar met Dr. Strangelove liet hij zien dat hij iets kon wat hij eigenlijk vrijwel na afloop van deze film nooit meer deed: je doen laten lachen.

Het fantastische scenario is briljant uitgewerkt en brengt een aantal aparte, vreemde personages tot leven. Op het begin wordt meteen al gezegd: deze personages zijn niet gebaseerd op mensen die echt bestaan, levend of dood. Dit is natuurlijk ook niet zo, maar ze komen wel heel erg dicht bij de werkelijkheid. Ook bepaalde scènes waarin allerlei orders, noodplannen en commando’s wordt gegeven zijn overduidelijk een deel van de hysterie die in het echt heeft geheerst op militair en politiek vlak.

Cinematografisch is Dr. Strangelove fantastisch. De film is opgenomen door Gilbert Taylor en hij weet alles fantastisch neer te zetten met de camera. Ook de situaties doen beperken tot drie locaties werkt helemaal geweldig. Elke locatie wordt wel gedragen door de beelden en de mensen. The War Room ziet er prachtig dankzij shots waarin de hele ruimte zichtbaar met de mensen om de grote tafel, bovendien is er ook nog de briljante rol van George C. Scott als Buck Turgidson en die grappige ambassadeur van de Sovjet-Unie. De scènes in de bommenwerper zag er dan weer heel erg krap uit, maar ook die waren erg grappig. Vooral het cowboy-gedrag van T.J. “King” Kong wist constant wel een glimlach op mijn gezicht te toveren. Een meesterscène is wanneer hij op die bom zit en hem zwaait als een stier. Hilarisch. Ook heeft James Earl Jones zijn eerste filmrol in deze scènes, altijd leuk natuurlijk. Tenslotte hebben we ook nog de legerbasis waar Sterling Hayden de krankzinnige generaal Jack D. Ripper speelt.

Maar natuurlijk moest ik 1 dingetje apart melden: dat is de rol van Peter Sellers. Of wat zeg ik? Rollen. Niet alleen is Sellers voor mij een fantastische acteur (hij weet mij altijd wel aan het lachen te maken), maar doet hij alle drie de rollen briljant. Elk personage heeft wel iets, waardoor ze allemaal wel hun “eigen dingetje” hebben. Lionel Mandrake heeft één of ander nerveus ticje, zijn rol als president Merkin Muffley is dan weer typisch politiek correct (natuurlijk passende in deze politiek incorrecte film) en dan hebben we natuurlijk ook nog Dr. Strangelove himself. Deze Duitser wordt briljant neergezet, en één van de meest memorabele trekjes in dit personage is zijn kunstarm die constant de Hitlergroet probeert te doen. Damn. Wat is die Sellers toch een briljante acteur.

Ik blijf erbij: Stanley Kubrick is een meesterlijke cineast die cinema tot haar perfectie weet te balanceren. Maar met Dr. Strangelove wist hij mij aan het lachen te maken. En dat deed hij nooit meer… maar het talent had hij. En dat is bewonderswaardig.

avatar van DVD-T
geplaatst: 10 april 2014, 14:13 uur [permalink]
Samen met Spartacus de minste van Kubrick van de films die ik van deze geweldige regisseur heb gezien.

Spartacus had vooral het probleem dat Kubrick niet final cut had en productie problemen. Waar ik bij Dr. Strangelove vooral op stuit is dat de humor mij simpelweg niet ligt. Heb na 2 herzieningen nog altijd het idee dat het wat geforceerd overkomt. Het beoordelen van Dr. Strangelove als film is dan ook erg moeilijk. Je kunt het redelijk objectief beoordelen of benaderen. Maar ik heb het gevoel dat Kubrick een spelletje speelt met de kijker en deze zelf laat uitmaken wat hij of zij van de film vind. Bewust of onbewust maar het werkt wel om je in verwarring te brengen.

Zoals gezegd ligt de humor mij niet. Toch blijft er genoeg over om van te genieten. Helemaal in beeld gebracht en narratief zoals allen Kubrick dat kan. Beeldvoering in combinatie met de muziek is erg goed. Vooral aan het eind met het nummer van We'll meet again is fantastisch. Verder komen andere typerende stijl elementen van Kubrick voorbij waarbij ook zijn wat vreemde kijk op het slechte in de mensheid voorbij komt. Dat is ook terug te vinden in het camera werk en mise en scene. Ook de vormgeving van de wereld is genieten geblazen. De sets van Ken Adam, die ook een grote invloed had op het design van vele Bond films, zien er werkelijk fenomenaal uit.

Als de humor je totaal niet ligt blijft er genoeg te genieten in Dr. Strangelove. Gewoon een typische Kubrick. Leuk? Voor mij niet. Goed? Zeker. Daarom toch een halve ster verhoogd.

avatar van kevin_vp
geplaatst: 13 juli 2014, 20:06 uur [permalink]
Beste komedie ooit!!!
Stanley kubrick is een genie !!!
Deze film gaat recht mijn top 10 binnen...

Look führer I can walk. 😄

avatar van kevin_vp
geplaatst: 13 juli 2014, 20:13 uur [permalink]
JvB Lucas schreef:

Ik ga niet akkoord met je Lucas.
In bijna alle Stanley Kubrick films zit er een vleugje subtiele zwarte humor...
Kijk naar A Clockwork Orange, Full metal Jacket en The shining daar zit voldoende humor in hoor waarmee je eens flink kunt lachen

Waar ik het wel mee eens ben is dat Stanley kubrick een meesterlijke Cineast is 😉

avatar van king_pin
geplaatst: 24 november 2014, 22:10 uur [permalink]
Ik kon m'n aandacht er niet bij houden, misschien omdat ik moe was maar de film vraagt ook een hoop geduld die ik niet kon opbrengen. De satire kwam daardoor maar half uit de verf en werd daarmee saai. Ook de cineografie vond ik tegenvallen, had verwacht dat dit bij alle Kubrick films een hoofdrol zou hebben maar dat was hier niet het geval.

avatar van JeroenFR08
geplaatst: 26 november 2014, 15:29 uur [permalink]
Stiekem lagen mijn verwachtingen hoger.

Eigenlijk is het een vrij simpel filmpje. Een gekke generaal lokt een oorlog uit tussen de VS en de SU. De reden daarvan bleef mij volstrekt onduidelijk.
Het hilariteitsgehalte lag laag. Tot aan de introductie van Dr. Strangelove. Dat was een personage, erg sterk gespeelt door Sellers, waar ik wel om kon lachen en eem personage dat wel mijn volle aandacht kreeg. De film bestaat uit veel typetjes, eigenlijk allemaal oninteressant dus.

De scenes van het vliegtuig in de lucht waren tenenkrommend. Jammer, als dat beter gedaan was, door bijv. echte opnames, had ik het sowiezo beter gevonden.

Waarom dan toch een 3.5? De regie van Kubrick mag er zijn. De plaatjes van de War room of het vliegtuig van binnen zijn sterk. Maar ook een 3.5 omdat je deze film wel in zn tijd moet laten. Gemaakt in 1963, hele tijd geleden.

Een herziening zal hem vast goed doen. Hopelijk voor mij het Taxi Driver effect, waardoor hij misschien wel een punt omhoog gaat. Of dit is gewoon niks voor mij, kan ook.

avatar van filmfan0511
geplaatst: 23 januari 2015, 19:37 uur [permalink]
dr. Strangelove

Een zeer goede film, deze dr. Strangelove. De derde film van Kubrick die ik zie en ik ben nu al erg enthousiast over hem als regisseur. Ook met deze film levert hij weer een (klein) meesterwerkje af. De film is erg oud, maar kan nog goed mee vandaag de dag. Valt me tot nu toe toch wel erg op aan films van Kubrick: visueel zijn ze hun tijd ver vooruit. Ook al is deze film opgenomen in het zwart-wit, je hebt nergens het gevoel naar een film te kijken die al meer dan 50 jaar oud is. Visueel is het zelfs erg goed allemaal, vooral hoe bijvoorbeeld The War Room in beeld wordt gebracht. Enigste dat er echt niet uit zag waren de scènes met de vliegtuigen. Behoorlijk knullig en een van de weinige dingen waaraan je merkt dat deze film al aardig oud is. Maar dit zie ik graag door de vingers gezien de leeftijd van de film en de technologische mogelijkheden die uiteraard nog niet zo ver lagen. Ook waren dit telkens maar erg korte scenes.

Het verhaal vond ik erg goed. De film duurt niet lang, maar gebruikt de speelduur ten volle en uiteindelijk heb je ook helemaal niet het gevoel dat de film te kort is. Het wordt allemaal kundig opgebouwd en er zitten enkele sterke scenes en dialogen in. De komedie hierin is niet zoals je het vaak ziet. De humor wordt subtiel in het verhaal en de dialogen verwerkt en een glimlach valt vaak niet te onderdrukken, maar hardop gelachen heb ik nergens. Daardoor is het juist niet zoals in andere komediefilms en dat maakt deze film toch ook weer een beetje apart (wat zeker een pluspunt is). De acteerprestaties waren erg goed. Vooral Peter Sellers (was me niet opgevallen tijdens de film dat hij drie vertolkte, kwam er daarna pas achter) doet het schitterend. Alleen bij Strangelove zelf had ik mijn bedenkingen. Erg goed gespeeld, dat wel, maar niet zo'n geslaagde humor. Ik begrijp ook niet echt waarom de film naar hem vernoemd is, want hij was niet eens een van de meest voorkomende personages. De muziek vond ik goed, vooral dat deuntje wanneer de vliegtuigen in beeld zijn vond ik prachtig.

Kubrick heeft hiermee weer een geweldige film afgeleverd. Krijg steeds meer bewondering voor deze man. Het lijkt wel alsof geen enkel genre hem teveel is, zowel horror (the shining), sci/fi (2001: ASO) als nu dr. Strangelove (komedie). En deze films behoren elk in hun genre toch wel tot de betere films. Kortom, geweldige film die ondanks zijn leeftijd nog lang niet gedateerd is en zeker de moeite waard is om te bekijken.

avatar van dvdfreak123
geplaatst: 18 april 2015, 02:28 uur [permalink]
Moet zeggen deels vermakelijk, paar goede scenes die wel lachen waren 😛 maar toch ook scenes waar ik mij soms wat verveelde vooral na het einde toe. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog voor mij blijft Kubricks beste nog steeds a clockwork orange. Seller speelde wel zeer goed 😉 misschien dat ik het nog eens een herziening moeten geven. Maar voor nu 6/10

avatar van chevy93
geplaatst: 3 mei 2015, 10:00 uur [permalink]
Jeetje, die vernederlandste titels zijn soms om te huilen, maar hier maakt men het wel heel erg... 😐
Dr. Vreemdelust of: Hoe Ik Mijn Twijfel Overwon en de Bom Leerde Liefhebben

Heeft iemand een plaatje van de poster?

avatar van cucciolo
geplaatst: 8 augustus 2015, 21:58 uur [permalink]
Hoe zeer ik Kubrick ook bewonder, dit past niet in mijn straatje. Maar dat het de juiste snaar raakt bij velen geloof ik zonder meer. Toch kon er af en toe wel een lachje bij me vanaf. 2*

avatar van stefan dias
geplaatst: 11 oktober 2015, 19:52 uur [permalink]
Dit is je reinste horror, geserveerd met de nodige humor. Geniaal hoe Kubrick deze nachtmerrie opvoert met zwierige flair. Schitterend trouwens hoe deze film op drie fronten uitgesmeerd wordt: het pentagon, de militaire basis en de bommenwerper. Opvallend trouwens hoe realistisch de bestorming van de basis er uit zag. Ook de Amerikaanse haviken waren griezelig echt en vooral akelig geloofwaardig in hun retoriek. Straffe film, geen haartje verouderd, en als toetje nog een fantastische begingeneriek.

avatar van JoeCabot
geplaatst: 18 oktober 2015, 12:21 uur [permalink]
Distilleer alle geslaagde satire eruit en je houdt een geweldige sketch over ... van 10 minuten. De onderhandelingen met de onderkoelde president vond ik erg geestig. En ook de shoot-out mocht er wel zijn, gewoon lekker ouderwets knallen.

Wat dan met de overige 85 minuten? Niet dat het saai of vervelend is, integendeel, de minuten vliegen voorbij. Maar de film mist voor het grootste deel wat punch. Soms is het gewoon te voor de hand liggend allemaal ('Peace is our profession'), op andere momenten flauw en kolderiek (de guitige redneck achter de stick in het vliegtuig).

Ook op audiovisueel vlak nogal onevenwichtig. De 'War Room' werd heel sfeervol in beeld gebracht. De zwart/wit beelden kwamen hier volop tot hun recht. Het gros van de andere scenes voelde vooral functioneel aan met als knullig dieptepunt de special effects. Tja, die dateren uit de jaren 60. Qua muziek voegde het oorlogsgeschetter weinig toe, alleen het eindmelodietje ('We'll meet again') werkte aardig door het contrast met de beelden.

avatar van stephan-0115
geplaatst: 25 oktober 2015, 19:15 uur [permalink]
Na m'n eerdere Kubrick's die ik vrijwel allemaal goed vond toch wat teleurstellend. Het komt misschien door m'n verwachtingen, maar het had het gewoon net niet. Nu is de speelduur dusdanig dat het een prima wegkijker is,

geplaatst: 1 november 2015, 16:44 uur [permalink]
Een paar heel leuke scènes, maar over het algemeen vond ik het niveau niet zo erg hoog en vaak nogal obvious. Lang geleden deed The One Ring hier al eens een verwijzing die nu ook bij mij opkwam: het genre van weinig subtiele cynische, zwarte en soms absurde humor deed mij soms wat denken aan South Park.
PS. Kan iemand mij uitleggen wat ik gemist heb aan de zo vaak geroemde quote van Dr. Strangelove
"Mein Führer, I can walk"? Thanks.

geplaatst: 24 december 2015, 13:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Omdat ik bijna alle films van Stanley Kubrick al had gezien, behalve deze (omdat hij in eerste instantie zwart wit was) ben ik hem toch maar gaan kijken. Wat was dat het dubbel en dwars waard. Deze film zit vol goeie en grappige dialogen, scenes en personages. Vooral in de laatste scene, waarin Dr. Strangelove zijn plannen vertelde, had ik door dat dit toch een meesterwerkje was. Ik zou het graag hoger geven, maar in contrast met andere meester werken geef ik deze vier sterren.

avatar van Oldground
geplaatst: 21 maart, 20:17 uur [permalink]
Oh mooi, nu op Netflix. Deze stond al een tijd op m'n lijstje.

avatar van Superkuuk
geplaatst: 23 maart, 13:06 uur [permalink]
Ooit aan begonnen, kon toen al de hoge recensies niet begrijpen....Gisteren weer een kans gegeven, en het is gewoon helemaal niks....alleen James Earl Jones met een mini rol en de grote stem gelijkenis met de leuke spelende
Russian Ambassador ....James Earl Jones heeft deze mimiek en stem goed meester gemaakt en later gebruikt voor zijn eigen carriere...voor o.a Star Wars...Als dat het enigste hoogtepunt is van deze film wat me is bij gebleven...rest niet anders dan een dikke 1...

avatar van Teejey
geplaatst: 25 maart, 12:21 uur [permalink]
Wéér zo'n klassieker die ik geen plaats kan geven.

Het is allemaal wel oké, maar het bijzondere zie ik maar niet, op de prachtige titel na trouwens. Zal dat het gebrek aan kennis van de koude oorlog zijn? Dat moet haast wel, want de film zelf stelt toch niet zo veel voor?

Waarom kwam die verdomde soundtrack maar niet los? Wachten, wachten en nog eens wachten, maar verder dan een oudewijven-versie kwam het niet.

avatar van John Milton
geplaatst: 25 maart, 12:24 uur [permalink]
Teejey 🤐 😛

Misschien bevalt hij een volgende keer veel beter. Kijk over 7 jaar nog eens, zou ik zeggen. Soms valt zo'n film veel jaar later heel anders, wanneer je smaak (vaak) veranderd is...

avatar van Teejey
geplaatst: 25 maart, 12:36 uur [permalink]
Haha, het spijt me John, vind het zelf ook jammer.

Ik hoop dat deze en vele andere klassiekers me later wel gaan bevallen zoals je zegt maar ik betwijfel het. Misschien in een te latere generatie opgegroeid voor zulke films.

avatar van John Milton
geplaatst: 25 maart, 18:49 uur [permalink]
ik weet het niet of dat persé uitmaakt. Maar oudere films zijn niet ieders ding, al gaan volgens mij wel meer mensen de 'oudere meuk' pas wat later waarderen.

En zoals ik altijd zeg: en anders maar niet, that's perfectly fine too.

avatar van svetliealik
geplaatst: 6 april, 13:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Komische satirische film met een goede prestatie van Sellers, die zich als meerdere typetjes neerzet. Het is allemaal erg ongeloofwaardig, maar wel bijzonder vermakelijk om naar te kijken. Vooral de scene met het telefoongesprek met Dimitri heeft me kostelijk vermaakt.

avatar van Wataru
geplaatst: 30 juli, 03:17 uur [permalink]
General "Buck" Turgidson: "Hmm... Strangelove? What kind of a name is that? That ain't no Kraut name is it, Stainesey?"
Mr. Staines: "He changed it when he became a citizen. Used to be Merkwürdigliebe."
General "Buck" Turgidson: "Well, a Kraut by any other name, uh Stainesey?"

President Merkin Muffley: "How is it possible for this thing to be triggered automatically and at the same time impossible to untrigger?"

General "Buck" Turgidson: "Ahem... The Duty Officer asked General Ripper to confirm the fact that he *had* issued the go code, and he said, uh, "Yes gentlemen, they are on their way in, and no one can bring them back. For the sake of our country, and our way of life, I suggest you get the rest of SAC in after them. Otherwise, we will be totally destroyed by Red retaliation. Uh, my boys will give you the best kind of start, 1400 megatons worth, and you sure as hell won't stop them now, uhuh. Uh, so let's get going, there's no other choice. God willing, we will prevail, in peace and freedom from fear, and in true health, through the purity and essence of our natural... fluids. God bless you all" and he hung up."

Dr. Stranglove werd geproduceerd net na de Cubaanse Rakkettencrisis, een crisis waarin de wereld op de rand van een atoomoorlog kwam te staan. Dr. Strangelove is daarom geen film maar een metafoor, een metafoor voor niet alleen een tijdperk, een tijdperk waarin de angst voor een derde wereldoorlog alles overheersend was in de internationale politiek en waaraan met een druk op de rode knop een einde aan de wereld gemaakt kon worden maar ook hoe militaire macht en seksuele onmacht aan elkaar gelieerd zijn. Men zou dus tot de conclusie kunnen komen dat dit geen materiaal voor een komedie zou opleveren, en in de eerste instantie werd het script voor de film dan ook als een rechttoe, rechtaan thriller geschreven. Na verloop van tijd begon Stanley Kubrick echter in te zien dat het onderwerp van de apocalyps veel beter benaderd kon worden vanuit het provocerende standpunt van de zwarte komedie. Kortom komedie in de apocalyps. Het eerder genoemde rechttoe, rechtaan script werd door hem en de screenwriter Terry Southern (Easy Rider, The Cincinnatie Kid) omgewerkt tot het script dat uiteindelijk voor de productie van de film werd gebruikt. Southern kreeg van Kubrick de opdracht om personages komische zinnen te laten zeggen maar zodanig dat ze hun geloofwaardigheid niet verloren. Het resultaat is dat de film vol met komische en tegelijkertijd toch geloofwaardige dialogen zit, uitgesproken door figuren waarvan je je constant afvraagd hoe die uberhaupt op die belangrijke posities zijn terechtgekomen en zo de levens van miljoenen burgers kunnen beïnvloeden. Het is geen sinecure om te melden dat Southern hier meer dan geslaagd in is.

Kubrick laat in Dr. Strangelove op magistrale wijze duidelijk zien hoe beslissingen op het allerhoogste niveau genomen worden door bepaalde komische eigenschappen van politici en generaals tot een bepaalde grens uit te vergroten en laat op deze wijze de waanzin van het rationele idee van MAD (Mutual Assured Destruction – Gegarandeerde wederzijdse vernietiging) zien dat tot de meest krankzinnige uitkomst moet leiden.

Een ander belangrijk aspect van Dr. Strangelove zijn de subtiele en soms niet zo subtiele verwijzingen naar seks en vooral de seksuele (on)macht van de personages, of we het nu hebben over Major Kong’s beroemde ritje op de bom, de “vrijscene” aan het begin van de film, of het vooruitzicht van veel seks in de mijnschachten, de film zit vol verwijzingen naar seks. Sterker nog, de gebeurtenissen in de film worden in gang gezet doordat een van de generaals last heeft van impotentie en dit volledig verkeerd interpreteert. Het is alsof Stanley Kubrick hiermee wilde aangeven dat enorme militaire macht gepaard gaat met een even grote seksuele impotentie.

Er zijn niet veel sets in Dr. Strangelove, maar de War Room met de groene pokertafel met het enorme radarbord op de achtergrond maakt een onvergetelijk indruk.

Scherpe en komische dialogen, een uitstekende regie, het kennen van de historische context, indrukwekkende sets en memorabele momenten zijn belangrijke fundamenten waarop een film steunt maar zijn nutteloos als er geen acteurs zijn die de film kunnen dragen, en dit geld vooral voor een dialooggedreven film als Dr. Strangelove.

Kubrick heeft een uitstekende ensemble van acteurs bijeengebracht die de sterren van het firmament spelen. De uit zijn pensioen teruggekeerde Sterling Hayden zet een heel geloofwaardige gestoorde Jack D. Ripper neer en George C. Scott is onvergetelijk als de altijd positief ingestelde generaal Turgidson en beide weten dan ook goed tegenspel te geven aan Peter Sellers, maar geen enkele recensie over Dr. Strangelove is natuurlijk compleet zonder een beschrijving van het fenomenale acteerwerk van de laatst genoemde die maar liefst drie rollen speelt en zelfs bijna een vierde (die van Major Kong) had gespeeld.

Kubrick wist altijd het uiterste uit zijn spelers te halen en dat doet hij ook hier bij Sellers (met wie hij reeds in Lolita had gewerkt). Kolonel Mandrake, President Merkin Muffley (gebaseerd op de vraag wat als Adlai Stevenson de verkiezingen in 1956 had gewonnen) en vooral Dr. Strangelove zijn alle drie niet alleen fenomenale prestaties van Sellers maar zijn ook gegrift in de populaire cultuur. In Dr. Strangelove leverde Sellers waarschijnlijk zijn allerbeste prestaties en het is daarom jammer dat hij daarvoor geen Oscar kreeg.

Regelmatig wordt de vraag gesteld of Dr. Strangelove zwarte komedie of satire is. Sommige zullen zeggen dat het een zwarte komedie is met elementen van een satire en weer anderen zullen beweren dat de film een lange satire is. Wat het in ieder geval niet is, is een slapstick en Kubrick heeft zeer wijs besloten om de buitenaardse wezens en het beroemde taartgevecht aan het einde van de film eruit te halen en het plostelinge einde werkt zoals dat er nu is, is dan ook fenomenaal. Hoe het ook zij, Dr. Strangelove is een tijdloos document uit die waanzinnige periode de we de Koude Oorlog noemen en waarmee Kubrick ons op satirische wijze toont hoe beslissingen op het hoogste niveau worden genomen.

Dr. Strangelove is verplichte kost voor iedereen die veel vertrouwen heeft in politici en generaals en regeringen in het algemeen want na het zien van deze film zal daar niet veel meer van over zijn.

avatar van Knisper
geplaatst: 13 november, 21:20 uur [permalink]
Zeer overtuigend en scherp. Bovendien filmisch erg sterk en modern. Knap hoor, zo vroeg in de jaren '60.