The Hurt Locker (2008)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Jeremy Renner, Anthony Mackie en Brian Geraghty

Een groep Amerikaanse elitesoldaten is in Irak belast met een levensgevaarlijke opdracht: bommen ontmantelen in het heetst van de strijd. Wanneer sergeant James de leiding krijgt over een getraind ontmijningsteam, sleept hij zijn ondergeschikten roekeloos mee in een dodelijk kat-en-muisspel met de vijand. De dood laat hem schijnbaar onverschillig. Terwijl de mannen hun losgeslagen leider onder controle proberen te houden, explodeert de stad in chaos...

avatar van Dthamberg
Zeker geen slechte film, maar wel erg overgewaardeerd naar mijn mening

avatar van Turbodevil
Erg saaie film die mij niet kon boeien.

avatar van rkdev
Mooie, registrerende film over een team dat bommen onschadelijk moet maken in Irak. Wel mis ik een duidelijk verhaal met kop en staart. Er had nog een uur op dezelfde manier bij gekund en waarschijnlijk waren we niks meer te weten gekomen over de personages. Het personage van Renner moet de film redden (en doet dat ook wel), maar had nog iets meer uitgediept mogen worden. Dat het een keer geen patriottische film vanuit Amerikaans oogpunt gezien is geworden is een positief punt. Maar het verhaal had ook in een half uur minder verteld kunnen worden. Al met al een sterke film, maar de 6 Oscars zijn in mijn ogen wat overdreven.

avatar van Drifter
Beetje Joehoe Amerika is zo goed film.
Het kabbelt allemaal rustig voort, geen enkele verhaallijn wordt goed uitgewerkt en je kunt je met niemand identificeren.
Het enige wat ik hier uit kon halen is de onzekerheid in een guerrilla oorlogsgebied.
2,5 is best veel nog maar dat is omdat de film gestaag doorgaat en nergens verveeld.

Redelijk.

Op zich best wel oké om niet een echt verhaal te willen vertellen, maar het gewoon bij enkele fragmenten te houden die de oorlog in Irak in het klein symboliseren. Het zorgt ervoor dat de focus wat meer op de oorlog zelf komt te liggen in plaats van door eindeloze achtergrondinfo vna de personages te lopen.

Toch heeft het allemaal wat pro-Amerikaans, met name Renner's personage. Wild kid die op z'n eigen manier door de oorlog baggert en het lot meer dan eens tart. Hij bepaalt de regels voor zichzelf en bombardeert zich zo tot held van de film ... het ligt er allemaal net iets te dik op.

De afzonderlijke scenes zijn best oké. Nooit écht spannend, daarvoor is het ook iets te duidelijk wie de hoofdpersonages zijn (en wie er dus niet aan mag), maar best sfeervol. Het oorlogssfeertje wordt best realistisch neergezet, voor zover iemand die nooit wat met het leger te maken wou hebben dat kan inschatten natuurlijk.

Visueel solide maar weinig spraakmakend, hetzelfde kan gezegd worden over soundtrack en acteerwerk. Het is allemaal best aardig, maar er is maar weinig wat echt blijft hangen. Zo is het vooral aardige filler geworden, al zal het "our boys" gehalte van de film er in Amerika wel voor gezorgd hebben dat het allemaal dat beetje intenser was.

masterton
Leuke film, maar dat de man in pak op een bom afloopt is natuurlijk dom en roekeloos, want daarvoor bestaan robots met grijparmen om de bom te ontmantelen!!

avatar van FillumGek
Uistekende oorlogsfilm die zich niet focust op veel schietgeweld of een hoge bodycount, maar een fanatieke bommenruimer en zijn team centraal stelt. The Hurt Locker voelt erg realistisch en de spanning is vaak om te snijden. Niet alleen het bommenruimen zelf, maar ook de onheilspellende omstanders. Wie is er goed en wie is er slecht? Elk moment kan de bom barsten, letterlijk in dit geval.

Jeremy Renner speelt echt uitstekend. Een stoer en roekeloos persoon, die langszaam steeds meer met zichzelf overhoop komt te liggen. De actiescenes zijn zeer sterk, zoals de sniper-battle in de woestijn. Mag vergeleken worden met de fantastische sniper-battle van Jackson in Saving Private Ryan. Voor het eerst ook dat ik de impact van een ontploffende bom zo goed op film zie. Niet alleen vliegen duizenden steentjes als kogels op de slachtoffers in, ook het geluid is erg indrukwekkend.

Het Amerika-gehalte vind ik hier gelukkig nog wel meevallen, dat is gewoon onvermijdelijk in dit soort films. Zes oscars is wel heel erg veel, er zijn betere oorlogsfilms die er minder hebben gewonnen. Maar zeker een goede film in zijn genre.

avatar van arno74
Volstrekt ongeloofwaardige Irak-film die de soldaten als helden portreteert en waarbij het Amerikaans patriottisme ongetwijfeld heeft geholpen om de oscars binnen te slepen. Tarantino's Inglorious Basterds (2009) viste hierdoor achter het net, en dat terwijl die film veel ingenieuzer en cinematografisch mooier is dan deze. Ook qua realisme staan ze op hetzelfde niveau, Inglorious Basterds is onrealistische fictie en ontkent dat niet, The Hurt Locker is onrealistische fictie dat als realistisch wordt verkocht.

Wat deze film wel biedt is af en toe spanning en een enkel fraai gefilmde explosie met een flinterdun verhaal. Voor een realistische film kan men beter kijken naar het op waargebeurde feiten gebaseerde film Redacted (2007), ook over de Irak-oorlog.

In de herkijk een halfje eraf, kom ik op 1,5*

avatar van Insignificance
Niet als helden, als verslaafden.

jeffur
Leuke film, niet veel op aan te merken, maar ook niet veel bijzonders aan.

avatar van Boneka
FillumGek schreef:

Je schrijft precies zoals ik deze film ook heb beleefd. Bleef 'm spannend vinden omdat je nooit wist wat er ging gebeuren. Woestijn scène vond ik super! Het jongetje een dramatisch hoogtepunt waar de menselijke trekjes naar voren komen. Twee kleine minpuntjes waren het eind met thuisfront en zijn persoonlijke uitstapje. Absoluut not done in het leger. Heb me prima vermaakt!

avatar van wexxel
Een prima Renner zorgt ervoor dat de film naar een iets hoger niveau getild wordt. Jammer van de matige editing, maar de geluidsband maakt het weer een beetje goed, sterk gedaan. Film vervalt niet in overbodige sentimenten en kan ik daarom alleen maar prijzen.
Waarom iemand vrijwillig zo'n pak aantrekt gaat mijn verstand te boven.

avatar van MDRAIJER
Wat leuk, ik mocht de 3000e stem uitbrengen voor dit middelmatige filmpje.

avatar van aorsongmachine
Jeremy Renner zet zijn karakter goed neer als sergeant William James die onverschrokken tewerk gaat. Toch is dit naar mijn gevoel een oorlogsfilm die niet boven de middelmaat uitsteekt. Er zijn immers een heleboel betere oorlogsfilms dan deze gemaakt.

Deze film mist een verhaal maar is ondanks dat wel spannend. In bijna elke nieuwe scene zat ik op het puntje van mijn stoel omdat het erg spannend was hoe het af zou lopen.

Doordat de film dus een verhaal mist geef ik hem 2.5 ster.

avatar van IH88
The rush of battle is often a potent and lethal addiction, for war is a drug.

The Hurt Locker is een actievolle maar daarnaast ook intieme oorlogsfilm met een origineel uitgangspunt, het werk van de explosieve opruimingsdienst van het Amerikaanse leger in Irak. The Hurt Locker zal natuurlijk voor altijd bekend staan als de film die de Oscar voor beste film wegkaapte voor de neus van Avatar en de Oscar voor beste regie voor Kathryn Bigelow (een mannenbolwerk categorie). In 2011 vond ik de voorkeur voor The Hurt Locker ten opzichte van Avatar terecht en nu vijf jaar later ben ik nog steeds deze mening toegedaan.

De camera zit zo dicht op de huid van de acteurs dat het soms lijkt alsof je zelf midden in de actie zit. Je kan het zand bijna aanraken en het zweet ruiken zo intens en intiem wordt het allemaal in beeld gebracht. De ijzingwekkende spanning die het ontmantelen van explosieven met zich meebrengt krijgt hierdoor een extra dimensie. De beste scene is als James, Sanborn en wat CIA personages in de woestijn onder vuur worden genomen door Taliban strijders. De spanning en hitte die de personages voelen wordt zo invoelbaar gemaakt voor de kijker dat je zelf snel naar de koelkast vlucht om een cola te pakken. De Oscar voor Bigelow is volledig terecht want wat een knap staaltje vakmanschap heeft ze met deze film afgeleverd. Jeremy Renner is ook weergaloos als roekeloze Sergeant James, die de hele film als een wandelende tijdbom rondloopt en lak heeft aan protocollen en feedback van collega's. Ook Anthony Mackie is sterk als degene die James moet beschermen en steeds gefrustreerder raakt. The Hurt Locker laat zien dat ook oorlog een verslaving kan zijn en laat op een confronterende manier zien wat dat doet met een persoon. Een indringende kijkervaring.

avatar van JJ_D
Wie kan werkelijk zichzelf zijn in die poel van angst, dat broednest van geweld, die baarmoeder van chaos? Bagdad staat in brand, iedereen is min of meer angstig voor de dood en wie dat niet is, heeft andere problemen. Zoals bijvoorbeeld: het leven thuis terug oppikken, de dingen doen die moeten gedaan worden, samenleven in een gemeenschap…

Kathryn Bigelow toont in 'The Hurt Locker' niet alleen hoe de oorlog in Irak de psyche van de soldaten heeft vermorzelt, maar ook hoe de lokale bevolking er onder te lijden heeft gehad. En in een epiloog verwijst ze naar de problemen waar de Amerikaanse samenleving voor staat wanneer deze mensen terugkomen naar huis.

Kortom, gelaagd, aangrijpend, relevant. En buitengewoon spannend, dat ook.

3,5* Boem!

avatar van MRDammann
The Hurt Locker is een ontzettend spannende film. Eigenlijk wordt je van het ene spannende moment naar het andere spannende moment gesleept. Van climax naar climax. Daarom is de film ook zeer enerverend. Acteurs doen ook goed hun werk door vooral hun karakters wat menselijkheid mee te geven. Het zijn niet zomaar maar wat militairen.

avatar van comely
Ik heb behoorlijk wat gemist denk ik, want van spanning was er helemaal geen sprake.,,althans in de 131 minuten durende versie.

Had ik ook met Children of Men; lovende recensies, maar een film van niets.

Je waant je in The Hurt Locker in een first-person shooting game waar elk ogenblik een boobytrap kan ontploffen of één of andere Irakese sniper je een kogel door de kop kan schieten. Dit is niet de zoveelste oorlogsfilm maar meer een meeslepende documentaire met een originele focus op een divisie gespecialiseerd in het ontmantelen van explosieven onder leiding van een roekeloze, steeds grenzen opzoekende sergeant William James (Jeremy Renner is een openbaring). The Hurt Locker is een sterke en boeiende oorlogsprent, al zijn 6 oscars iets overdreven.3,5*

avatar van Antonev
Zeker geen slechte oorlogsfilm. Het ziet er allemaal goed uit, er zitten spannende passages en actie in en er wordt gewoon prima geacteerd. Jammer genoeg schoot het verhaal tekort en kwam het een beetje onsamenhangend over.

avatar van des1
Goeie film, maar om er nou meerdere Oscars aan toe te kennen... Nou nee. Idem dito Bigelow's andere film, Zero Dark Thirty. Ze zijn goed, maar overrrated.

avatar van Aazhyd
Spannende film waarbij je op het puntje van je stoel blijft zitten, maar ook met een paar duidelijke minpunten. Zo is het verhaal tamelijk mager en is het uitgangspunt niet heel realistisch (een sergeant die lak heeft aan regels en zo zichzelf en anderen in gevaar brengt).

Daarnaast lijkt de afwerking haastje-repje gedaan te zijn. Soms merk je dat er geknipt is, en de film begint ook nogal plompverloren. Ik denk dat ze heel veel materiaal hadden en weinig tijd om het allemaal tot een coherente film te maken. Vandaar dat ze tot over de 2 uur zijn gegaan.

Dus een zeer vermakelijke film, maar 6 oscars zie ik er niet aan af.

avatar van Flavio
Bij vlagen fascinerende film over klein team mijnenruimers in post 911 Irak kwam soms wel erg ongeloofwaardig over. De scenes met de mijnen waren spannend en realistisch, waarbij de stress van de soldaten bijna voelbaar is, terwijl iedereen om hen zich wel verdacht lijkt te gedragen, maar dat ze soms als een soort Rambo's een gebied afkammen, een paar Britse soldaten ontzetten en Renner zelfs in zijn eentje Bagdad ingaat (en het overleeft), dat ging er bij mij toch niet in. Vaak lijkt het wel alsof ze vrijwel autonoom opereren, terwijl de hoogste rang sergeant is. Ik ben zelf ook geen deskundige, maar het kwam allemaal nogal vrijblijvend over.

Acteerwerk was wel solide, en het onderwerp leent zich natuurlijk goed voor het nodige nagelbijten, en het was ook prima in beeld gebracht, maar ik vond het ook weer niet zo bijzonder dat dat al die prijzen rechtvaardigt.

Ten slotte viel op dat de Nederlandse ondertiteling nogal matig was, met slordige en soms verkeerde vertalingen en lelijke zinnen.

Een film die een stuk beter had gewerkt als de regisseuse nog andermaal aan de snijtafel had plaatsgenomen. Want op zich kun je haar niet ontzeggen dat ze weet hoe ze met de intensiteit van al die penibele situaties waar de elitesoldaten voor staan, moet omspringen. Als geheel is het echter te fragmentarisch en te rommelig en weet het geen balans te vinden en het argument dat dit ook zo bedoeld was doet zeker geen opgeld.

De laatste scenes waarin Renner terug is in Amerika en ons nog gauw even de moraal door de neus geboord wordt, lijkt als compensatie te dienen voor het fragmentarische gehalte van de vele opeenvolgende bom-ontmanteling scènes en doet dan ook veel te gekunsteld aan. Sowieso, als je er dan voor kiest op een haast documentaire-achtige, handycam manier te filmen, moet je niet achteraf besluiten er toch maar een verhaal in te bouwen omdat je anders bang bent niet de Amerikaanse goegemeente te bereiken en wellicht wat prijzen mis te lopen.

Fantastische anti-oorlogsfilm. Vechten in een vijandige omgeving maakt je paranoïde. Iedereen kan je vijand zijn en dan zit je ook nog eens in een land met een andere cultuur, waarvan je weet dat ze je haten.
Door het close-up filmen en de onrustige cameravoering lijk je er middenin te zitten. Ieder moment kan in die situatie je laatste zijn. De doden vallen plotseling, wat de paranoïde alleen maar groter maakt.
Goed en geloofwaardig geacteerd.

avatar van Fisico
The hurt locker ligt wat in dezelfde lijn als Zero dark thirty, de film van Bigelow die ik eerder zag. Hoewel dezelfde thematiek is de invalshoek totaal anders. In de ene film wordt gefocust op de terroristen zelf, in deze The hurt locker staat eerder het ontmantelen van explosieven centraal. Puur verhaaltechnisch vind ik de film ondermaats en gaat het eigenlijk nietszeggend van de ene scène naar de andere scène. Waarin deze The hurt locker uitblinkt zijn de technische eigenschappen van een film: montage en geluid zijn gewoonweg subliem. The hurt locker lijkt me dan ook veel beter tot zijn recht te komen in de bioscoop, net zoals Gravity dat bijvoorbeeld was. Al was de sniperscène eveneens best interessant om te volgen.

Wat me ook opviel bij deze The hurt locker is het beklemmende gevoel die je zelf als kijker ervoer toen de crew door de straten van Bagdad dwaalde om explosieven onschadelijk te maken. Achter elke hoek loert het gevaar. Niemand is te vertrouwen.je wordt gewoogweg gek in dergelijke gevaarlijke omgeving. Zie maar in die ene scène waarbij een onschuldige man een bommengordel om zich heen krijgt. De film doet me ook wat denken aan BLack Hawk down waarbij ik datzelfde paranoïale gevoel kreeg.

Bepaalde verzilveringen op de Oscars meer dan terecht (vooral op technisch vlak). Zes lijkt me wat veel, negen nominaties evenzeer al was 2010 niet onmiddellijk de grootste lichting in de filmgeschiedenis. Meer dan degelijke film, maar niet exceptioneel. 3,5* voor zijn degelijkheid.

avatar van Angel9999
Een mooie hoofdrol voor Jeremy. Anders dan andere oorlogfilms en oorlogfilms zijn niet echt mijn ding. Toch enigszins genoten van deze film door zijn originaliteit, de hoofdrolspeler en de spanning.

avatar van Bakema NL
Niet echt verhaal, meer een soort registratie. Oscars zijn zwaar overdreven want er zit niet zo veel in verder dan dat het er goed uit ziet, wat spanning hier en daar, maar als geheel zo weer vergeten is. Het einde....oh krijg nou wat, dit is het einde.....is echt om te kotsen.

avatar van Brandt
The hurt locker hoort bij de betere oorlogsfilms die ik tot nu toe zag. Geen verhaal met een kop en een staat, daar zijn er al genoeg van. De camera zit bovenop de soldaten en alle ellende die bij een oorlog hoort, zeker bij een vuile oorlog als die in Irak. Kathryn Bigalow focust op de motivatie van soldaten om te doden en gedood te worden. Wat drijft hen? Het antwoord wordt meteen gegeven tijdens de opennigstitels: war is a drug.

De handcamera doet hier echt wonderen want hij drijft de spanning tot het uiterste in deze rauwe, realistische film over het levensgevaarlijk bestaan van een groep Amerikaanse ontmijners tijdens de oorlog in Irak.
Een goede film, die u toch wel inpalmt, misschien al te veel met Oscars beloond, maar niettemin interessant, zeker daar waar de cineaste, aan de hand van het hoofdpersonage, aantoont hoe de oorlog de mens volledig kan overmeesteren en in zijn macht houdt.

Prachtig in beeld gebrachte tegenstelling hoe mensen verschillend met oorlog en stress omgaan, dit wordt wat mij betreft aan de het einde film duidelijk de adrenaline junkie sergeant James onthult pas op het einde zijn motivatie en niet eens met veel woordentot dan blijft de film op dat vlak redelijk mysterieus. Desalniettemin spannend, goed in beeld gebracht, visueel een plaatje zelf op dvd, en tevens confronterende en schokkend op bepaalde momenten. Al met al een film die mij heel erg aangreep toen ik hem voor het eerst zag en wat mij betreft dat nog steeds doet.

Bigalow en manlief Carmeron beide genomineerd waren met hun films voor Beste film bij de oscars en dat de low-budget film het dan wint van dat belachelijke prijzige project. Hilarisch!