The Hurt Locker (2008)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Jeremy Renner, Anthony Mackie en Brian Geraghty

Een groep Amerikaanse elitesoldaten is in Irak belast met een levensgevaarlijke opdracht: bommen ontmantelen in het heetst van de strijd. Wanneer sergeant James de leiding krijgt over een getraind ontmijningsteam, sleept hij zijn ondergeschikten roekeloos mee in een dodelijk kat-en-muisspel met de vijand. De dood laat hem schijnbaar onverschillig. Terwijl de mannen hun losgeslagen leider onder controle proberen te houden, explodeert de stad in chaos...

De handcamera doet hier echt wonderen want hij drijft de spanning tot het uiterste in deze rauwe, realistische film over het levensgevaarlijk bestaan van een groep Amerikaanse ontmijners tijdens de oorlog in Irak.
Een goede film, die u toch wel inpalmt, misschien al te veel met Oscars beloond, maar niettemin interessant, zeker daar waar de cineaste, aan de hand van het hoofdpersonage, aantoont hoe de oorlog de mens volledig kan overmeesteren en in zijn macht houdt.

avatar van Lovelyboy
Prachtig in beeld gebrachte tegenstelling hoe mensen verschillend met oorlog en stress omgaan, dit wordt wat mij betreft aan de het einde film duidelijk de adrenaline junkie sergeant James onthult pas op het einde zijn motivatie en niet eens met veel woordentot dan blijft de film op dat vlak redelijk mysterieus. Desalniettemin spannend, goed in beeld gebracht, visueel een plaatje zelf op dvd, en tevens confronterende en schokkend op bepaalde momenten. Al met al een film die mij heel erg aangreep toen ik hem voor het eerst zag en wat mij betreft dat nog steeds doet.

Bigalow en manlief Carmeron beide genomineerd waren met hun films voor Beste film bij de oscars en dat de low-budget film het dan wint van dat belachelijke prijzige project. Hilarisch!

avatar van mjk87
In zoverre wel een aardige film dat dit niet echt een verhaal van a naar z is, maar meer een verzameling scènes tijdens een periode in Irak. Tegen het eind wordt dat wat losgelaten, wat jammer is, want eigenlijk was dat wel de kracht van deze film. Die scènes zelf zijn behoorlijk, maar heel spannend of indrukwekkend zijn ze niet, enkel die ene waar ze de bom om een man niet kunnen losmaken. Verder wel sfeervolle locaties. Het personage van Renner vond ik in het begin wel lichtelijk irritant, net iets te veel de coolboy. Pas later blijkt het meer een adrenalinejunk (dat laatste shot is prima wat dat betreft), maar lange tijd is het daar de film niet echt naar. Nu wordt het ook een film met iets te veel ideeën waarvan geen van alle echt goed wordt uitgewerkt. Met keuzes maken was dit allicht een betere film geworden. 3,0*.

avatar van kissyfur
Plus: de constante dreiging, het gevoel dat er zo iets mis zal gaan.
Minus: te weinig aandacht voor de ontwikkeling van karakters. Vooral het einde wordt nogal afgeraffeld en is daardoor ongeloofwaardig of zelfs karikaturaal. In een minuutje of twee wordt in drie scènes aangestipt waarom de hoofdpersoon niet meer thuis kan aarden. En hoe cliché wil je dit gezinsleven geschetst zien: Supermarkt&consumentisme, keuken&onbegrip bij partner, voorleesritueel&kinderlijke onschuld. Ook het gesprek in de auto met de plotselinge tranen kwam eigenlijk uit de lucht vallen.
Wat aan credit opgebouwd was verdween als sneeuw voor de zon. Nodigt daarom niet direct uit om vaker te zien.

avatar van cinemanukerke
De film geeft de intensiteit, nervositeit, angst, onzekerheid weer dmv camera dicht op de personages, bijna point of view van de personages. Stress van een oorlogsgegeven omzetten in een film en daarin slaagt Bigolow met verve. Het is geenszins de bedoeling van THL om de oorlog kritisch te benaderen, voor Bigelow is oorlog een feit en stelt ze zich enkel de vraag 'hoe gaan de personages daar mee om ?'. Maar film is meer dan authenticiteit; Qua verhaal zijn het losse situaties, anekdotes met een hoge spanningsopbouw (zal de bom ontploffen ? waar zitten de snipers ?) maar het leidt nergens naar toe. Ook de personages zijn niet diepgaand. De film begint met 'war is a drug' en op het einde wordt dit nogmaals getoond – het geeft al aan dat er niet veel evolutie in de film zit. Half geslaagd.

avatar van Shadowed
Redelijk.

Film met grote hoogtepunten, maar ook een aantal pijnlijke dieptepunten. Het is allemaal weer veels te pro-Amerikaans. Het blijft toch altijd wel een beetje terugkomen in dit soort films, en daarmee helpt het een aantal grootse momenten hier om zeep.

Het grootste pijnpunt in deze film is duidelijk de rol van Renner. Hij is veels te "Amerikaans". Altijd weer de held uithangen en daarmee zichzelf ook nog ontpopt tot een soort beeld. Het is allemaal afbreuk aan enig realisme dat er echt wel is.

Zo krijg je een aantal momenten in het begin die spannend kunnen zijn, maar de manier van aanpak is zo raar en heldhaftig dat je het nauwelijks echt serieus kan nemen. De handcam draagt wel bij aan enige intense beelden, maar worden in het eerste deel voornamelijk om zeep geholpen.

Voor de rest is het niet veel verhaal. Het zijn vooral fragmenten uit wat er allemaal zowat kan gebeuren op vijandelijk gebied in Irak. Daarbij werken er enkele heel erg goed, en enkele wat minder. Maar de film kent wel een aantal hele sterke momenten.

Het snipergevecht en de mislukking in het helpen van de man zijn pijnlijke momenten. Vooral dat tweede. Daar had ook echt een soort schok door m'n lichaam vanwege de aart. Dat zijn de momenten waar de film het dan ook een beetje van moet hebben.

Nergens heel saai, en het tempo zit er vaak wel goed in. Bigelow laat vaak genoeg gebeuren om de film enig interessant te houden en stopt enkele pijnlijke momenten erin die het allemaal net dat rauwe tantje geven die het buiten dat pro-Amerikaanse gedoe echt nodig heeft.