The Hurt Locker (2008)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Jeremy Renner, Anthony Mackie en Brian Geraghty

Een groep Amerikaanse elitesoldaten is in Irak belast met een levensgevaarlijke opdracht: bommen ontmantelen in het heetst van de strijd. Wanneer sergeant James de leiding krijgt over een getraind ontmijningsteam, sleept hij zijn ondergeschikten roekeloos mee in een dodelijk kat-en-muisspel met de vijand. De dood laat hem schijnbaar onverschillig. Terwijl de mannen hun losgeslagen leider onder controle proberen te houden, explodeert de stad in chaos...

avatar van luuk1988
Multivitamine schreef:
Zo weer 2 uur van me leven weggegooid, wat een waardeloze film, zonder ook maar een enige vorm van 'n verhaal te hebben.

Christus wat een klotefillm is dit ! Hoe kunnen mensen dit realistisch noemen! Soldaat gaat zonder zich te melden even buiten de poort rond hangen en niemand die hem ter verantwoording roept! Dat is echt een lachertje.

Ook gaan ze met 3 man sterk op patrouille sorry hoor maar dit is zo niet realistisch ik kan wel janken wat een schrale film is dit

arjanpprins schreef:

Helemaal mee eens.

Een film waarin goed te zien is dat hij (deels) gefinancierd wordt door het Amerikaanse leger. Vooral de hoofdrolspeler waarin maar 1 ding belangrijk voor hem is. "het leger".

Jammer dat deze film zo'n hoge score krijgt, was het zeker niet waard.

Ja hoor, deze zenden ze uit tijdens de open dagen van het Amerikaanse leger, krijgen vast veel aanmeldingen hiermee

avatar van mancomann
Spannende en goed geacteerde film . Af en toe wel wat warrig wat het verhaal niet helmaal tengoede komt ,daar had wel iets meer lijn in mogen zitten. De sniper scene vond ik wel spanned moet ik zeggen.Toch een overall score van 3 sterren.

Ik vraag me af waarom Ralph Fiennes, en Guy Pierce vermeld staan als hoofdrolspelers, ze doen beide 5 minuten mee.

vond er niet heel veel aan.

avatar van james_cameron
Overtuigend rauwe, intense film die op onconventionele wijze de waanzin van oorlog toont. De bijna plotloze film laat de alledaagse realiteit van een drietal soldaten zien, zonder daar een oordeel over te vellen of er een verklaring voor te geven. Politiek heeft geen plaats binnen deze context. Details die je normaalgesproken in dergelijke films niet ziet krijgen hier juist een prominente plaats. Sterke cameravoering en een uitstekende cast van vrij onbekende gezichten. De film zakt sporadisch een beetje in maar is over de hele linie genomen behoorlijk krachtig. Geslaagde comeback van regisseuse Bigelow, die een aantal jaren de weg behoorlijk kwijt was.

Melvin Udall
Bij vlagen behoorlijk spannende film met lekker camerwerk, een portie behoorlijk expliciet geweld en een aantal sterk acterende maar voor mij onbekende acteurs.
De grote namen, als Fiennes en Pearce, zijn bijna te verwaarlozen en hebben met hun zeer kleine aandeel slechts een aansprekende rol op de poster.
Het sterke van deze film zit hem voor een groot deel in het feit dat er eigenlijk geen verhaal in zit maar meer een beschouwing is van 3 mannen en hun 'day at the office'. De manier van filmen geeft je het gevoel of je met de jongens meeloopt.

avatar van kleez
Vond het een hele aardige film hoor! Zeker voor een zaterdag avond als je niks te doen hebt! Spanning vond ik zeer goed en goed gespeeld ook!

Erg aardige film die zich eens niet focust op allerhande zijplotjes en verhaaltjes die het hele gebeuren moeten opleuken. Een puur ruwe en fragmentarische kijk op enkele veelvoorkomende gebeurtenissen in de oorlog.

Acteerwerk is soms erg aardig, soms wat minder. Het meest interessante is de heel gedetailleerde gang van zaken tijdens een bomontmanteling of uitschakelen van een eenheid in de woestijn.

avatar van Snaaf
Ongeschikt

Laat nooit een vrouw een oorlogsfilm regiseren, want je komt thuis alsof je een zondagavond praatprogramma van de eo live in de studio hebt bijgewoond!!!!!!

Oja, en het pak werkt niet.

1 ster voor de moeite

"Ze krijgen een missie om een stadje binnen te dringen waar iedereen een potentieel gevaar kan vormen en er overal bommen verborgen kunnen zijn"

ja...... echt overal bommen.Iedereen wil zichzelf opblazen.
Waarom ze dat willen is niet zo belangrijk.
Maar gelukkig bestaan er nog echte helden(amerikanen natuurlijk)
Bush en co wil ons weer eens laten zien dat de terroristische dreiging
achter elke boom op de loer ligt.

Wat een belachelijk domme film.
Totaal geen verhaal.

Probleem is dat er al zoveel van dit soort films werden en worden gemaakt. Daarom lijkt "Hurtlocker" voornamelijk een deja vu te zijn
van eerdere Irak oorlogsdramas...
Hier en daar wel mooie shoots.
De slow motion beelden vlak voor of tijdens ontploffingen zien er gelikt uit.
Verder standaard verhaal .

avatar van Toontje35
Het verhaal is redelijk standaard. Wel geeft deze film een uitstekend beeld.
Vond de film boeiend, acteurs prima. Alleen waarom moet je 3 hot-shots voor zo'n kleine scene inhuren?

avatar van bateman
Standaard verhaal, mooie beelden en explosies waarmee de subwoofer uit de voeten kon. 1 keer kijken is voldoende.

film is niks mis mee hoor, heb heel wat slechtere oorlogdrama's gezien. en het verhaal was helemaal niet slecht. de bom scenes waren best spannend, en het sniper stukje was zeker wel realistish.
heb me geen moment verveeld

Mooie en realistische oorlogsfilm. Het enige wat ik miste was een duidelijke "storyline".
3.5 sterren

goeie film met mooie slow motion effects

gevaar ligt overal op de loer, zo is het nou eenmaal

een goede oorlogsfilm. Ik denk toch dat deze heel realistisch is. Verhaal was wel goed. Er zat op sommige momenten toch wat spanning in. de sniper en bom scènes vond ik heel goed.

avatar van djeebee
wat raar dat sommigen deze film slecht vinden, ik vraag me af waarom ?

neutelaar
deze film is goed er zit spanning in alleen hij is fantastisch ik heb al heel wat kutfilms gezien maar dit is goed echt

Jeauhan
Rauwe, maar indrukwekkende kijk op de gebeurtenissen rondom een EOD-eendheid in Irak. Geeft een gedetailleerde blik op de spannende momenten rondom patrouilles en ontmantelingen, maar besteedt ook aandacht aan de mentale factor rondom een militaire missie. Hoewel feitelijk misschien niet alles klopt, is het beeld van wanhoop, angst en zotheid wel realistisch.

avatar van Icer
Alles over deze film lijkt wel gezegd, er zijn verschillende meningen, maar ik vond het een uitstekende film!

Of het realistisch is of niet wordt een discussie zonder einde, want vermoedelijk heeft er niemand op deze site deel uitgemaakt van dit "bomb squad".

Het blijft film natuurlijk...

aardige film die lekker wegkijkt, verwacht niet enorme spanning en een heel goed verhaal...maar gewoon een lekkere film die je met plezier een x kijkt

avatar van lampje73
Aardige oorlogsfilm en vermakelijk om naar te kijken. Een Oscar of klassieker zal nooit aan de naam van deze film komen te hangen. Daarvoor is het drama te overtrokken, irreeel en niet overtuigend genoeg. De film weet wel de aandacht te trekken en enige spanning te creeren waardoor hij redelijk blijft boeien.

avatar van paul83
Gemengde gevoelens.....

De recensies over de film waren lovend en daarom trok deze film mijn aandacht. Ben hem dan ook met een hoge verwachting gaan kijken.

Toch viel de film enigszins tegen. Dit kwam omdat er eigenlijk helemaal geen verhaal te bekennen is (of toch wel?) en niet altijd weet te boeien.

Het verhaal draait eigenlijk maar om één man die leeft voor de oorlog. Hij probeert wel een normaal leven te leiden maar komt erachter dat hij leeft op adrenaline en succes. Dit is duidelijk te merken als hij antwoord moet geven op de vraag; hoeveel bommen heb je onschadelijk gemaakt?

De film is redelijk traag en soms is het niet duidelijk wat nou de boodschap eigenlijk moet zijn. Mensen die vinden dat de film propaganda is, hebben er totaal geen verstand van in elk geval. Het geeft juist een niet al te best beeld weer van de oorlog. Het gaat eigenlijk om individuen met elk hun eigen visie over de oorlog.

De acteerprestaties zijn van hoog niveau en dat maakte de film toch een stuk draaglijker. Renner (heb ik alleen nog gezien in S.W.A.T) doet het uitstekend en overtuigend. Brian Geraghty deed het ook formidabel.
Zoals eerder gezegd zijn de rollen van Ralph Fiennes, David Morse en Guy Pierce niet noemenswaardig maar toch genuanceerd en goed gebracht.

De beelden zijn prachtig en het camerawerk is ook briljant want het wordt erorm realistisch gebracht. De ontmantelingsscenes zijn tevens van hoog niveau en maken de film.

3.5 ster.

toppertje

Mr_White
Meesterlijke film. Ik kan me inleven in de mensen die dit onrealistisch noemen (ook ik fronsde bij hun teampje van 3 man) maar de film gaat uiteindelijk om de personages en hun motivaties, niet het realisme (wat overigens nog altijd wel sterk aanwezig is) of de actie of het verhaal. Sgt. James is een uniek hoofdpersonage. In de meeste oorlogsfilms volg je soldaten die zich afvragen waar ze het voor doen, James niet. Net als de rest weet hij maar al te goed in wat voor klerezooi ze zitten, maar hij leeft van de kick die het geeft en daar zit het verschil.

Acteerwerk is ook van hoog niveau. Renner is echt ongenadig goed en Mackie levert een ijzersterke bijrol af. Ook leuk waren de cameos van Pierce, Morse en Fiennes. Kleine rollen die het idee versterken dat je elk moment kunt sterven of niet, wie je ook bent. Spanning bij de ontmantelingsscènes is echt enorm, omdat Bigelow de scènes langzaam oprekt, en hoe langer het duurt, des te groter de kans dat de bom af gaat. Die lengte werkt ook geweldig bij de sniper-scène, uren in de woestijn liggen omdat je beweging hebt gezien en zeker wilt weten dat het veilig is.

Bigelow heeft hier echt één van de beste films van het jaar dusver afgeleverd, gericht op de personages maar ook nog eens verdomd spannend. Die vroege Oscar-buzz die hier en daar al te horen is, is wat mij betreft compleet terecht.

Hoewel ik nooit in Afghanistan of Irak ben geweest geloof ik dat deze film toch enigzings de paranoia weergeeft die in dergelijke dorre en qua maatschappij totaal afwijkende landen naar boven komt. Goed weergegeven hoe in deze strijd middelen worden ingezet die zeer moeilijk te bestrijden zijn maar tevens moreel verwerpelijk zijn. Ondanks deze lof vond ik de film niet overtuigend genoeg of samenhangend voor een hoge notering..

Uitstekende film met goede acteer prestaties ik hou zo wie zo al van oorlogsdrama's uit het midden-oosten.

avatar van Chris0478
Kick ass film, van mij krijgt ie 3,5 ster.

Realisme ver te zoeken, but eh.. screw that.

Vond het een goede film! Sterke scenes en zeker spannende momenten!