The Hurt Locker (2008)

3,50

Oorlog / Drama

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Jeremy Renner, Anthony Mackie en Brian Geraghty

Een groep Amerikaanse elitesoldaten is in Irak belast met een levensgevaarlijke opdracht: bommen ontmantelen in het heetst van de strijd. Wanneer sergeant James de leiding krijgt over een getraind ontmijningsteam, sleept hij zijn ondergeschikten roekeloos mee in een dodelijk kat-en-muisspel met de vijand. De dood laat hem schijnbaar onverschillig. Terwijl de mannen hun losgeslagen leider onder controle proberen te houden, explodeert de stad in chaos...

1106 BERICHTEN 104 MENINGEN
avatar van J. Clouseau
Dat de realiteit de fictie altijd overtreft, ontken ik niet. Maar dan mag het toch altijd wat meeslepender zijn dan in deze film.

avatar van John Lee Hooker
Dus er had een vriendin met relatie-issues en een broer op sterven bijgegooid moeten worden?

avatar van J. Clouseau
Waar haal je dat plots vandaan? Dat zou de film pas afschuwelijk gemaakt hebben (met uiteraard trompetgeschal onder de actiescènes en aanzwellende violen als het emotioneel hoort te worden). Wat ik bedoel, is dat ik liever één opvallende episode uit de missie van de soldaten had gezien in plaats van de opeenvolging van anekdotes die de film is.

Deze veel gelauwerde film lijkt heel erg op een verslag van een “embedded reporter” en heeft daardoor een hoog realiteitsgehalte. Spannend en ook de interactie tussen de hoofdpersonages is bij tijd en wijle best interessant. De film mist echter een ietwat coherent verhaal. De Oscar voor beste film vind ik dan ook overdreven, maar is destijds waarschijnlijk ingegeven door de actualiteit van het onderwerp.

avatar van predator
Turkeyloverz schreef:
Die slechte Irakezen plaatsen overal boms en de moedige, goedhartige Amerikaanse soldaatjes mogen ze even allemaal onschadelijk maken. Wel eerst even alle mensen evacueren, want er mogen geen onschuldige slachtoffers vallen. BULL

Wat is daar BULL aan? Dat is toch gewoon zoals het is?

avatar van martijn011
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een film over de oorlog in Irak is moeilijker voor een regisseur dan eentje uit WOII. Laatstgenoemde oorlog wekt iedereens interesse en zijn er onderwerpen te kust en te keur. Voor de Irak-oorlog liggen die dingen nogal gecompliceerder. Zo vindt lang niet iedereen het een interessant onderwerp en heeft iedereen het idee dat het Amerikaanse leger moet vechten tegen mannen met grote hoofddoeken en zichzelf opblazende theedoeken.

Daarom vind ik dat Kathryn Bigelow een prima film heeft neergezet met als onderwerp bommen ontmantelen.
Toch weer eens nét wat anders dan een gewone oorlogsfilm. Tel daarbij op dat de hoofdrolspeler een roekeloze sergeant is en het kan heel boeiend worden.

Dat is het ook zeker. De film kent prima scenes, vooral die in de woestijn is een toppertje. Ook goed dat er eindelijk eens bekende namen sneuvelen, zoals Pearce en Fiennes. De film heeft een lange speelduur maar daar is prima door heen te komen!
Ruim voldoende!

avatar van 2MY
Op 1u05 kreeg ik plots heimwee naar mijn scoutsleider-jaren

Schitterende film btw.

avatar van roeman
Uitstekende film, met een gedurft onderwerp omdat het nog zo vers is. Acteurs gaan niet over de top en voelen goed aan om vooral bij zichzelf te blijven. Ook het camerawerk past daarbij. De acteurs zijn goed gekozen en meer dan geloofwaardig. Ik heb 130 min gespannen gekeken naar de roekeloze en de ontwetende/meegaande waarvan je denkt dat iemand een keer breekt, maar wanneer?
Geen bombastische oorlogsfilm zoals we gewend zijn (WOII en Vietnam) maar een moeilijk onderwerp die zeer goed is uitgewerkt.

avatar van Toontje G
In het begin dacht ik, dit wordt een lange zit, de film kwam wat langzaam op gang maar naar mate de film langer duurde kwam de spanning er toch goed in. Het stuk met de sluipschutter was boeiend en goed gefilmd. Ook de laatste scene die in Irak afspeelde was mooi. Er hangt een speciaal sfeertje rond de film die er voor zorgt dat je er geen minuut van wil missen. Al met al het kijken zeker de moeite waard.

Ge-wel-dig

avatar van The Beast
Een prachtige film die je gezien moet hebben.

Geeft een goed verhaal over de oorlog, en wat de soldaten mee maken, hoe ze vrienden verliezen en omgaan met de angst aanjagende situaties.
Ik kan deze prachtige must see film niks anders geven dan een 4.5

avatar van NathanMandjes
Een uitermate goed film. Enige nadeel vind ik het plotselinge einde. De film is in een zucht afgelopen en dat is een goed teken. Alleen, zonder te spoileren, houdt de film zomaar op en blijft er een beetje een leeg gevoel hangen, alsof er iets mist.

Pracht film die vanaf de eerste minuut tot de laatste minuut boeit.

Kon ke totaal niet boeien dexe overgewaardeerde film

avatar van killer13
wat hou ik toch van de solden deze topper op blu-ray voor 5 euro

avatar van hutsekluts
Middelmatig en daardoor wat tegenvallend oorlogsdrama (na de ophef die er over deze film mis geweest). Heus het aanzien waard maar nergens opvallend, echt spannend, onverwachte (maar 'lopende') plotwendingen of iets dergelijks. Vlak en een beetje grijs maar goed voor een fijne avond.

avatar van Insignificance
Bijzondere oorlogsfilm in die zin dat het ver verwijderd blijft van wapperende vlaggen, verbroederende kameraadschap, heroïsche taferelen en andere gekunsteld gekletter om maar zoveel mogelijk te beroeren. Vuurkracht heeft het natuurlijk wel, maar Bigelow combineert het op geraffineerde wijze met suspense en iets minder soepel met een kijkje onder de helm van bommenruimers. Dat laatste is niet al te opdringerig, maar gaat ook niet geheel zonder slag of stoot.

Oorlog is verslavend volgens de opening en dat is te merken aan James, maar al met al weet Renners personage, toch de angel van dit arsenaal, niet genoeg interesse op te wekken om de film daaraan op te kunnen hangen. Wanneer het drietal onder aanvoering van James de stad intrekken om daders te achterhalen, komt dat dan ook te gescript over. Het resultaat van die nachtelijke aanslag is daarentegen één van de meest in het oog springende beelden.

Bigelow weet tijdens dat soort momenten sowieso het gevoel van immense dreiging goed te vangen. Driftige camerabewegingen richting omgeving waar zowel niemand als iemand gevaarlijk kan zijn, benadrukken de penibele omstandigheden. Bovendien neemt ze ruim de tijd zodat een groeiend besef van de situatie ontstaat. De confrontatie in de woestijn is op dat vlak ook exceptioneel. De keren dat de plot zich roert, zijn iets minder krachtig en soms wat te geforceerd.

avatar van ChelseaH
Ik hou van deze film. Jeremy Renner speeld niet normaal goed(zoals normaal) en had hier echt een oscar voor moeten krijgen! Einde vond ik wel een beetje depri maar ik zag niet hoe dat anders had gekunt. TOP FILM!

avatar van gondwana
Vind het steeds opmerkelijk dat de spannendste scène in een film over ontmijners, een sniper-scène is

avatar van emmes
Ik vond hier echt niets aan en zeker een onterechte beste oscar.

avatar van Pacino88
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Spannende oorlogsfilm, maar die vele oscars verbazen mij. Beste film van het jaar? Ongelovelijk voor een film van dit kaliber. Zeer goed in zijn genre dus, maar heeft buiten dat niet veel meer te bieden. Viel me vooral tegen hoe snel Ralph Fiennes en Guy Pearce het loodje legden. Sowieso was die sniperscene met eerstgenoemde een belediging voor de kijker, zelfde plaats innemen van een net gedode man, yeah right.

Het eerste uur vond ik zodanig goed dat ik een 4* zou geven, jammer dat het daarna wat eentonig wordt. Kom zo uit op 3,5*.

avatar van tattoobob
Deels een topfilm,maar soms erg traag.

Ongelofelijk dat deze film een Oscar heeft gekregen voor beste film.
Er zit totaal geen verhaal in en ze hadden de film dan ook makkelijk een half uur korter of langer kunnen maken, zonder dat het was opgevallen.
Ik kon mij ook niet inleven in de personages, dus het liet me ook koud of ze het wel of niet zouden overleven.
De Amerikanen werden toch weer neergezet als helden, waardoor de film toch minder realistisch aandoet dan wordt gesuggereerd.

avatar van knusse stoel
Aardige oorlogsfilm, ondanks dat ik persoonlijk meer van de 2e wereldoorlog films hou.
Eigenlijk houd ik niet zo van oorlogfilms omdat ze meestal gaan over de victoria van de legers van Amerika gaan en het vele leed wat oorlogen te weeg brengen.

avatar van LOTR-lover
Heerlijke film die je door de documentaire-achtige manier van filmen echt meesleurt in het verhaal. Ik had direct het gevoel 'part of the team' te zijn waardoor de film geen moment saai of voorspelbaar werd. Zie best veel commentaren dat de Oscar voor Beste Film onterecht zou zijn, maar ben het daar volledig mee oneens. Vind het namelijk meer dan terecht dat The Hurt Locker deze prestigieuze prijs heeft gewonnen. Een meeslepend drama met geweldig acteerwerk in de meer dan realistische setting van Irak... wat wil je als filmkijker nou nog meer?

avatar van stefan dias
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het leukste stuk zit aan het begin. Mijn vrouw zei: "er gaat zeker iets ergs gebeuren", waarop ik "nee, want Guy Pearce is een bekende acteur dus die gaan ze toch niet direct laten sterven" en dan BOOOOM.

Verder ergerde ik mij nogal aan het clichématig acteren: hoofden schudden, net niet wenen, tegen dingen aantrappen… en dan cliché der clichés: je vrouw opbellen aan het andere eind van de wereld en dan niks zeggen.

ook het jonkie zat er héél de tijd met een huilerig gezicht bij om maar absoluut aan te tonen dat oorlog geen pretje is. Qua verhaal zat er ook geen spanningsboog in, het was te veel van crisissituatie naar crisissituatie. Door de constante dreiging voelde je die gewoon niet meer zo aan, meer nog: ik werd het een beetje beu.

Misschien niet de film om op een luie donderdagavond vanuit je luie zetel te zien...

avatar van DBTim
Ik had deze al ontzettend lang in de kast staan, maar nog nooit gekeken. Ik had ook nooit de drang om hem te gaan bekijken. Geen idee hoe het kwam, maar eergister dacht ik "waarom ook niet?".

Het eerste uur van de film vertel een beetje het verhaal en de setting. Ik werd gelijk in de film gezogen, en vooral het eerste uur vloog voorbij. De rest van de film staat meer in het teken van de karakterontwikkeling(en). Dat boeide mij iets minder, want ik had niet echt iets met de karakters in de film. Ik weet niet echt hoe het kwam. Verder was dat tweede uur gewoon goed.

Enigste wat ik wel een groot minpunt vind is de manier van filmen. Dat documentaire-achtige had van mij niet gehoeven. Dat trillende beeld en die 'plotselinge' momenten van inzoomen vond ik maar irritant.

Maar al met al een meer dan goede film, waarvan ik dus uiteindelijk blij ben dat ik hem na zoveel toch uit de kast heb gepakt

avatar van Parisa
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jammer. Ik had graag gezien dat deze film iets nieuws bracht voor het genre. Maar dat is niet gelukt. Het gaat over een ontmijningsteam, en dat had wel wat mogelijkheden in zich gehad om hier iets beters van te maken is dan het nu is.
De beste optie was natuurlijk om meer te doen met het hele bommen idee. Ik zou er een heel technisch verhaal van hebben gemaakt met echte of fictieve informatie over die dingen. Hoe ze gemaakt worden, hoe ze werken en hoe je ze uit kan schakelen.
Nu rijdt het team gewoon van de ene naar de andere locatie om bij een of meer dikke bommen het juiste draadje te zoeken en ze te ontmantelen. Of eigenlijk doet 1 persoon dat. Het feit dat ze dat in een oorlogsgebied doen en af en toe wat tegenstanders om zich heen hebben staan maakt het geheel niet spannender. Ook het stukje gore levert voor mij niets extra’s op.
De film duurt mij dan ook veeeeeeeel te lang.

Ook de personages zijn niet interessant genoeg. Ik weet nu al niet meer hoe iedereen heet. Het script wat sommigen hebben gekregen als achtergrond is slaapverwekkend. Dat alles geeft die kerels niet de kans om hier iets bijzonders van te maken.

Ik vind 1,5* wel genoeg.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Oorlogsfilms zijn er met hopen en je moet al sterk uit de hoek komen om daarin origineel te zijn. Sinds de oorlog in Irak kwamen er nieuwe films na de vele films over Vietnam of WOII. Een ander type van oorlogvoering eigenlijk ook. The Hurt Locker geeft geen compleet beeld van de oorlog, maar volgt enkele soldaten in missie met als opvallend gegeven dat één van hen een bomontruimer is. De vrij realistische stijl (al blijft dat relatief als je er zelf toch niet geweest bent) en de spanning van een bom die gaat aflopen, zorgen voor een boeiende film. Maar in z'n geheel is het ook niet meer dan dat. Als pure sfeerfilm is het te braaf en als spektakelfilm is de minimum aan verhaallijn te klein. En voor een film die zich toelegt op het uitwerken van enkele personages, slaat het daar ook de bal mis. Ik moet geen pure drama hebben, maar toch iets meer uitwerking had gemogen.

The Hurt Locker is zeker niet de beste film en na het zien van Black Hawk Down niet zo lang geleden, merk je wel dat het dat niveau niet kan halen. Maar kwalitatief is het best wel mooi gefilmd en maken de verschillende aparte scènes nog een beetje goed.

avatar van Masqada
NathanMandjes schreef:

Zat met precies hetzelfde gevoel!