- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste Afrikaanse films
Beste Afrikaanse films
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Wat vinden jullie de beste films uit dit werelddeel?
Dit is mijn top 10:
01. 4.0* - Bab el Hadid (1958, Egypte)
02. 3.5* - Touki Bouki (1973, Senegal)
03. 3.5* - Moolaadé (2004, Senegal)
04. 3.5* - Animals Are Beautiful People (1974, Zuid-Afrika)
05. 3.5* - Noire de..., La (1922, Senegal)
06. 3.0* - Tilai (1990, Burkina Faso)
07. 3.0* - Yeelen (1987, Mali)
08. 3.0* - Risâlah, Al- (1976, Libië)
09. 3.0* - Xala (1975, Senegal)
10. 3.0* - Jerusalema (2008, Zuid-Afrika)
Ik heb nog niet heel veel gezien uit dit werelddeel, maar tips zijn natuurlijk altijd welkom.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Touki Bouki - Djibril Diop Mambéty (Senegal, 1973)
Yeelen - Souleymane Cissé (Mali, 1987)
La noire de… - Ousmane Sembène (Senegal, 1966)
Teza - Haile Gerima (Ethiopia, 2008)
Daratt - Mahamat Saleh Haroun (Chad, 2006)
Hyènes - Djibril Diop Mambéty (Senegal, 1992)
La Vie sur terre - Abderrahmane Sissako (Mauritania, 1998)
Sarraounia - Med Hondo (Mauritania, 1986)
Soleil Ô - Med Hondo (Mauritania, 1967)
Xala - Ousmane Sembène (Senegal, 1975)
Here are the '10 best African films of all time,' according to top tnternational critics
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
AFRIKA TOP 12
01. Yeelen|Solomani Sisé|1987|Mali
02. Touki-Bouki|Djibril Diop Mambéty|1973|Senegal
03. el-Haimoune|Nacer Khemir|1984|Tunesië
04. Baara|Solomani Sisé|1977|Mali
05. al-Momia|Shadi Abdel Shalam|1969|Egypte
06. Bab el-Hadid|Youssef Chahine|1958|Egypte
07. Moi, un Noir (Treichville)|Jean Rouch|1958|Ivoorkust
08. Finyé|Solomani Sisé|1982|Mali
09. La Noire de…|Ousmane Sembene|1966|Senegal
10. Awdat al-Ibn al-Dal |Youssef Chahine|1976|Egypte
11. Sankofa|Haile Gerima|1993|Ethiopië
12. Saimt el-Qusur|Moufida Tlatli|1994|Tunesië
ca. 60 films gezien, nog een hoop te gaan
Wel opvallend dat er vooral klassiekers in staan, dat is in (bijna) geen enkele van mijn landen-toplijsten het geval. Nieuwere Afrikaanse cinema (vooral Marokko, Mauretanië en Tsjaad) komt over het algemeen toch niet verder dan de waardering "gemiddeld".
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Ik heb er zelfs van deze 12 pas één gezien. Het overigens prachtige al-Momia. Eigenlijk moet ik hier voor 2020 ook maar eens een prioriteit van maken,.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
https://www.docfilmsa.com/dev/wp-content/uploads/2018/08/fespaco_quesaco.jpg
Inmiddels heb ik een flinke lading films uit dit continent mogen ontdekken. Soms op YouTube, soms op Netflix, soms in de bios… Maar in verreweg de meeste gevallen is er geen andere optie dan je tot gespecialiseerde pindakaas sites wenden om die ene film uit Burkina Faso (of wat dan ook) te kunnen zien. Bijzonder jammer, maar dat is een ander verhaal.
In plaats van een top tien van het hele continent, leek het me leuker om een lijst te maken per land. Hopelijk kunnen andere gebruikers er wat aardige tips uit halen. Voor lagere waarderingen dan 3* is hier geen plek, en ik houd het bij maximaal 3 films per land. De waarheid gebied me wel te zeggen dat dat slechts bij een paar landen lastig was. Senegal bijvoorbeeld, ik neem bewust geen Touki Bouki (1973)) aangezien jullie die allemaal al getipt hebben
Er ontbreken een aantal landen waar ik simpelweg nog nooit hoger dan 2,5* aan heb kunnen geven, en er is een kleine handvol landen waar ik nog nooit een film uit zag:
Botswana
Centraal Afrikaanse Republiek
Gambia
Reunion
- - - - - - - - - - -
John Miltons Beste Afrikaanse films:
Algerije
- La Battaglia di Algeri (1966) - 4*
- Indigènes (2006) - 3,5*
Angola
- Sambizanga (1972) - 3*
Benin
- Si-Gueriki, la reine-mère (2002) - 3*
Burkina Faso
- Rêves de Poussière (2006) - 3,5*
- Tilaï (1990) - 3,5*
- Sarraounia (1986) - 3,5*
Democratische Republiek Congo
- Benda Bilili! (2010) - 4*
Djibouti
- Dhalinyaro (2018) - 3,5*
Egypte
- Bab el Hadid (1958) - 3,5*
- Al-Mummia (1969) - 3,5*
- Ali Mizah wa Ibrahim (2016) - 3,5*
Equatoriaal-Guinea
Ethiopië
- Teza (2008) - 3,5*
Gabon
- Le Grand Blanc de Lambaréné (1995) - 3,5*
- Dôlè (2000) - 3,5*
Ghana
- Nakom (2016) - 3,5*
- The Burial of Kojo (2018) - 3,5*
Guinee
- Dakan (1997) - 3,5*
Guinee-Bissau
- Mortu Nega (1988) - 3*
- Udju Azul di Yonta (1992) - 3*
- A Batalha de Tabatô (2013) - 3*
Ivoorkust
- Au Nom du Christ (1993) - 3*
- Run (2014) - 3*
Kaapverdië
- Kontinuasom (2009) - 3,5*
Kameroen
- Muna Moto (1975) - 3,5*
Kenia
- Run (2014) - 3,5*
- Rafiki (2018) - 3,5*
Lesotho
- This Is Not a Burial, It's a Resurrection (2019) 4*
Madagaskar
- Ady Gasy (2014) - 3*
Mali
- Baara (1978) - 3,5*
- Yeelen (1987) - 3,5*
- Bamako (2006) - 3,5*
Mauritanië
- Timbuktu (2014) - 4*
Marokko
- Adam (2019) - 4*
- Les Chevaux de Dieu (2012) - 4*
- Fièvres (2013) 3,5*
Mozambique
- Terra Sonâmbula (2007) - 3*
Namibië
- Invisibles (2019) - 3,5*
Niger
- Agadez, the Music and the Rebellion (2010) - 4*
Nigeria
- Eyimofe (2020) - 3*
Rwanda
- Munyurangabo (2007) - 3,5*
Sao Tome en Principe
- Mionga ki Ôbo: Mar e Selva (2005) - 3*
Senegal
- Atlantique (2019) - 4*
- Camp de Thiaroye (1987) - 3,5*
- Moolaadé (2004) - 3,5*
Sierra Leone
- The Language You Cry In (1998) - 3,5*
- Survivors (2018) - 3*
Somalië
- Somalia: The Forgotten Story (2016) - 3,5*
- Geedka nolosha (Short 1988) - 3*
Sudan
- Al-Sit (2020) - 3,5*
- Beats of the Antonov (2014) - 3,5*
Swaziland
- Liyana (2017) - 3,5*
Tanzania
- White Shadow (2013) - 3,5*
Togo
- Femmes aux Yeux Ouverts (1994) - 3,5*
Tsjaad
- Daratt (2006) - 3,5*
- Grigris (2013) - 3,5*
Tunesië
- Akher Wahed Fina (2016) - 3,5*
Oeganda
- Who Killed Captain Alex? (2010) - 4*
- Crazy World (2014) - 3,5*
- Bad Black (2016) - 3,5*
Zimbabwe
- Jit (1990) - 3*
Zuid-Afrika
- District 9 (2009) - 4*
- My Octopus Teacher (2020) - 4*
- Gaia (2021) - 3,5*
ZAP!
-
- 5103 berichten
- 3549 stemmen
Congo River, au-delà des Ténèbres (2005) telt niet mee, en dan blijven er, jullie lijsten eens doorlopend, drie over:
4,0*
La Battaglia di Algeri (1966) (Algerije / Italië)
Benda Bilili! (2010) (Dem. Rep. Congo / Frankrijk)
3,5*
Jerusalema (2008) (Zuid-Afrika)
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Ik dacht er een behoorlijk aantal gezien te hebben, maar dan blijkt het eerste productieland niet uit Afrika te komen .
Films die 4.0* scoren:
EGYPTE:
2006: Omaret yakobean/The Yacoubian Building
ZUID-AFRIKA:
2007: The World Unseen
2008: Jerusalema
2011: Skoonheid/Beauty
2018: Canary/Kanarie
2019: Moffie
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Reunion is trouwens geen land, maar een overzees gebied van Frankrijk, zie ik. Dus die noem ik onterecht.