Who Killed Captain Alex? (2010)

Oeganda
Actie / Misdaad

geregisseerd door Nabwana I.G.G.
met Kakule William, Sserunya Ernest en Bukenya Charles

De broer van een maffialeider wordt gevangen genomen in een vuurgevecht, wat een wraakaanval op het legerkamp met zich meebrengt. Maar wanneer troepenleider Captain Alex tijdens een overval wordt gedood, escaleert dit tot een gewelddadige oorlog tussen beide zijden. De broer van de kapitein neemt het heft in eigen handen, terwijl de handlangers van de maffia de lucht in gaan om Kampala te bombarderen.

Poster schept niet echt heel hoge verwachtingen.

avatar van Donkerwoud
Hij staat op YT. Ik ga hem kijken. Overigens heeft mijn tante een jaar of 5 in Uganda gewoond: als doktersassistente in een tropenkliniek.

avatar van EW101
Best wel interessante film. Het is namelijk gemaakt in een sloppenwijk in Uganda. Met eigengemaakte props en weinig budget. (maar 200$ volgens bronnen)

Supersympathiek!

avatar van Donkerwoud
Zo goed als je kunt verwachten van 'de eerste actiefilm uit Oeganda'. Meer een hobbyproject vol filmclichés dan een eigenzinnig meesterwerk dat onbenut gebleven film- of acteertalenten blootlegt. Het is me na de volledige speelduur nog altijd niet duidelijk of 'Tiger Maffias' of 'Commandos' de helden of de schurken zijn, maar juist daarom is de film ergens enorm innemend: alsof het verhaal ondergeschikt was aan dat er hier zo veel mogelijk mensen een rol konden spelen. In mijn versie schreeuwde een komiek op de commentaartrack allemaal flauwe moppen en seksuele toespelingen, maar ik betwijfel of de originele versie werkelijk een toegevoegde waarde heeft. SUPAAAAA ACTION MOVIEEEEEE!

avatar van Shadowed
Haha!

Ja natuurlijk kan je dit niet goed noemen. Op YouTube gekeken omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet meer in kon houden. Ik wist waar ik aan zou beginnen, en ik ga het dan ook echt niet hoger maken dan 1,5* Lijkt me een fair rating.

Het is zo slecht dat het eigenlijk vermakelijk en hilarisch wordt. Er zit een "Video Joker" die continue grappen maakt door de film heen en de helikopters zijn ook hilarisch. Het is duidelijk te merken dat hier mogelijk maar 200$ is ingegooid, want het zag er niet uit.

Je krijgt waar je naar zoekt. Heb wel moeten lachen, maar het blijft natuurlijk erg slecht. Commando!

avatar van John Milton
Ik vond het geweldig, heb in maanden niet zo gelachen. Bijzonder wat deze man heeft gedaan met dat budget. Ga me nog in Wakaliwood verdiepen, want dit is razend interessant.
Donkerwoud schreef:
Dat is dus de originele versie, wat ik begreep van die Video Joker is dat dat gewoonte is in Oeganda (of ze maken het bij deze zo ), een beetje als een Benshi in Japan?

Als iemand hoort dat Bad Black (2016) ergens vandaan te plukken valt of te zien, dan hoor ik het graag. Bijzonder, toch?

Who Killed Captain Alex is gratis te bekijken op het Wakaliwood youTube kanaal, maar ik had graag meegedaan aan die Kickstarter om een handvol van die films digitaal te krijgen voor $15. En werkgelegenheid en hopelijk iets meer welvaart te helpen creëren in een Oegandese sloppenwijk natuurlijk.

avatar van Woland
Aan de ene kant is dit natuurlijk fantastisch. Ik heb alle sympathie en heel veel respect voor wat Nabwana IGG op het scherm tovert vanuit z'n kamertje in Uganda met een budget van duidelijk helemaal niets. De DIY-passie en het plezier stralen er vanaf, en het valt me echt niet tegen wat we te zien krijgen voor een budget van (schijnbaar) $200. Maar hoewel het af en toe lekker genieten is als een guilty pleasure, is het toch ook gewoon niet zo heel goed. Er is nauwelijks een plot, en het is een opeenstapeling van niet hele originele, ultra low-budget actiescenes die zo af en toe best grappig zijn, maar een film lang wordt het wel vermoeiend. En niet dat Nabwana er iets aan kan doen, maar de versie die overleeft heeft een voice-over van een VJ die me soms ook wel op de zenuwen begon te werken. Amateuristisch tot en met, maar leuker dan wat ik ook uit Nigeria heb mogen aanschouwen, en dikke kudos voor Wakaliwood en ik hoop dat ze lekker door blijven gaan met films maken. Bad Black ben ik sowieso benieuwd naar.

avatar van Metalfist
Ugandan Bruce Lee, we call him Bruce U

Een paar collega's op mijn werk waren een tijdje geleden over deze Who Killed Captain Alex? bezig en over het feit hoe ze dit één van de meest grappige films ooit vonden. Ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord en dan is mijn interesse automatisch wel gewekt. Het leek me dan ook de perfecte film om de overgang van oud naar nieuw te vieren met een aantal goede vrienden en zo kwam het dus dat toen het vuurwerk was aan het knallen, wij naar Uganda's First Action Movie zaten te kijken.

We zijn dan toch maar even gestopt om buiten naar het vuurwerk te gaan kijken, want dat zag er eerlijk gezegd toch wel beter uit dan dit. Op zich is de film leuk om eens gezien te hebben omdat dit zo het soort film is waaruit voorliefde voor cinema in het algemeen afstraalt en lowbudget films kunnen gewoon ook erg degelijk zijn (Sam Raimi's Evil Dead bijvoorbeeld) maar laat ons eerlijk zijn.. Eigenlijk is dit gewoon gigantische troep. Een plot dat langs alle kanten rammelt waar op den duur gewoon geen touw meer aan vast te knopen is, een VJ die in de stijl van Mystery Science Theater 3000 commentaar op de beelden geeft (naar het schijnt zou er ook een versie bestaan zonder de VJ maar is regisseur Nabwana I.G.G. die versie kwijtgeraakt toen hij ze wegens plaatsgebrek op zijn computer verwijderde. Ik dacht eigenlijk dat de audio gewoon zo onverstaanbaar opgenomen was dat Nabwana niets anders kon doen dan het op deze manier oplossen, het is in ieder geval het leukste stuk uit de film) en verder vooral veel slechte effecten.

Maar dan echt slecht. Toch heeft het op zich wel opnieuw zijn charme maar die charme verdwijnt redelijk snel. Gelukkig beslist Nabwana de film ook niet nodeloos lang te laten duren. Zeker ook omdat de laatste pakweg 5 à 10 minuten nog een hoop reclame is voor andere films, een promopraatje van Nabwana en ga zo nog maar even door. Qua cast logischerwijs ook niet bijzonder met een cast die volledig in Wakaliga (een sloppenwijk in Kampala, de hoofdstad van Uganda) woont. Daar woont blijkbaar ook niet enorm veel volk, want acteurs worden gewoon continu hergebruikt en zelfs soms letterlijk in dezelfde scène zie je iemand 2x doodgaan. Toch nog wel even een kleine vermelding voor het personage Puffs dat blijkbaar één of andere Rus moest voorstellen? Sowieso het leukste figuur uit heel die troep.

Voor de liefhebbers (zoals John Milton blijkbaar): een paar dagen geleden heeft het officiële Wakaliwood kanaal ook de opvolger Bad Black online op Youtube gezwierd. Ik ga me er in ieder geval niet aan wagen, want ik verwacht eerlijk gezegd niet enorm veel verbetering in die 6 jaar tussen beide films. Typische film die je best niet alleen kijkt, ik denk dat ik hem dan met 0.5* had beloond maar voor nu dus 2*.

avatar van John Milton
Metalfist schreef:
Ik had het gezien, but thanks for the heads-up!

Misschien kijk ik er nu wel heel anders naar, we gaan het zien. Zat er al een tijd op te wachten, die film.

avatar van Fisico
Hier vrij toevallig op gestoten en inderdaad: zodanig slecht dat het nog leuk wordt. Een actieprent met beperkte middelen en dat is er in al zijn facetten ook aan te zien. Grappig - al was dit wellicht niet de bedoeling - en dus vrij vermakelijk.

Wel een aantal leuke dialogen of oneliners mogen ervaren met onder andere "German food" of "they walk slow, so they think slow" voor logica waar geen speld tussen te krijgen is of de geweldige Bruce U. Dit laatste is gewoon super en hilarisch, het bloedvergieten en de helikopter evenzeer.

Niet onmiddellijk een meesterwerk, maar fun is het wel. Een 1,5* voor de moeite dan maar.

avatar van Fisico
Geweldig (en bizar) overigens dat dit 8.2 scoort op IMDB. Veel Oegandese stemmers bvb? Of velen die er de humor van inzien?