Fantastic Mr. Fox (2009)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Wes Anderson
met de stemmen van George Clooney, Meryl Streep en Bill Murray

Naar het gelijknamige kinderboek van Roald Dahl. Mr. Fox (George Clooney) en Mrs. Fox leiden een idyllisch ondergronds leventje. Twaalf ''vossejaren'' na de geboorte van hun zoontje Ash komen echter de instincten van Mr. Fox bovendrijven, iets wat het bestaan van hun hele dierengemeenschap in gevaar brengt. Om aan voedsel te komen berooft Mr. Fox namelijk de boerderijen van drie verschillende boeren, terwijl hij aan Mrs. Fox beloofd had dit niet meer te doen. Mr. Fox is de drie domme boeren steeds te slim af, maar als ze voor de zoveelste keer beroofd worden, komen ze bij elkaar en smeden ze een plan. Ze willen de ''fantastische Mr. Fox'' voorgoed uit de weg ruimen. Maar hier laat Mr. Fox het niet bij zitten. Samen met onder andere Badger, Rabbit en Weasel smeedt hij een plan om keihard terug te slaan.

avatar van Geno
Deze animatie ben ik gaan bekijken zonder enige kennis vooraf. Eigenlijk alleen omdat ik van animatiefilm houd. En... oh ja... omdat het hoog stond aangeschreven ergens...

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik met stomme verbazing naar deze film heb zitten kijken. Eigenlijk zat alles redelijk goed in elkaar. Het waren nog goede animaties ook. De beelden waren geweldig. En er gebeurde wel van alles, maar het kwam maar niet binnen bij me. Zo van 'wat moet ik hier nu mee'. Is het grappig dan? is het nuttig voor het verhaal? Ik zat me continu in te leven in de materie, maar ik ontwikkelde ook geen enkele affiniteit met de figuren. Kortom ik zat lange tijd naar iets te kijken wat ik helemaal niet wilde zien.

Ik zal niet direct zeggen een mislukt project, maar 't was dan in ieder geval niet aan mij besteed. Er zal zeker een doelgroep zijn die dit uitermate grappig vindt... ofzo...

TMP
Een aardige animatie en een best vermakelijk verhaaltje, gebaseerd op een boek van Roald Dahl. De personages komen niet al te sterk uit de verf, maar het is verder best aardig om naar te kijken. George Clooney's stem past uitstekend bij Mr. Fox. Onderhoudend genoeg voor de niet al te lange speelduur.

avatar van keimpeS
Leuke Anderson animatiefilm met een heel apart verhaal en ook zo verfilmd. De stemmencast is wat mij betreft pima gekozen, ook een leuke soundtrack trouwens! Ik heb de film nu voor de 2e keer gezien, zelf vond ik 'm erg leuk, maar denk niet dat ik mijn neefjes en nichtje er blij mee zou kunnen maken. Het is echt wel de aparte stijl van Wes Anderson waar je van houden moet, dus wel meer voor volwassenen.

avatar van Queno
Fantastische creatie en die je vooral moet zien door de SFX, de gecreëerde figuren. Het hoofdpersonage met George Clooney als stem komt meermalen gladjes over in een suffe kantooroutfit. Moet dit dan de held zijn? Uiteindelijk trekt hij wel de kar, maar vooral je geniet om de sferische decor's en aankleding. Maar nogmaals, het hoofdpersonage is er niet eentje om zomaar sympathie voor te hebben.
Waanzinnig prachtig uitgwerkt.

avatar van Fisico
Fantastic Mr. Fox is een erg leuke stop motionfilm geworden van Wes Anderson. Net als Isle of dogs die ik recent zag - en net iets beter vond - legde Anderson zijn eigen ziel en gevoel in zijn films waarbij het vleugje genialiteit wordt afgewisseld met excentriciteit. Er is mij verteld dat de lijn tussen beiden erg dun is. De film is uiteraard gebaseerd op het gekende jeugdboek van Roald Dahl en volgt ook in grote lijnen het boek.

Fantastic Mr. Fox wordt op een erg leuke en speelse manier gebracht. Ook de stemmen zijn geweldig en vooral met stip de stem van George Clooney: sympathiek, arrogant en steeds de juiste nuance of klemtoon. Net als het personage Foxie zelf met andere woorden. Ook het verhaal was erg leuk met de wraakzuchtige boeren die het gemunt hebben op de vossen. De (vertroebelde) relatie tussen vader en zoon komen sterk naar voren, net zoals dit ook het geval is in 'Isle of dogs'. Tot slot zit er ook een kleine moraal in het verhaal waarbij het verhaal van de kikker en de schorpioen bij me opkwam: " het is mijn natuur". De aard van vossen is nu eenmaal pluimvee stelen en verorberen. Daar is niets aan te doen. Leuk! Dikke 3,5*.

Bélon
Gezien op groot scherm en daarop zag dit er fenomenaal uit. Inhoudelijk een stuk leuker ook dan die honden op dat vuilniseiland met vermoeiende milieu-boodschap (uiteraard bedoel ik dan Isle of Dogs (2018) ). Vanwege groot scherm maak ik er een 4,5 van ipv 4*: voor Wes Anderson nog wel, zo'n beetje de beschermheilige van hipsters, ik wordt mild op m'n ouwe dag

(Een film in deze stijl geregisseerd door Mel Gibson zou de ultieme film ooit zijn maar de kans daarop is kleiner dan 0).

avatar van Mr_Mephisto
Boggis, Bunce, and Bean
One fat, one short, one lean!

Amusante stopmotionfilm die toch vintage Anderson is: symmetrisch, gortdroog en vlot. De voice acting is uitstekend, terwijl de ietwat ruwe animatie aan de film een eigen, charmante smoel geeft. Het coming-of-agesubplot doet hier trouwens méér dan het hoofdverhaal dat Chicken Run-gewijs naar het gekende einde dendert. Fijn om Michael Gambon als een der kwaadaardige boeren te herkennen, en om met het kinderwijsje in je hoofd te blijven zitten. Ironisch genoeg misschien een van Andersons beste.

avatar van IH88
“That was pure wild animal craziness.”

Wes Anderson weet altijd wel bijzondere films te maken. De excentrieke regisseur heeft een bepaald soort humor waar ik wel van houd, en daar komen dan ook nog de kleurrijke werelden en personages bij die Anderson altijd weet te creëren. Fantastic Mr. Fox is een schitterende stop-motion animatiefilm met een absurd en zeer eigenzinnig verhaal. Maar alles klopt, en de balans tussen het absurde en vreemde sfeertje, en een oprecht en menselijk verhaal, is precies goed. En Clooney en Streep als vossenechtpaar… Dan kun je eigenlijk al weinig meer fout doen.

avatar van N00dles
Dit is de tweede keer dat ik de film gezien en ik vind hem nog steeds erg leuk. Het is in het begin even wennen aan de stopmotion-animatie maar het is prachtig geanimeerd met gedetailleerde sets en poppen.
De stemmen zijn uitstekend en weet de personages menselijkheid en karakter te geven.

De film is gebaseerd op een verhaal van Roald Dahl en geschikt voor alle leeftijden, maar ik denk niet dat kleine kinderen het heel erg leuk zullen vinden. Daarvoor is Andersons stijl net iets te quirky en is de humor teveel gericht op volwassenen.

Hoe dan ook, bijzondere film, leuke stijl, vakkundig animatiewerk. Niks tegen Pixars Up, maar eigenlijk had deze film de Oscar moeten winnen.

avatar van Shadowed
Eerste Anderson.

Qua stop motion techniek zit het in deze film allemaal wel goed. Het ziet er wel soms wat houterig uit, maar de detaiks mogen er zijn. Ook is het wel duidelijk dat er veel tijd en moeite in de film is gegaan, want het moet toch we nauwkeurig gedaan worden.

Het verhaal vond ik alleen een beetje saai. Voor kinderen is deze film al helemaal niks. Daarvoor is het iets te volwassen. De cast is goed gekozen, vooral Clooney past hier perfect in. Anderson heeft zijn best gedaan om alles keurig te laten verschijnen, en mag daarin geslaagd zijn.

Toch wel wat saai qua verhaal, ik moet deze film eigenlijk een keer herzien, en kijken of ik de film dan wel beter kan waarderen. Ja, dat zal het hem wel zijn.

avatar van arno74
Stop-motion-films worden altijd behoorlijk opgehemeld vind ik, maar bij deze valt naast de animatietechniek ook inhoudelijk best wat leuks te beleven. De animatie is mooi en de personages zijn, hoewel niet bepaald aaibaar, interessant en boeiend genoeg om te volgen en om mee te leven. Een leuk verhaal, leuk gebracht, met een fijn tempo en op zich wel geschikt voor zowel kinderen als volwassenen. Een van de betere stop-motions. De persoonlijke stijl van Wes Anderson is in de film herkenbaar. Ruime 3,5*