Dôlè (2000)

Gabon / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Imunga Ivanga
met David N'Guema-N'Koghe, Emile Mepango en Roland Nkeyi

De tiener Mougler leeft met zijn arme familie in Libreville, de hoofdstad van Gabon en is wanhopig. Hij moet medicijnen kopen voor zijn zieke moeder, maar er is geen geld. Hij verzint een plan om de plaatselijke loterij te overvallen, maar zijn simpele idee blijkt tragische gevolgen met zich mee te brengen.

avatar van John Milton
Met veel moeite had ik Dôlè nog wel zonder ondertiteling kunnen kijken ook, aangezien mijn eerste film uit het Afrikaanse land Gabon, Frans gesproken is. Helemaal niet verwonderlijk gezien het feit dat Frans de officiële landstaal blijkt te zijn, maar dat wist ik niet van tevoren. Naast mijn onwetendheid op dat vlak, kon ik het ook nog eens niet direct (meer) vinden op de kaart. Gelukkig staat dat de film niet in de weg.

Dôlè gaat over een groepje vriendjes dat geld nodig heeft voor medicijnen en besluit de plaatselijke loterij te overvallen. Het is een aardige film, en met 79 minuten zit het tempo er prima in. Camerawerk en muziek zijn in orde, en ook de acteurs stellen niet teleur. Dit is geen amateur hour. De film laat zich niet helemaal goed vergelijken, maar denk Slumdog Millionaire meets Boys in the Hood, maar dan in Franstalig Afrika. Wellicht met een snufje City of God. Maar dat niveau haalt de film helaas niet.