The Burial of Kojo (2018)

Ghana / Verenigde Staten

geregisseerd door Sam Blitz Bazawule
met Joseph Otsiman, Cynthia Dankwa en Kobina Amissah-Sam

Esi vertelt het verhaal van haar jeugd. Toen ze klein was woonde ze met haar vader Kojo en haar moeder in een dorp in het midden van een meer. Ze hebben het niet breed en er verandert veel als haar oom Kwabena na een lange tijd terugkomt. Hij haalt de familiebanden aan en moedigt Kojo aan om met hem illegaal goud te delven in een mijn. Als Kojo vervolgens spoorloos verdwijnt, wil Esi haar vader terugvinden.

Teaser

avatar van John Milton
Ondergewaardeerde film wat mij betreft.

Nog net even fijner dan Nakom (2016), die andere film uit Ghana die ik zag. De critics zijn hoe dan ook positiever dan de MM users.

Mooi debuut en erg fijn gefilmd.

avatar van Woland
Compleet anders dan ik verwachtte, aan de hand van de omschrijving. Ik vreesde eerst enigszins voor het type amateuristisch misbaksel waar Nigeria nogal eens mee op de proppen komt, maar gezien de aardige beoordeling van JM hierboven was ik daar in ieder geval gerust over. Toch had ik een directere film verwacht, in plaats van deze fantasievolle, arthouse-y terugblik vol met magisch realisme, maar wel op een tergend langzaam tempo. Helaas kon de film me ondanks de fraaie beelden niet echt meetrekken. Ik vond de magisch-realisme-laag hier weinig toevoegen, en ook het verhaal zelf wat aan de magere kant. En dan helpt het verteltempo ook niet.