Udju Azul di Yonta (1992)

Alternatieve titels: The Blue Eyes of Yonta | Yonta's Blue Eyes

Guinee-Bissau / Frankrijk / Portugal

geregisseerd door Flora Gomes
met Maysa Marta, Antonio Simao Mendes en Pedro Dias

Yonta, een jonge vrouw, is verliefd op een oudere man, Vicente, manager bij een visafslag en politiek geëngageerd. Door haar obsessie vergeet zij te kijken naar leeftijdgenoten, terwijl Vicente meer geïnteresseerd is om een vermiste strijdmakker op te sporen. Als de jonge student Ze een chauffeursbaantje krijgt bij de afslag is hij meteen verkikkerd op Yonta. Hij stuurt haar anoniem een liefdesgedicht. Yonta besluit de afzender op te sporen.

Malick
Hmm, dit lijkt me een buitenkansje. Wordt onder andere genoemd in de Guide to African Cinema-boek en gaat op het aanstaande IFFR eenmalig vertoond worden in het speciale retrospectief Mysterious Objects.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vermakelijke en optimistisch getoonzette, vaak komische Afrikaanse film. Het is juist die toon en de energie die de film boven het niet al te interessante gegeven uittillen. En de hoofdrol ook trouwens. Leuk om gezien te hebben.

Dit was overigens pas de tweede film ooit die in Guinee-Bissau gemaakt is.