Rafiki (2018)

Kenia / Zuid-Afrika

geregisseerd door Wanuri Kahiu
met Samantha Mugatsia, Sheila Munyiva en Patricia Amira

Rafiki vertelt over twee vrouwen die zich, ondanks de politieke rivaliteit tussen hun families, samen verzetten tegen de onderdrukkende maatschappij waar ze in leven. Wanneer de liefde tussen hen opbloeit wordt de druk ondraaglijk, waardoor de twee meisjes gedwongen worden om te kiezen tussen geluk en veiligheid.

avatar van skinny_tie
They Banned Her Film Because It Featured LGBT Characters. So She Took Them To Court — And Won.

Rafiki mag 7 dagen draaien om in ieder geval voor de Oscars in aanmerking te komen. Reacties van de Keniaanse Filmkeuring is bijzonder treurig.

Vanaf 28 februari 2019 in de bioscoop (Cinemien)
EDIT: release verplaatst naar 23 mei 2019

avatar van badfans69
Nu te zien bij onze zuiderburen Rafiki | Kinepolis België

avatar van mrklm
Keniaans romantisch drama over de ontluikende liefde tussen de jongensachtige Kena [Samantha Mugatsia] en de (letterlijk) kleurrijke Ziki [Sheila Munyiva], dochters van twee rivaliserende politici in de Keniaanse hoofdstad Naïrobi. Een uur lang wijkt de film zelden af van de stroom aan de Amerikaanse tienerpulpromantiek die onze witte scherm teistert, maar het spontane spel van Mugatsia en Munyiva maakt veel goed, evenals de uitgekiende cinematografie van Christopher Wessels die gebruik maakt van natuurlijke belichting en kleuren om de gevoelens van Kena te versterken. Na een uur neemt de film een schokkende wending die veel zegt over hoe men in traditioneel Afrika omgaat met homoseksualiteit. Net zo schokkend is het feit dat deze film werd verboden in Kenia wegens 'het promoten van een lesbische levensstijl'. Nederland mag zich tolerant noemen, maar grote delen van de wereld zijn nog lang niet klaar om homoseksualiteit op wat voor manier dan ook te normaliseren. Dit romantische drama drukt ons nog maar eens met de neus op dat onaangename feit.

avatar van Baboesjka
Een fijne film. Mooi helder en kleurrijk beeld. Hij duurt niet te lang en niet te kort, en de twee hoofdrolspelers acteren goed. Sommige personages die een bijrol spelen vind ik minder goed acteren. Het verhaal is eerst vooral romantisch, maar neemt naar het eind toe een zeer schrijnende wending. Het feit dat de film in Kenia verboden is, maakt het nog schrijnender. Jammer dat er veel landen zijn waarin er nog zo negatief over homoseksualiteit wordt gedacht en het niet geaccepteerd wordt. Ik vind het juist positief dat films als deze gemaakt worden, omdat ze tegen het taboe, dat wat mij betreft geen taboe hoeft te zijn, ingaan. Een 7. 3,5*