Rêves de Poussière (2006)

Alternatieve titels: Dreams of Dust | Buried Dreams

Burkina Faso / Canada / Frankrijk

geregisseerd door Laurent Salgues
met Makena Diop, Rasmane Ouedraogo en Souleymane Souré

De boer Mocktar gaat op weg naar Essakane, een stoffige goudmijn in het Noordoosten van Burkina Faso. Hij hoopt werk te vinden om zijn gezin te onderhouden. Maar kan hij in deze gevangenis van wind en zand ook ontsnappen aan het verleden dat hem achtervolgt?

avatar van Chuck Taylor
Interessant en een hele mooie poster.

avatar van John Milton
The dusty desert of Buried Dreams blows through your mind long after the credits have rolled. - Eyeforfilm.

Ik stond er zelf van te kijken, maar dit bleek al mijn derde film uit Burkina Faso te zijn, na Sarraounia (1986) en Tilai (1990). En net als bij die 2 andere films is dit fijne, rustige cinema, in mooie beelden gevat. Het is jammer dat we zulks niet in een fijne 4k remaster te zien krijgen, en het met een dvd (of in mijn geval zelfs een rip daarvan) moeten doen die bepaald niet uitblinkt in een resolutie en kleurdiepte die deze beelden recht doet.

Wel bijzonder dat ik meer films uit dit land gezien heb dan uit Portugal en Tsjechië.