Une Corde, un Colt... (1969)

Alternatieve titels: Cemetery without Crosses | The Rope and the Colt | Cimitero senza Croci | Une Corde... un Colt...

Frankrijk / Italië
Western / Drama

geregisseerd door Robert Hossein
met Michèle Mercier, Robert Hossein en Guido Lollobrigida

Een familie van rijke landeigenaren en enkele ingehuurde moordenaars vermoorden een man om zijn land. Ze dwingen zijn vrouw (Michele Mercier) om hulpeloos toe te kijken. Vol van haat huurt zij een cowboy (Hossein) in om eerst de familie af te persen en hen daarna te doden.

avatar van stephan73
script is mede geschreven door Dario Argento!

Cimitero senza Croci is een soort arthouse spaghetti western naar een scenario van ondermeer Dario Argento. Bijzonder weinig dialogen, een goed gegeven, een aantal mooie scenes, maar wel wat traag soms. Wil het wel herzien.

avatar van trebremmit
Stijlvolle spaghetti met weinig dialoog, gelukkig maar want het verhaal zelf stelde niet veel voor, deze film is vooral mooi door de beelden en de heerlijke muziek.
In de aftiteling kwam nog even de naam van Sergio Leone voorbij, ik weet verder niet wat hij met deze film te maken heeft.

avatar van Brix
Ik had de titelsong, gezongen door de fantastische zanger Scott Walker (een van mijn idolen)al een hele tijd op cd, en vond het een prachtig lied dat ik vaak draaide.
Dacht ook nog: dát zou een uitstekende titelsong voor een western zijn...
En toen kwam ik er achter dat het er al lang een was

avatar van trebremmit
De titelsong is echt geweldig, past er zeer goed bij.
De film zelf is opgenomen in zuid-spanje, ziet er bijzonder mooi uit die dorre en ruige landschappen.

avatar van Jonesy
Sergio leone schijnt de diner scene in deze film geregisseerd te hebben.

avatar van Jonesy
Prachtige italiaans franse productie. De muziek is inderdaad steengoed en hierop is het grootste deel van de film dan ook echt gebouwd. Hoort absoluut in het rijtje grote spaghetti s thuis!!

avatar van Jonesy
wel erg letterlijke vertaling zeg.. een koord een colt haha

avatar van Smallprint84
Fantastisch nieuws! Eindelijk op dvd!
Dual release van t te gekke Arrow. Top

Cemetery Without Crosses | Arrow Films - arrowfilms.co.uk

avatar van Brix
Smallprint84 !!
Hartelijk dank voor dit goede nieuws!
Toevallig dacht in eerder deze week nog dat het tijd werd voor een DVD/Blu-ray release van deze film...

De titelsong ( van Scott Walker) alleen is de moeite al waard

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray release: 20 juli a.s..

avatar van Basto
Erg sterke nihilistische western in een schitterend desolaat landschap dat de film de juiste kilte meegeeft.

De film is ook behoorlijk minimalistisch, met weinig dialoog. Het is bij tijden net een stomme film en dat is erg fijn. Het houdt je als kijker scherp.

Met dan aan Arrow Video die ik zo hoog heb zitten dat ik tot een blinde aanschaf was verleid.

Aanrader! Dikke 4*

Zwolle84
Basto schreef:

Heb je I Giorni dell'Ira (1967) gezien? Ook zo'n mooie rauwe western met een fraaie Arrow-release.

avatar van Basto
Nog niet. Dank voor de tip.

avatar van thunderball
Day of Anger is nou niet bepaald een "rauwe" western te noemen, maar wel vermakelijk met Van Cleef en Gemma samen in de hoofdrol en ook een mooie Arrow uitgave.

avatar van thunderball
Deze vanmiddag eindelijk maar eens van de stapel nog te bekijken films gepakt, uit het seal gehaald en bekeken.

Viel een klein beetje tegen:
Hossein heeft wel charisma, maar niet echt het juiste om als held een film te dragen. Hij is meer weg gelegd om de bad guy te spelen. Verder zette hij zijn filmkarakter ook vrij afstandelijk neer en was het moeilijk als kijker om echt met deze hoofdpersoon enige connectie, laat staan gevoel, te krijgen.

De film zelf heeft weinig vaart, met zeer veel stille scènes en daarbij vertonende close-ups, maar veel meerwaarde hadden die niet en leken er alleen maar in te zitten, omdat dat nu eenmaal bij het genre hoort, zo lijkt regisseur Hossein gedacht te hebben. Kortom: het schoot maar niet op!

De aardige score weet dan nog wel de film enige meerwaarde te geven, want van verhaal of echt veel bijzondere actie, moet deze film het eigenlijk ook niet hebben.

Erg vreemd ook dat zowel begin als einde in het zwart/wit waren. Why?

Verder vond ik ook absoluut de scene met het konijn niet kunnen, dat was erg wreed om te zien en had absoluut verder geen enkel doel voor rest van film. Bah! Slechte keuze Mr. Hossein!

Voor sfeer en de prachtige Mercier toch nog een vijfje, ofwel 2,5 ster.

keimpeS
Dit was voor mij een onbekende western, maar de cover en titel spraken mij wel aan. Ik ben aangenaam verrast door deze film, heerlijke beelden en soundtrack. Dit is zeker een western die ik vaker ga zien. De acteurs, actrices waren voor mij ook onbekend maar speelden Prima!

avatar van Boneka
Onlangs zag ik Man of the West en die was net een tikkeltje beter ook qua beeld. Deze Cemetery Without Crosses is maar een matige western. Bovendien ziet de blu ray er belabberd uit. Met recht een spetterende western. Arrow heeft niets gedaan om de vele spetters en vuiltjes te verwijderen. Jammer! BD onwaardig. Gelukkig is de ondertiteling wel lekker strak. Luchten en kleuren zien er wel redelijk uit en de scherpte is okay. Het geluid is mono, maar verder wel okay. We horen weinig dialoog en de film is nogal stil. Daardoor komt ie nogal doods over. Het verhaal is simpel en de wraak is redelijk. Echter dit wordt niet lekker doorgezet. Daardoor mist hij ook spanning. Het moet meer hebben van bepaalde sfeermomenten. Nee ondanks het mooie boekje een tegenvallende western.

Film 2.5
Beeld 2.5
Geluid 3,0 (mono)
Extra's 2.5

avatar van Boneka
thunderball schreef:

Viel een klein beetje tegen:

Erg vreemd ook dat zowel begin als einde in het zwart/wit waren. Why?

Voor sfeer en de prachtige Mercier toch nog een vijfje, ofwel 2,5 ster.

Ja we miste dat ene zinnetje he. No animals were harmed en het leek me een echt konijn.