Liyana (2017)

Swaziland / Qatar / Verenigde Staten
Animatie / Biografie

geregisseerd door Aaron Kopp en Amanda Kopp
met Gcina Mhlophe

De dappere en standvastige Liyana woont met haar ouders en tweelingbroertjes in een hutje in Swaziland. Haar vader is vaak dronken en ontrouw. Hij loopt als gevolg daarvan het hiv-virus op dat hij doorgeeft aan zijn vrouw. Wanneer het gezin thuis wordt aangevallen en de tweeling wordt meegenomen, onderneemt Liyana een gevaarlijke queeste om haar broertjes terug te krijgen.

avatar van John Milton
‘Liyana’ Review

Klinkt goed, 100% fresh tot nog toe, al zegt dat niet veel met 5 reviews. Hoe dan ook, trekt mij wel

avatar van John Milton
schijnbaar al vanaf februari op de Belgische VOD. Eens kijken of ik daar met VPN doorheen kom, met een Nederlands ip-adres gaat het feest iig niet door.

Misschien niet wereldschokkend maar toch een bijzonder sympathiek filmpje. Swaziland is een land waar 25% van de volwassenen besmet is met HIV zodat er veel weeskinderen zijn. Deze film laat een paar van zulke weeskinderen (onder leiding van een professionele kinderboekenschrijfster) een verhaal bedenken en vertellen. De grote kracht ervan is dat niet alleen de kinderen uiteraard vooral uit hun eigen leven putten voor het verhaal – zodat ze in feite hun eigen, niet al te fijn, levensgeschiedenis vertellen – maar dat omgekeerd ze zo onbewust ook leren auteur te worden van hun eigen leven zodat ze niet opgeven en hun lot in eigen hand nemen.