Daratt (2006)

Alternatieve titels: Dry Season | Saison Sèche

Tsjaad / Frankrijk / België / Oostenrijk

geregisseerd door Mahamat-Saleh Haroun
met Ali Barkai, Youssouf Djaoro en Hisseine Aziza

Nadat verschillende Afrikaanse landen verscheurd werden door burgeroorlogen, werd er door de VN en de regeringen zelf orde op zaken gesteld. Zo ontvingen vele burgers gratie voor hun misdaden tijdens de oorlog. Ook in de omgeving van Atim worden enkele mensen vrijgesproken. Maar met die uitspraken is lang niet iedereen het eens. De grootvader van Atim geeft hem een vuurwapen en een zeer gevaarlijke opdracht. Hij moet naar de stad om de moordenaar van zijn vader uit de weg te ruimen. Maar eenmaal in de stad blijkt dat niet zo simpel te zijn.

avatar van Ruudje
woensdag 31-01-07 gezien op het IFFR, pathe 3.
sterke film, die ondanks de weinige dialogen spannend en interessant blijft. was zeker de moeite waard.

leuk was overigens dat na afloop van de film, de DOP nog de nodige toelichting kwam geven. Wat opvallend was, was dat de film geschoten werd op het moment dat er een hevige oorlog aan de gang was in Tsjaad. De taak van deze DOP was vooral de camera op de goede plek plaatsen zodat er geen lijken te zien waren!

Oja, de rol van Nassara, werd zeer overtuigend neergezet door een man die in het dagelijkse leven geen acteur is, maar die Minister van buitenlandse zaken van Tsjaad blijkt te zijn. "Hij vond t gewoon leuk om mee te doen"! haha

neo (crew)
Mahamat-Saleh Haroun wist na Abouna nu wel een film te maken die weet te intrigeren. Onder bizarre omstandigheden gefilmd en vooral ook erg belangrijk om gemaakt te worden. Het wraakverhaal krijgt hierdoor een extra interessante emotionele lading. Geheel terecht beloond met filmprijzen in speciale humanitaire categorieen. 3.5 sterren

30 juni 22:00 - 23:30
ARTE

Misschien was ik een vriend van wie nu mijn vijand is...
Een pijnlijk uitvloeisel van een oorlog.
Mooie film die aan intensiteit en gevoeligheid wint naarmate hij vordert.
Vallen de scènes aanvankelijk zeer lang en traag uit en is er zeer veel stilte, uiteindelijk is het zo dat deze kenmerken de intimiteit van het verhaal passend omsluiten.
Knap, vond ik het.

avatar van Woland
Interessant om eens een keer iets uit Tsjaad te zien. Tsjaad was recentelijk in een burgeroorlog verwikkeld, en is eigenlijk nog steeds een bijzonder onveilig land - maar in Daratt volgen we de gevolgen van de burgeroorlog vanuit het oogpunt van Atim. Vele moordenaars en misdadigers uit de burgeroorlog zijn achter de tralies beland, maar dat geldt voor lang niet iedereen: velen zijn de dans ontsprongen, en dat geldt ook voor de moordenaar van de vader van Atim. Om wraak te nemen wordt Atim naar de stad (N'Djamena vermoed ik, al ziet het er grotendeels nog steeds droog en stoffig uit) gestuurd, maar wraak nemen blijkt nog niet zo makkelijk. Zeker niet voor een wat zachtaardige jongen als Atim en al helemaal niet als de moordenaar geen simpel monster, maar een mens van vlees en bloed blijkt, die Atim als nieuwkomer in de stad probeert te helpen. Het is een simpel maar effectief verhaal, wat in zo'n anderhalf uur op degelijke en prima gefilmde wijze verteld wordt.