House by the River (1950)

Film noir / Misdaad

geregisseerd door Fritz Lang
met Louis Hayward, Jane Wyatt en Dorothy Patrick

De niet zo succesvolle schrijver Stephen Byrne (Hayward) doodt per ongeluk de dienstmeid en betrekt zijn broer bij het laten verdwijnen van het lijk. Als het lichaam wordt gevonden, wordt zijn broer de hoofdverdachte in de moordzaak.

avatar van Mac Hammer Fan
Hayward geniet van zijn succes als schrijver van misdaadverhalen. Wanneer hij de knappe dientsmeid probeert te verleiden, weigert ze in te gaan op zijn avances. Ze begint te gillen en hij wil verhinderen dat de buurvrouw haar hoort. Hij heeft haar echter per ongeluk gewurgd en wordt door zijn broer betrapt. Hij slaagt erin zijn broer medeplichtig te maken door hem te vragen dat hij helpt het lijk in de rivier te dumpen. Achteraf komt zijn broer echter te weten dat de zak, waarin ze het lichaam hebben gewikkeld, zijn naam bevat.
Een heerlijk ouderwets gotisch misdaadverhaal, fraai in beeld gezet en met een erg knappe sfeerschepping. Van de settings wordt optimaal gebruik gemaakt om een klimaat van spanning en angst te creëren. Ook de cast is erg overtuigend. Vooral Lee Bowman als de kreupele broer van Hayward, is knap in de uitbeelding van een eenzaam man, die gekweld wordt door schuldgevoelens. Alleen Jody Gilbert is pathetisch en wat irritant als de hatelijke oudere dienstmeid van Lee Bowman. Mel Dinelli die het script schreef, was ook de scenarist van het briljante "The Spiral Staircase" (1945). Een minpuntje is het wat geforceerde einde. Jammer dat de Kino DVD-print maar van matige kwaliteit is. Maar dat kan de pret niet bederven voor de fans van film-noir. Een dikke aanrader!

avatar van Legan
Karig maar sterk.

De film is al halverwege en nog heeft er nauwelijks progressie plaatsgevonden. Inhoudelijk had ik veel meer verwacht dan zo'n mager verhaaltje. Dus een kleine teleurstelling hier. Andere minpunten zijn de constant aanwezige muziek en toch wel de cast dat aan de zwakke kant is en soms matige personages neerzet.

Maar aan de andere kant staan een ongelooflijk sterke sfeer en goede cinematografie. Ondanks de karige inhoud intrigeert de film constant en vliegt de tijd voorbij. Prima uitwerking van Lang. Het is dan jammer dat de film moet eindigen op zo'n geforceerd en afgeraffeld manier. Erg jammer en doet mij twijfelen aan de score. Maar voorlopig toch even het voordeel van de twijfel gegeven.

Een van de betere Fritz Langs, meen ik. Goed en duidelijk opgebouwd intrige, met knappe, aanvaardbare karaktertekening, wat ik soms bij Lang in andere films heb gemist. Ook de sfeerschepping is goed en al weet de kijker hoe de vork in de steel zit, toch blijft de suspens naar wendingen steeds aanwezig. Ook de acts zijn meer dan behoorlijk, vooral Hayward is goed als de meer dan "toevallige dader".

Het voorbijdrijvende kadaver van een rund was de voorbode van dit onlogische, maar lekkere gure psychologische film noir melodrama, met een soort van Kaïn en Abel setting (in de betekenis van de kwade en de goede broer. Het sfeervolle verhaal had wel wat meer spanning kunnen gebruiken.