De Wisselwachter (1986)

Nederland

geregisseerd door Jos Stelling
met Jim van der Woude, Stéphane Excoffier en John Kraaykamp sr.

Een eenzame man doet op een geïsoleerde plek niet veel meer dan wachten en het spoor wisselen voor de zeldzame treinen die voorbijkomen. Maar dan stapt er een Française uit, kennelijk per vergissing. Haar erotische uitstraling overvalt de grimmige wisselwachter.

nog nooit van gehoord, maar op all movie guide (doorgaans behoorlijk betrouwbaar IMO) krijgt ie na spoorloos en soldaat van oranje de meeste sterren voor een nederlandse film!

Op MovieMeter (ook heel betrouwbaar) krijgt hij een 2,17

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Heb hier heel heel lang geleden een stuk van gezien. In mijn herinnering erg surrealistisch. Maar het is te lang geleden om te stemmen.

avatar van Zyxx
Misschien wel de mooiste film van Jos Stelling ...
Mooi ingetogen verhaal en subliem stil spel van Jim van der Woude. Komend Nederlands Filmfestival in Utrecht 3 keer te bewonderen!

avatar van BlueJudaskiss
Mooie film, maar waar gaat dit in vredesnaam over??? 2,5 *

Het verhaal kon me niet echt volledig boeien, maar anderzijds vond ik het wel een surrealistisch, vreemd sfeertje hebben wat ik wel speciaal vond aan deze film vooral in het begin toen het winter was.

avatar van Flipman
Leuke surrealistische sfeer, helaas kon ik hem niet afkijken. Het verhaal was wel ver te zoeken, van wat ik heb gezien.

Ik geef voorlopig een vier.

Mooie beelden, mooie sfeer. Jammer dat deze film zo laag staat hier. 4*

Flipman schreef:

Ik geef voorlopig een vier.

Dat komt op mij een beetje vreemd over, Flipman. Stemmen op een film die je niet afgezien hebt.....
En dan ook nog 4* voor een film waar je (nog) geen verhaal in hebt weten te ontdekken.
Ik stel eigenlijk voor de stem te verwijderen en pas te stemmen als je hem in zijn geheel hebt gezien.....

avatar van Flipman
Ik snap wat je bedoelt, maar ik dacht zomaar dat het hier niet echt gaat om het verhaal, maar meer om de sfeer. Sommige Films hebben geen verhaal nodig, ik heb ooit iets gezien wat hieraan deed denken, ik weet alleen niet meer wat.

Maar ik laat mijn stem gewoon staan en ik pas hem wellicht aan als ik hem volledig herzien heb.

avatar van Flipman
Toch maar verwijderd, maar lijkt me een geweldige Film verder!

robertus65
Ook weer zo'n typische Stelling film met te weinig woorden en een vreemd verhaal. Leuke rollen van dit keer van professionele acteurs als bv. Johnny Kraaykamp en Josse de Pauw.

Het eerste uur is geweldig; daarna kakt de film in en zie ik dingen die ik al eerder in de film gezien heb. Jammer. Filmisch gezien wel een plaatje, maar Stelling weet de spanningsboog net niet lang genoeg te houden...

neo (crew)
Wat een prachtige, kleine film van Stelling. De film moet het vooral hebben van de aangename subtiliteit en de originaliteit, waardoor je continu snakt naar wat er nu weer gaat gebeuren. Een enkele blik van de wisselwachter in de richting van de Française is eigenlijk al spannend en boeiend om naar te kijken. De film is prachtig geschoten, de cast uitstekend, sfeervol en het tempo heerlijk kalm. Een mooie tragi-komisch film die zelfs op het einde wat thriller-achtige trekjes begint te vertonen, maar door de ingetogen uitvoering niet vervelend wordt. 4 sterren

neo (crew)
Scenes buiten zijn allemaal in Schotland opgenomen, binnenshuis in een studio in Utrecht.

avatar van zaaf i
neo schreef:

nou zeg! mag ik me helemaal aansluiten bij deze rake woorden??

avatar van zaaf i
ik ben helemaal blij dat deze film binnenkort in mijn bezit komt. via wehkamp godbetert!

Bizarre film over een vrouw die per ongeluk uitstapt bij een verlaten wisselwachterspost en daar vervolgens niet meer wegkomt en overgeleverd is aan de vreemde wisselwachter.
Jammer dat het sterke verhaal toch halverwege wat inkakt. En naar het einde toe wisten ze volgens mij ook niet zo goed meer hoe ze dat moesten gaan oplossen. Dat komt erg gekunsteld over.

Bij de dvdbox van Jos Stelling die ik heb, zit ook een the making of van de wisselwachter. En daar is het interessant te zien dat Jos nogal eens een discussie heeft met Johnny Kraaykamp en ook Jim van der Woude over met name de teksten in de film. En dan blijkt ook dat Jos helemaal niet zo een sterke regisseur is als het gaat om het regisseren van de teksten.
Hij laat z'n acteurs erg "zweven" op dit gebied. De dialogen worden ook ter plekke verzonnen lijkt het wel. En dat verklaart dan waarschijnlijk ook waarom er zo weinig gesproken wordt in de meeste van zijn films. In ieder geval de eerste zes. Met uitzondering van de Pretenders. Maar ook in die film waren de dialogen niet overtuigend. En dat komt dus door gebrek aan regie.

Robi schreef:
En dat komt dus door gebrek aan regie.
Eerder omdat Stelling film een beeldend medium vindt en dat ook in volle potentie zo wil gebruiken.

Dick2008
Vrij theatertraal van opzet, deed me wel wat aan een Alex van Warmerdam-film denken. Was het nou een korte film maar anderhalf uur was me toch wel iets te lang om boeiend te blijven. Extreem en vreemd vaak en met af en toe een komisch moment. Omdat de hele film bijna in en om het wisselwachtershuis afspeelt, geeft dat ook meteen wat beperkingen. Niet slecht, ook niet echt goed, maar voor een keer ging het wel. 3.0

Ik vind dit een erg leuke komedie, al ik kan niet precies aangeven waarom. Ik kreeg er gaandeweg gewoon een lekker gevoel bij. Het acteren is prima en de keuze om dialogen tot een minimum te beperken door de spreektaal goeddeels te vervangen door lichaamstaal zorgt voor een verrassend geheel. Bovendien zijn de buitenopnamen (in de Schotse Hooglanden) erg mooi. Kortom, een mooie film van Jos Stelling. Allesbehalve “dégoûtant”.

avatar van 93.9
Film heeft nauwelijks een plot, waardoor het moeilijk is er helemaal bij te blijven.
Film baarde op het festival van Venetie het nodige opzien.
Wel knap van Jos Stelling zo'n filmisch surrealistisch universum te scheppen.