De Wisselwachter (1986)

Nederland

geregisseerd door Jos Stelling
met Jim van der Woude, Stéphane Excoffier en John Kraaykamp sr.

Een eenzame man doet op een geïsoleerde plek niet veel meer dan wachten en het spoor wisselen voor de zeldzame treinen die voorbijkomen. Maar dan stapt er een Française uit, kennelijk per vergissing. Haar erotische uitstraling overvalt de grimmige wisselwachter.

Het eerste uur is geweldig; daarna kakt de film in en zie ik dingen die ik al eerder in de film gezien heb. Jammer. Filmisch gezien wel een plaatje, maar Stelling weet de spanningsboog net niet lang genoeg te houden...

neo (crew)
Wat een prachtige, kleine film van Stelling. De film moet het vooral hebben van de aangename subtiliteit en de originaliteit, waardoor je continu snakt naar wat er nu weer gaat gebeuren. Een enkele blik van de wisselwachter in de richting van de Française is eigenlijk al spannend en boeiend om naar te kijken. De film is prachtig geschoten, de cast uitstekend, sfeervol en het tempo heerlijk kalm. Een mooie tragi-komisch film die zelfs op het einde wat thriller-achtige trekjes begint te vertonen, maar door de ingetogen uitvoering niet vervelend wordt. 4 sterren

Ik vind dit een erg leuke komedie, al ik kan niet precies aangeven waarom. Ik kreeg er gaandeweg gewoon een lekker gevoel bij. Het acteren is prima en de keuze om dialogen tot een minimum te beperken door de spreektaal goeddeels te vervangen door lichaamstaal zorgt voor een verrassend geheel. Bovendien zijn de buitenopnamen (in de Schotse Hooglanden) erg mooi. Kortom, een mooie film van Jos Stelling. Allesbehalve “dégoûtant”.