Mortu Nega (1988)

Guinee-Bissau
Oorlog / Drama

geregisseerd door Flora Gomes
met Bia Gomes, Tunu Eugenio Almada en Mamadu Uri Balde

In 1973 tijdens de strijd om onafhankelijkheid na 500 jaar Portugese overheersing, gaat Diminga (Bia Gomes) op zoek naar haar echtgenoot die aan het front vecht tegen de Portugezen. Bij terugkeer in haar dorp ziet ze een door oorlog, droogte en honger geteisterd land.

avatar van John Milton
Mijn eerste film uit Guinee-Bissau Udju Azul di Yonta (1992) was hun tweede productie ooit (sinds de onafhankelijkheid) , dus het is wel toepasselijk dat ik als mijn tweede film uit dit land hun allereerste productie zie, van de hand van dezelfde regisseur Flora Gomes.

Legaal te zien op Vimeo op het kanaal van California Newsreel, welke nog meer Afrikaanse films aanbiedt.

Mits je een VPN hebt om de regio restrictie te omzeilen.