ad

Geregisseerd door: Ralph Ziman

Met onder meer: Rapulana Seiphemo en Ronnie Nyakale

Releasedatum: 11 februari 2008

Over Jerusalema

"Welcome to the promised land."

Lucky Kunene is een ongeschoolde tankstationsbediende uit de sloppenwijken van Soweto, Zuid-Afrika. De apartheid is net afgeschaft en de jongen ziet een nieuwe wereld opengaan. Maar Lucky wil niet voor de rest van zijn leven benzine pompen. Samen met zijn beste vriend Zakes begint hij auto’s te stelen, een lucratief zaakje dat hem voldoende cash oplevert om een ijskast en een mooi kostuum te kopen. Maar door hun extravagante levensstijl beginnen de twee dieven al snel op te vallen. Bovendien komen ze in het vaarwater terecht van de Nigeriaanse drugskoning Tony Ngu…

imageimage

Josh Freidlander

Inspector Blakkie Swart

Zakes Mbolelo

Leah Friedlander (as Shelly Meskin)

Young Kunene

avatar van Mangkon

Mangkon

Heerlijke sfeervolle Zuid-Afrikaanse "gangster" film.

Ik snap overigens niet waarom deze film in verband met Hollywood wordt gebracht alsof dat de standaard is voor de rest van de filmindustrie. Verhoudingsgewijs komen er i.m.o. meer indrukwekkende films uit andere werelddelen dan uit Noord-Amerika.

Een kleine ergernis tijdens de film was het moment waarop Lucky wraak ging nemen bij Tony Ngu wegens de moord op zijn vriend. Voordat ze de bar van Tony Ngu binnen kwamen was het buiten donker, tijdens een heftige actiescene van enkele minuten zie je een scene waar er naar buiten wordt gerend, waar het vervolgens weer geheel licht is.

Verder heb ik mij ontzettend vermaakt en ben blij verrast met deze film!

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Mangkon schreef:

!

Zonder twijfel. En daarom is het ook zo ergerlijk dat zoveel buitenlandse cineasten niet de lef hebben om iets anders te doen dan ons de gangbare meuk uit Hollywood in een andere setting te tonen.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Wel geniaal: De karakters hier gebruiken Hollywood om hun eigen criminele ideeen vorm te geven. Dat is ongetwijfeld een van de sterkste momenten, wanneer die schurk besluit om een ramkraak te doen die hij kent uit een actiefilm.

mug13

Een lange zit,maar dat is/was hij dubbel en dwars waard.Elke seconde elke minuut heb ik aandachtig bekeken en gekeken.Het indrukwekkende verhaal wat verteld wordt gaat gepaard met uitstekend acteerwerk.JA een hele mooie film en JA zeker een aanrader.

avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

Slecht.

Acteerwerk was erg matig, alleen die kerel die Lucky speelde was wel oké.

Sjezus wat een irritante montage zeg, het was echt totaal niet prettig om naar te kijken. Om de 3 seconden kwam er een nieuw shot, en om de 10 seconden een nieuwe scène. Als iemand iets vroeg en de andere kreeg antwoord, dan gingen we alweer verder. Echt overbodig om overal zoveel shots van te maken. Het zit echt helemaal niet goed in elkaar. Ook steeds weer die beelden van het verkeer ertussendoor en de skyline die veranderde van kleur. Kom op zeg... laat eens iets nieuws zien.

Die chick die Lucky's hulp nodig had wordt opeens zijn vriendin... het pastte er totaal niet bij. Krijgen we zo'n mini-romance onder de neus gesleept... waarbij Kunene zelfs wijn drinkt. Nee... dat ga je me niet wijsmaken. En die broer met z'n sjaal.... ga toch weg man.

Het vormt echt maar een slap geheel. Ook door de verschillende kleurcontrasten en de variërende kwaliteit van de beelden leek het alsof je naar verschillende stukken films zat te kijken ofzo.

De muziek was echt belabberd op sommige momenten en het paste eerder bij een Bassie & Adriaan aflevering.

Zelfs de geweerschoten klonken gewoon nep.

Vreselijk. Het gangster-gehalte is sowiezo matig maar vooral de uitwerking is erg triest.

avatar van snake va

snake va

Gisteren deze film gekeken.

13 in een dozijn film...en ik moet zeggen dat er dan echt wel betere zijn.

Ik vond sommige personages wel te pruimen, maar sommige ook zeker niet.

Het acteerwerk was matig en de film had scenes er tussen zitten die gewoon eigenlijk nergens op gebasseerd waren.

Toch had de film iets waardoor ik hem in één ruk heb kunnen afkijken, misschien omdat ik erg van het genre hou.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Donkerwoud schreef:

Die actiefilm was Heat.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19540 berichten

Niet al te bijzonder. Het begint op te vallen dat Zuidafrikaanse films die de rest van de wereld bereiken me steeds lijken tegen te vallen. Na Tsotsi en District 9 is dit het ook niet. Een nogal standaard rise & fall verhaaltje dat interessanter wordt door de post-apartheid setting en de aard van de misdaad, maar dat blijft een achtergrondje en dat is jammer want daar lag nou net het onderscheidende punt. Verder nergens bijzonder en erg recht vooruit. Kijkt makkelijk weg en is niet zo onevenwichtig als de andere twee genoemde films. Nergens zulke sterke stukken maar ook nergens zulke dalen,. Maar geen film die me bij zal blijven.

avatar van Mausems

Mausems

Indrukwekkende film

Je ziet zo goed het verval van dat land in die film, je houdt je hart vast als straks Mandela dood is!

avatar van Fryce

Fryce

Goeie film! Lekker fris, kijkt goed weg en een mooi verhaal.

avatar van holbewoner

holbewoner

Zeer goede gangsterfilm. Was net als iedereen hier aangenaam verrast. Alles is mooi uitgewerkt en het verveeld niet.

avatar van skitzofrenix

skitzofrenix

Ik vond dit een hele goede film! Normaal houd ik niet van actie films, maar achter deze film zat een mooi verhaal en alles was goed uitgewerkt en het acteren was ontzettend goed!

avatar van popcorn en cola

popcorn en cola

Verhaal komt zeer realistisch over, goede film. Niet zo maar een misdaad-film.

avatar van Spetie

Spetie

Een aardige wegkijker, deze Jerusalema, maar afgezien van de Zuid-Afrikaanse setting, biedt het verder vrij weinig nieuws onder de zon en heeft daarnaast een paar serieuze minpunten.

Het begin is nog best leuk moet ik zeggen. Lucky is nog jong en vooral de scene, waarbij hij en zijn vriend een auto stelen, waarbij blijkt dat ze niet kunnen autorijden, is leuk en ook best grappig. Het acteerwerk is duidelijk een stuk minder. Waar een vergelijkbare film als Cidade de Deus juist uitblinkt door het uitstekende acteerwerk, daar is het hier erg zwak. Lucky doet het nog redelijk, maar vooral die vriend van hem is uitermate zwak. Het helpt daarbij ook niet echt, dat de dialogen niet altijd even goed geschreven zijn.

Verder een opvallende regie, met bijpassende hip ogende montage, die niet altijd even mooi is. Ook de bijbehorende soundtrack vond ik niet al te sterk. Het meest ongeloofwaardige moment in de film is het moment dat hijeen liefdesrelatie krijgt met de blanke vrouw, die hij geholpen heeft. Ik vond het vrij ongeloofwaardig en ook niet echt in het geheel passen. Toch blijft het allemaal bijzonder onderhoudend en verveelt het geen seconde. Verder vond ik het nog wel leuk, dat Lucky op het einde toch nog ontsnapte. Ik had dat eigenlijk niet verwacht, maar vond het wel goed passen als afsluiting.

Jerusalema is zeker geen vervelend kijkvoer, is soms zelfs best plezierig, maar heeft gewoonweg teveel zwakke elementen om echt goed te zijn.

avatar van hutsekluts

hutsekluts

Ik ben iets minder gecharmeerd door deze film dan de gemiddelde stemmer tot op heden.

De sfeer, de uitzichtloze achtergrond zijn goed neergezet. Aardig verhaal over de carrièrewendingen van een kansarme jongen en zijn vriend.

avatar van JooGee

JooGee

prachtige film

geweldig beeld over Zuid-Afrika in die tijd

avatar van libra666

libra666

Ik vond het een zeer rauwe en eveneens een meeslepende film. Als je in zo een omstandigheden opgroeit zijn uw keuzes in het leven beperkt en hij maakt de verkeerde keuze terwijl hij toch berouw heeft. En dit doet hij meerdere keren in de film ik vond ook de mede hoofdrolspelers overtuigend en dat de film waargebeurd is geeft mij een extra impuls. Persoonlijk vond ik hem stukken beter dan "Cidade de Deus" waar ik helemaal geen voeling mee had en die je toch als gelijkaardige film kan beschouwen.

avatar van Icer

Icer

Deze film uiteindelijk maar gekocht en gezien.

Het veelbelovende cijfer op moviemeter kan deze gangsterfilm, naar mijn mening, echter niet waarmaken. Het is eigenlijk een bekend verhaal, wat mij betreft niet verrassend. Daarnaast is de beeldkwaliteit niet al te best en de bijhorende muziek is knudde.

De film is voorzien van een aardige dosis drugsgebruik, de nodige mishandelingen en plenty waarschijnlijk ook wat overdreven schietwerk.

Zuid Afrika zie je in deze film alleen van de donkere kant, dus verwacht geen mooie plaatjes.

Al met al niet slecht, maar toch ook zeker geen uitschieter.

avatar van Brabants

Brabants

Vlotte gangsterfilm met weinig vernieuwende elementen. Het verhaal kijkt goed weg maar echt indruk maakt het niet. Aanrader, ja enigszins wel maar het beste in zijn genre, nee zeker niet.

avatar van Night's Watch

Night's Watch

Het hoge gemiddelde hier (3,66) en IMDB (7,3) deed mij meer verwachten dan dat de film uiteindelijk te bieden heeft.

Visueel is het prima en de sfeer die hiermee gecreëerd wordt ook maar het verhaal heeft te weinig om handen om hier ook 2 uur geboeid naar te kunnen kijken.