• 15.775 nieuwsartikelen
  • 178.124 films
  • 12.218 series
  • 33.989 seizoenen
  • 647.155 acteurs
  • 199.034 gebruikers
  • 9.373.383 stemmen

Genre/Thema Challenge

zoeken in:

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

alexspyforever schreef:

Ik moet zeggen dat voor 1 week er opvallend veel is gescoord. Moeten we misschien vaker sprint challenges doen

Of is het gewoon toeval dat sommigen veel tijd en zin hadden of dat vrije keuze goed aanslaat?

Zo'n vrije tussenchallenge is inderdaad best welkom, om even wat andere films te zien die men toch graag wou zien, soort van "vakantie" binnen de challenge . Zo'n weekje zouden we misschien wel om de twee challenges kunnen inplannen of zo. En ronde 1 verlengen met nog wat andere genres (animatie o.a.) zie ik ook wel zitten .

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

arno74 schreef:

(quote)
Zo'n vrije tussenchallenge is inderdaad best welkom, om even wat andere films te zien die men toch graag wou zien, soort van "vakantie" binnen de challenge . Zo'n weekje zouden we misschien wel om de twee challenges kunnen inplannen of zo. En ronde 1 verlengen met nog wat andere genres (animatie o.a.) zie ik ook wel zitten .

Misschien wel een idee om een vrije challenge te doen met enkel animatiefilms of zo?

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Zou ook kunnen, geen idee hoe de rest erover denkt. Maar het duurt hoe dan ook nog even voor ronde 1 tegen het einde loopt.

tbouwh

• 5810 berichten
  • 5402 stemmen

alexspyforever schreef:

die still uit de Lucia film is dat uit een droom. Lijkt me een volwassen vrouw met een klein meisje of zie ik dat verkeerd?

Klopt. Ik moet zeggen, ik kan me het exacte moment uit de film niet eens meer herinneren. Heb dit shot vooral gekozen voor de esthetiek. Maar de volwassen vrouw is Paz Vega (de hoofdrolspeelster), en je kunt je misschien, zonder dat ik verder hoef te spoileren, wel inbeelden wie dat meisje moet zijn

tbouwh

• 5810 berichten
  • 5402 stemmen

alexspyforever schreef:

(quote)

Misschien wel een idee om een vrije challenge te doen met enkel animatiefilms of zo?

Een vrije challenge met enkel animatie, dan is het geen vrije challenge meer

Vrije keuze slaat wel aan ja, omdat ik steeds meer merk dat ik wat moeite me telkens voor een bepaalde tijd te beperken tot twee genres. In m'n bioscoopbezoeken houd ik er geen rekening mee, maar daarbuiten toch wel. Ik sta immers aardig in het klassement, en anders zou ik net zo goed niet meer mee kunnen doen.

Nog één vrije keuze-week inplannen in deze lopende challenge zou geen overbodige luxe zijn. Ik zou dit dan tussen 6 en 7 doen, óf tussen 7 en 8 in. Verdere ideeën (bijv. animatie) zou ik echt bewaren voor een latere challenge of een evt. vervolg.

Straks in Maart, na challenge acht, zou ik het (los van misschien nog één extra vrije week) toch wel fijn vinden als er eindelijk eens een eindstand is.

We zijn dan echt best wel lang bezig, en tegen die tijd is het voor deze challenge echt meer dan goed geweest ben ik van mening. Iets nieuws starten kan daarna altijd weer

tbouwh

• 5810 berichten
  • 5402 stemmen

http://filmpjekijken.com/sites/default/files/Trailer-Mees-Kees-Langs-de-Lijn-2.jpg

Filmtitel, jaartal: Mees Kees Langs de Lijn (2016)

Speelduur: 79 min.

Genre: Familie

Eigen score/beoordeling: 1.5*

Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 16e (96e )

Datum van kijken: 10-12

Aantal punten: 2 (ftv)

Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 36 (247)

Recensie:

Bij dit soort films kom je terecht als je nog jongere broertjes en sinterklaasvieringen hebt. Een gezinsuitje dus

Ik vind het moeilijk hier nu heel kritisch over te gaan doen, maar in de praktijk is deze film weer een reproductie van de eerder gemaakte delen. Plot volgt weer hetzelfde stramien, waardoor het nu wel echt vervelend wordt bij vlagen. Langs de Lijn bevat echt een karrenvracht aan dejá vu's, en dat breekt een film die het al niet van z'n originaliteit moet hebben snel op. Enkel de cast heeft een grote schoonmaak gekregen. Nieuwe meester, nieuwe klas. De vervanger van Willem Voogd is een stuk minder leuk, al doet 'ie wel z'n best. Daarnaast nieuwe, jongere kids. Ik geloof het allemaal wel, vond het al lang leuk dat Sanne Wallis de Vries nog meedeed en voor wat mooie momenten zorgde.

Niet eens zo erg om nagenoeg verplicht mee te krijgen, maar qua niveau is het weinig hoogstaand.

tbouwh

• 5810 berichten
  • 5402 stemmen

https://myworldvsthemovies.files.wordpress.com/2015/10/dogville6.jpg

Filmtitel, jaartal: Manderlay (2005)
Speelduur: 139 min.
Genre: Drama
Eigen score/beoordeling: 3.0*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 17e (97e )
Datum van kijken: 10-12
Aantal punten: 3 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 39 (250 )
Recensie:

I hope we meet up some day so you can tell what you actually meant by 'new times at Manderlay'

Na de lofzang op Dogville gisteren had ik eigenlijk even een adempauze moeten nemen, achteraf gezien. Ik wilde echter dit vervolg ook erg graag zien, dus ik ben de dag erna toch doorgegaan met Manderlay.

En die viel, om uiteenlopende redenen, toch wat tegen. Waar von Trier in Dogville de tijd neemt om de setting te introduceren en zijn verhaal op te bouwen, vallen we hier vrij snel in de thematiek omtrent slavernij. Begrijpelijk ergens, want Manderlay gaat in theorie direct door op de gebeurtenissen uit Dogville; anderzijds geeft de raciale factor het verhaal wel een cruciale, geladen (historische) dimensie mee. En waar von Trier in Dogville alle urgentie in het sluitstuk stopte, smeert hij hier zijn visie meer uit over het geheel. Voor subtiele opbouw is dus minder ruimte. En dat brengt toch wat problemen met zich mee.

Mijn verdict: meer nodeloze dialogen, een wat saaier verloop en een voice-over die minder meerwaarde biedt dan in Dogville. Daarnaast is nu juist die visie van von Trier in Manderley écht te simplistisch en m.i. zwaar overtrokken. Beweer dat slaven niet om kunnen gaan met vrijheid en in feite zelfs slaaf wíllen zijn, en je plaatst een directe aanval op (bijv.) de Civil Rights Movement, en op alle andere bewegingen van slaven die juist opkwamen voor hun eigen vrijheid. Überhaupt nogal controversieel, als je slaven zo eenzijdig durft te representeren. In Dogville had ik met von Trier's visie minder moeite, omdat dat eerder betrekking had op een persoonlijk mensbeeld. Hier ga je echter een stuk verder, door, naar mijn mening, inbreuk te doen op de geschiedenis. Als von Trier nu Amerika wel eens bezocht had of gedegen research had gedaan, so be it. Daarvan is echter geen sprake. Vanwege z'n vliegangst heeft hij nog nooit een stap op Amerikaanse bodem gezet, en de even cynische als ironische ondertoon van de trilogie-titel (America: land of opportunities) getuigt vooral van een groots ontwikkelde aversie voor de VS.

Als film is Manderlay verder wel sterk. Het verhaal biedt stof tot nadenken en getuigt wel van durf, en de eigenzinnige setting doet wederom goed dienst. Het is wel erg jammer dat Nicole Kidman uit dit project heeft moeten stappen. Bryce Dallas Howard doet haar best, maar mist echt de emotionele overtuigingskracht die Kidman had. Ik druk me dan misschien nog mild uit, want Kidman was écht stukken beter in Dogville.

Een voldoende wel, want Manderlay is visionair, gelaagd en gedurfd. Toch had ik hier een flink bittere nasmaak, en die had ik bij Dogville niet.

3*

tbouwh

• 5810 berichten
  • 5402 stemmen

http://i.gr-assets.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/hostedimages/1428690210i/14469114.png

Filmtitel, jaartal: Irréversible (2002)
Speelduur: 97 min.
Genre: Drama, Thriller
Eigen score/beoordeling: 2.5*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 18e (98e )
Datum van kijken: 11-12
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 41 (252 )
Recensie:

Time destroys all things

Lastig. De eerste 50 minuten van Irréversible ontpoppen zich als een ware nachtmerrie, waarin twee zaken mij echt te ver gingen. In de eerste plaats het taalgebruik (met name de gedeelten die arno74 aanhaalt). Wat mij betreft was dit nogal functieloos, en in combinatie met de beelden werd ik er nogal onpasselijk van. Dan de verkrachtingsscène. Weerzinwekkend stukje cinema. Deze sequentie mocht dan wél een functie hebben binnen het verhaal, het is mij een waar raadsel waarom Bellucci heeft toegestemd dit te filmen. Ze lijkt oprecht volledig oncomfortabel, en geef haar eens ongelijk.

Nu goed, ergens halverwege die nachtmerrie kwam ik erachter dat de film bij het einde was begonnen en langzaam naar het begin toe werkte. Dat was een fijne ontdekking, want zo kon ik de vertelstructuur en de later blijkende tegenstelling tussen hemel en hel een stuk beter waarderen. Het is alleen jammer dat als de gruwelen achter de rug zijn, de film verzandt in weinig interessante scènes en dialogen tussen (met name) Bellucci en Cassel. Bellucci is echt een prachtige vrouw, maar Cassel vond ik erg vervelend. Vooral een bom testosteron die verder niet al te veel toevoegt.

Wat Irrevérsible desondanks wel sterk maakt, is het filmtechnische geheel. Waanzinnige belichting, sterk camerawerk, fenomenaal sound design en een cinematografie die beklemmend inwerkt, en je anderhalf uur lang gevangen houdt. De epileptietrip van het eerste kwartier was mij wel een stap te ver; het camerawerk viel vooral daar positief op, maar met die vage, flikkerende beelden kon ik verder niet veel.

Het is aan de vertelstructuur te danken dat het verder niet al te verheffende plot toch goed uit de verf komt. Toch, als je eenmaal bekend bent met het gegeven van het verhaal op haar kop, stelt het verder allemaal ook weer niet al te veel voor. Daarnaast gaat Noe op een paar momenten dusdanig over de schreef dat ik dit ook geen prettige film vond om naar te kijken. Camera, belichting en de muziek van Beethoven aan het einde (pardon, begin) maken iets goed.

2.5*

tbouwh

• 5810 berichten
  • 5402 stemmen

http://www.popoptiq.com/wp-content/uploads/2013/06/29fqd1k.png

Filmtitel, jaartal: Polytechnique (2009)

Speelduur: 77 min.

Genre: Drama, Misdaad

Eigen score/beoordeling: 4.5*

Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 19e (99e )

Datum van kijken: 11-12

Aantal punten: 3 (ftv), ook onder 250 stemmen

Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 44 (255)

Recensie:

Een ingrijpend drama over een emotioneel instabiele misogynist die op een highschool in Montreal het vuur opent op (voornamelijk vrouwelijke) studenten engineering. De beelden zijn hard en eerlijk, en komen daarmee keihard binnen. Ik heb een uur en een kwartier met een brok in m’n keel zitten kijken.

Dit is de laatste film van Denis Villeneuve voor hij met Incendies doorbrak. Wat mij betreft verdient echter juist Polytechnique meer aandacht en waardering. Ik weet niet of ik ooit een film heb gezien met zulke wonderschone zwart-wit cinematografie. Daarnaast is de verstillende score van grote kwaliteit, en verdient ook het camerawerk een eervolle vermelding. Villeneuve heeft er tenslotte op het narratieve vlak voor gekozen een niet-lineaire vertelstructuur te hanteren, en dat pakt goed uit.

Een film die me zwaar valt en tegelijk enorm overtuigt, mede ook dankzij het acteerwerk van Maxim Gaudette (de schutter). Hoewel hij nauwelijks dialoog heeft in deze film, draagt hij moeiteloos emoties over. Dit komt vooral door zijn ijzersterke mimiek. Zijn gezichtsuitdrukkingen door de film heen spreken boekdelen, al blijft het een onhaalbare taak je met zo’n persoon te identificeren.

Een klein meesterwerk.

4.5*

Tóch maar niet bewaard voor de drama-challenge

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Tromgeroffel de eindstand van deze vrije challenge, heeft dan toch nog een onverwachte winnaar opgeleverd, en dan maar zich afvragen waar de nummer 2 al die tijd vandaan haalt om films te zien

1. tbouwh 44

2. scorsese 40

3. joolstein 32

4. arno74 23

5-6. baspls en alexspyforever 17

7. dualcia 11

8. Boenga 9

9. Miszmi 8

10. Gang_Star 5

11. Night's Watch 4

12. Rodajc 3

Proficiat tbouwh!

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

En de tussenstand na 5 challenges, de leider moet al een serieuze filmdip krijgen om de eindwinst uit handen te geven. Ondertussen voel ik de hete adem van scorsese in de nek! baspls is over Gh8st (niet present deze challenge) gewipt en ook de dames dualcia en Miszmi spelen haasje over. En kijk eens aan een ax-aequo voor plaats 4

1. joolstein 425

2. alexspyforever 368

3. scorsese 366

4-5. arno74 en tbouwh 255

6. Woland 198

7. baspls 177

8. Gh8st 175

9. Night's Watch 147

10. Gang_Star 119

11. John Milton 114

12. Boenga 91

13. dualcia 85

14. Miszmi 82

15. LuukRamaker 72 (filmdip?)

16. U96 68 (zal hij als een pijl in de hoogte schieten nu de horror eraan komt?)

17. TornadoEF5 28

18. wendyvortex 23 (brengt de horror haar weer in het ritme?)

19. chevy93 20 (poor lonesome cow-boy far away from MovieMeter)

20. Zwolle84 15

21. Flat Eric 14 (mr Oizo is helemaal plat gespeeld blijkbaar)

22. Rodajc 12

23. leatherhead 11

24. rensie32 10

25. jOERI 7 (I know you are out there...)

26. EW101 4 (hierbij doop ik u The Red lantern)

27. Kondoro0614 en HALVE TAMME. 0 (toch even tonen dat ik aan hen denk )

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Herhaling van de regels

A. Welke films komen in aanmerking?

* Langspeelfilms, dwz van minstens 45 minuten, zowel films die op MovieMeter als op imdb staan

* Miniseries die je op MovieMeter terugvindt (dus geen miniseries die op imdb of een andere filmsite staan)

* moeten beantwoorden aan een van de genres van de challenge die op dat moment actief is

B. Puntensysteem

* Punten volgens speelduur

- 1 punt: 45 tot 119 minuten

- 2 punten: 120 tot 179 minuten

- 3 punten: 180 tot 239 minuten

- 4 punten: 240 tot 299 minuten

- 5 punten: 300 tot 359 minuten

- etc

* 1 extra punt voor een film die je voor de eerste keer bekijkt (FTV)

* 1 extra punt voor een film die 0 tot 249 stemmen heeft op MovieMeter, behalve de films van het huidige en vorige jaar zoals aangegeven op MovieMeter, dit wil dus zeggen dat als je een film registreert die niet op MovieMeter staat maar wel op imdb hier dus geen extra punt kan voor krijgen

* Ieder dient zoveel mogelijk zelf zijn puntentotaal bij te houden

C. De challenges

* Voor elke combinatie van 2 genres wordt een aparte challenge gedaan

* Elke genrecombinatie challenge zal verlopen over 3 weken, de daaropvolgende challenge is reeds op voorhand bekend

* Op het einde van een challenge wordt bepaald welke challenge er binnen 3 weken zal zijn

* Voor iedere aparte genrecombinatie challenge wordt een aparte stand opgemaakt, de winnaar ervan mag bepalen welke de challenge zal zijn over 3 weken, heeft die persoon reeds gekozen, is het voor de volgende op de lijst die nog niet heeft mogen kiezen

* De punten van ieder voor elk van de aparte challenges komen in een eindklassement ook als je slechts aan 1 challenge hebt deelgenomen

D. De genrecombinaties

1. Horror–Familie (Horror-Family)

2. Drama–Avontuur (Drama-Adventure)

3. Komedie-Mystery (Comedy-Mystery)

4. Misdaad-Documentaire (Crime-Documentary)

5. Sciencefiction-Oorlog (Sci-fi-War)

6. Actie-Muziek (Action-Music/Musical)

7. Western-Thriller (Western-Thriller)

8. Romantiek-Fantasie (Romance-Fantasy)

* Elk van deze combinaties zal worden behandeld (over 3 weken) en kunnen pas terug worden gekozen (of in een andere combinatie) als ze allemaal aan bod zijn gekomen

* Enkel films die op MovieMeter, imdb en/of Netflix één van de 2 genreaanduidingen hebben van de actieve genrecombinatie challenge kunnen worden bekeken om punten te kunnen scoren. Dit betekent dat er ook geen verplichting is om films te kijken uit beide genres, men mag perfect enkel films uit het ene actieve genre kijken en geen enkele uit het andere.

E. Genrecombinaties challenges overzicht

1e ronde

1. 12/09/2016 - 02/10/2016: Komedie-Mystery (Comedy-Mystery)

2. 03/10/2016 - 23/10/2016: Western-Thriller

3. 24/10/2016 - 13/11/2016: Sciencefiction-Oorlog (Sci-fi-War)

4. 14/11/2016 - 04/12/2016: Misdaad-Documentaire (Crime-Documentary)

*. 05/12/2016 - 11/12/2016: vrije keuze films

5. 12/12/2016 - 01/01/2017: Horror-Familie (Horror-Family)

6. 02/01/2017 - 22/01/2017: Actie-Muziek (Action-Music/Musical)

7. 23/01/2017 - 12/02/2017: Drama–Avontuur (Drama-Adventure)

8. 13/02/2017 - 05/03/2017: Romantiek-Fantasie (Romance-Fantasy)

2e ronde

Nog te bepalen, evalueren na 1ste ronde

F. Registreren van films

Wat moet er zeker in opgenomen worden?

* Titel: de originele of alternatieve titel op MovieMeter of imdb

* Jaar: levert geen punten op maar aangezien er soms meer films zijn met dezelfde titel kan het jaar uitsluitsel brengen, ook een link naar de filmpagina van MovieMeter kan uitsluitsel brengen

* Speelduur: zoals dit staat op MovieMeter uitgedrukt in minuten, bij films die meerdere speelduren hebben, uiteraard aangeven welke versie je hebt bekeken

* Eerste keer of herkijkbeurt: Indien je een film voor de eerste keer kijkt geef je dit aan met FTV, een herkijkbeurt wordt aangegeven met RW (re-watch). We gaan er van uit dat iedereen hier eerlijk in zal zijn.

* Optioneel mag je ook aangeven of de film meer of minder dan 250 stemmen heeft op Moviemeter

* Datum: de datum waarop je de film hebt gekeken, indien over meerdere dagen de datum waarop je de kijkbeurt volledig hebt beëindigd

* Punten: je maakt zelf de optelsom van het aantal punten dat de kijkbeurt je heeft opgeleverd, we gaan ook proberen dat ieder zelf zijn/haar punten zo goed mogelijk bijhoudt en de organisatie niet teveel te belasten

* Review: een recensie dit vooral als controle of je de film daadwerkelijk hebt gezien. Hierin moet minstens staan beschreven wat je goed en/of slecht vond aan de film. Bij een herziening is een verwijzing naar een vroegere review niet voldoende. Graag ook de review kopiëren naar de betreffende filmpagina op MovieMeter, daarvoor is de site uiteindelijk bedoeld. Hou er dus ook rekening mee om spoilertags te gebruiken als dat nodig is.

* Het is toegestaan om in 1 bericht meerdere registraties te bundelen

* Een incorrecte registratie mag achteraf worden aangepast, mensen die het systeem al kennen gelieve "nieuwelingen" zoveel mogelijk te helpen

G. Andere regels

* De gewone gedragsregels van MovieMeter blijven uiteraard van toepassing

* Discussies over de films en de genres die aan bod komen alsook aanbevelingen worden gewaardeerd

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Vermits jullie de regels toch al kennen en niet geheel opnieuw gaan lezen wil ik jullie er even aan herinneren ook de genre-aanduidingen op Netflix nu geldig zijn voor een registratie. Familiegenre wordt op Netflix aangeduid als 'Voor het hele gezin'. Bij twijfel graag Miszmi om hulp vragen. Indien het genre enkel op Netflix wordt gehanteerd graag dit bij je registratie vermelden.

Zoals jullie ondertussen weten is challenge 5 Horror-Familie. Alleen films met 1 van deze genre-aanduidingen op MovieMeter, imdb of Netflix zijn toegestaan om te registreren. De challenge loopt van 12 december 0:00 uur tot en met 1 januari 2017 18:00 uur.

De puntencontrole is voor onze benjamin baspls die al bij de horrorchallenge tijdens de zomermaanden ruim zijn strepen heeft verdiend. Hij stond samen met mij ook aan de wieg van die challenge (begonnen als een zot idee ergens in april weet je nog?) . Daarom met plezier dat ik hem deze laat leiden. Uiteraard ook bloemen en kransen voor Miszmi en Boeikens die ook hun hart en ziel erin hadden gestoken.

chevy93

• 12754 berichten
  • 1324 stemmen

alexspyforever schreef:

19. chevy93 20 (poor lonesome cow-boy far away from MovieMeter)

De laatste film die ik zag is alweer anderhalve maand geleden. Helaas geen tijd voor (gemaakt).

tbouwh

• 5810 berichten
  • 5402 stemmen

alexspyforever schreef:

Tromgeroffel de eindstand van deze vrije challenge, heeft dan toch nog een onverwachte winnaar opgeleverd, en dan maar zich afvragen waar de nummer 2 al die tijd vandaan haalt om films te zien

Ja, die uitspraak herinnerde ik mij daarstraks ook

Ik moet zeggen, ik had flink wat films ingepland deze week, omdat ik aardig wat wilde zien wat anders pas later langs zou kunnen komen. Dat ik ook kon winnen, zag ik echter pas gister in, dus eigenlijk alleen de eindsprint van vanmiddag had iets met de stand te maken

Horror-Familie doe ik iets rustiger aan, hoop ik, want ik vertoon nu toch iets teveel uitstelgedrag m.b.t. m'n scriptie...

I.i.g. blij dat ik iets heb kunnen winnen

tbouwh

• 5810 berichten
  • 5402 stemmen

Lijst met gezien en nog te zien voor de Genre- challenge.

O.a. op de planning voor Horror-Familie: The Exorcist, Psycho, Funny Games, Jacob's Ladder, The Neon Demon (voor de tweede keer), Home Alone 1 en 2 (heel misschien, maar dit is een hiaat in mijn kind-periode geweest), 28 Days Later.., Rosemarý's Baby, The Thing, It Follows, Don't Look Now, en nog wel meer films, maar dit weet ik uit m'n hoofd.

Ditmaal vrij losjes in de planning, want in december doe ik ook veel andere dingen.

Twee keer naar Star Wars gaan, de top 2000 luisteren, de gezelligheid van vrienden en familie opzoeken... (ohja, en m'n scriptie schrijven *kuch*)

John Milton

• 24222 berichten
  • 13387 stemmen

Wat kan ik zeggen. Genoeg gezien, maar niet geregistreerd

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

1. Finding Dory (2016) - 2 punten - 97 minuten - FTV - 12/12 (credits rolden nog over het scherm) - tot 2 ptn

Helaas. Het niveau van de Pixarfilms daalt zienderogen en deze kan wel wedijveren voor de titel: slechtste Pixar. Irritante hoofdpersonages, te ongeloofwaardig en een te moralistisch verhaaltje. Kan de studio niet wat originelere dingen maken. Disney doet het toch pakken beter anno de jaren '10.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

2. The Invitation (2015) - 2 punten - 100 minuten - FTV - 12/12 - tot 4 ptn

Ronduit slecht, zelfs op een manier dat het grappig wordt. Het ligt niet eens aan het tempo dat niet laag maar zeer laag ligt. Het ligt ook niet aan de stijl, want die kon er wel mee door en ook de dialogen waren oké en realistisch/mysterieus. Wel vond ik het inhoudelijk erg zwak. Er loopt iets mis wanneer het hoofdpersonage enger is, dan dehenen die eng zouden moeten zijn. Ook gaat de film meermaals uit de bocht, en is het gedrag van enkelen niet normaal (zie hoofdpersonage). Als je je niet op je gemak voelt, ga dan weg in plaats dan op iedereen te staan gapen en elke kamer te gaan inspecteren. Het einde vond ik verder ook vrij zwak.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

TornadoEF5 schreef:
1. Finding Dory (2016) - 2 punten - 97 minuten - FTV - 12/12 (credits rolden nog over het scherm) - tot 2 ptn

Tiens ik dacht dat jij je had teruggetrokken? In elk geval welcome back

#1. A Night to Dismember (1983) - FTV - 68 minuten - 11 stemmen - 12 december 2016 - 3 punten

De titel geeft duidelijk aan dat het een slasher is en als je een liefhebber bent van het genre, kom je hiermee wel aan je trekken. De slasher en bijhorende gore zijn dan ook het beste wat de film te bieden heeft: grafisch, stijlvol, zoals een nachtmerrie. Dat er uiteindelijk weinig verhaal en opbouw in zit vind ik ook wel een pluspunt aangezien me dat bij de standaard slashers toch weinig kan boeien. Ik heb al vaker gezegd dat bij veel slashers mijn interesse al dikwijls wegebt vanwege een half uur of langer opbouw van activiteiten van het slachtvee die me toch geen bal interesseren.Met slechts 68 minuten speelduur was daar niet veel tijd voor al lees ik dat er ook wel delen zijn weggeknipt. NU gezien er nauwelijks dialoog in de film zit en bijna alles door een voice over wordt verteld, zelfs de meest duidelijke gebeurtenissen, bevestigt enerzijds het schabouwlijke acteren van de hele cast en neemt ook helaas veel spanning weg om van de msiplaatste soundtrack nog maar te zwijgen. Wat me dan nog het meest stoorde was dat er duidelijk geen coherentie of continuïteit in zat. Zo is er bijvoorbeeld een jongen waar beide zussen een oogje op hebben. 1 moment is hij Vicki aan het troosten en dan niet veel later zien we hem vrijen met de andere zus. . Dat er een soort twist in zou zitten voelde ik al snel aankomen en hoe de vork precies aan de steel zat, had ik ook halfweg al door. Achteraf denk ik dan wacht eens even als Mary uiteindelijk alle moorden had gepleegd en dus ook die op de twee jongens waarvoor haar zus uiteindelijk 5 jaar naar een instelling werd gestuurd, waarom begint ze pas terug te moorden als haar zus terug is van de instelling? Zou ze daadwerkelijk hebben gestopt moest haar zus zijn teruggestuurd? Het einde geeft duidelijk aan van niet. Deze "onlogica" stoorde me toch wel. Aan Wishman is duidelijk geen horrortalent verloren gegaan, toch wel knap dat ze dit op pensioengerechtige leeftijd alsnog deed. Misschien was eht een poging om HG Lewis te imiteren, maar daarvoor mist deze toch wel de nodige luchtigheid.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

1. Pitch Black (2000) - Horror (IMDb) - 112 m. (1p) - FTV (1p) - >250 st. (0p) - 12/12 - 2 punten (tot: 2 punten)https://hotcutegirlygeek.files.wordpress.com/2012/05/hammerheadfinal.jpgRiddick interesseert me eigenlijk niet (ik wist niet eens dat dit de eerste Riddickfilm was) maar Pitch Black is best wel een aardige ruimte-scifi/horror. Het verhaal deed me aan de trailer van Passengers (2016) denken aangezien ook in deze film de personages midden in hun 'hyperslaap' ontwaken, in dit geval door een meteorietenregen waardoor ze op een onherbergzame planeet neerstorten, waar ze kennelijk niet alleen blijken te zijn (still). Interessante en vermakelijke film voor liefhebbers van het ruimtereisgenre. Alleen het einde vond ik slecht gekozen, al is het wel begrijpelijk aangezien Riddick hier de hoofdpersoon is, een halfje aftrek daarvoor. 3*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#2. Zombies (1964) (I eat your Skin) - FTV - 84 minuten - 8 stemmen - 12 december 2016 - 3 punten (Totaal: 6 punten)

De film heeft op imdb het jaartal 1971 meegekregen. Hoe dat nu precies komt ga ik niet uitzoeken. Gezien de beeldkwaliteit en het zwart/wit lijkt 1964 me toch nog het meest plausibel. Maar zelfs voor dat jaar voelt het al gedateerd aan. De horror in deze prent blijft beperkt tot mensen die na het toedienen van slangengif willoze zombies worden met een schurftig gezicht en dichtgeplakte ogen. Het verhaal heeft zeker wel potentieel alleen is de uitwerking flauwtjes. Er is totaal geen spanning, geen verassing. De actie is om te huilen net als de vlakke karakters. Hoe snel sommige mensen verliefd op elkaar kunnen worden, in de film kan het allemaal. Beste zijn nog de scènes waarbij de inboorlingen onder invloed van een of andere drug dansen op het ritme van de tamtam. Dat kwam nog als het meest authentiek over al was bij veel van hen hun kleding toch al flink verwesterd.

Ga ik nu aan de leiding, ben benieuwd hoe lang het zal duren, als eens joolstein weer wakker schiet!

LuukRamaker

• 2020 berichten
  • 925 stemmen

Dat kun je wel zeggen ja. Ik switch vaak periodes waarin ik veel films kijk af met tijden waarin ik liever series kijk. En kom er sowieso steeds minder aan toe eigenlijk. Als ik dan eens wat kijk ben ik voor mezelf niet meer zo veeleisend dat het binnen het straatje moet passen van deze challenge.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

LuukRamaker schreef:

(quote)

Dat kun je wel zeggen ja. Ik switch vaak periodes waarin ik veel films kijk af met tijden waarin ik liever series kijk. En kom er sowieso steeds minder aan toe eigenlijk. Als ik dan eens wat kijk ben ik voor mezelf niet meer zo veeleisend dat het binnen het straatje moet passen van deze challenge.

en net nadat we de vrije keuze challenge hebben gehad

Miszmi

• 3240 berichten
  • 598 stemmen

alexspyforever schreef:

Vermits jullie de regels toch al kennen en niet geheel opnieuw gaan lezen wil ik jullie er even aan herinneren ook de genre-aanduidingen op Netflix nu geldig zijn voor een registratie. Familiegenre wordt op Netflix aangeduid als 'Voor het hele gezin'. Bij twijfel graag Miszmi om hulp vragen. Indien het genre enkel op Netflix wordt gehanteerd graag dit bij je registratie vermelden.

Zoals jullie ondertussen weten is challenge 5 Horror-Familie. Alleen films met 1 van deze genre-aanduidingen op MovieMeter, imdb of Netflix zijn toegestaan om te registreren. De challenge loopt van 12 december 0:00 uur tot en met 1 januari 2017 18:00 uur.

Nog een kleine aanvulling hierop: Het genre 'Familie' wordt op Netflix niet gebruikt, daar wordt 'Voor het hele gezin' gebruikt, dit staat voor ons gelijk aan het genre familie op MM en/of IMDb.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Miszmi schreef:

(quote)

Nog een kleine aanvulling hierop: Het genre 'Familie' wordt op Netflix niet gebruikt, daar wordt 'Voor het hele gezin' gebruikt, dit staat voor ons gelijk aan het genre familie op MM en/of IMDb.

Je quote mijn tekst en vult aan op hetgeen ik al zei

Familiegenre wordt op Netflix aangeduid als 'Voor het hele gezin'.

scorsese

• 13165 berichten
  • 11077 stemmen

Creepshow - 120 min - ftv - <250 stemmen - 4 punten.

Matige film met vijf verschillende horrorverhalen uit de pen van Stephen King. Deze film heeft de tand des tijds niet helemaal doorstaan. Niet alleen vanwege de effecten, maar grotendeels vanwege het tempo (ondanks de korte verhalen, hier en daar wel langdradig). Ieder segment heeft zeker wel wat vermakelijks en ze zijn leuk aan elkaar gemonteerd (als een stripboek). 3.0 sterren is net te veel.

Totaal: 4 punten.

Boenga

• 2628 berichten
  • 1532 stemmen

Horror is niet bepaald m'n ding. Ik heb misschien een tiental dvd's in m'n kast zijn, en dat zijn dan de 'klassiekers' als The Omen en Friday The 13th: films waar de helft van Nederland op gestemd heeft, die dus telkens maar twee punten opleveren, en die ik er bijgevolg liever niet uitpik - kwestie van wat extra punten te kunnen vergaren.

Naar familiefilms keek ik ook al niet uit, niet m'n ding, en ik heb behoorlijk moeten zoeken (en checken op MM) om er een paar te kunnen vinden.

Maar kijk, de #1 die ik bekijk is niet alleen goed, het is zowat de beste film die ik de laatste maanden heb gezien...

Le Petit Nicolas (2009) - Komedie/Familie - 91 min - 178 stemmen - FTV - 3 punten (subtotaal 3, totaal 94)

Dit is een heeeeeerlijke film !!

Visueel vind ik dit gewoon perfect: de kledij (de kostuumpjes van de leerlingen), de auto's, de inrichting van de huizen (het tv-toestel !) en de school,... Terug naar de jaren '60 (?); maar wel zo mooi en fel ingekleurd dat je nooit denkt naar een oude film te zitten kijken.

De personages bevestigen die sfeer helemaal; de strenge juf en de schooltoezichter: clichés ten top, net als de leerlingen: de slimste, de dommerik, de dikkerd die gans de dag zit te snoepen, de 'brillenkop',...

Het verhaal stelt niet veel voor, maar dat hoeft ook niet: het is een opeenvolging van grappen die er voor zorgen dat de smile al van bij het begin van de film niet meer van je gezicht gaat.

Al bij al is het sterkste punt misschien wel de groep acteurs: een bende (ik denk veelal onbekende) kinderen die presteren als volwassenen - zonder afbreuk te willen doen aan het werk van Merad en Lemercier.

De school- en thuissituaties zijn net iets fijner, sfeervoller, gezelliger dan de zoektocht naar de Eenogige Bandiet. Ik had hier anders 5* overwogen...

Uiteraard ook voor de jeugd, maar: meer 'komedie' dan 'familie' ! En een stuk beter dan het vervolg, dat ik een jaar terug al zag...

4,5* !

Miszmi

• 3240 berichten
  • 598 stemmen

alexspyforever schreef:

(quote)

Je quote mijn tekst en vult aan op hetgeen ik al zei

(quote)

En dan heb ik je bericht nog wel drie keer gelezen, voordat ik besloot dit als aanvulling te vermelden. Tijd om naar bed te gaan....

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.