Pitch Black (2000)

Alternatieve titel: The Chronicles of Riddick: Pitch Black

Actie / Sciencefiction
109 minuten / 112 minuten (unrated version)

geregisseerd door David Twohy
met Vin Diesel, Radha Mitchell en Cole Hauser

Getroffen door een meteorietenregen moet een transportschip, met aan boord de levensgevaarlijke gevangene Riddick, een noodlanding maken op een afgelegen en levenloze planeet. Wanneer echter een eclips de planeet in volledige duisternis hult worden de overlevenden van de crash geconfronteerd met de monsterlijke bewoners van de planeet die slechts één vijand kennen: licht. Hun enige redding blijkt Riddick te zijn, wiens bijzondere gezichtsvermogen hem in staat stelt in het pikkedonker te kunnen zien. Maar leg je je lot in handen van een moordenaar?

Goeie sci fi actie film met een goeie cast. vooral Vin Diesel kan de rol van Riddick erg goed spelen. het verhaal is wel aardig. zeker het kijken waard! als je van Sci fi actie/horror films houd.ik geef deze film een 3.5

avatar van Shadowed
Goed.

Ondanks een paar wat oudere effecten is deze film me nog niet eens zo slecht bevallen. Diesel is echt geknipt voor de rol van Riddick. En dat laat ie ook zeker zien. Ik vind hem hier ook wel wat beter dan in The Fast and the Furious filmpjes.

Het verhaal vind ik altijd wel leuk, gestrand op een planeet met monsters. en dan 1 voor 1 gegrepen worden. Dit soort verhaaltjes kan ik altijd wel naar kijken. Geen idee hoe de andere delen zijn, als ze zoals deze zijn zal ik ze misschien wel kijken.

Leuke ervaring.

avatar van gizzegiz
Best leuke s.f.met eindelijk eens prachtige aliens! Best een aanrader

avatar van Filmkriebel
Wat goed begint als een vrij originele SF film eindigt in een actie/horror met clichés en dat is best jammer. Visueel gaat het van heel hoog naar heel laag: de eclips is prachtig, met de kleuren die stilaan donkerder worden, de blauwe en oranje filters vond ik eerder vervelend. Ook Vin Diesel is een cliché; stoer en achterlijk maar goed, dat kan je al vooraf weten. Jammer dat Carolyn het loodje moest leggen; zij was het sterkste personage in de film . Kleine 3*