Pitch Black (2000)

Alternatieve titel: The Chronicles of Riddick: Pitch Black

Actie / Sciencefiction
109 minuten / 112 minuten (unrated version)

geregisseerd door David Twohy
met Vin Diesel, Radha Mitchell en Cole Hauser

Getroffen door een meteorietenregen moet een transportschip, met aan boord de levensgevaarlijke gevangene Riddick, een noodlanding maken op een afgelegen en levenloze planeet. Wanneer echter een eclips de planeet in volledige duisternis hult worden de overlevenden van de crash geconfronteerd met de monsterlijke bewoners van de planeet die slechts één vijand kennen: licht. Hun enige redding blijkt Riddick te zijn, wiens bijzondere gezichtsvermogen hem in staat stelt in het pikkedonker te kunnen zien. Maar leg je je lot in handen van een moordenaar?

avatar van Halcyon
Interessant script, aangevuld met een eigenzinnige vormgeving en toch is Pitch Black als film verre van geslaagd. Dat valt grotendeels te wijten aan de vlakke mimiek van de personages. Vin Diesel mag dan wel een sympathieke kop en biceps hebben, acteren is niet zijn vak. Daarnaast is ook het monsterdesign teleurstellend: een moderne versie van de pterodactylus die te veel te lijden heeft onder opzichtige CGI. Zoiets heeft nooit gewerkt in SF-films.

avatar van Eminem8Milefreak
Best Science-fiction movie I ever saw.

Geweldige film!

Vin Diesel is goed gecast en de rest speelde ook erg goed.

avatar van indigoriico
goede film, leuk om te kijken en wel redelijke special effects

Bijzonder origineel is deze mix van science fiction en horror niet en het clichématige verhaal kun je nauwelijks serieus nemen en lijkt te bestaan uit bijeengeraapte scènes. En toch is de film bijzonder effectief, spannend en soms zelfs adembenemend. Nog een tegenstelling: ik vond de karakters van de personages behoorlijk uitgediept, maar een aantal doen wel hele domme dingen. Ook de cast presteert naar behoren, waarbij ik Vin Diesel het meest opmerkelijk en intrigerend vond.

avatar van brabusRUS
Oke film. Typische Vin Diesel film. Veel actie, Vin Diesel op auto-pilot en een mysterieus sfeertje in de film zijn de redenen waarom ik mij prima heb vermaakt met deze film. Wat ik een beetje jammer vond, dat je al van te voren weet, wie het overleefd en wie niet. Hoewel het concept niet helemaal origineel is, zitten er zeker elementen in die de film uniek maken.

avatar van Shinobi
"All you people are so scared of me. Most days I'd take that as a compliment. But it ain't me you gotta worry about now."

Dit is eigenlijk op en top een B-film die gered wordt door Vin Diesel die de ultra coole protagonist Riddick neerzet, met de daarbij behorende gevatte one-liners.

Van het verhaal moet je dan ook niet veel verwachtten, het is vrij rechttoe-rechtaan met minimale ontwikkelingen ondersteund door een onbekende cast die er nou niet echt uitspringt. Desondanks zit het met de spanning op momenten wel goed, zeker in de tweede helft als ze zich door de grotten moeten begeven. Alleen is het jammer te noemen dat de monsters niet echt meewerken, omdat het creature design er erg goedkoop uitziet.

Al met al toch best een vermakelijke Sci-Fi met een fijn sfeertje en een toffe introductie met het bad ass personage Riddick.

3,0 Sterren.

ipman-99
"Where the hell's your God now?" ... " !!!

Fantastische Sf-film (Heropfrissing) !!! Heerlijk genieten van het concept ! Heerlijke
bad-ass actie met een coole Vin Diesel die heerlijke one-liners uitspuwt !
De creatures zagen er best behoorlijk gelikt uit ondanks het mindere budget !
De hele film is een heerlijk schouwspel met een mysterieus sfeertje en heerlijke actie !
Vin Diesel en Radha Mitchell zetten geweldige personages neer !

avatar van Insignificance
Erg wisselvallig. Riddick is best een cool personage. Diesel heeft de uitstraling, stem en intonatie, maar krijgt soms dingen te zeggen waar een beetje scenarist zich voor zou schamen. Film opent prima met een heftige crash en zolang Twohy binnen staat te filmen, kan het er mee door. Buiten is het een totaal ander verhaal. Zo ziet de planeet er beroerd uit met die goedkope filtertjes.

De pov-effecten zijn simpelweg belabberd en de aliens verre van imposant, laat staan afschrikwekkend. Wanneer de duisternis invalt, gaat het wel iets beter. Het overhead shotje waar de groep wordt omsingeld, is zo gek nog niet. De actie is dan weer ondermaats en te schaars, het scenario heeft verder weinig om het lijf en de finale wordt ontsierd door kleverige momentjes.

Weinig bijzonders. Slap verhaal met bordkartonnen personages, al was dat wel te verwachten, maar ook kwalitatief houdt het niet over. De kleurstellingen zijn afzichtelijk, de special effects mager en de 'aliens' hadden bij wijze van de poes van m'n buurmeisje kunnen zijn. Over de acteerkunsten hoeven we het ook al niet te hebben en dus blijft er weinig over om positief over te zijn.

avatar van Ajax&Litmanen1
Met het oog op de derde Riddick film moeten de eerste twee delen ook maar eens herzien worden. De laatste keer dat ik deze film heb gezien moet onderhand tien jaar terug zijn. Pitch Black is best vermakelijk, met vooral een stoere Vin Diesel die een verder niet al te bijzonder verhaaltje toch nog glans geeft. Bijna alles is wisselvallig aan de film. De special effects, plot, acteerwerk en actie. Maar de film heeft wel een eigen smoel. Ik heb me er best mee vermaakt, al zie ik zulke films liever in maximaal anderhalf uur tijd.

3* stonden en blijven staan.

You're not afraid of the dark are you? The light hearts my eye's. 'Remember who you talking to'

Geweldige one-liners uit de movie. 4 sterren

avatar van NikJosuf
Wat.een.kut.film.

Ik kan die Vin Diesel niet uitstaan.

Best leuke verrassing.

Vooral het eerste uur is sterk. De laatste tijd al meer filmpjes geprobeerd die dit gevoel probeerden oproepen, Pitch Black is daar veruit de beste van. Crashen op een onherbergzame planeet. Op onderzoek. Mysterieuze gebeurtenissen en wat eigenaardige personages. Twohy doet het erg goed.

Jammer dat het tweede deel van deze film omschakelt naar een soort van creature flick. Matige CG en een gebrek aan spanning laten het niveau jammer genoeg wat dalen. Doet me wel een beetje vrezen voor het vervolg als ik dit zo lees.

Acteerwerk viel best mee. Niet hoogstaand maar de acteurs weten wel wat van hun personages te maken. Verder een aardige eerste helft, visueel fijn in beeld gebracht en leuke avontuurelementen. Jammer van het mindere tweede deel, maar slecht wordt het nergens.

avatar van galaxydriver32
Dit is precies wat ik nodig had! Heerlijk!

avatar van K. V.
Deze was op tv en eens meegepikt. 'k wist totaal niet wat te verwachten, maar de film begon alvast veelbelovend. Jammer dat de film in het tweede uur eerder een monsterfilm was.
De cast deed het zeker niet slecht en was goed op dreef. Visueel viel hij nog wel mee. De monsters zien er nu wel niet meer zo overtuigend uit.
Al bij al wel het bekijken waard, mede door het eerste uur.

avatar van Glennekeeeee
na het visueel sterke riddick gezien te hebben vond ik het hoog tijd het eerste deel maar eens te bekijken en waar riddick een 5 kreeg schat ik deze film net iets hoger in, misschien omdat het iets meer pulp is en zelfrelativerend tegenover de toch zichzelf zeer serieus nemende derde film.

qua kleurgebruik vond ik de film iets té, een kleurtje over het beeld gieten is nogal simpel en hier had meer oog voor detail in gemogen maar buiten dat zijn de special effects wel prima, zeker voor die tijd. het eerste halfuur is het sterkste van de film omdat alle personages in misterie blijven en diesel als riddick geen woord zegt en zo de darkness over zich sterk houd. daarna begint de film aan zijn clichématig kat en muis spelletje tussen de personages en word het verhaal zo gerokken om uiteindelijk toch dé grote vijand te kunnen loslaten op de personages. waar het eerste deel overbelicht is schuilt de tweede film in de nacht en die sfeer maakt de film wel leuk maar toch is de spanning vaak ver zoek, ook omwille dat de wezens amper gezien worden tot het moment dat ze net voor hun neus staan wat de details van het wezen om ze enger te maken vaak achterwege laat.

toch is de film niet slecht, de karikaturistische personages, het kat en muis spelletje, het overacting gedoe, het is iets typisch voor die periode in dergelijke films en de film weet zichzelf ook vaak te relativeren waardoor het best een aangename kijkbeurt word. volgende week waag ik me aan de chronicles, ben benieuwd of de minst goede ontvangen film van de trilogie bij mij toch nog een goed gevoel kan afleveren en mij een reden kan geven waarom vin diesel dit zijn leukste personage vond want qua kwaliteit moet de film toch wel afleggen tegen andere films van zijn carrière

Het was de moeite niet waard, wát een verspilling van onze tijd.Het verhaal is gewoon niet goed uit gewerkt. Nee, niet doen.

avatar van Gang_Star
Goede mix van voornamelijk Science-fiction gecombineerd met een portie actie en horror. Ook de vele donkere scenes helpen mee aan het creëren van sfeer, iets waarin de film slaagt. Vin Diesel vertolkt zijn rol als hoofdrolspeler goed uit. De creatures waren ook niet verkeerd.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een mix tussen Aliens, Tremors en Con Air. Pitch black is eigenlijk een B-film, maar dan toch eentje die eruit springt. Je merkt wel het gebrek aan budget voor de monsters, maar sommige dingen zijn best wel goed gedaan. En ook al valt de crew ietwat af op een voorspelbare manier, krijg je ook daar evengoed verrassingen. Niet moeilijk dat er nadien een hele franchise uit gevolgd is. Origineel is het niet, maar best wel aangenaam om zien.

Slechte film. Van alles wat bij elkaar gejat en die belichting is erg irritant.

Gijs2
Knap dat er met dit budget een sterke, en spannende sci fi wordt gemaakt. De cgi is niet mooi, maar doet niks af aan het avontuur. Veel beter dan de vervolgen.

avatar van vindorent
Wat was ik verbaasd toen ik de MM-score zag van deze film. Echt niet verwacht dat de MM-score zo hoog zou zijn. Maar voor mij was er echt te veel mis met deze film, waardoor ik er echt gewoon niet van kon genieten. Uit principe kijk ik altijd een film uit, omdat je naar mijn mening dan past echt een volledig oordeel over een film kan geven, maar bij deze film had ik er toch heel veel moeite mee. Uiteindelijk was het bij mij toch gelukt, nadat ik toch een paar neigingen had om de film gewoon stop te zetten.

Ben niet een super Vin Diesel-fan, maar op zijn tijd kan ik best wel een Vin Diesel-film waarderen; ik kan van de Fast & Furious films altijd wel genieten. Maar deze film trok ik gewoon echt niet. Dit lag niet eens aan Vin Diesel, vond hem het enig lichtpuntje van de film zowat. Maar de performances van zijn mede-acteurs waren gewoon ronduit slecht. Ook vond ik de camerawerk en belichting zeer ondermaats en storend. Heel vaak werd de actie zó snel in beeld gebracht, met zoveel verschillende close-up shots, dat je de actie gewoon niet meer zag. Ook de editing van de film was echt gewoon niet goed. Soms volgde het ene shot de andere op, dat gewoon totaal niet klopte, waardoor ik echt gewoon ff een WTF gevoel had bij bepaalde stukjes.

Al met al, vond ik dit gewoon één van de slechtste films die ik in de afgelopen tijd heb gezien. Vond het personage van Vin Diesel conceptueel wel interessant, dus ben enigszins wel benieuwd naar de andere Riddick-films, maar ik zou déze film echt aan niemand kunnen aanraden.

avatar van zyntex
Goede film. Een soort Alien achtige sience fiction film. De monsters zagen er nog goed uit voor een wat oudere film, mede door de donkere setting denk ik. De fim heeft een mooi rond verhaal. Echt wel het kijken waard.

avatar van SmackItUp
Had al niet verwacht dat dit iets voor mij zou zijn, maar aangezien een vriend hem uit verveling opzette, heb ik een poging gewaagd.

Ik geef niet gauw onder de 2 sterren. Waarschijnlijk omdat ik toch altijd probeer om iets positiefs uit een film te halen. Dit lukt zelden niet. Helaas was dat bij deze film wel het geval. Acteerwerk zeer matig, storend camerawerk en het werkelijke verhaal is me nog steeds niet duidelijk. Enorm warrig geheel, met belabberde actie voor een actiefilm. Daar het geen 13 in een dozijn filmpje is, krijgt de film alsnog 1,5*.

avatar van hijman1946
NikJosuf schreef:
Wat.een.kut.film.

Ik kan die Vin Diesel niet uitstaan.
zonder die k.u,t was je er niet geweest

avatar van jippie2010
Poeh, lastig om door te komen.
Het genre is niet mijn favoriet, en verder ben ik geen factoren tegengekomen die de kwaliteit ten goede doen komen. Simpel plot, voorspelbaar, matig geacteerd, en de SFX zijn onder de maat. Met twee sterren komt de film er nog genadig mee weg. *2.0

avatar van arno74
Riddick interesseert me eigenlijk niet (ik wist niet eens dat dit de eerste Riddickfilm was) maar Pitch Black is best wel een aardige ruimte-scifi. Het verhaal deed me aan de trailer van Passengers (2016) denken aangezien ook in deze film de personages midden in hun 'hyperslaap' ontwaken, in dit geval door een meteorietenregen waardoor ze op een onherbergzame planeet neerstorten, waar ze kennelijk niet alleen blijken te zijn. Interessante film voor liefhebbers van het ruimtereisgenre. Alleen het einde vond ik slecht gekozen, al is het wel begrijpelijk aangezien Riddick hier de hoofdpersoon is, een halfje aftrek daarvoor. 3*

avatar van NYSe
Hartstikke fijn dit. Past goed in een rijtje met films zoals The Grey (trouwens evenzeer een geweldige crash-scène) en Rogue: een B-scenario dat door enkele onorthodoxe regiekeuzes toch ver boven het gemiddelde uitstijgt. Al suggereert het vervolg dat dit misschien meer aan het lage budget ligt dan aan de kwaliteiten van Twohy. Deel drie was dan wel weer goed te pruimen.

avatar van IH88
“Like I said, it ain't me you gotta worry about.”

Prima horrorachtige sci-fi film. Pitch Black ziet er op de eerste plaats schitterend uit en zeker in het begin is het genieten geblazen. De spanning wordt rustig opgebouwd en je komt steeds meer te weten over de vreemde planeet vol met vleesetende aliens.

En de acteurs doen het goed en geven hun personages echt een eigen smoel. Met Vin Diesel als positieve uitschieter natuurlijk. Na een tijdje wordt het wel een beetje een afstreeplijstje. De spanning ontbreekt omdat je wel weet wie het gaan overleven, en wie niet. Maar het eerste gedeelte is sfeervol, raadselachtig en spannend.

Goeie sci fi actie film met een goeie cast. vooral Vin Diesel kan de rol van Riddick erg goed spelen. het verhaal is wel aardig. zeker het kijken waard! als je van Sci fi actie/horror films houd.ik geef deze film een 3.5

avatar van Shadowed
Goed.

Ondanks een paar wat oudere effecten is deze film me nog niet eens zo slecht bevallen. Diesel is echt geknipt voor de rol van Riddick. En dat laat ie ook zeker zien. Ik vind hem hier ook wel wat beter dan in The Fast and the Furious filmpjes.

Het verhaal vind ik altijd wel leuk, gestrand op een planeet met monsters. en dan 1 voor 1 gegrepen worden. Dit soort verhaaltjes kan ik altijd wel naar kijken. Geen idee hoe de andere delen zijn, als ze zoals deze zijn zal ik ze misschien wel kijken.

Leuke ervaring.