Pitch Black (2000)

Alternatieve titel: The Chronicles of Riddick: Pitch Black

Actie / Sciencefiction
109 minuten / 112 minuten (unrated version)

geregisseerd door David Twohy
met Vin Diesel, Radha Mitchell en Cole Hauser

Getroffen door een meteorietenregen moet een transportschip, met aan boord de levensgevaarlijke gevangene Riddick, een noodlanding maken op een afgelegen en levenloze planeet. Wanneer echter een eclips de planeet in volledige duisternis hult worden de overlevenden van de crash geconfronteerd met de monsterlijke bewoners van de planeet die slechts één vijand kennen: licht. Hun enige redding blijkt Riddick te zijn, wiens bijzondere gezichtsvermogen hem in staat stelt in het pikkedonker te kunnen zien. Maar leg je je lot in handen van een moordenaar?

Goeie sci fi actie film met een goeie cast. vooral Vin Diesel kan de rol van Riddick erg goed spelen. het verhaal is wel aardig. zeker het kijken waard! als je van Sci fi actie/horror films houd.ik geef deze film een 3.5

avatar van Shadowed
Goed.

Ondanks een paar wat oudere effecten is deze film me nog niet eens zo slecht bevallen. Diesel is echt geknipt voor de rol van Riddick. En dat laat ie ook zeker zien. Ik vind hem hier ook wel wat beter dan in The Fast and the Furious filmpjes.

Het verhaal vind ik altijd wel leuk, gestrand op een planeet met monsters. en dan 1 voor 1 gegrepen worden. Dit soort verhaaltjes kan ik altijd wel naar kijken. Geen idee hoe de andere delen zijn, als ze zoals deze zijn zal ik ze misschien wel kijken.

Leuke ervaring.

avatar van gizzegiz
Best leuke s.f.met eindelijk eens prachtige aliens! Best een aanrader

avatar van Filmkriebel
Wat goed begint als een vrij originele SF film eindigt in een actie/horror met clichés en dat is best jammer. Visueel gaat het van heel hoog naar heel laag: de eclips is prachtig, met de kleuren die stilaan donkerder worden, de blauwe en oranje filters vond ik eerder vervelend. Ook Vin Diesel is een cliché; stoer en achterlijk maar goed, dat kan je al vooraf weten. Jammer dat Carolyn het loodje moest leggen; zij was het sterkste personage in de film . Kleine 3*

De erg donkere belichting was in het begin even wennen. Uiteindelijk hield het zo lang aan dat het voor mij meer vraagt van de film. Meer spanning. Meer actie. Betere dialogen. Wat mij betreft was er van alles wat maar niet optimaal uitgewerkt. Het blijft allemaal op een niveau. Nergens heb ik zoiets van dat ik op het puntje van mijn stoel zit of dat ik denk dit is echt brute actie. Vin Diesel wel met een paar leuke oneliners. Hij is dan toch de uitschieter. Vond hem wel beter in het vervolg.

avatar van joeygamer2
Voor de 2de keer gezien en het blijft een van mijn favoriete films! Echt heel erg leuk om deze eens te zien! Spanning en actie zit er goed in en coole aliens! Ook doet mijn favoriete acteur(Vin Diesel) mee in deze film. Echt een super film

avatar van cinemanukerke
Het was misschien de buzz van het nieuwe millennium (het y2k bug bleek een holle slogan – de vraag ‘waar was je tijdens oud en nieuw’ rolde nog steeds over de tongen - Ik was in Hanoi Vietnam maar later daarover meer) maar de films in het jaar 2000 hadden een extra glans. Neem nu Pitch black. Op papier een ordinaire slasher genre (waarin een groepje mensen uitgedund wordt door monsters) maar die 109 minuten vlogen zo voorbij. Vrouwe cinema had ons in haar greep : tergend spannend, visueel interessant. Maar de sterkte van de film ligt vooral aan het script dat zich focust op de dilemma’s van de personages en de confrontaties onderling. De film opent met een nagelbijtende crash en daar zit reeds het eerste dilemma verscholen nl moet je een deel van de passagiers opofferen om een geslaagde landing uit te voeren. Het zal voor piloot Fry (Radha Mitchel) gans de film als een loodzwaar blok om haar nek hangen. Langzaam komen ook andere vraagstukken naar boven. Zo beseffen de overlevenden na een tijd dat er een zonsverduistering gebeurt waardoor allerlei enge beesten naar buiten komen. De enige die de groep kan loodsen door het donker is een moordenaar Riddick; Kunnen ze die vertrouwen ? Maar ook de anderen hebben een ‘hidden agenda’. De good guy (Cole Hauser) blijkt toch niet zo zuiver op de graat te zijn. Spanning wordt gecreëerd door de vraag : wat zullen alle personages doen ? En natuurlijk bekopen ze de foute keuzes met hun leven. Regisseur van dienst is David Twohy die samen met zijn Australische crew wonderen doet. Eerste deel heeft een opmerkelijke fotografie met kleurenpalet per zon. De mis-en-scene weeft een vreemde platonische link tussen Riddick en Fry. Niet te vergeten is de perfecte score van Graeme Revell. Ook voor Vin Diesel was dit springplank als actie held. Hier nog ambigue, ongewone (anti) held maar later in films als The pacifier een boordkartonnen actieheld. Twohy zelf had 2 beloftevolle voorgangers nl Timescape en The arrival. Daarna nog het geslaagde Below (bevestiging dat Twohy degelijk talent had om clevere claustrofobische thrillers te maken) maar nadien begon de kassa te rinkelen bij de naam Riddick zodat hij van de studio groen licht kreeg om een sequel te maken. Jammer genoeg was het succes van Pitch black naar zijn hoofd gestegen en creëerde hij een shakesperiaanse space opera die zero spanning bevatte. Het gevolg was slappe kost. Maar Pitch black was en is zijn pièce de résistance. Nochtans een versleten formule die 10 kleine negertjes maar dankzij die wind die wij voelden in 2000 was het opwindend en stijlvol. In 2013 was er dan het derde deel nl Riddick maar intussen is de interesse van het publiek ferm gezakt. De roes van het millennium is duidelijk uitgedoofd. Maar dat er toen iets nieuws, iets fris aan het borrelen was, zullen we nog zien aan de films die voorbijkomen.

een uittreksel uit mijn boek 'mijn 100 favoriete films' met op nr 94 : Pitch black