• 8.299.909 stemmen

Riddick (2013)

Actie / Sciencefiction | 119 minuten / 126 minuten (director's cut)

Genre: Actie / Sciencefiction

Speelduur: 119 minuten / 126 minuten (director's cut)

Alternatieve titels: Riddick: Rule the Dark / The Chronicles of Riddick: Rule the Dark

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: David Twohy

Met onder meer: Vin Diesel, Matt Nable en Katee Sackhoff

Releasedatum: 5 september 2013

Plot Riddick

"Survival Is His Revenge"

Verraden door zijn eigen soort en voor dood achtergelaten op een verlaten planeet besluit Riddick, die krachtiger en gevaarlijker blijkt dan ooit tevoren, te vechten tegen de buitenaardse roofdieren om te overleven. Al snel arriveren er premiejagers van overal uit het melkwegstelsel op zoek naar Riddick. Met zijn vijanden precies op de plek waar hij ze hebben wil, besluit hij nog eenmaal flink terug te slaan, alvorens hij op weg kan naar zijn thuisplaneet Furya.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van tronnie

tronnie

Uitstekende Sf/actie film , de planeet en de special effects zijn buitengewoon mooi .

Leuke humor ook en Katee Sackhoff (Starbuck Battlestar Galactica) zit er ook in ., en is fantastisch ja .

En Vin Diesel met die alien hond...dat was toch geweldig ?

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Misschien wel de beste uit de Riddick serie. Dit soort rollen zijn Vin Diesel op het lijf geschreven. Ik kijk nu al weer uit naar de 4e Riddick "Furia". Ik weet niet wanneer die uitkomt of dat ze uberhaubt al aan de opnames begonnen zijn.

avatar van De filosoof

De filosoof

M'n eerste kennismaking met Riddick en het beviel me wel. Alles wat er gebeurt is weliswaar totale onzin en een actiefilmcliché, maar het is goed uitgevoerd en Riddick is zo cool dat het gewoon leuk en spannend is. Dat het verhaal zo simpel is dat het niet afleidt van de actie helpt ook om je verstand uit te zetten, achterover te leunen en simpelweg te genieten.

avatar van sandero16

sandero16

Heb de film uitgekeken, maar daar is ook alles mee gezegd..

De special effects waren prima, maar het hele wereldje met aliens en monsters kon mij gewoon niet boeien.

Ook het verhaal kwam niet op gang en ik vond het dodelijk saai.

avatar van Baggerman

Baggerman

Ik blijf dit soort SF wel leuk vinden, al wordt het nergens speciaal. Alles gaat eigenlijk op dezelfde voet voort als de vorige twee Riddick- (die naam doet me altijd aan het geluid van een kikker denken ) films. De beesten en werelden zien er wel gaaf uit.

avatar van Capablanca

Capablanca

Mix tussen SF en Fantasy over een spierballenboy op een verre planeet. Het verhaal was mij iets te eenvoudig.

avatar van IH88

IH88

“Don't know how many times I've been crossed off the list and left for dead. Guess when it first happens the day you were born, you're gonna lose count. So this, this ain't nothing new.”

Visueel ziet het er allemaal geweldig uit en Vin Diesel is weer perfect in de rol van Riddick. Het is een sci-fi/actie film (één van mijn favoriete genres), dus al deze positieve punten moeten een sterke film op leveren toch? Jammer genoeg is het allemaal ook erg saai, en je zit eigenlijk de hele tijd te kijken naar een man die op een planeet moet zien te overleven, en te maken krijgt met premie jagers die achter hem aan zitten. Het is langdradig en moeilijk om doorheen te komen. Katee Sackhoff zou in meer films moeten spelen, maar zelfs zij kan weinig uitrichten met haar matig uitgewerkte rol.

avatar van Shadowed

Shadowed

Beste uit de reeks.

Vond het maar een matige reeks, een derde deel met wederom dezelfde regisseur was dan ook niet heel hoopvol helaas. Het tweede deel vond ik in ieder geval in vergelijking met deel 1 een stuk oncreatiever. Deze film pakt vervolgens opvallend goed de draad weer op waar deel 1 was geëindigd.

Visueel, met een kleiner budget, zag het er goed uit. 38 miljoen was een gammel budget om dan toch nog zo'n behoorlijk resultaat neer te zetten. Maar de 38 miljoen is wel voelbaar soms. Bij vlagen lelijke CGI en simpele effecten, maar dat zijn slechts enkele dingen.

Diesel krijgt meer de ruimte om te acteren hier. Het zorgt ervoor dat zijn rol iets interessanter is, en zeker in het eerste deel krijgt hij alle ruimte. Opvallend dat regisseur Twohy wel steeds een ander pad lijkt te kiezen. Elke Riddick film lijkt zo redelijk op zichzelf te staan.

In het tweede deel volgt de film iets meer bekendere paden en krijgen we een beetje hetzelfde "survive" pad als voorgaande delen ook al een beetje hadden. Alleen is de uitwerking hier net wat boeiender en beter. Mede dankzij een vooruitgang van effecten en een pakkender verhaal.

Bij vlagen sleept het wel wat. En het eerste deel was net wat te traag om weer meer tempo te krijgen in het tweede deel. Maar voor de reeks zijn doen een heel aardig deel. Wat mij betreft gelijk de beste uit de reeks, opvallend dat deze dan ook gelijk het laagste gemiddelde heeft.

avatar van joeygamer2

joeygamer2

Mijn favoriet,

Gisteren deze film voor de vierde keer gekeken en ik weet nog goed hoe ik me voelde toen ik deze film voor het eerst keek, een paar jaren geleden. De eerste 16+ film die ik voor het eerst volledig keek. De spanning bleef toen echt de hele film door bij me. De beste film ever had ik toen gekeken in mijn ogen, ik had nog nooit zo'n spannende en geweldige film gezien.

Nu, een paar jaar later, blijft dit nog steeds mijn favoriete film. Misschien ook omdat er een heel verhaal achter zit, maar ook omdat ik dit genre gewoon heel lekker vind. Pitch Black keek ik ook later dan Riddick, terwijl Pitch Black het eerste deel van de reeks is. Pitch Black lijkt heel erg op Riddick en die vond ik ook echt geweldig, daarom staan ze beide ook heel hoog in mijn top 10.

De planeet waarop Riddick zich bevind ziet er goed uit en meestal is de setting voor mij al weer een pluspunt erbij, zoals Lord of the Rings, Predator en Interstellar. Verschillende films waarbij de setting me het meeste aansprak. De Aliens in deze film vond ik er ook heel goed uitzien en ook heel dreigend. Natuurlijk zijn deze aliens wat 'simpel' bedacht en lijken ze een beetje op een hond en schorpioen, maar dat maakte me voor de rest niks uit.

Het beste stukje is dan toch wanneer de premiejagers op de planeet komen en Riddick ze één voor één probeert te pakken. Spannendste stukje van de hele film. CGI oogt inderdaad wat meer zeggen goedkoop en dat viel mijn broertje ook al op, maar dat zijn dan de 0,5 sterren die de film mist om voor mij perfect te zijn.

De kills vond ik vroeger al best goed en die vind ik nog steeds heel erg goed. Ik kan me niet echt veel films bedenken die betere hebben en dat is ook weer wat goeds aan deze film. Vin Diesel doet het dan ook weer super goed net als de vorige films om de stoere Riddick te zijn en hem vind ik dan ook altijd het interessantst in de film.

Verder was het einde ook nog wel een stukje waar ik de CGI wat minder vond. De spanning is op het einde nog steeds aanwezig, beetje horror achtig vond ik het vroeger.

Spanning van begin tot eind net als het genot. Een soort van 'guilty pleasure' voor mij. Lage scores terwijl ik hem echt heel heerlijk vind. Sinds dat ik de film heb gezien wacht ik op het vierde deel van deze reeks, helaas denk ik zelf dat dat nog wel een tijdje kan duren.

Top 10- nummer 1 laat ik hem voor nu nog staan, wellicht dat andere films in mijn top 10 deze film nog van de troon kunnen stoten. Ik moet er een aantal nog opnieuw gaan kijken!

avatar van AC1

AC1

Nog eens bekeken. De eerste twee akten (Survival en The Bounty Hunters) blijven goed maar ik doe er een halve ster af omdat akte drie (The Aliens) toch een pak minder interessant is. Het wordt dan gewoon een dom videospel waarin je moet schieten op alles dat beweegt.

Aliens en dieren waren goed gedaan, vooral die grote schorpioenen. Personages was prima, maar verhaal vond ik maar saai. Zelfs nu, voor de tweede keer gekeken (2013 en 2020), vond ik 'm niet goed en saai.

avatar van Phantasm

Phantasm

Het begon allemaal best nog aardig, maar daarna zakte het steeds verder in, met moeite de aandacht erbij gehouden.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Net weer voor de zoveelste keer gekeken, en ik blijf dit een steen goeie film vinden. Heb nu wel zin om de andere Riddick films ook weer te kijken. Deze is wel de beste. Ik zag op IMDb dat David Twohy een nieuwe Riddick heeft aangekondigd, genaamd Furya. Wat mij betreft mag die heel gauw komen. En dan natuurlijk hopen dat die weer beter word.