The Chronicles of Riddick (2004)

3,00

Sciencefiction / Thriller
119 minuten / 134 minuten (director's cut)

geregisseerd door David Twohy
met Vin Diesel, Thandie Newton en Judi Dench

Riddick is de laatste vijf jaar op de vlucht geweest voor premiejagers die vastberaden zijn de prijs op zijn hoofd te innen. Nu bevindt hij zich op de planeet Helion, thuisbasis voor een progressieve multiculturele samenleving, waar de religieuze leider Lord Marshal een invasie heeft gepleegd. Wanneer Riddick verbannen wordt naar een ondergrondse gevangenis ontmoet hij Kyra. Zijn pogingen om zichzelf en Kyra te bevrijden leiden hem naar een rechtstreekse strijd met Lord Marshal.

337 BERICHTEN 27 MENINGEN
avatar van K. V.
Verleden week Pitch Black gezien en nu eens deel twee. Terwijl de vorige visueel iets minder scoorde, hebben ze het nu ruimschoots goed gemaakt, alleen viel het deze keer qua verhaal dan wel weer tegen. De cast was iet zo bijster speciaal, behalve misschien een opvallend rolletje voor Judi Dench.
Tja, niet direct een must-see, en 'k zal het toch bij één kijkbeurt houden.

avatar van Glennekeeeee
geen hoogvlieger en vooral de special effects vallen hier toch wel tegen. zeker in de eerste helft zijn zowel de decors en omgeving van een erbarmelijk niveau, vraag me af waarom het in het tweede deel wel kon. diesel is wel op dreef en als riddick blijft hij toch zeker overeind, dench krijgt een flutrol en ook karl urban speelt hierin niet zijn beste rol. de film heeft dus vooral een zwak eerste deel maar eens ze in de door verhitte omgeven gevangenis terechtkomen krijgt het verhaal zijn vaart en vooral in die gevangenis zitten enkele sterke scènes. toch had er meer in de film kunnen zitten door beter uitgebouwde personages, betere effecten en beter gevisualiseerde actie. misschien schat ik daarom pitch black en riddick hoger in omdat ze die film kleiner hielden en dat werkte toch beter voor mij.

avatar van hijman1946

neuhhh hij pakt me niet veel geschreeuw en weinig lol ,om hhet zo maar eens te zeggen,kwalitatief cijfer n 3

avatar van Capablanca
Toegegeven: de aankleding en de effecten zijn in orde. De schepen zijn sfeervol gemaakt en deden me aan het stripverhaal Trigië denken. Maar dat is dan ook alles. Een mooi laagje glazuur met daaronder, om in science-fiction termen te spreken, een lege, serene ruimte. Het is bijna knap hoe het verhaal én flinterdun is én totaal niet te volgen. En dan Vin Diesel, die de ene oneliner na de ander produceert en met een stoere ruk zijn zonnebril van zijn kale schedel verwijdert. Een onecht mens. Nee, daar heb ik niet veel mee...

avatar van Gang_Star
De opvolger van Pitch Black is dit keer een film die de nadruk meer legt op de actiescènes. Het is een film die visueel knapper oogt en minder om de spanning draait. Enig nadeel is daarentegen dat de film iets minder sfeervol is, maar hoe dan ook kijkt het makkelijk weg.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De vorige film was al een echte cultklassieker. De B-film had een eigen sfeer en was zeker te genieten. Dit vervolg probeert het op een andere boeg te gooien. Weg met de sfeer, kom aan met de actie. Alien naar Aliens deed het ook met succes. Hier lukt het een pak moeilijker. De actie is met momenten wel leuk en je krijgt een film die doet denken aan het latere Guardians of the Galaxy, maar dan zonder de flauwe tienerhumor. Ik heb echter niets met die Necromongers. Het is een belachelijk verhaal en er wordt te veel aandacht aan besteed dan goed. De premiejagers zijn wel leuk, maar vullen de film niet. Een actiefilm met goeie momenten dus, maar verder een lege doos.

Ik las al dat Riddick (2013) terug naar de roots ging, dus ik hoop nog het beste voor het volgende deel.

Aardigen sci fi actie film met een aardig verhaal. Vin Diesel speelden de rol van Riddick weer goed . maar Karl Urban vond ik niet zo goed . maar deze film is wel het kijken waard als je van sci fi actie films houd. ik geef deze film een 3.0