The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (2005)

Alternatieve titel: De Kronieken van Narnia: De Leeuw, de Heks en de Kleerkast

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Fantasy
143 minuten / 150 minuten (extended dvd version)

geregisseerd door Andrew Adamson
met Georgie Henley, William Moseley en Skandar Keynes

Vier Britse kinderen worden naar het buitenhuis van een professor gestuurd, waar ze veilig zullen zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze vinden een magische garderobe, waarmee ze in het mysterieuze land Narnia kunnen komen. Het land wordt overheerst door een slechte heks, en om haar te kunnen verslaan, moeten de kinderen leeuwenkoning Aslan vergezellen.

avatar van Roger Thornhill
Een lieve en onderhoudende fantasyfilm; als volwassene lijkt hij mij perfect voor de jeugdige doelgroep, hoewel ik me afvraag of de vernedering van Aslan en de daarbij aanwezige monsters bij sommige al te jeugdige kijkertjes niet voor een nachtmerrie of twee zouden kunnen zorgen – maar goed, daarom is de film dan ook voor 12 jaar en ouder bedoeld. Voor mezelf zit er net te weinig vlees aan; de plot is wat te simpel, de personages zijn voor het merendeel te eendimensionaal, en hoewel Georgie Henley als Lucy erg goed speelt zijn de acteurs die de drie oudere kinderen spreken te nietszeggend om veel indruk te maken (en in het geval van Anna Popplewell als Susan bovendien uiterst irritant met steeds dezelfde kribbige blik). Bovendien voelt Narnia niet als een "echt" land aan doordat het de indruk maakt een petieterig gebiedje van 50 bij 50 kilometer met een half dozijn inwoners te zijn, het Kerstmannetje is een dwaze verschijning, en tijdens de climactische veldslag lijken teveel vijanden niet op onsmakelijke gedrochten maar op grappig bedoelde stripmonsters.
        Zo blijf ik zitten met een schattige sprookjesfilm waar ik als volwassene nergens echt bij betrokken raak. James McAvoy en Tilda Swinton geven de film wel wat gewicht, maar de eerste wordt helaas al snel geslachtofferd en de laatste krijgt in haar rol gewoon niet genoeg ruimte om haar bepaald niet onaanzienlijke capaciteiten ten volle te benutten. De kibbelende bevers zijn echter fantastisch geanimeerd en zijn bovendien hilarisch, en wat is het jammer dat de meesterlijke Rupert Everett als de vos niet wat meer spreektijd heeft gekregen...

avatar van Traiannnn
VincentL schreef:
The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe

Laat ik allereerst zeggen dat ik het vermoeden heb dat het leven van Lewis en zijn vriend Tolkien één grote LSD trip moet zijn geweest. Wat een verhalen zijn er uit die twee voort gekomen!

Lewis en Tolkien waren beide theologen en hebben dan ook de inspiratie uit bijbelse verhalen gehaald en uit ervaringen in het leven... bijv. wereldoorlog waar ze beide in gevochten hebben... Mensen die denken dat alle fantasie pracht en praal door LSD ter wereld zijn gekomen bedriegen zichzelf... dat is een LSD trip toevallig ook.. bedrog..

avatar van jippie2010
In christelijk Nederland werden The Chronicles of Narnia gepresenteerd als de morele tegenhanger van LotR en Harry Potter.
Logisch ook, gezien de talloze verwijzingen naar het al oude christendom.
Filmtechnisch vind ik het allemaal maar magertjes. Qua SFX had ik op meer gehoopt, sommige personages en scenes waren te kinderlijk gemaakt waardoor ik het geheel ook wat minder serieus kon nemen. Het nam me in ieder geval niet mee naar deze geheime wereld.
De cast vond ik ook licht tegenvallen, Henley vond ik maar irritant. Al met al kan ik er nog net een voldoende voor geven, maar ik mag concluderen dat deze film niet voor mij is. *3.0

baasbas17 schreef:
ik vond die kinderen behalve de oudste echt bloedirritant. vooral die andere jongen was een enorme etterbak als je het mij vraagt. de dieren vond ik nogal kinderachtig. de bevers waren helemaal erg. daar zat ik echt niet op te wachten.eindgevecht was aardig maar niet heel goed. die bevers moesten weer zo'n dom harnasje aan...einde vond ik ook niks deel 2 was veel beter

ben je er van op de hoogte dat dit een kinderfilm is?

ps mijn bever draagt ook altijd zo'n harnasje en ze zijn gewoon leuk.