The Chronicles of Narnia: Prince Caspian (2008)

Alternatieve titel: De Kronieken van Narnia: Prins Caspian

3,23

Verenigde Staten / Polen / Sloveniƫ / Tsjechiƫ
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Andrew Adamson
met Ben Barnes, Skandar Keynes en de stem van Liam Neeson

Eén jaar na avonturen uit de "The Lion the Witch and the Wardrobe", keren de Koningen en Koninginnen van Narnia terug naar het verre koninkrijk waar ze tot de ontdekking komen dat er al meer dan 1300 Narnia-jaren zijn verstreken.Tijdens hun afwezigheid is er een einde gekomen aan De Gouden Eeuw. Narnia is veroverd door de Telmarijnen en is nu bezet door Koning Miraz, die het land regeert zonder genade. De vier broers en zussen ontmoeten al snel een nieuw intrigerend personage: Narnia's gerechtvaardige erfgenaam op de troon, de jonge Prins Caspian. De prins wordt gedwongen zich schuil te houden voor zijn oom Miraz, die hem wil vermoorden om zo zijn eigen zoon op de troon te plaatsen. Met de hulp van de Rode Dwerg Trompoen, van Rippertjiep, een dappere sprekende muis, de das Truffeljager en de Zwarte Dwerg Nikabrik vangen de Narniërs, geleid door Peter en Caspian, een ongelofelijke tocht aan om de leeuw Aslan te vinden en Narnia te redden uit de klauwen van Miraz. Zo trachten ze de magie en glorie van Narnia te herstellen ...

414 BERICHTEN 26 MENINGEN
avatar van Phantasm
Ik vond deze maar matig, zijn voorganger was beter, special effects zien er dan wel weer goed uit, op naar het 3-de deel daar ik niet veel van verwacht.

avatar van baasbas17
die rotbevers zijn weg! yes! die vond ik echt de ergste van deel 1. vond de gevechten nu epischer. het verhaal sterker en sommige momenten zeer tragisch toen al die mensen opgesloten werden in dat kasteel en vermoord werden. al met al stukken beter dan het eerste deel

avatar van baasbas17
overigens vond ik de romance tussen caspian en dat mokkel nogal gedwongen en niet nodig. jammer

The Chronicles of Narnia: Prince Caspian

De tweede film, het vierde boek, of eigenlijk het tweede boek. Och het is toch zo verwarrend. Het komt op het volgende neer: Lewis schreef Prince Caspian na deel één. Deel één was behoorlijk teleurstellend. Ik wist van vroeger nog dat deel twee een stuk beter was dan deel één. Daar gingen we dan. Twee uur aan kijkplezier voor de boek. There we go...

Want het verhaal is minder opzienbarend dan deel één. Lewis wist een minder boeiend verhaal te creëren. Het leven een paar honderd jaar verder plaatsen en je kan eigenlijk een heel nieuwe wereld bedenken. Toch is het niet slecht. De nieuwe vijand en de eensgezindheid onder alle Narniers is mooi om te zien. Verder zijn de rollen van de 4 vorsten eigenlijk ondergeschikt, wat ook wel prettig is na deel één. Verder had ik het idee dat het verhaal iets vertellender werd geprojecteerd. Het was meer een mythisch verhaal dan een poging om het reëel over te laten komen. Erg prettig. Ook was de hoeveel actiescènes goed verhoogd wat de snelheid ten goede kwam. Al met al een lekker verhaal.

Het grootste minpunt van deel één is hier gelukkig weggepoetst. Het irritante gedrag van de vier kinderen is hier op een paar momenten na geheel verdwenen. Ook de emotionele rompslomp is hier achterwege gelaten. Geen heroïsche preken, moralistische overdenken en ethische veel te goede handelingen. Verraad, moord en overspel spelen hier een lekkere rol. Onder beide kampen wordt een sfeer van paranoïde gecreëerd en dat doet het verhaal en de acteerprestaties goed. De acteurs weten het overtuigend te brengen. Angst en woede is van de gezichten af te lezen.
Al deze vorderingen ten opzichte van het vorige verhaal zijn goed. Het is alleen niet bijster spectaculair. Al met al is het eigenlijk nog mager. Toch was ik hier wel over te spreken.

Het verhaal van Lewis bood ook minder ruimte voor speciale shots en dergelijke. Het groene landschap en de bossen waren niet beter dan in andere films. Af en toe een mooie over-view van hun schuilbunker maar daar was het dan ook mee gedaan. Er was helaas geen ruimte voor mooie grote slagvelden of naturalistische beelden en ontwikkelingen. Zonde, maar niet erg. Wat dit betreft scoort de film niet positief of negatief. Gewoontjes.

Tot slot dien ik nog te zeggen dat deel twee een beter deel is dan deel één. Hij kijkt veel prettiger weg dan zijn voorganger. Ik kan mij nog herinneren dat deel drie de minste was. We zullen het zien. Tot dan!

VincentL schreef:

Verraad, moord en overspel spelen hier een lekkere rol.

Overspel? Heb ik wat gemist?

J.Ch. schreef:

Overspel? Heb ik wat gemist?

Nu je het zegt... Ik denk dat ik het verkeerde woord heb gekozen. Ik zal even kijken wat het wel moet zijn. Ik kan mij niet herinneren dat er overspel werd gepleegd ja.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na onlangs The Lion, the Witch and the Wardrobe te hebben herzien en dan eindelijk maar toch te hebben gerecenseerd, vond ik dat Prince Caspian er ook maar aan moest geloven. Ook dit tweede deel heb ik al meerdere keren bekeken, met veel plezier. Ik moet er trouwens meteen bij zeggen dat ik mijn beoordelingen van de Narnia-films verre van objectief zijn. Zo vind ik dit tweede deel een stuk minder goed dan het eerste, maar zit er toch maar een halve ster verschil in de beoordeling. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om lager dan vier sterren te geven.

Ik word helemaal enthousiast van Narnia. Natuurlijk zijn de zaken veranderd ten opzichte van het eerste deel, maar dat maakt het alleen maar beter; je kunt niet altijd tegen dezelfde vijand vechten (hoewel het zeker niet erg was om Tilda Swinton toch nog even terug te zien). Het verhaal is wat minder magisch en sprookjesachtig dan in het eerste deel, dat vind ik wel jammer. Ook zagen de makers zich blijkbaar genoodzaakt een stuk meer aan het verhaal te veranderen. Dat is aan de ene kant jammer, maar levert ook positieve dingen op, zoals een veel actievere rol voor Susan (een vrouw in de strijd, dat zie ik altijd graag) en een fantastische overval op het kasteel, met een serieus dramatische afloop, nauwelijks geschikt voor kinderen onder de 12, denk ik zo. De halfslachtige romance tussen Susan en Caspian vond ik dan weer niet nodig.

Ben Barnes is véél ouder dan Caspian zou moeten zijn, maar goed, het zij hem vergeven. Hij doet het niet echt slecht, hoewel zijn accent en dat van zijn mede-Telmarijnen me nogal eens ergerde. Miraz is een mooie schurk, niets op aan te merken. Peter, Susan en Edmund doen het net zo goed als voorheen. Georgie Henley als Lucy doet het ook niet slecht, maar ik vond het wel jammer dat ze dat onbevangen, onschuldige is kwijtgeraakt dat ze had als piepjong meisje in de vorige film.

Behalve de acteurs en het verhaal is er een belangrijke rol voor de special effects. Aslan is even magnifiek gemaakt als in de vorige film, alleen nog groter. De rivier en de bijbehorende scène bij de brug zijn met veel zorg gemaakt en gefilmd. Ook aan het kasteel, de burcht bij de Stenen Tafel en de ruïnes van Cair Paravel (goede oude tijd...) heeft men duidelijk veel aandacht besteed. De muziek is tevens weer goed verzorgd en erg passend.

Het grootste nadeel vind ik dat er toch wel iets te veel aangepast is aan het verhaal en dat dit deel er minder in slaagt om de magie van Narnia over te brengen. Desalniettemin heb ik volledig genoten van deze film en kan ik, zoals ik al zei, niet minder dan vier sterren geven.

J.Ch. schreef:

Aangepast t.o.v het boek of de vorige film? Bij die eerste kan ik je denk ik geen gelijk geven, bij de tweede uiteraard wel.

VincentL schreef:

Het is alweer een poosje geleden dat ik het boek gelezen heb, maar volgens mij hebben ze toch wel het één en ander aangepast. Ze hebben niet veel weggelaten, maar wel een boel toegevoegd of veranderd (bijvoorbeeld de leeftijd van Caspian, de rol van generaal Glozelle). Ik houd er een beetje het gevoel aan over dat de makers het verhaal zo niet goed genoeg vonden, en dat is jammer.

avatar van Thorongil
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen

Is ook wel wat de "fout" doordat ze de meeste Pevensies ook te oud hebben gemaakt. William Moseley was al 17 toen ze de 1e film filmden en 20 bij Prince Caspian. Ook hadden ze deze films sneller na elkaar moeten maken i.p.v altijd één om de 2,5 jaar uit te brengen. Ze wouden een acteur die ongeveer dezelfde leeftijd had als Moseley voor de rol van Caspian.
Meeste dat ze weg hebben gelaten kan ik begrijpen zo komt de Wijngod Dionysus er in voor en wordt er volop wijn gedronken en dan had je op het eind ook nog een aantal stoute kinderen die in varkens werden veranderd en een man die een kind sloeg die in een boom verandert. Denk dat de belangrijkste thema's uit het boek hier toch sterk naar voren kwamen..

avatar van Thorongil
Nicholas Hoult on his awful, 'Puss in Boots'-inspired 'Prince Caspian' audition

Zou denk ik ook wel nog een degelijke Prince Caspian geweest zijn.

Wat ik me bij dit soort films afvraag.. Ik heb deel 1 niet gezien, de boeken niet gelezen..ga ik het verhaal dan snappen als ik deze film ga kijken?

avatar van filmfan0511
Een erg goed vervolg op het eerste deel van Narnia. Ik vind dit deel wel iets minder als deel 1. Het eerste deel had nog die mooie, sprookjesachtige sfeer die dat deel bijzonder mooi maakte. Dit deel bezit die sprookjesachtige sfeer niet meer en verliest zich soms een beetje in enorme veldslagen. Desalniettemin is ook dit deel geslaagd te noemen.

Ook hier is het verhaal weer erg mooi. Ik heb nooit de boeken gelezen, maar Lewis was ongetwijfeld een goede schrijver. Wel moet ik zeggen, hoewel Narnia erg goed verzonnen is, Lewis' beste vriend Tolkien het met 'Middle Earth' beter heeft gedaan. Tolkien gebruikt ontzettend veel detail en heeft gewoon een enorm uitgebreide wereld gecreëerd, met een eigen geschiedenis, eigen talen, enzomeer. Narnia is gewoon een mooie fantasywereld, maar nergens echt briljant. Wel is het weer erg mooi in beeld gebracht. De landschapsbeelden waren weer mooi, maar ook de kastelen en andere locaties waren visueel geslaagd. De vele wezens waren ook hier weer erg goed gemaakt. Aslan was weer erg mooi geanimeerd en voorzien van een erg passende stem door Liam Neeson.

De acteerprestaties waren goed. Niemand presteerde onder de maat. De 4 hoofdpersonages hebben een lichte vooruitgang gemaakt en ook Prince Caspian, degene aan wie de titel van dit tweede deel gewijd is, deed het niet slecht. Wel miste ik vele bijfiguren uit de vorige film, maar daarvoor kwamen er wel weer nieuwe in de plaats.
Wat erg goed aan deze film is, zijn de veldslagen. Die waren erg spannend, groots en spectaculair. De film leek er zelfs vol van te zitten. Waar de eerste film opbouwde naar de veldslag op het einde, heb je hier meerdere veldslagen doorheen de hele film. De opbouw was dus iets minder goed, maar de actie des te beter. Wat dan wel weer minder is, is het ontbreken van de magische en sprookjesachtige sfeer. Verder was ook de muziek weer erg geslaagd.

Zeer goede film, iets minder dan het eerste deel maar nog steeds erg genietbaar.

avatar van alexspyforever
Deze is heel mooi gemaakt al heb ik hier beduidend minder van genoten dan de eerste. Dit ligt niet aan het verhaal zelf, alleen ben ik niet voor zo veel vechtscènes, dat is me een beetje teveel Lord of the Rings. Het blijft natuurlijk allemaal prachtig gemaakt. Nog meer kleurrijke karakters, vooral het karakter Reapertjeep is heel leuk. Prince Caspian is echter te oud, hij zou eigenlijk een jongen van de leeftijd van Edmund moeten zijn.

avatar van Al DeNiro

Goed vervolg dat iets volwassener is dan de voorganger. Minder magisch, meer verhaal en geweld. Jammer dat de boze heks en Aslan minder te zien zijn, dat zijn toch de ultieme kwade en goede in de Narnia wereld. Overigens ben ik later achter gekomen dat de dwerg Tyrion van Game of Thrones hier een rol in heeft. Volgende kijkbeurt ga ik beter op letten.

avatar van frodok

Ik zag een stukje van deze film onlangs op tv, toen ik er langs zapte. Ik bleef even hangen, omdat er een scene te zien was met een dwerg, en het viel me op dat ik die er 100 keer beter uit vond zien dan de dwergen uit de hobbit-films. DIT was tenminste een dwerg, en geloofwaardig in zijn verhoudingen, anatomie, en vormgeving!!

frodok schreef:

Je zag hoogstwaarschijnlijk dan ook Peter Dinklage, de beroemdste 'echte' dwerg van het moment, en niet Richard Armitage die tegen de twee meter loopt...

Zo, dat was een stuk beter dan de eerste film. Niet alleen is het acteerwerk over het algemeen een stuk beter, de film ziet er gewoon ook een stuk beter uit. De duistere ondertoon zorgt hier ook een flink stuk voor, want zelfs met het gemis van Tilda Swinton zijn de badguys nu een stuk angstaanjagender en zien de creaturen er gewoon een stuk beter uit. Hier komt ook nog eens bij kijken dat deze film voor de verandering best een aardige veldslag heeft, waarin enkele leuke vondsten plaats vinden.

De kindacteurs en actrices zijn overduidelijk gegroeid in hun rollen en komen veel natuurlijker en enthousiaster over. Andere leuke aanvullingen waren er te vinden in Eddie Izzard als muis, Warwick Davis en Peter Dinklage. Van laatstgenoemde persoon zou ik bijna vergeten dat hij nog een carriere had voor Game Of Thrones, maar het is ook hier duidelijk dat hij een prima acteur is. Liam Neeson's stem is daarnaast ook wat natuurlijker dan in de eerste film het geval was.

De religieuze apologetiek blijft groots aanwezig, maar ik moet toegeven dat het me hier door de serieuzere ondertoon van de film niet echt tegenstond. De balans was gewoon een stuk beter. Duister en groots waar het nodig is, maar alsnog speels en sprookjesachtig waar het nodig was. Toch blij in dat opzicht dat ik de hoop niet heb opgegeven na het erg matige eerste deel. Duurt alsnog allemaal erg lang en het duurt even voor het echt interessant wordt, maar alsnog heb ik me best vermaakt.

avatar van Aazhyd
Had de eerste Narnia nog wat sprookjesachtig, dit lijkt meer op een film over de middeleeuwen, met vooral veel vechten en stoerdoenerij. De film duurt ook veeeeel te lang. Ik vond er helemaal niets aan. Het ziet er wel mooi uit, dat dan wel.

avatar van missl
Net als deel 1 vind ik het een leuke avonturenfilm vol fantasie. Wel minder grappig dan deel 1 maar gelukkig is Edmund mibder in beeld en hierdoor minder irritant, dit compenseert.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Iets beter dan de voorganger. Dat had wel een beter verhaal, maar hier heb je meer fantasie met een spannende strijd tussen de wezens van Narnia en de mensen. Het wordt iets duister, de kinderen zijn ook wat ouder. Misschien ook weer iets te veel focus op de mensen ipv de wezens.

Narnia is zo'n franchise die niet echt van de grond wil komen lijkt me. Ik weet ook wel dat het commercieel wel werkt, maar ik merk toch wat armoede in de reeks. Te veel focus op CGI dat niet altijd goed komt, te veel Disneygehalte ipv echte fantasie en over de lijn weinig origineel. Deze episode doet me denken aan een betere versie van Lord of the rings. Benieuwd voor het 3e deel, al merk ik wel dat ze daar de 2 oudste kinderen al weglaten voor een nieuw ettertje...

avatar van Rico120
deze film is best cool en dat narnia is gevallen in de handen van een tiran is ook goed gevonden

Leuke film, maar een stuk minder dan deel 1. Toen was het meer een sprookje. Nu is het gewoon 'een battle'.

Net als deel 1, niet best.

Blijft een soort van kinder-LOTR, zonder de wat duisterdere vijanden en met diertjes in de plaats. Dat maakt het nog iets minder fantasierijker dan LOTR al was ... pijnlijk voor een fantasy film. Al helemaal als het dan nog eens 150 minuten moet duren.

4 vervelende kinderen keren terug naar Narnia. Daar aangekomen gaat het niet zo goed en besluiten ze die fantasiewereld maar eventjes te redden van al het kwaad. Wat tochtjes door bossen en een paar veldslagen later en het is alweer in kannen en kruiken. Wat vervelende bijpersonages (de prins, de das, de dwerg), een accuut gebrek aan magische momenten en 150 minuten later is het gelukkig eindelijk gedaan.

Al bestaat er volgens mij ook nog een derde deel. Benieuwd of ze daar wél wat moeite in hebben gestoken. Dit voelde aan als bandwerk waarbij een populaire fantasy reeks hermaakt werd voor wat jongere kijkertjes.