The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader (2010)

Alternatieve titel: De Kronieken van Narnia: De Reis van het Drakenschip

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Michael Apted
met Ben Barnes, Skandar Keynes en Georgie Henley

Edmund en Lucy moeten heel de zomer bij hun vervelende neefje Eustace verblijven, wat ze niet leuk vinden. Terwijl ze op een dag, samen met Eustace in een kamer zitten, komt een schilderij met het schip de 'Dawn Treader' erop tot leven en voor ze het weten bevinden ze zich op het magische schip. Daar ontmoeten ze hun vriend, koning Caspian. Samen gaan ze op zoek naar de zeven edelen. De zoektocht leidt hen naar verschillende mysterieuze eilanden...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Na het leuke 2e deel is ook dit weer een vermakelijke film. Dat zal vooral met de boeken te maken hebben. Ik heb ze zelf niet gelezen, maar als je tussen de lijnen kijkt zie je wel de kenmerken van een goed kinderboek. De film is verschoven van fantasy naar avontuur (met fantasie-elementen natuurlijk) en doet wat denken aan de Harry Potter cast die meespeelt in één van de sequels van Pirates of the Caribbean. Maar dan beter dan die sequels. Will Poulter viel beter mee als Eustace dan ik had verwacht. Z'n humor werkt eigenlijk wel, en hij is niet zo irritant als Edmond was in het begin. Al is Poulter niet meteen een topacteur als je op z'n volgende films af gaat.

Dit 3e Narnia deel is beter dan verwacht. Qua verhaal zit 1 ook goed, maar is het nog zeer houterig en is Edmond vrij irritant. Deel 2 en 3 kunnen de kwaliteit stabiliseren. Vraag is hoe het zit met een 4e deel nu ook de 2 jongste kinderen van de originele cast ouder geworden zijn. Maar dat zien we dan wel.

avatar van DragQueen
Het moraal ligt er wat te dik op, en ook het verhaaltje is niet zo sterk als dat van de eerdere delen. Toch valt er wel te genieten van deze film. Er wordt prima geacteerd, en visueel oogt het onderhoudend. 2,5 Ster.

avatar van Rico120
beter dan de voorgangers? ja en nee het zit het tussen in toch vond ik het een goede film

Goed vervolg. Zelfs iets beter dan het 2de deel.

Na het tegenvallende Narnia boekverfilming "Prince Caspian (2008)" moest het budget van deel drie omlaag en dat is te zien aan sommige effecten in dit avontuur waarin twee koningskinderen weer in het magische rijk van Narnia belanden.

Dit derde deel begint spectaculair als Lucy Pevensie (Georgie Henley) en Edmund Pevensie (Skandar Keynes) en hun nare neefje Eustace (Will Poulter) bijna verdrinken, omdat er ineens water stroomt uit een schilderij met een schip. Het kunstwerk blijkt een poort naar Narnia en het drietal belandt in een zee op die bijzondere wereld. Ze worden opgevist door koning Caspian (Ben Barnes), die op een missie (opzoek naar zeven zwaarden) is langs vreemde eilanden. Bijvoorbeeld eentje vol onzichtbare mensen en een met een vijver waarin alles in goud verandert.

Dat klinkt leuk en afwisselend, maar het verhaal mist vaart en spannend wordt het nergens. Een nogal fantasieloos verhaaltje, dat bovendien weinig banden heeft met de vorige Narnia-avonturen.

Weer een vermakelijk deel.net zo leuk als de vorige twee delen.heb me weer prima vermaakt.

avatar van IH88
“Will you come and visit us in our world?”

Dit Narnia avontuur ziet er zeker schitterend uit, en het avontuurlijke sfeertje komt ook wel goed over. Maar van spanning is eigenlijk geen moment sprake, en de film heeft jammer genoeg ook een wat kinderlijke toon. Dat zal waarschijnlijk aan de boeken liggen, maar dit derde Narnia avontuur wordt op deze manier wel een lange zit. Daar kan zelfs het visuele aspect niets aan veranderen.