The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader (2010)

Alternatieve titel: De Kronieken van Narnia: De Reis van het Drakenschip

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Michael Apted
met Ben Barnes, Skandar Keynes en Georgie Henley

Edmund en Lucy moeten heel de zomer bij hun vervelende neefje Eustace verblijven, wat ze niet leuk vinden. Terwijl ze op een dag, samen met Eustace in een kamer zitten, komt een schilderij met het schip de 'Dawn Treader' erop tot leven en voor ze het weten bevinden ze zich op het magische schip. Daar ontmoeten ze hun vriend, koning Caspian. Samen gaan ze op zoek naar de zeven edelen. De zoektocht leidt hen naar verschillende mysterieuze eilanden...

2 x geprobeerd en evenveel keer in slaap gevallen. Zegt genoeg.

Wat een bout film, simpel slecht acteer werk zonde dat deze is gemaakt

Deel 1 en 2 waren een stuk leuker als deze.
Slecht acteerwerk, ik irriteerde me aan het #%[email protected]% jongetje bij hun woonde.

avatar van mnrk
Heb de Blu-ray versie gezien (gewoon de 2D, 3D is volgens mij geen toegevoegde waarde)...

Het verhaal is weer leuk en het ziet erg allemaal weer mooi uit ( landschappen,aankleding en de boot ), ook het acteerwerk was weer goed.

En Simon Pegg als Reepicheep is wederom super

Laat de volgende delen maar komen...
The Chronicles of Narnia: The Magician's Nephew (2014) - IMDb
The Chronicles of Narnia: The Silver Chair (2015) - IMDb

avatar van rep_robert
Wisselvallige film weer. De Narnia reeks is sowieso al niet geheel overtuigend. Het wilt te graag episch zijn, maar vergeet daarbij gewoon soms de tijd te nemen voor bepaalde situaties. Overigens helpt het aanstellen van een een zooi waardeloze acteurs natuurlijk ook niet, vooral dat Engelse neefje was supervervelend. Daarnaast had dat jochie ook nog zo'n rotkoppie, dat helpt ook niet echt Verder zijn de dialogen niet goed geschreven en loopt de film op sommige momenten ook gewoon vast. Al moet ik wel zeggen dat het in het midden van de film beter liep, om vervolgens op het einde weer in oeverloos gezeik te eindigen.

Daarnaast heeft de film echt zo'n verschrikkelijk moralistisch Christelijk ondertoontje, er vallen zoveel paralellen naar het geloof te trekken in deze film. Overigens vergeet ik de vele "geloof in jezelf" speeches natuurlijk ook niet. En dat terwijl Disney zijn handen van dit Narnia project heeft af gehaald. Hoe verzin je het.

Is de film dan op alle punten dramatisch? Nee, gelukkig niet. Vaak valt er op visueel gebied veel te genieten van de film. T.o.v. de vorige 2 delen is de CGI gewoon een flinke vooruitgang(al had de draak wel véél beter gekund. Vooral als je het vergelijkt met de draak en Reepicheep, af en toe iets te inconsequent) en komen de omgevingen ook geloofwaardiger over.

Verder ademt de film een tropisch sfeertje uit en deed het me soms lichtjes aan Pirates of the Carribbean denken. Al zie je ook genoeg LOTR invloeden in de film (Mordor<->Minis Tirith komt overduidelijk naar voren hier), wat misschien niet eens zo gek is gezien de schrijvers van de boeken met elkaar om gingen.

Het visuele overbloemt vaak toch het slechte acteerwerk en de brakke dialogen.
Toch is dit veruit het minste deel uit de reeks tot nu toe(al ben ik eigenlijk wel aan een herziening toe), misschien omdat de binding met de hoofdrolspelers gewoon minder is.

JB.
In het vliegtuig naar NY gezien. Ontzettend matig.

avatar van Gonster
Ik vond het een aardige film, niet meer dan dat, hier en daar een mooi effect zoals we wel gewend zijn. Het eerste deel blijft gewoon het beste deel. 2,5 ster voor mij

Vreemde zaak: op de DVD is het beeldformaat 1.78 : 1, terwijl de originele film het formaat 2.35 : 1 heeft. Dat is ook op de DVD te zien bij de "deleted scenes", die daar wel 2.35 : 1 qua formaat zijn. Voel me dan altijd enigszins bedrogen ("men" heeft dan immers een deel van het beeld weggesneden ...).

avatar van kuk
kuk
Lijkt me bij deze film vooral een zegen

avatar van Minotaures
Een prima 3de deel.

Ik heb me er goed mee vermaakt. Het is best een spannend avontuur, wat toch weer voor de jongere kijkers is gemaakt. Volwassenen kunnen natuurlijk ook van het rijke en fantasievolle wereld van Narnia meegenieten.

Jammer dat ze niet meer met z'n allen als groepje zijn. Als kijker van deel 1 en 2 mis je ze toch. Hun neefje was een behoorlijk irritant figuurtje bij het begin, naarmate de film steeds vordert, lukt het hem telkens om problemen te veroorzaken. Na een tijdje begint die Narnia en alle vreemde wezens toch te begrijpen en strijd, als draak, zelfs mee. Mijn irritatie voor zijn personage begon groot, maar eindigde erg klein.

Deze keer zijn de locatie's geen oude kastelen of prachtige landschappen, maar de zee en wat eilanden. Ook erg mooi op beeld en alle eilanden zagen er (meestal) mooi en goed uitgewerkt uit. Alleen vond ik dit meer een mix tussen Jason and the Argonauts en Pirates of the Caribbean, zo met dat gehele avontuur en zoektocht om iets te vinden en dan nog de confrontatie met een zeemonster tijdens het eindgevecht. Dat viel me toch nog tegen, al die spannende confrontatie's. Ik had eigenlijk gehoopt dat het strijden tot de dood was bij elk eiland, een soort van 'proef' voordat je een zwaard kreeg. Helaas was het niet zo. Naast dat, vielen er, tot zover ik het zag, geen doden onder de leden. Af en toe zou je de film gapend moeten volgen.

Qua CGI viel het nog reuze mee. Het schip, een aantal bemanningsleden en de eilanden zagen er best mooi uit. Alleen was het af en toe iets teveel van het goede en werd alles maar een zooitje. Dan heb ik het over het betreden van het kwaadaardige eiland, dat kleine grappige rat, Eustace als draak en zelfs Aslan. Te overdreven mooi gemaakt dat het faalt, zou je zeggen.

Verhaal is simpel, duidelijk en makkelijk te volgen zonder moeilijke raadsels en puzzelstukjes. Het is, nogmaals, voor de jongere kijkers gericht. Moeilijke raadsels, twists e.d. hoef je hier dus niet te verwachten.

Een vermakelijke (einde?) 3de deel van de wondere wereld van Narnia, alleen waren deel 1 en 2 leuker.

jammer dat dit laatste deel het einde betekent van Edmund & Lucy in het laatste deel konden al Peter & Susan al niet meer terugkeren dus nu zijn alle originele kinderen uit de1ste film eruit hé jammer genoeg want ik moet zeggen ik zag graag Lucy erin acteren

avatar van lardan
Minaide schreef:
Ik ben er zeker van dat dit een geweldige film wordt!

gewoon een goede film

avatar van tommykonijn
The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader

Gisteravond het laatste deel van de Narnia reeks bekeken, en ik werd weer positief verrast.

Deze film redt het prima zonder Peter en Susan. Tenminste ik miste ze niet echt en bovendien wordt er ook nog vaak genoeg teruggewezen naar hen in deze film. Edmund en Lucy (vooral die laatste) acteren in deze film echt het beste van de 3 delen. De personages zijn ook weer leuk. Soms wordt er wel wat té veel fantasie gebruikt en Eustace vond ik het begin een erg vervelend personage (dat was de bedoeling, maar toch..). Uiteindelijk levert hij wel een redelijk goede prestatie af. Het einde is ook mooi in beeld gebracht, maar ik vrees dat er nog een deel zit aan te komen met Eustace. Daar zou ik toch wat minder enthousiast over zijn omdat hij er niet direct bij het begin zat. Gelukkig was dit een erg geslaagd deel. Samen met deel 2 de sterkste. Dit vind ik wel apart want normaal gesproken vind ik deel 1 het beste, niet dat die slecht was, maar toch vond ik deel 2 en 3 ietsje beter.

avatar van Keane1983
Jammer dat veel mensen hem toch niet leuk vonden!!!

Persoonlijk heb ik er echt van genoten. Leuk gecast (vooral dat iritante kind Eustage). SFX zagen erg gelikt uit en de score was prachtig en een genot om naar te luisteren.
Het verhaal heeft me aangenaam verrast, ik was geboeid van het begint tot het eind. De film is wel aan de lange kant, maar verveelde voor mij geen enkel moment.
Wat wel een beetje jammer is, waren de "vecht"scenes. Deze kwamen niet heel erg overtuigend over!! Dit was wel anders in deel 1.
Qua verhaallijn (ik ken de boeken niet) was het wel erg voorspelbaar. Ik heb dit overigens niet als vervelend ervaren.
Ik vond het een goed einde van een geweldige trilogie. Ook ik ben er wel een beetje bang voor dat er nog een deeltje eraan zit te komen....ik weet niet dat dit ook in de boekenreeks zo is.
Tja, we zullen zien.
Van mij krijgt deze film zeker een 4,5*

avatar van geoffreys
geweldige film, zeer ondergewaardeerd

avatar van Bibelonseberg
Vanwege de effecten een 3. Het verhaal is mij een beetje te veel van het goede.

avatar van wildcatje
ik vond de verfilming van het boek beter dan het boek zelf hahaha. het zag er weer prachtig uit net als alle andere narnia's. ik vroeg me van te voren al af waarom ze nou juist dit boek verfilmden en niet de andere boeken (dit was het minst favoriete boek van narnia voor mij namelijk)

gewoon door de animaties en het verhaal dat al een stuk sneller is dan het boek 3 *

avatar van sierrra
wildcatje schreef:

Omdat anders Edmund en Lucy te oud zouden zijn voor hun rol en ze met andere acteurs zouden moeten gaan werken.

Verrassend goed.

Na het veel te grauwe deel twee is 'The Voyage Of The Dawn Treader' een welkome terugkeer naar de magie van het eerste deel. De film is een fantasievolle reis met leuke avonturen, wendingen en personages. Een onverwacht goede kinderfilm.
Ik had me voorbereid op een magere poging om de serie van een zekere dood te redden. Hoewel de toekomst absoluut niet zeker is ben ik, meer dan ooit, klaar voor meer avonturen van Narnia. 'The Voyage Of The Dawn Treader' ziet het laatste hoofdstuk van de jongste Pevensies, de introductie van een nieuwe held en de terugkeer naar een wereld waar je nooit genoeg van krijgt.
De personages uit 'Prince Caspian' gingen gebukt onder een minder leuk verhaal dat te volwassen probeerde te zijn. Hier mikt de film weer op kinderen. Dit gaat gepaard met oververduidelijking van wendingen en meer zoetsappigheid dan dat je gewend bent, maar het werkt stukken beter. De muis en Caspian doen het namelijk prima in dit vrolijkere, lichtere hoofdstuk. Ze zijn een welkome vervanging voor Peter en Susan die in de juiste hoeveelheid nostalgie nog een rol spelen hier. En dan is er Aslan, de imposante leeuw die er prachtig uit blijft zien.
Het verhaal van de Dawn Treader is erg leuk. De avonturen die om de hoek blijven liggen zijn allen even leuk en ondanks dat deze kinderlijk aan doen met preken over moedig zijn en goed en kwaad, bewandelt de film interessante paden. Zo blijft Edmund het meest boeiende personage van de reeks en is Lucy's menselijke verlangen om net als haar grotere zus te zijn een aardige ontwikkeling.
De film heeft me verrast met adembenemende special effects, leuke personages en genoeg nostalgie om een Sinterklaasavond door te komen. Een welkome goedmaker voor 'Prince Caspian.'

avatar van pentagirl
Ik vond hem tegenvallen, het verhaal was zeker niet zo sterk dan de twee voorlopers en het acteerwerk van de twee kleinste was ook niet echt de moeite. ik begon de film saai te vinden en heb hem toen afgezet, later heb ik dan het einde bekeken en dat was dan het beste van heel de film. De special-effects hebben het dus voor mij nog een beetje kunnen redden.

avatar van cor1946
redelijke film niet zo goed als de vorige films.

avatar van cor1946
De opnamens waren oke maar ik vond de film langdradig. Meer actie was beter geweest voor de film.

avatar van Thorongil
Een paar filmpjes die tonen hoe de visual effects in de film verwerkt worden. Blijft toch verbazingwekkend om te zien.
VFX breakdown
MPC Podcast

avatar van lordhumangus
Op zich geen verkeerde film met wisselvallige beelden, landschappen zien er prachtig uit het schip daarin tegen was net een playmobil schip op ware grootte die rechtstreeks ongebruikt uit een speelgoed winkel was gekomen.

En dat irritante kleine strontjong met een neus als een stopcontact begon behoorlijk op de zenuwen te werken naarmate de film vorderde.

avatar van Movie9471
Wat een ontzettende tegenvaller. Ik had heel veel van de film verwacht en al helemaal toen ik de prachtige trailer had gezien, maar dit is gewoon verkrachting van het boek.

Het boek was prachtig, maar de film is triest. Het verhaal is cliché en klopt van geen kant. Een groene mist en zeven zwaarden als het doel in de film opstellen die helemaal niet in het boek voorkomen is gewoon stom.

Ook gaat de film veel te snel. Ze maken iets mee op een eiland en gaan er dan weer vandoor, zonder dat het voor hun verdere reis nog enige betekenis heeft.

Het duistere eiland is slecht gedaan. In het boek kwamen ze daar maar heel even om vervolgens weer rechtsomkeer te maken, maar in de film was dit juist het hoogtepunt waar iedereen op moest wachten. De slang en het duistere eiland hadden in het boek ook helemaal geen verband en waren het gewoon 2 verschillende gebeurtenissen.

Wat me nog het allermeeste tegenviel was Aslan's eiland die eruit zag als een wilde jungle. Je mag van Aslan toch iets verwachten wat je doet betoveren van de prachtige schoonheid dan dit.

Wat ik enigszins jammer vind is dat het stuk met Ramandoe en zijn dochter die samen een lied zongen niet in beeld kwam. Ook het stuk dat Eustace Rippertjiep aan zijn staart in het rond zwaaide is veranderd naar een duel vond ik jammer.

Om de film niet helemaal af te zeiken vond ik het karakter Eustace erg goed neergezet. Zijn acteerwerk was hartstikke goed en vermakelijk om te zien. Een goed gekozen personage voor deze film (nu maar hopen dat dat ook geldt voor The Silver Chair).

Verder zag de film er wel leuk uit, hoewel het niet het betoverende uiterlijk had als de vorige 2 films.

TMP
Iets beter dan de tweede film, maar toch redelijk matig. Het verhaal kwam nogal rommelig over, men ging van het ene naar het andere eiland en er zat maar weinig lijn in het verhaal. De scenes met Aslan vond ik redelijk overbodig, het religieuze aspect komt ook nadrukkelijk naar voren. Dat hoeft voor mij in dit soort films ook niet. Acteerwerk was redelijk, maar het script was zeker naar het einde toe nogal cliche.

Beter dan deel 2, maar deel 1 is nog steeds veruit het beste.

avatar van tristanrc1
Dit keer geregiesseerd door Michael Apted, en een beetje te merken is dat wel. Gelukkig gaat dit derde deel niet helemaal de verkeerde richting in, iets wat wel gebeurde bij het tweede deel, dat zo'n beetje de hele tweede helft bestond uit slachtvelden en gevechten. Deze film is wat milder, en gellukig ook wat luchtiger. Mooie beelden, mooie special effects en een leuk verhaal, maar haalt niet het niveau van het eerste deel.

rep_robert schreef:

Dat christelijke Ondertoontje hoort er juist bij, het was ook de oorspronkelijke bedoeling van C.S Lewis om het geloof uit te leggen of op zijn manier te verwoorden in deze films, je moet het niet zien als SF of Fantasy maar meer als een figuurlijke verwoording van bepaalde aspecten van het christendom. Verder geef ik deze film 4*

avatar van ibendb
Nog een leuke film. Simon Pegg...

avatar van rep_robert
matthijssie95 schreef:

Met andere woorden: rotzooi. Ik zit niet te wachten op Christelijke propaganda.