The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader (2010)

Alternatieve titel: De Kronieken van Narnia: De Reis van het Drakenschip

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Michael Apted
met Ben Barnes, Skandar Keynes en Georgie Henley

Edmund en Lucy moeten heel de zomer bij hun vervelende neefje Eustace verblijven, wat ze niet leuk vinden. Terwijl ze op een dag, samen met Eustace in een kamer zitten, komt een schilderij met het schip de 'Dawn Treader' erop tot leven en voor ze het weten bevinden ze zich op het magische schip. Daar ontmoeten ze hun vriend, koning Caspian. Samen gaan ze op zoek naar de zeven edelen. De zoektocht leidt hen naar verschillende mysterieuze eilanden...

avatar van eltorro
rep_robert schreef:

Met andere woorden: rotzooi. Ik zit niet te wachten op Christelijke propaganda.

Je hebt wel gelijk, maar Christelijke propaganda gaat natuurlijk wel iets te ver. Zolang het vooral symbolisch blijft vindt ik het geen probleem. Wat die eind speech van Aslan natuurlijk extra jammer maakt, zorgt voor nogal een vies na smaakje.

avatar van rep_robert
De moraaltjes liggen er nogal dik bovenop ja.

avatar van sierrra
rep_robert schreef:
De moraaltjes liggen er nogal dik bovenop ja.

Welkom in Narnia. Deze moraal zal je in de hele serie terugvinden want daar zijn de verhalen nu eenmaal op gebaseerd. Als je dit niet trekt gewoon niet kijken.

disneystore
De effecten en verhaal waren toch stuk slechter dan vorige 2 films. Wel redelijk mooie poster

avatar van Sergio Leone
Minste Narnia totnogtoe.

En dat komt o.m. door het gebrekkige verhaal. Het duurt te lang eer er wat vaart in het geheel komt (en dat ondanks de boot, haha). Als het verhaal dan eindelijk wat loskomt, blijkt het om eentje met een hoog Pirates of the Caribbean-gehalte te gaan.
Het eind'gevecht' ziet er dan wel spectaculair uit - i.t.t. de rest van de film -, het lijkt zo hard op een gevecht met de Kraken uit Dead Man's Chest.
Ook de personages zijn pakken minder interessant. Prins Caspian kennen we nu wel al, dus wat krijgen we? Een mega-irritante neef. Zelden zo'n irritant ventje op m'n scherm gezien. Ook de gevestigde waarden Edmund en Lucy krijgen een domme karakteruitbreiding. Edmund wilt alsmaar de moedige ridder uithangen en Lucy is een beetje aan het puberen. Gaap.

Het acteerwerk in een Narnia-film is nooit niet echt denderend. Ook hier weet niemand echt te boeien, of het moet de aangename stem van Liam Neeson zijn.

Af en toe ziet de film er wat goedkoper uit dan zijn voorgangers (kan misschien zijn omdat ik deze in 3D uitgebrachte prent in 2D zag). Het sprookjesachtige is bijlange na niet zo oprecht als in de eerste 2 Narnia's. De draak Eustaas ziet er niet al te best uit.
De muziek is dan weer een lichtpuntje.

avatar van flyer
Deel 3 is een stuk beter dan deel 2

avatar van Decec
Leuk avonturenfilm...
Vorige deel vond ik beter dan deze film (3e deel)...
Prima verhaal...
Mooi Fantasy en mooi gemaakt...
Prima acteerwerk...
Perfect achtergrond geluid (Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...

avatar van KijkopFilm
In deel 2 gingen de muizen toch naar de echte wereld? In deel drie zie je weer die muis. Hmmm..

avatar van Norma
Ik weet niet of er überhaupt nog een vierde deel aan zit te komen, maar ik hou na dit derde deel de Narnia reeks i.i.g. voor gezien. De charme van het eerste deel lijkt voorgoed weg.

The Voyage of the Dawn Treader vind ik iets prettiger dan zijn voorganger, al was het maar vanwege de kortere speelduur. En er zitten best wat leuke momenten in, zoals de kamer waarin het opeens gaat sneeuwen of de onzichtbare wezens die zich groter voordoen dan ze zijn, maar helaas speelt een zeer groot deel op de boot af (of zo voelt het) en die scènes zijn vooral kinderachtig en oninteressant.

Het veelbesproken irritante jongetje is inderdaad noemenswaardig, maar hoewel ik normaal de eerste ben om een film helemaal niks te vinden vanwege een personage dat me niet aanstond kon ik er hier eigenlijk wel om lachen. Hij is zo absurd onuitstaanbaar dat het op een bepaalde manier toch weer grappig werd.

Grootste mankement is wat mij betreft de kitscherige, zelfs soms nogal goedkoop aandoende look. Ook daarvoor geldt dat vooral de scènes op de boot er negatief uitspringen
Nu ik dit zo schrijf komt het me zelf opeens een beetje vreemd over dat ik de film toch een voldoende heb gegeven, wellicht omdat het fantasievolle avontuur me gedurende anderhalf uur desondanks best heeft weten te vermaken.

avatar van Thorongil
Norma schreef:

Deel 4 komt er voorlopig niet. Waren wat problemen tussen C.S Lewis Estate en Walden Media over welke film er nu gemaakt moest worden, de een wou The Silver Chair, de ander Magician's Nephew. Kort gezegd de rechten van Walden Media om nog Narnia films te produceren verliep. Nu is het wachten tot 2018 tot er nieuwe films gemaakt mogen worden, valt nog te zien wie er dan de rechten zal kunnen binnenhalen.

avatar van Timothyvdmeer
Voor mij is de magie van Narnia nog niet weg. Zag er weer mooi uit en verhaal boeide me ook wel. Dat Eustace onuitstaanbaar is vond ik juist wel grappig om te zien. Druktemaker.
Mocht er een deel IV komen ga ik die zeker bekijken.

avatar van tommykonijn
Maar als het waar is wat Thorongil zegt betekent dat nog 6 jaar wachten, en het lijkt me dat dan weer een (misschien wel groot) deel van de cast verloren gaat. Iets waar ik niet zo blij mee ben eerlijk gezegd.

avatar van Thorongil
Voordeel bij Narnia is dat de personages meestal verschillen per boek. Magician's Nephew gaat over volledig andere kinderen, zelfde bij Horse and His Boy. Voor Silver Chair en Last Battle zou je enkel Eustace moeten hercasten. Pevensies zijn tegen Last battle al volwassen dus dat is niet echt een probleem en ze zouden maar een korte cameo op het einde hebben. De 3 voornaamste waarin ze voorkomen zijn al verfilmd.

Narnia 4?

avatar van ILDIB
Bij lange niet zo goed als deel 1, pas tegen het einde wordt het wat. Verhaal is erg dunnig helaas.

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette film die stukken beter is dan zijn voorgangers, het zag er allemaal leuk uit, kijkt lekker weg.

De derde uit de reeks, en de minst goede.
Het verhaal wordt steeds zwakker vind ik... dus ook tijd dat dit de laatste is uit de reeks.
Het blijven natuurlijk wel mooie filmen wat beelden betreft en dus wel leuk voor de jeugd.

avatar van pollyke
ondanks veel kritiek vind ik deze film bijlange zo slecht niet. Het verhaal is voorspelbaar enerzijds maar dat is nu eenmaal vaak bij fantasiefims, kids winnen altijd.
Anderzijds had ik niet verwacht dat eustace nog zo'n belangrijke rol zou spelen in het verhaal.
Al van in het begin had ik iets van 'gooi die nu maar overboord' maar uiteindelijk vind ik hem
wel grappig met z'n bekakt engels accent.

Kijkt ook heel aangenaam weg, de magie is er, de muis met zn charmes

toch een 4 verdiend!

avatar van VincentL
The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader

Voorlopig het derde een laatste deel van de Narnia reeks. De volgende wordt The Magician's Nephew , maar daar zijn we nog niet aanbeland. Laat ik allereerst zeggen dat ik van de drie boeken van Lewis deze het minst vond, en dus ook van de film geen hoge verwachtingen had. Of de makers hielden zich aan het mindere boek, of ze lapte alles aan hun laars en zouden zo punten verliezen. Kortom: een hopeloze situatie. Het verhaal is echter zonder Peter en Susan, maar met hun neefje Eustace die wat vernieuwing moet brengen. Hij zal in The Silver Chair echter de hoofdrol bekleden...

Niet alleen het boek van Lewis is de minste van de drie delen, ook de film is het minst. De makers hebben zich op een paar kleine puntjes na gewoon aan het boek gehouden. Het verhaal is echter alleen niet goed genoeg. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de uitwerking zelfs nog iets minder vind. Waar je in het boek nog inbeeldingsvermogen heb wat het verhaal naar een hoger niveau tilt, heb je hier alleen maar teleurstelling op teleurstelling omdat het allemaal zo mager is uitgewerkt. Het is zo jammer dat het allemaal van het concept van Narnia is afgeweken. Waarin je in deel één en twee nog een zelfde rode draad hebt is die hier totaal verdwenen. De eilanden die aangedaan worden zijn kortweg slecht uitgewerkt. Het verhaal wordt op geen enkel moment echt spannend. De eerste anderhalf uur kan je eigenlijk overslaan. Er gebeurt toch niets. Alleen de op twee na laatste scène, die waar het in het boek billenknijpend wordt is hier ook redelijk. Niet bijster spectaculair, maar beter dan de rest van de film.

Edmund daarentegen zie ik steeds meer groeien in de reeks. Waar hij in deel één echt een zeer irritant ventje was is hij nu uitgegroeid tot een redelijk personage waar ik me wel in kan vinden. De credits gaan hier voor 100% naar Skandar Keynes.
Ben Barnes vond ik als Caspian echter zeer tegenvallen. Geen enkele diepgang of emotie was er in hem te zien. Waar Caspian in deel twee nog een gecompliceerd personage is die het bedrog en de tweestrijd in hemzelf ontdekt, is hier niets te vinden. De makers proberen op het einde nog een zekere vorm van emotie in te brengen door het hetzelfde te laten eindigen als in deel twee.
Georgie Henley houd ik mijn mond maar over. Daar ben ik toch nooit weg van geweest.
Waarin de personages zich individueel weten op te werken of weg te zakken is het in zijn geheel toch wel bedroeft. Denk aan de scène waarin het water alles in goud veranderde. Ik had eindelijk op wat sensatie gehoopt, wat in het boek erg duidelijk is, maar hier werd het zo slecht naar voren gebracht. Door alle acteurs werd er gewoon zo slecht gespeeld, op die paar uitzonderingen na.

Waar deel één heel veel ruimte bood voor mooie shots, en deel twee wat minder zou dat hier ook goed benut kunnen worden. De oceanen en zeeën hebben voor mij altijd iets van onvatbaarheid gehad. Ook het schip had heel mooi kunnen zijn. Ik had echter het idee dat het budget wat omlaag was gegaan. Na nader onderzoek bleek dat ook zo te zijn. Ook Eustace als draak was bijzonder slecht uitgewerkt. Hier had de film echt op moeten scoren, maar ze laten het achter wegen. Over de eilanden, en het zeemonster houd ik ook maar mijn mond. Ik had gewoon het idee dat ik naar deel twee van Pirates of the Carribean aan het kijken was! Jammer allemaal.

Al met al veruit de minste van de reeks. Hopen op een betere prequel, The Magician's Nephew. Daarin moeten ze gewoon even terug naar de basis. Hopen maar! Over deze film ben ik uitgesproken. Geen voldoende uiteraard.

avatar van mar007
Sergio Leone schreef:
Een mega-irritante neef. Zelden zo'n irritant ventje op m'n scherm gezien.

Inderdaad vreselijk irritant!

Ik kan me wel vinden in jouw mening/recensie.
Ik vond dit ook het minste deel.

avatar van panax
het begin vond ik niet zo
maar al verder in de film vond ik hem heel mooi
vooral de special effects
prima verhaal verder
in het begin was het neefje dik opgelegd irritant !!!
goeie variatie op lord of the rings ,harry potter
mooie beelden ,best wel mijn interesse deze films !!!

avatar van filmfan0511
Een redelijk leuke film. De film is veel minder dan zijn twee voorgangers, maar weet nog redelijk stand te houden. Waar de eerste film een prachtige sprookjesachtige sfeer had en het tweede deel veel actie en veldslagen, heeft het derde deel geen van beide, of dan toch in veel kleinere mate. De magie is hier grotendeels verdwenen, maar het blijft wel gewoon leuk vermaak.

Het verhaal kan dan wel goed bedacht zijn, dat blijkt niet echt uit de film. Het verhaal wordt erg afgeraffeld en voelt aan alsof het allemaal vlug bedacht is, zonder na te denken. Het is wel te doen en omdat het verhaal simpel is hoef je ook geen moeite te doen om je verstand er bij te houden en gewoon even kijken zonder na te denken. Waar ik wel soms mijn bedenkingen bij had was de CGI-look van deze film. Waar in deel 1 en 2 nog gebruikt werd gemaakt van mooie landschapsbeelden, komt hier alles uit de computer. Wel jammer langs de ene kant, maar soms zag het er verbluffend mooi uit. De vormgeving van de eilanden vond ik over het algemeen erg goed. Er wordt in ieder geval moeite gedaan om Narnia er overtuigend uit te laten zien.
Visueel is de film echter verre van perfect. Zoals ik al zei vond ik de overdaad aan CGI niet altijd geslaagd, maar ook de wezens zagen er niet altijd geweldig uit. Eustace de draak leek eerder uit een animatiefilm te komen. Aslan zag er dan weer geweldig uit.

De personages zijn weer ongeveer even leuk als in de vorige delen. De vele bijfiguren zijn jammer genoeg dan wel verdwenen, buiten enkelen, en ook van de hoofdpersonages zijn er verdwenen. Iedereen viel dus wel mee, alleen die neef... Zelden zo'n irritant mannetje op het scherm zien lopen. Ook de muziek was pakken minder als in de vorige delen, maar wel nog goed. Ook een lichtpuntje is de kortere speelduur, als deze film een halfuur langer duurde, ging er nog een 0.5* van af. Zelfs nu kon het soms nog wel eens wat minder interessant worden.

Al bij al nog wel een vermakelijke film, maar vergeleken met deel 1 stelt dit weinig meer voor. Moest er een mogelijk vervolg komen, hoop ik dat ze het toch wat over een andere boeg gooien dan dit derde deel.

avatar van alexspyforever
Deze blijft op hetzelfde niveau als "Prince Caspian" zijn voorganger. De film is duidelijk het avontuurlijkste van de 3, maar kan voor mij het verrassende en betoverende van deel 1 niet evenaren. Het wordt allemaal donkerder en daar hou ik niet zo van. Al blij genoeg dat er hier niet zo veel gevechtsscènes waren als in het voorgaande deel. Mooi is wel het afscheid van Reapertjeep, en Lucy die Aslan voor het laatst kan knuffelen is bijzonder emotioneel.
Ik wil nog steeds een verfilming van "The Silver Chair" zien maar als die er alsnog komt zal de acteur die Eustace speelde te oud zijn. Eigenlijk vond ik hem al te oud voor in deze deel. Hij wordt immers verondersteld jonger te zijn dan Lucy en dat lijkt helemaal niet zo. Sterker nog, hij is zelfs 2 jaar ouder dan haar.

hoe moet je deze film kijken op deze site ? Waar moet je op klikken ? Alvast bedankt !

avatar van nakada
Niet.
Daar is deze site niet voor.

avatar van SanderPuntCom
Naar mijn mening heeft dit derde deel een zwakker verhaal dat opvallend kinderlijk is. Het geheel is dan ook veel minder magisch dan zijn voorgangers. Visueel blijft het natuurlijk een streling voor het oog, met verbluffende (3D-)beelden en ook de verschijning van Will Poulter is fijn en geeft een positief en eerder komisch effect mee aan dit deel.

avatar van firepotatoe
panax schreef:
het begin vond ik niet zo
maar al verder in de film vond ik hem heel mooi
vooral de special effects
prima verhaal verder
in het begin was het neefje dik opgelegd irritant !!!
goeie variatie op lord of the rings ,harry potter
mooie beelden ,best wel mijn interesse deze films !!!

Ik vond de film toch kinderachtiger dan gehoopt.
De vergelijking met Harry Potter gaat alleen op omdat het genre het zelfde is. Een wereld waar magie bestaat. Maar daarin spelen betere acteurs en de verhalen zijn beter. En Harry Potter is minder kinderachtig op het 1e deel van Harry Potter na dan.
De vergelijking met LORD kan je echt niet maken vind ik. Dat is van een totaal andere orde.
LORD gaat me na 4 keer alle delen gezien te hebben net als 'the hobbit' nog niet vervelen. Bij deze film zat ik vrijwel meteen te gapen. Ik ging deze film kijken omdat ik de 1e twee delen nog net te doen vond. Deze was beneden peil en onvoldoende voor mij. Al heb ik nog wel slechtere films gezien.
1 pluspunt de special effects met de dieren ( zoals Aslan de leeuw ) zijn knap gedaan.

avatar van horizons
Redelijk leuke film. Miste wat uitwerking op bepaalde momenten om echt te overtuigen. De speciaal effects waren wel goed.

avatar van Al DeNiro
Duidelijk het minste deel. Buiten de scenes met de draak + reuzenslang vond ik het niets aan. Hele Narnia sfeer is hier verdwenen.

avatar van missl
Helaas voor mij het laatste deel uit de reeks, wat heb ik me met deze films vermaakt ziet er prachtig uit, alleen maar fantasie en leuke verhaallijnen hoewel dit het minste deel is van de serie is het zeker de moeite waard.

avatar van Lennert
En... weer terug bij af. Prince Caspian beviel me een stuk beter door het feit dat de film in zijn geheel een stuk duisterder was, maar nu Anna Popplewell en William Moseley al niet eens meer meedoen en we opgezadeld worden met een irritant neefje en een buitengewoon duf verhaal, is het weer eens extra duidelijk dat de Lord Of The Rings films fantasy in de bioscoop naar nieuwe hoogtes hebben getild en tegelijkertijd de standaard dermate hoog gezet hebben, dat alles wat erna kwam slechts redelijk tot uitzonderlijke bagger genoemd kan worden. De 'Aslan is Jezus!' referenties worden nu echt te opdringerig, de special effects zijn zeer lelijk en de film heeft een grondig gebrek aan een charismatische slechterik als Tilda Swinton. Waarom Eddie Izzard ineens het veld moest ruimen voor de meer volwassen klinkende Simon Pegg is me ook een raadsel, want het blijft een pratende muis en Eddie Izzard heeft een behoorlijk meer intrigerende stem dan Pegg in voice-acting opzicht.

Dan was nota bene het subplot met Lucy die een diepgewortelde jaloezie jegens Susan herbergt nog het meest interessante onderdeel van de film, want voor de rest zijn de personages allemaal gruwelijk oppervlakkig. Ik kan me voorstellen dat hier een (christelijk) publiek voor te vinden is, maar wat mij betreft is de kwaliteit alsnog erg ver te zoeken.