The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader (2010)

Alternatieve titel: De Kronieken van Narnia: De Reis van het Drakenschip

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Michael Apted
met Ben Barnes, Skandar Keynes en Georgie Henley

Edmund en Lucy moeten heel de zomer bij hun vervelende neefje Eustace verblijven, wat ze niet leuk vinden. Terwijl ze op een dag, samen met Eustace in een kamer zitten, komt een schilderij met het schip de 'Dawn Treader' erop tot leven en voor ze het weten bevinden ze zich op het magische schip. Daar ontmoeten ze hun vriend, koning Caspian. Samen gaan ze op zoek naar de zeven edelen. De zoektocht leidt hen naar verschillende mysterieuze eilanden...

avatar van Thorongil
Van Michael Apted had ik nog nooit gehoord voordat hij deze film ging regisseren. Ik was er wel van overtuigd dat deze veteraan in het vak, een mooie film ging afleveren en daar is hij zeker in geslaagd. Of deze film al dan niet beter is dan de Adamson' films vind ik moeilijk te
beantwoorden. Langs de ene kant genoot ik enorm van Lion, Witch and Wardrobe, de ontdekking van de nieuwe wereld, de trouwheid aan het boek en de jonge cast die enorm sympathiek is. Prince Caspian had dan weer mooie veldslagen, maar het ontbrak soms wat aan afwisseling. David Arnold zorgde voor de perfecte soundtrack. De typische Narnia themes van Harry Gregson zijn er nog steeds, maar het is allemaal wat vernieuwender. Ik hou van de soundtrack van Prince Caspian, met enkele sublieme liedjes zoals 'Prince Caspian Flees', 'Arrival at Aslan's How' en 'Raid on the Castle', maar het was vaak te gelijkaardig aan die The Lion, The Witch and The Wardrobe. 20th Century Fox heeft ditmaal de serie overgenomen. Daar ben ik enorm dankbaar voor, want de serie is echt de moeite waard om volledig verfilmd te worden. Alles bij elkaar zorgt deze verandering van regisseur, filmstudio en componist voor een nieuwe impuls voor een franchise met nog veel potentieel.
Van het verminderde budget is weinig te zien, de productiewaarden zijn nog steeds even sterk als de vorige 2 films. Waar geld gespaard is, is vooral de speelduur van de film, een goed halfuur korter dan zijn voorgangers. Begrijpelijk aangezien ze een maand minder gefilmd hebben.

Het schilderij dat tot leven komt is zonder meer de mooiste transitie die de jonge cast naar Narnia voert. De grens tussen CGI en echt water valt hier quasi weg.
Het prachtige schip Dawn Treader is echt een parel. Mooi en gedetailleerd afgewerkt zijn de boeg en achtersteven met drakenhoofd en staart. Het heeft een uniek uiterlijk dat in je geheugen blijft zitten. Terwijl ik geen flauw idee zou hebben hoe de schepen uit Pirates Of the Carribean of Master & Commander er nu feitelijk uitzien. We krijgen zeer mooie shots van het schip, met mooie zonsopgangen of klievend door de woeste zeestormen.
Verder zijn er meer fantastische wezens aan boord, zoals faunen, minotaurussen en dwergen dan in het boek (waar enkel Rippertjiep deelneemt). Tavros de Minotaur krijgt enkele lijnen, maar meestal blijven ze op de achtergrond.

Koning Caspian wordt sterk gespeeld door Ben Barnes. Het is ook al een verbetering dat hij zijn Mediterraans accent achterwege heeft gelaten. Hij staat duidelijk sterker in zijn schoenen en straalt daadkracht en verantwoordelijkheid uit. Zijn twijfel aan zijn eigen kunnen en gedachte over wat zijn vader zou denken als hij er nog was, is een sterke toevoeging aan zijn karakteruitwerking.

De Verlaten Eilanden zijn de eerste stop. Waar in het boek de gouverneur op het verkeerde been wordt gezet. Men veinst signalen naar andere schepen uit Narnia die er eigenlijk niet zijn. De corrupte gouverneur vreest echter een leger en is verbaasd om een tiental tot de tanden gewapende soldaten aan te treffen op zijn eiland. Met een list wordt in het boek dus het eiland bevrijdt van slavernij en onrecht. Dat is echter niet echt de meest spannende scène voor een film en dus vindt er hier een schermutseling plaats. Ik vond echter dat deze iets te kort was om echt volledig tevreden gesteld te zijn als fan.

Lucy's verleiding om zo mooi als Susan te zijn was een sterke toevoeging in de film. Het is een leuke verwijzing naar al de onzekerheid die tienermeisjes vandaag hebben en zich trachten te spiegelen aan al die gefotoshopte modellen uit de boekjes. Ook zorgt dit dat Peter & Susan nog eens een korte cameo kunnen maken, die alles behalve misplaatst is.
De discussie tussen Caspian en Edmund aan de poel die alles in goud veranderd was ook sterk. Edmund's frustratie om altijd de 2e in bevel te zijn is begrijpelijk en houdt steek als verleiding tot kwade gedachten.

De Duffelpoeters waren grappig en de tuin was wat bizar maar niettemin origineel. Coriakin's rol vond ik wat minder interessant, hij dient vooral als degene die het plot moet uitleggen.
Het plot om de Zeven zwaarden te verzamelen vindt ik echter wat cliché en doet wat denken aan de zoektocht naar de 7 Gruzielementen van Voldemort in de Harry Potter-films. Het is echter geen schockerende toevoeging dat het boek onrecht aandoet.

Eustaas is langer draak dan in het boek en dat vind ik wederom een logische keuze. In het boek is hij maar voor twee hoofdstukken een draak. Hier kan hij wat langer aan bod komen. We krijgen ontroerende scènes met Rippertjiep op het strand. Hij oogt ook mooi en is een zeer expressieve draak met vele gelaatstrekken. Ook de scène waar hij de boot voorttrekt was slim gevonden (in het boek vervoerd hij boomstammen om de mast te herstellen na een hevige storm).

Liliandil mocht best wat meer screentijd hebben gekregen. Ze zal dan ook de vrouw worden van Koning Caspian in de volgende film en het was een gemiste kans om hun relatie wat beter uit te werken.
De Zeeslang is hier een deel van Dark Island, een eiland waar dromen/nachtmerries uitkomen en niet een willekeurig obstakel op de weg zoals in het boek. Wel vond ik dat het gevecht in vergelijking met de andere scènes in de film wat lang was. Maar zonder meer mooi afgewerkt, het is ook eens wat anders dan de strijdende legers die we in The Lion, The Witch and The Wardrobe en Prince Caspian zagen.

De transformatie van Eustaas is mooi neergezet (Aslan klauwt in het zand en niet rechtstreeks in Eustaas drakenhuid). De relatie tussen Eustaas en Rippertjiep (uitstekend ingesproken door Simon Pegg) was werkelijk het hart in deze film. Will Poulter was de ster van de menselijke cast, continu grappig, had sterke dialoog en onderging een geloofwaardige karakterwijziging. Deze acteur heeft echt een rooskleurige toekomst voor zich en bezit het potentieel om een gerenommeerde acteur te worden in de komende jaren.

Aslan zag er wederom schitterend uit. Zijn befaamde quote aan het einde van de wereld is haast letterlijk uit het boek gehaald. Ik ben uitermate blij dat ze de verwijzing naar Jezus Christus er in laten en de christelijke boodschap niet verwatert is. Hetgeen al niet zo een evidente, doch dappere keuze is, want vele mensen en critici moeten om de één of andere reden niets hebben van de christelijke referenties. Tot slot waren er ook tijdens de credits de mooie tekeningen van Pauline Baynes, die het kinderboek al ruim 50 jaar vergezellen.

Ik vind het de beste film van dit jaar, en beter dan de andere fantasy-blockbuster die momenteel inde zalen loopt, met name Harry Potter and the Deathly Hallows. In de 7e Harry Potter gebeurt er haast niets. Ze vinden één Gruzielement en vernietigen deze, voor de rest bestond de film uit saaie kampeermomenten en om de zoveel minuten een nieuw inzicht dat hun queeste vooruit moet helpen. Voyage of the Dawn Treader barst echter van de kleurrijke, afwisselende sets en avontuur. Hopelijk komt er een langere versie uit op dvd/blu-ray, een extra 15-20 minuten zouden de film wat ademruimte geven en kunnen we langer genieten van de diverse eilanden (vooral De Verlaten Eilanden en Magiërs Eiland). Ook vind ik Narnia gevarieerder dan de Harry Potter boeken, er worden steeds nieuwe (hoofd)personages geïntroduceerd en alle boeken bestrijken een andere regio in de wereld, zo speelt deze film zich af in de oceaan ten oosten van Narnia en de volgende zal zich ondergronds afspelen.
The Voyage Of The Dawn Treader is een energiek en spannend zeeavontuur, dat terugkeert naar de magie en mysterie van The Lion, The Witch and the Wardrobe. Het is vooral een film die voortgedreven wordt door karakterontwikkeling. De epische omvang van Prince Caspian vol veldslagen wordt teruggeschroefd voor een intiemere film die een variatie aan eilanden en
magische wezens voorschotelt, net als het boek. The Dawn Treader is zeewaardig en brengt hopelijk een aardige winst op voor Fox en Walden Media tijdens de kerstperiode. Op naar the Silver Chair! Maar eerst ga ik deze zeker nog eens in de cinema bezichtigen.

avatar van cammy
yacoub schreef:
PS: een groot stuk verhaallijn gestolen uit de 7e potter film. Ze zoeken 'iets' om het kwaad mee te doden, bij potter zoeken ze de gruzielement(hoe dat ook heten mag) om het kwaad te vernietigen! hmmmmm beetje van het zelfde verhaal maar dan erg kinderlijk gemaakt.

Dus je zegt dat de auteur van dit boek in de toekomst kon kijken. Want dit boek is uitgeven in 1950. Volgens mij is het dan eerder andersom

avatar van wwelover
Een aardige film. Redelijke effecten, al was het zo nu en dan wel erg nep. Het verhaal was opzich wel leuk, alleen het ging wel erg makkelijk allemaal. Nou is het natuurlijk ook meer op kinderen gericht, maar de puzzelstukjes vielen wel erg makkelijk in elkaar. Actie was okay, maar ja geen bloed natuurlijk ofzo. Acteerwerk was prima. Gewoon een fijne wegkijker, en zeker leuk voor kinderen.

3.5* net als de andere delen.

avatar van J.Ch.
Ik ben er gisteren dan eindelijk heen geweest: The Voyage of the Dawn Treader. We hebben gekozen om niet naar de megabioscoop aan de andere kant van de stad te gaan, maar naar de kleinere, gezelligere bioscoop in de binnenstad. Met als gevolg dat we niet de 3D-versie konden kijken, maar dat vond ik niet zo’n ramp (scheelt toch weer tweevijftig per persoon). De eerste verrassing was dat we naar het allerkleinste zaaltje werden verwezen, de tweede verrassing was dat we zelfs in dat kleine zaaltje helemaal alleen waren. Aan de ene kant wel leuk, je privé-bioscoopzaal, maar aan de andere kant minder als dit erop wijst dat de film aan het floppen is. Voorlopig wijt ik het maar even aan het bijzonder beroerde weer en de slechte bereikbaarheid van de bioscoop. Aan de film kan het mijns inziens niet liggen, want hoewel ik aanvankelijk erg bang was dat hij me erg zou tegenvallen, vond ik hem gewoon weer hartstikke leuk. Ik neem het woord 'fan' niet graag in de mond, maar het is wel het juiste als het gaat om het verband tussen mij en Narnia, al sinds ik als klein meisje voor het eerst de boeken las. De verfilmingen zijn vanaf het allereerste begin dan ook door mij oplettend in de gaten gehouden. En tot nu toe zijn ze niet tegengevallen, ook deze niet!

Wat mij opvalt aan de meeste negatieve reacties, is dat ze meestal nogal ongefundeerd en ononderbouwd zijn; wellicht gepost door mensen die zich ofwel ergeren aan christelijke boodschappen (hoe verstopt dan ook, en mijns inziens geheel niet storend) ofwel aan films waarin kinderen de belangrijkste rol spelen, en daardoor hun mening laten kleuren. Het kan best zijn dat je deze film niets aan vindt, trouwens, maar een beetje jammer om anderen hun plezier te misgunnen. En of je het nou wel of niet leuk vindt, dit is een Narnia-verhaal dat zich niet in Narnia afspeelt, dat is gewoon zo (want: zo bedacht door Lewis himself). Maar dat terzijde.

De film begon meteen al met een goede scène, waarin voor zowel Lucy als Edmund wordt weergegeven waar ze problemen mee hebben. Kort daarna de introductie van Eustaas/Eustace, die naar mijn mening prima gecast is; hij is net zo volledig irritant en onuitstaanbaar maar ook wel ergens grappig als in het boek. De ‘overstap’ van onze wereld naar Narnia vind ik heel mooi gedaan (de weg terug nog mooier). Al vrij snel komen de kinderen dus op de Dawn Treader terecht. Vanaf daar (en dat is mijn grootste punt van kritiek) gaat het in hoog tempo van avontuur naar avontuur. Ik snap dat sommige dingen geskipt moeten worden, maar als je ervoor kiest om een bepaald verhaallijntje op te nemen, zorg er dan ook voor dat het goed wordt uitgewerkt. Zo vind ik dat er veel te snel voorbijgegaan wordt aan de Duffelpoeters, en vind ik het jammer dat het eiland met de poel waarin alles in goud verandert, gecombineerd wordt met het eiland met de draak. Een beetje afgeraffeld, erg jammer. Dat de zeeslang (best eng denk ik, voor een film voor kinderen vanaf zes jaar!) gecombineerd wordt met dat Donkere Eiland vind ik een veel begrijpelijker keuze, die dan ook veel beter uitvalt. Leuk dat hier nog een heldenrol is weggelegd voor Eustaas. Zijn transformatie, zowel fysiek als mentaal, is overigens mooi gedaan.

Andere goede gedeelten waren onder andere de nachtmerrie/visioen-achtig-iets van Lucy, de onenigheid tussen Edmund en Caspian, de wederzijdse ergernis uitmondend in vriendschap tussen Rippertjiep en Eustaas, en de manier waarop Edmund achterna wordt gezeten door een heel ander soort nachtmerries. De overgang van Lucy naar Susan, na uitspreken van de gestolen toverspreuk, is mooi in beeld gebracht, met hierop volgend een scène waarin (gelukkig!) Peter nog even zijn opwachting mag maken. Als Lucy eenmaal terug is in het schip, komt ze dan echt Aslan tegen, die er daar niet zo heel goed uitzag. Vreemd, want als we hem later terug zien, ziet hij er weer gewoon heel geloofwaardig uit. Edmund op zijn beurt wordt blijkbaar nog steeds gekweld door de Witte, inmiddels Groene, Heks, die nog altijd rondspookt in zijn hoofd om hem te herinneren aan zijn verraad en te proberen hem nogmaals te verleiden. Na het zien van de trailer was ik een beetje geërgerd doordat ze opnieuw aanwezig was, maar nu ik gezien heb hoe ze aanwezig is, vind ik het juist een heel sterke zet, omdat het laat zien wat zijn verleden doet met Edmund. Arme jongen. .

Ik kan hier nog wel veel meer gedenkwaardige scènes gaan bespreken, maar ik zie dat het nu al een behoorlijk lang verhaal is, dus zal ik het bij wat algemene opmerkingen laten:
De toevoeging van de mysterieuze Groene Mist was begrijpelijk (voor de onderlinge samenhang en een duidelijk doel, denk ik) en ook wel aanvaardbaar. De aanwezigheid van het meisje Gael had voor mij niet gehoeven.
Ramandoes dochter was leuk; jammer dat we haar niet meer terugzagen.
Caspian heeft een baard: waar is dat nou goed voor? Gelukkig is Edmund leuk als altijd, ondanks zijn periodieke puberale prikkelingen (om er maar een mooie alliteratie van te maken) en komt hij nog regelmatig lekker sarcastisch uit de hoek. Mijn zwak voor hem is groter dan ooit. Wie kan het hem nou kwalijk nemen dat hij het zat is om altijd maar de tweede viool moeten spelen?
Mooie scène: Eustaas als draak die Edmund van de grond plukt en hem laat zien wat hij in letters van vuur geschreven heeft: ‘I AM EUSTACE’. Heel inventief.
De Dawn Treader zag er schitterend uit! Het schip leverde ook nog eens hele mooie plaatjes op, met diepe wateren en gekleurde luchten.
Knap gedaan, die zeemeerminnen.
Muziek klonk goed. Hoewel ik filmmuziek belangrijk vind, is het vaak wel lastig om er op te letten, als je voor de eerste keer een film kijkt, omdat je dan nog veel meer bezig bent met het verhaal en dergelijke. Desalniettemin klonken de opening titles (toen lukte het me nog om op de muziek te letten) goed en ook daarna hoorde ik bij vlagen wel iets moois voorbijkomen.

Nu zal ik er toch maar eens een eind aan moeten breien, anders wordt het onleesbaar lang. Waarschijnlijk herinner ik me later nog allerlei dingen die ik nog te zeggen heb, maar het zij zo. Wellicht zal ik over sommige dingen anders denken als ik de film meerdere keren gezien heb, maar mijn voorlopig eindoordeel is vier sterren.

avatar van Jessen0wnt
Vanmiddag gezien in de bioscoop. Redelijke vervolg (afsluiting ). Wat erg opviel was dat de magie er een beetje af is, zowel voor de kijkers als voor Edmund en Lucy, Narnia is hun thuis geworden. En thuis, is alles zoals je weet. Jammer dat hun broer en zus niet meer een grote rol speelden, Hoewel we dit natuurlijk al wisten aan het einde van deel 2, vond ik ze duidelijk sterker naar voren komen als een hechte groep. Iets pijnlijks. Daarnaast is het nieuwe figuurtje Eustace een verstoring van de betovering. In een film als Narnia vind ik het niet prettig, of serieus te nemen als het verhaal zichzelf spot. Dat is gewoon niet een genre ervoor, het betoverde wel een glimlach, met goede bedoelingen maar eigenlijk had ik het gevoel van: waarom? Al met al een lekkere film, ondanks de speelduur vrij toegankelijk, helemaal niet langdradig. Erg mooi geschoten en mooie animatie en special effects, met als hoogtepunt wel de deken witte lelies op het eind. Prachtig, ook blij dat Aslan (ofzo) terug keerde, vind hem wel een memorabel personages in deze trilogie. 3 sterren.

avatar van james_cameron
De stijgende lijn zet zich voort met dit derde deel, dat mede door de vlotte regie van regisseur Apted beter en minder statisch is dan de eerste twee films. De personages blijven nog steeds wat aan de abstracte en saaie kant, maar daar tegenover staan wel een leuk plot, mooi production design en geslaagde special effects. Vooral de climax is erg spectaculair. De film verliest ook weinig tijd met het introduceren van het verhaal; we worden als kijker vrijwel direct in de gebeurtenissen gegooid. Op deze manier mogen er nog wel wat delen volgen, wat mij betreft.

avatar van Rianneke_Dan
Goed deel weer in deze fantasierijke reeks.

Narnia blijft toch een bijzondere reeks waarbij ik een hoop positieve maar ook negatieve punten ervaar, negatief blijven toch wel de kinderen. Dat had ik al vanaf de eerste film. Ze acteren matig, en komen daarbij ook nog eens enorm saai en 'netjes' over. Om nog maar niet te spreken over hun uiterlijk, al moet ik daar wel bij zeggen dat ze inderdaad allemaal net broertjes en zusjes lijken. Nu maak je ook nog kennis met Eustace, wat weer een verschrikking is in de Narnia reeks. Wat een irritant en vervelend jochie, echt een vreselijk gekozen personage ook die in de film totaal niet boeiend overkomt en met vlagen ook erg overbodig is.

Tot zover het negatieve, gelukkig was dat ook niet zoveel, en bokst dat ook totaal niet op tegen al het positieve van The Voyage of the Dawn Treader. Want wat ziet de film er visueel weer mooi uit, en wat een fantasierijke bijrollen, creatures en settings. Geweldig, wat dat betreft is het elke keer weer genieten als er een Narnia deel uitkomt. Jammer genoeg had Aslan wat minder screentime, blijft toch een plaatje als het om SE gaat. Maar gelukkig had hij wel gelijk de mooiste scene te pakken met het oversteken naar 'zijn land'. Die golf als scheiding tussen de werelden zag er echt waanzinnig mooi uit. Helaas kwamen de emoties van de hoofdrolspelers totaal niet over, dus dat was wel weer een dooddoener in zo'n mooie scene. De film had ook aardig wat sfeer en deed mij een beetje denken aan Pirates of the Caribbean, dat varen op een groot schip, het tegenkomen van verschillende creatures, en op weg zijn naar een enorm duistere bestemming. Dat was goed weergegeven, en bracht ook wel wat spanning met zich mee.

Ik heb hier in ieder geval wel weer van genoten en vind dit deel zeker niet minder dan de eerste twee in de reeks. Het blijft een beetje op hetzelfde niveau hangen. De special effects maken deze fantasy film tot een waar plezier om naar te kijken, helaas zorgen de hoofdrolspelers ervoor dat de Narnia reeks geen meesterwerk is of zal worden in zijn genre.

Prima film voor de fans of mensen die van dit soort films houden ook kleine kinderen zullen zich wel vermaken ik vond het maar een matige film en loop ook niet warm voor zulke films.

avatar van wyatt earp
Ach ja, wat zal ik er van zeggen. Ik denk dat nu zo'n beetje het moment daar is om te gaan stoppen. De vorige viel me al tegen, maar deze gaat helemaal nergens meer over. Waar ik me het meest aan geërgerd heb is de 3D. Ik zat bijna 2 uur met zo'n ding op me kop, en ik heb bijna geen 3D effecten gezien. Heel af en toe werd er een pijl de zaal ingeschoten, en dat was het. Voor zoiets heb ik geen zin om een 3D bril op te zetten. Weer een gevalletje dat wil meeprofiteren aan 3D. Verder zagen de monsters er op het eind wel geinig uit, maar dat was alles eigenlijk. En dan Eustace. Apart kereltje. Verre van origineel en heel overdreven geacteerd. Stiekem heb ik af en toe wel gelachen om zijn onnozelheid. Het acteerwerk is in Narnia trouwens altijd al minder geweest. Het kleine meisje (Lucy) deed het nog het best. Eigenlijk moet ik zeggen het minst slecht. Anyway, dit is een deel wat je gerust over kunt slaan wat mij betreft.

avatar van rep_robert
Wisselvallige film weer. De Narnia reeks is sowieso al niet geheel overtuigend. Het wilt te graag episch zijn, maar vergeet daarbij gewoon soms de tijd te nemen voor bepaalde situaties. Overigens helpt het aanstellen van een een zooi waardeloze acteurs natuurlijk ook niet, vooral dat Engelse neefje was supervervelend. Daarnaast had dat jochie ook nog zo'n rotkoppie, dat helpt ook niet echt Verder zijn de dialogen niet goed geschreven en loopt de film op sommige momenten ook gewoon vast. Al moet ik wel zeggen dat het in het midden van de film beter liep, om vervolgens op het einde weer in oeverloos gezeik te eindigen.

Daarnaast heeft de film echt zo'n verschrikkelijk moralistisch Christelijk ondertoontje, er vallen zoveel paralellen naar het geloof te trekken in deze film. Overigens vergeet ik de vele "geloof in jezelf" speeches natuurlijk ook niet. En dat terwijl Disney zijn handen van dit Narnia project heeft af gehaald. Hoe verzin je het.

Is de film dan op alle punten dramatisch? Nee, gelukkig niet. Vaak valt er op visueel gebied veel te genieten van de film. T.o.v. de vorige 2 delen is de CGI gewoon een flinke vooruitgang(al had de draak wel véél beter gekund. Vooral als je het vergelijkt met de draak en Reepicheep, af en toe iets te inconsequent) en komen de omgevingen ook geloofwaardiger over.

Verder ademt de film een tropisch sfeertje uit en deed het me soms lichtjes aan Pirates of the Carribbean denken. Al zie je ook genoeg LOTR invloeden in de film (Mordor<->Minis Tirith komt overduidelijk naar voren hier), wat misschien niet eens zo gek is gezien de schrijvers van de boeken met elkaar om gingen.

Het visuele overbloemt vaak toch het slechte acteerwerk en de brakke dialogen.
Toch is dit veruit het minste deel uit de reeks tot nu toe(al ben ik eigenlijk wel aan een herziening toe), misschien omdat de binding met de hoofdrolspelers gewoon minder is.

avatar van Gonster
Ik vond het een aardige film, niet meer dan dat, hier en daar een mooi effect zoals we wel gewend zijn. Het eerste deel blijft gewoon het beste deel. 2,5 ster voor mij

avatar van Minotaures
Een prima 3de deel.

Ik heb me er goed mee vermaakt. Het is best een spannend avontuur, wat toch weer voor de jongere kijkers is gemaakt. Volwassenen kunnen natuurlijk ook van het rijke en fantasievolle wereld van Narnia meegenieten.

Jammer dat ze niet meer met z'n allen als groepje zijn. Als kijker van deel 1 en 2 mis je ze toch. Hun neefje was een behoorlijk irritant figuurtje bij het begin, naarmate de film steeds vordert, lukt het hem telkens om problemen te veroorzaken. Na een tijdje begint die Narnia en alle vreemde wezens toch te begrijpen en strijd, als draak, zelfs mee. Mijn irritatie voor zijn personage begon groot, maar eindigde erg klein.

Deze keer zijn de locatie's geen oude kastelen of prachtige landschappen, maar de zee en wat eilanden. Ook erg mooi op beeld en alle eilanden zagen er (meestal) mooi en goed uitgewerkt uit. Alleen vond ik dit meer een mix tussen Jason and the Argonauts en Pirates of the Caribbean, zo met dat gehele avontuur en zoektocht om iets te vinden en dan nog de confrontatie met een zeemonster tijdens het eindgevecht. Dat viel me toch nog tegen, al die spannende confrontatie's. Ik had eigenlijk gehoopt dat het strijden tot de dood was bij elk eiland, een soort van 'proef' voordat je een zwaard kreeg. Helaas was het niet zo. Naast dat, vielen er, tot zover ik het zag, geen doden onder de leden. Af en toe zou je de film gapend moeten volgen.

Qua CGI viel het nog reuze mee. Het schip, een aantal bemanningsleden en de eilanden zagen er best mooi uit. Alleen was het af en toe iets teveel van het goede en werd alles maar een zooitje. Dan heb ik het over het betreden van het kwaadaardige eiland, dat kleine grappige rat, Eustace als draak en zelfs Aslan. Te overdreven mooi gemaakt dat het faalt, zou je zeggen.

Verhaal is simpel, duidelijk en makkelijk te volgen zonder moeilijke raadsels en puzzelstukjes. Het is, nogmaals, voor de jongere kijkers gericht. Moeilijke raadsels, twists e.d. hoef je hier dus niet te verwachten.

Een vermakelijke (einde?) 3de deel van de wondere wereld van Narnia, alleen waren deel 1 en 2 leuker.

avatar van tommykonijn
The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader

Gisteravond het laatste deel van de Narnia reeks bekeken, en ik werd weer positief verrast.

Deze film redt het prima zonder Peter en Susan. Tenminste ik miste ze niet echt en bovendien wordt er ook nog vaak genoeg teruggewezen naar hen in deze film. Edmund en Lucy (vooral die laatste) acteren in deze film echt het beste van de 3 delen. De personages zijn ook weer leuk. Soms wordt er wel wat té veel fantasie gebruikt en Eustace vond ik het begin een erg vervelend personage (dat was de bedoeling, maar toch..). Uiteindelijk levert hij wel een redelijk goede prestatie af. Het einde is ook mooi in beeld gebracht, maar ik vrees dat er nog een deel zit aan te komen met Eustace. Daar zou ik toch wat minder enthousiast over zijn omdat hij er niet direct bij het begin zat. Gelukkig was dit een erg geslaagd deel. Samen met deel 2 de sterkste. Dit vind ik wel apart want normaal gesproken vind ik deel 1 het beste, niet dat die slecht was, maar toch vond ik deel 2 en 3 ietsje beter.

avatar van Keane1983
Jammer dat veel mensen hem toch niet leuk vonden!!!

Persoonlijk heb ik er echt van genoten. Leuk gecast (vooral dat iritante kind Eustage). SFX zagen erg gelikt uit en de score was prachtig en een genot om naar te luisteren.
Het verhaal heeft me aangenaam verrast, ik was geboeid van het begint tot het eind. De film is wel aan de lange kant, maar verveelde voor mij geen enkel moment.
Wat wel een beetje jammer is, waren de "vecht"scenes. Deze kwamen niet heel erg overtuigend over!! Dit was wel anders in deel 1.
Qua verhaallijn (ik ken de boeken niet) was het wel erg voorspelbaar. Ik heb dit overigens niet als vervelend ervaren.
Ik vond het een goed einde van een geweldige trilogie. Ook ik ben er wel een beetje bang voor dat er nog een deeltje eraan zit te komen....ik weet niet dat dit ook in de boekenreeks zo is.
Tja, we zullen zien.
Van mij krijgt deze film zeker een 4,5*

Verrassend goed.

Na het veel te grauwe deel twee is 'The Voyage Of The Dawn Treader' een welkome terugkeer naar de magie van het eerste deel. De film is een fantasievolle reis met leuke avonturen, wendingen en personages. Een onverwacht goede kinderfilm.
Ik had me voorbereid op een magere poging om de serie van een zekere dood te redden. Hoewel de toekomst absoluut niet zeker is ben ik, meer dan ooit, klaar voor meer avonturen van Narnia. 'The Voyage Of The Dawn Treader' ziet het laatste hoofdstuk van de jongste Pevensies, de introductie van een nieuwe held en de terugkeer naar een wereld waar je nooit genoeg van krijgt.
De personages uit 'Prince Caspian' gingen gebukt onder een minder leuk verhaal dat te volwassen probeerde te zijn. Hier mikt de film weer op kinderen. Dit gaat gepaard met oververduidelijking van wendingen en meer zoetsappigheid dan dat je gewend bent, maar het werkt stukken beter. De muis en Caspian doen het namelijk prima in dit vrolijkere, lichtere hoofdstuk. Ze zijn een welkome vervanging voor Peter en Susan die in de juiste hoeveelheid nostalgie nog een rol spelen hier. En dan is er Aslan, de imposante leeuw die er prachtig uit blijft zien.
Het verhaal van de Dawn Treader is erg leuk. De avonturen die om de hoek blijven liggen zijn allen even leuk en ondanks dat deze kinderlijk aan doen met preken over moedig zijn en goed en kwaad, bewandelt de film interessante paden. Zo blijft Edmund het meest boeiende personage van de reeks en is Lucy's menselijke verlangen om net als haar grotere zus te zijn een aardige ontwikkeling.
De film heeft me verrast met adembenemende special effects, leuke personages en genoeg nostalgie om een Sinterklaasavond door te komen. Een welkome goedmaker voor 'Prince Caspian.'

TMP
Iets beter dan de tweede film, maar toch redelijk matig. Het verhaal kwam nogal rommelig over, men ging van het ene naar het andere eiland en er zat maar weinig lijn in het verhaal. De scenes met Aslan vond ik redelijk overbodig, het religieuze aspect komt ook nadrukkelijk naar voren. Dat hoeft voor mij in dit soort films ook niet. Acteerwerk was redelijk, maar het script was zeker naar het einde toe nogal cliche.

Beter dan deel 2, maar deel 1 is nog steeds veruit het beste.

avatar van tristanrc1
Dit keer geregiesseerd door Michael Apted, en een beetje te merken is dat wel. Gelukkig gaat dit derde deel niet helemaal de verkeerde richting in, iets wat wel gebeurde bij het tweede deel, dat zo'n beetje de hele tweede helft bestond uit slachtvelden en gevechten. Deze film is wat milder, en gellukig ook wat luchtiger. Mooie beelden, mooie special effects en een leuk verhaal, maar haalt niet het niveau van het eerste deel.

rep_robert schreef:

Dat christelijke Ondertoontje hoort er juist bij, het was ook de oorspronkelijke bedoeling van C.S Lewis om het geloof uit te leggen of op zijn manier te verwoorden in deze films, je moet het niet zien als SF of Fantasy maar meer als een figuurlijke verwoording van bepaalde aspecten van het christendom. Verder geef ik deze film 4*

avatar van ibendb
Nog een leuke film. Simon Pegg...

avatar van Sergio Leone
Minste Narnia totnogtoe.

En dat komt o.m. door het gebrekkige verhaal. Het duurt te lang eer er wat vaart in het geheel komt (en dat ondanks de boot, haha). Als het verhaal dan eindelijk wat loskomt, blijkt het om eentje met een hoog Pirates of the Caribbean-gehalte te gaan.
Het eind'gevecht' ziet er dan wel spectaculair uit - i.t.t. de rest van de film -, het lijkt zo hard op een gevecht met de Kraken uit Dead Man's Chest.
Ook de personages zijn pakken minder interessant. Prins Caspian kennen we nu wel al, dus wat krijgen we? Een mega-irritante neef. Zelden zo'n irritant ventje op m'n scherm gezien. Ook de gevestigde waarden Edmund en Lucy krijgen een domme karakteruitbreiding. Edmund wilt alsmaar de moedige ridder uithangen en Lucy is een beetje aan het puberen. Gaap.

Het acteerwerk in een Narnia-film is nooit niet echt denderend. Ook hier weet niemand echt te boeien, of het moet de aangename stem van Liam Neeson zijn.

Af en toe ziet de film er wat goedkoper uit dan zijn voorgangers (kan misschien zijn omdat ik deze in 3D uitgebrachte prent in 2D zag). Het sprookjesachtige is bijlange na niet zo oprecht als in de eerste 2 Narnia's. De draak Eustaas ziet er niet al te best uit.
De muziek is dan weer een lichtpuntje.

avatar van Decec
Leuk avonturenfilm...
Vorige deel vond ik beter dan deze film (3e deel)...
Prima verhaal...
Mooi Fantasy en mooi gemaakt...
Prima acteerwerk...
Perfect achtergrond geluid (Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...

avatar van Norma
Ik weet niet of er überhaupt nog een vierde deel aan zit te komen, maar ik hou na dit derde deel de Narnia reeks i.i.g. voor gezien. De charme van het eerste deel lijkt voorgoed weg.

The Voyage of the Dawn Treader vind ik iets prettiger dan zijn voorganger, al was het maar vanwege de kortere speelduur. En er zitten best wat leuke momenten in, zoals de kamer waarin het opeens gaat sneeuwen of de onzichtbare wezens die zich groter voordoen dan ze zijn, maar helaas speelt een zeer groot deel op de boot af (of zo voelt het) en die scènes zijn vooral kinderachtig en oninteressant.

Het veelbesproken irritante jongetje is inderdaad noemenswaardig, maar hoewel ik normaal de eerste ben om een film helemaal niks te vinden vanwege een personage dat me niet aanstond kon ik er hier eigenlijk wel om lachen. Hij is zo absurd onuitstaanbaar dat het op een bepaalde manier toch weer grappig werd.

Grootste mankement is wat mij betreft de kitscherige, zelfs soms nogal goedkoop aandoende look. Ook daarvoor geldt dat vooral de scènes op de boot er negatief uitspringen
Nu ik dit zo schrijf komt het me zelf opeens een beetje vreemd over dat ik de film toch een voldoende heb gegeven, wellicht omdat het fantasievolle avontuur me gedurende anderhalf uur desondanks best heeft weten te vermaken.

avatar van pollyke
ondanks veel kritiek vind ik deze film bijlange zo slecht niet. Het verhaal is voorspelbaar enerzijds maar dat is nu eenmaal vaak bij fantasiefims, kids winnen altijd.
Anderzijds had ik niet verwacht dat eustace nog zo'n belangrijke rol zou spelen in het verhaal.
Al van in het begin had ik iets van 'gooi die nu maar overboord' maar uiteindelijk vind ik hem
wel grappig met z'n bekakt engels accent.

Kijkt ook heel aangenaam weg, de magie is er, de muis met zn charmes

toch een 4 verdiend!

avatar van VincentL
The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader

Voorlopig het derde een laatste deel van de Narnia reeks. De volgende wordt The Magician's Nephew , maar daar zijn we nog niet aanbeland. Laat ik allereerst zeggen dat ik van de drie boeken van Lewis deze het minst vond, en dus ook van de film geen hoge verwachtingen had. Of de makers hielden zich aan het mindere boek, of ze lapte alles aan hun laars en zouden zo punten verliezen. Kortom: een hopeloze situatie. Het verhaal is echter zonder Peter en Susan, maar met hun neefje Eustace die wat vernieuwing moet brengen. Hij zal in The Silver Chair echter de hoofdrol bekleden...

Niet alleen het boek van Lewis is de minste van de drie delen, ook de film is het minst. De makers hebben zich op een paar kleine puntjes na gewoon aan het boek gehouden. Het verhaal is echter alleen niet goed genoeg. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de uitwerking zelfs nog iets minder vind. Waar je in het boek nog inbeeldingsvermogen heb wat het verhaal naar een hoger niveau tilt, heb je hier alleen maar teleurstelling op teleurstelling omdat het allemaal zo mager is uitgewerkt. Het is zo jammer dat het allemaal van het concept van Narnia is afgeweken. Waarin je in deel één en twee nog een zelfde rode draad hebt is die hier totaal verdwenen. De eilanden die aangedaan worden zijn kortweg slecht uitgewerkt. Het verhaal wordt op geen enkel moment echt spannend. De eerste anderhalf uur kan je eigenlijk overslaan. Er gebeurt toch niets. Alleen de op twee na laatste scène, die waar het in het boek billenknijpend wordt is hier ook redelijk. Niet bijster spectaculair, maar beter dan de rest van de film.

Edmund daarentegen zie ik steeds meer groeien in de reeks. Waar hij in deel één echt een zeer irritant ventje was is hij nu uitgegroeid tot een redelijk personage waar ik me wel in kan vinden. De credits gaan hier voor 100% naar Skandar Keynes.
Ben Barnes vond ik als Caspian echter zeer tegenvallen. Geen enkele diepgang of emotie was er in hem te zien. Waar Caspian in deel twee nog een gecompliceerd personage is die het bedrog en de tweestrijd in hemzelf ontdekt, is hier niets te vinden. De makers proberen op het einde nog een zekere vorm van emotie in te brengen door het hetzelfde te laten eindigen als in deel twee.
Georgie Henley houd ik mijn mond maar over. Daar ben ik toch nooit weg van geweest.
Waarin de personages zich individueel weten op te werken of weg te zakken is het in zijn geheel toch wel bedroeft. Denk aan de scène waarin het water alles in goud veranderde. Ik had eindelijk op wat sensatie gehoopt, wat in het boek erg duidelijk is, maar hier werd het zo slecht naar voren gebracht. Door alle acteurs werd er gewoon zo slecht gespeeld, op die paar uitzonderingen na.

Waar deel één heel veel ruimte bood voor mooie shots, en deel twee wat minder zou dat hier ook goed benut kunnen worden. De oceanen en zeeën hebben voor mij altijd iets van onvatbaarheid gehad. Ook het schip had heel mooi kunnen zijn. Ik had echter het idee dat het budget wat omlaag was gegaan. Na nader onderzoek bleek dat ook zo te zijn. Ook Eustace als draak was bijzonder slecht uitgewerkt. Hier had de film echt op moeten scoren, maar ze laten het achter wegen. Over de eilanden, en het zeemonster houd ik ook maar mijn mond. Ik had gewoon het idee dat ik naar deel twee van Pirates of the Carribean aan het kijken was! Jammer allemaal.

Al met al veruit de minste van de reeks. Hopen op een betere prequel, The Magician's Nephew. Daarin moeten ze gewoon even terug naar de basis. Hopen maar! Over deze film ben ik uitgesproken. Geen voldoende uiteraard.

avatar van filmfan0511
Een redelijk leuke film. De film is veel minder dan zijn twee voorgangers, maar weet nog redelijk stand te houden. Waar de eerste film een prachtige sprookjesachtige sfeer had en het tweede deel veel actie en veldslagen, heeft het derde deel geen van beide, of dan toch in veel kleinere mate. De magie is hier grotendeels verdwenen, maar het blijft wel gewoon leuk vermaak.

Het verhaal kan dan wel goed bedacht zijn, dat blijkt niet echt uit de film. Het verhaal wordt erg afgeraffeld en voelt aan alsof het allemaal vlug bedacht is, zonder na te denken. Het is wel te doen en omdat het verhaal simpel is hoef je ook geen moeite te doen om je verstand er bij te houden en gewoon even kijken zonder na te denken. Waar ik wel soms mijn bedenkingen bij had was de CGI-look van deze film. Waar in deel 1 en 2 nog gebruikt werd gemaakt van mooie landschapsbeelden, komt hier alles uit de computer. Wel jammer langs de ene kant, maar soms zag het er verbluffend mooi uit. De vormgeving van de eilanden vond ik over het algemeen erg goed. Er wordt in ieder geval moeite gedaan om Narnia er overtuigend uit te laten zien.
Visueel is de film echter verre van perfect. Zoals ik al zei vond ik de overdaad aan CGI niet altijd geslaagd, maar ook de wezens zagen er niet altijd geweldig uit. Eustace de draak leek eerder uit een animatiefilm te komen. Aslan zag er dan weer geweldig uit.

De personages zijn weer ongeveer even leuk als in de vorige delen. De vele bijfiguren zijn jammer genoeg dan wel verdwenen, buiten enkelen, en ook van de hoofdpersonages zijn er verdwenen. Iedereen viel dus wel mee, alleen die neef... Zelden zo'n irritant mannetje op het scherm zien lopen. Ook de muziek was pakken minder als in de vorige delen, maar wel nog goed. Ook een lichtpuntje is de kortere speelduur, als deze film een halfuur langer duurde, ging er nog een 0.5* van af. Zelfs nu kon het soms nog wel eens wat minder interessant worden.

Al bij al nog wel een vermakelijke film, maar vergeleken met deel 1 stelt dit weinig meer voor. Moest er een mogelijk vervolg komen, hoop ik dat ze het toch wat over een andere boeg gooien dan dit derde deel.

avatar van SanderPuntCom
Naar mijn mening heeft dit derde deel een zwakker verhaal dat opvallend kinderlijk is. Het geheel is dan ook veel minder magisch dan zijn voorgangers. Visueel blijft het natuurlijk een streling voor het oog, met verbluffende (3D-)beelden en ook de verschijning van Will Poulter is fijn en geeft een positief en eerder komisch effect mee aan dit deel.

avatar van Lennert
En... weer terug bij af. Prince Caspian beviel me een stuk beter door het feit dat de film in zijn geheel een stuk duisterder was, maar nu Anna Popplewell en William Moseley al niet eens meer meedoen en we opgezadeld worden met een irritant neefje en een buitengewoon duf verhaal, is het weer eens extra duidelijk dat de Lord Of The Rings films fantasy in de bioscoop naar nieuwe hoogtes hebben getild en tegelijkertijd de standaard dermate hoog gezet hebben, dat alles wat erna kwam slechts redelijk tot uitzonderlijke bagger genoemd kan worden. De 'Aslan is Jezus!' referenties worden nu echt te opdringerig, de special effects zijn zeer lelijk en de film heeft een grondig gebrek aan een charismatische slechterik als Tilda Swinton. Waarom Eddie Izzard ineens het veld moest ruimen voor de meer volwassen klinkende Simon Pegg is me ook een raadsel, want het blijft een pratende muis en Eddie Izzard heeft een behoorlijk meer intrigerende stem dan Pegg in voice-acting opzicht.

Dan was nota bene het subplot met Lucy die een diepgewortelde jaloezie jegens Susan herbergt nog het meest interessante onderdeel van de film, want voor de rest zijn de personages allemaal gruwelijk oppervlakkig. Ik kan me voorstellen dat hier een (christelijk) publiek voor te vinden is, maar wat mij betreft is de kwaliteit alsnog erg ver te zoeken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Na het leuke 2e deel is ook dit weer een vermakelijke film. Dat zal vooral met de boeken te maken hebben. Ik heb ze zelf niet gelezen, maar als je tussen de lijnen kijkt zie je wel de kenmerken van een goed kinderboek. De film is verschoven van fantasy naar avontuur (met fantasie-elementen natuurlijk) en doet wat denken aan de Harry Potter cast die meespeelt in één van de sequels van Pirates of the Caribbean. Maar dan beter dan die sequels. Will Poulter viel beter mee als Eustace dan ik had verwacht. Z'n humor werkt eigenlijk wel, en hij is niet zo irritant als Edmond was in het begin. Al is Poulter niet meteen een topacteur als je op z'n volgende films af gaat.

Dit 3e Narnia deel is beter dan verwacht. Qua verhaal zit 1 ook goed, maar is het nog zeer houterig en is Edmond vrij irritant. Deel 2 en 3 kunnen de kwaliteit stabiliseren. Vraag is hoe het zit met een 4e deel nu ook de 2 jongste kinderen van de originele cast ouder geworden zijn. Maar dat zien we dan wel.

Na het tegenvallende Narnia boekverfilming "Prince Caspian (2008)" moest het budget van deel drie omlaag en dat is te zien aan sommige effecten in dit avontuur waarin twee koningskinderen weer in het magische rijk van Narnia belanden.

Dit derde deel begint spectaculair als Lucy Pevensie (Georgie Henley) en Edmund Pevensie (Skandar Keynes) en hun nare neefje Eustace (Will Poulter) bijna verdrinken, omdat er ineens water stroomt uit een schilderij met een schip. Het kunstwerk blijkt een poort naar Narnia en het drietal belandt in een zee op die bijzondere wereld. Ze worden opgevist door koning Caspian (Ben Barnes), die op een missie (opzoek naar zeven zwaarden) is langs vreemde eilanden. Bijvoorbeeld eentje vol onzichtbare mensen en een met een vijver waarin alles in goud verandert.

Dat klinkt leuk en afwisselend, maar het verhaal mist vaart en spannend wordt het nergens. Een nogal fantasieloos verhaaltje, dat bovendien weinig banden heeft met de vorige Narnia-avonturen.

avatar van IH88
“Will you come and visit us in our world?”

Dit Narnia avontuur ziet er zeker schitterend uit, en het avontuurlijke sfeertje komt ook wel goed over. Maar van spanning is eigenlijk geen moment sprake, en de film heeft jammer genoeg ook een wat kinderlijke toon. Dat zal waarschijnlijk aan de boeken liggen, maar dit derde Narnia avontuur wordt op deze manier wel een lange zit. Daar kan zelfs het visuele aspect niets aan veranderen.

avatar van Roger Thornhill
Wat mij betreft de leukste Narnia, met een plot met veel verwikkelingen, een grote diversiteit aan lokaties, Ben Barnes die z'n nepaccent gelukkig thuis mag laten, een uitstekend vervelend neefje, die suffe oudere broer praktisch afwezig, en een behoorlijk goed geslaagde zeeslang. Alleen die flauwekul over geloof ("We have nothing if not belief!") en dat gedoe met Aslan, daar krijg ik onderhand wel genoeg van.