My Girl (1991)

3,06

Komedie / Drama

geregisseerd door Howard Zieff
met Anna Chlumsky, Dan Aykroyd en Macaulay Culkin

Vada is geobsedeerd door de dood. Haar moeder is jaren geleden overleden en haar vader is begrafenisondernemer. Vada is bevriend met Thomas, die allergisch is voor zowat alles. Hij is de enige die haar vreemde kuren begrijpt. Als haar vader de vlotte Shelly in dienst neemt en verliefd op haar wordt, doet Vada er alles aan om de relatie te verbreken.

67 BERICHTEN 8 MENINGEN
avatar van Nephilim
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Kweenie waarom maar dit is 1 van mijn lievelings films. Elke keer weer weet hij me te raken en hij heeft een zeer fijn sfeerbeeld . Verder erg fijn geacteerd (afgezien het snurken van Thomas J. tijdens zijn wake).

Goeie film over een jong meisje die samen met haar vader en oma in woont in een begrafenisonderneming. De film speelt zich af in 1972 en heeft een fijne, nostalgische sfeer. De personages zijn goed neergezet en de twee jonge acteurs doen het leuk (vooral Anna Chlumsky). Grappig en ontroerend (een tikkeltje sentimenteel wellicht).

avatar van kimberlyVD
Geheel boven m'n verwachtingen een prachtige prent gezien.
Ik had een luchtige komedie verwacht zonder al teveel diepgang, maar daar kom ik toch vanop terug. De manier waarop ze het personage Vada in beeld brengen, vind ik heel mooi gedaan. Het tragische gemengd met een vleugje komedie, top. Ook de andere personages zijn boeiend. Vooral Jamie Lee Curtis weet me toch weer ietsje meer fan van haar te maken. Oh en dan die grootmoeder... Fantastisch! Kleine rol maar ze zorgt toch voor enkele onvergeetbare lachwekkende en tegelijk ontroerende scènes. Ik zou haar haast zo in huis nemen!
Eigenlijk is dit ook gewoon zo'n film die valt of staat met het feit of je al dan niet houd van de personages. Want het verhaal op zich stelt niet zo heel veel voor.
En in mijn geval, opzet geslaagd!

avatar van Miszmi
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Voor mij de eerste keer dat ik hem bekijk en dus ook geen jeugdsentiment. Mogelijk dat ik hem daardoor een heel stuk lager beoordeel dan de gemiddelde die hier roept 'jeugdsentiment!!'.

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet verwachten. Ik mis een doel in deze film. De laatste 20 minuten hebben wat meer diepgang, maar de rest van de film staat daardoor volledig op losse schroeven en gaat werkelijk helemaal nergens meer over. Uiteindelijk leeft deze film alleen maar van die laatste 20 minuten en daar kan ik absoluut geen voldoende voor geven. Ik mis de connectie tussen de rest van de film.

Vada probeert de relatie tussen Shelly en haar vader te verpesten, de reden waarom werd al nooit duidelijk, al valt dat wel te raden. Vervolgens komt ze thuis nadat iedereen doodongerust was en opeens lijkt alles goed te zijn. Mij ben je op dat moment echt volledig kwijt. Eerder in de film loopt Vada ook weg, komt ze ook weer zelf terug, niemand die zich er ook maar om bekommerde en die wordt ook totaal niet verder uitgewerkt.

Ik heb verder niet zoveel zin om over bovenstaande nog veel woorden vuil te maken, zo kan ik nog 100 redenen opnoemen van voor het einde, waardoor ik het totaal niet boeiend kon vinden.

Ik sluit mij overigens niet aan bij bovenstaande recensie, waarbij wordt aangegeven dat dit 'zo'n film is die valt of staat met het feit of je al dan niet houdt van de personages'. De enige reden dat deze film nog enigszins uit te houden is en ervoor gezorgd heeft dat het toch nog 2* is geworden, zijn juist de personages. De personages zijn om van te houden, het acteerwerk is prima en Thomas J. is net zo aandoenlijk als Kevin in Home Alone, hier zelfs nog veel aandoenlijker. Aykroyd vond ik overduidelijk de minste prestaties leveren. Eentonig geacteerd, straalde niets uit en kon mij niet overtuigen. De beste prestatie gaat naar Chlumsky, die haar rol gewoon voortreffelijk neerzet.

Het is jammer dat deze film moet leven van 20 minuten en dat de rest wat daarvoor allemaal is gebeurd helemaal niet relevant is. Er wordt ook totaal niet toegewerkt naar die climax, vanuit het niets gebeurt er opeens iets. Ik mis gewoon echt een doel in deze film.

avatar van Boenga
Miszmi, je wordt voor een periode van 10 jaar verbannen naar de planeet Alderaan. Je zal daar op een dieet van water en brood gezet worden, en je moet de transportkost zelf betalen. Daarna volgt een periode van 5 jaar in een heropvoedingsgesticht, en mits een goed attest wordt je in 2032 (uiteraard onder toezicht) weer toegelaten op deze site.

Charmant, voor jong en oud en natuurlijk moet ge Amerikanen niet leren om kinderen op een ontwapenende en inpalmende manier ten tonele te voeren.
Vooral van de "drive" van Vada valt te genieten.
Film zakt in het middenstuk wat in maar de Bingo-scene, de eerste-kus-scene e.a zijn toch wel goed geslaagd.
Medeleven met het gebeuren in het slot zit er zeker in, maar cineast mijdt toch wel het oversentimentele.
Dan Aykroyd vond ik goed in het plaatje passend.

avatar van IH88
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
“Open your eyes, she's eleven years old! Her only friend in the world is dead.”

Sympathieke coming of age film. Alleen al door het fantastische spel van de jonge Anna Chlumsky is deze film de moeite waard. Maar ook Aykroyd, Curtis en Culkin zijn erg sterk op dreef. De dood is voor een 11-jarige een moeilijk behapbaar concept en My Girl maakt hier een interessante film over. Vada’s vader heeft een uitvaartbedrijf (vanuit huis) en haar beste vriend Thomas gaat uiteindelijk dood. Het is mooi om te zien hoe Vada hier mee omgaat en hoe je haar voor je ogen ziet opgroeien. Erg sterk gedaan.