• 15.775 nieuwsartikelen
  • 178.124 films
  • 12.218 series
  • 33.989 seizoenen
  • 647.166 acteurs
  • 199.038 gebruikers
  • 9.373.533 stemmen

Genre/Thema Challenge

zoeken in:

Miszmi

• 3240 berichten
  • 598 stemmen

Hansel and Gretel (1987) - Familie - 84 minuten – FTV – 20 stemmen - 12 december 2016 - 3 punten – Tussenstand: 3 punten – Totaal: 85 punten

https://files.graphiq.com/7522/media/images/t2/Hansel_and_Gretel_6816790.jpg

Review: Eerlijk is eerlijk: ik durf niet met 100% zekerheid vast te stellen of dit wel daadwerkelijk een FTV is. Hoe zijn de regels daarover alexspyforever? Als klein meisje heb ik uiteraard wel Hans en Grietje gekeken, maar ik betwijfel of dat deze versie was of een ander. Ik wil mijn FTV best veranderen in een RW, maar ik denk dat dit bij meer mensen voor kan komen bij films die ze mogelijk vroeger als kind eens hebben gezien, maar het niet meer zeker weten. Mogelijk kunnen we hier uitsluitsel over bieden? Over de film:

Hans en Grietje is een sprookje dat vrijwel iedereen kent. Dit is een leuke verfilming, al kon ik er in het begin erg moeilijk inkomen. Pas wanneer ze bij het huisje aankomen, komt de vaart erin. Inmiddels ben je dan ook al op de helft van de film. Het is niet zo slecht dat je het uit wil zetten, maar het is allemaal net wat te langdradig en vooral saai. De acteerprestaties van de ouders is ook niet al te best, ook dit komt pas op gang wanneer Leachman verschijnt. Zij zet haar rol als heks geweldig neer.

Over het verhaal zelf verder weinig te vertellen, zoals ik al aangaf: vrijwel iedereen kent het sprookje. Het verloopt zoals je het ongeveer verwacht. Ik geef 3.5* voor deze film, puur omdat ik het één van de leukste sprookjes vind. De uitwerking van de film had een heel stuk beter gekund.

scorsese

• 13165 berichten
  • 11078 stemmen

You're next - 96 min - rw - 1 punt.

Aardige film waarin een gezin tijdens een35 jarig-huwelijksfeest wordt opgeschrikt door een aantal gemaskerde mannen. Een vrij standaard opbouw en ook de ontknoping van deze slasher stelt ietwat teleur. Maar verder wel onderhoudend vanwege een constante spanning en een aantal brute momenten. Met gemak 3.0 sterren.

Totaal: 5 punten.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Miszmi schreef:

Hansel and Gretel (1987) - Familie - 84 minuten – FTV – 20 stemmen - 12 december 2016 - 3 punten – Tussenstand: 3 punten – Totaal: 85 punten

(afbeelding)

Review: Eerlijk is eerlijk: ik durf niet met 100% zekerheid vast te stellen of dit wel daadwerkelijk een FTV is. Hoe zijn de regels daarover alexspyforever? Als klein meisje heb ik uiteraard wel Hans en Grietje gekeken, maar ik betwijfel of dat deze versie was of een ander. Ik wil mijn FTV best veranderen in een RW, maar ik denk dat dit bij meer mensen voor kan komen bij films die ze mogelijk vroeger als kind eens hebben gezien, maar het niet meer zeker weten. Mogelijk kunnen we hier uitsluitsel over bieden? Over de film:

Hans en Grietje is een sprookje dat vrijwel iedereen kent. Dit is een leuke verfilming, al kon ik er in het begin erg moeilijk inkomen. Pas wanneer ze bij het huisje aankomen, komt de vaart erin. Inmiddels ben je dan ook al op de helft van de film. Het is niet zo slecht dat je het uit wil zetten, maar het is allemaal net wat te langdradig en vooral saai. De acteerprestaties van de ouders is ook niet al te best, ook dit komt pas op gang wanneer Leachman verschijnt. Zij zet haar rol als heks geweldig neer.

Over het verhaal zelf verder weinig te vertellen, zoals ik al aangaf: vrijwel iedereen kent het sprookje. Het verloopt zoals je het ongeveer verwacht. Ik geef 3.5* voor deze film, puur omdat ik het één van de leukste sprookjes vind. De uitwerking van de film had een heel stuk beter gekund.

Voor mij mag die FTV best blijven staan. Niemand zal het je kwalijk nemen dat je je niet meer kan herinneren welke versie je hebt gezien als kind

Persoonlijk vind ik een heel goede verfilming van het sprookje. Ik zie dan weer niet wat ze beter hadden kunnen doen, niet vergeten het blijft een film die de kinderen moet aanspreken en de heks is toch behoorlijk eng denk ik zo. Het is ook een van mijn favorieten (welk kind droomde nu niet van een huisje van snoep?) al blijft Roodkapje mijn nummer 1. Maar van alle sprookjesverfilmingen van The Cannon Movie Tales vind ik Hans en Grietje de beste met Sneeuwwitje een goede 2de omdat deze verfilming alle pogingen van de stiefmoeder om Sneeuwwitje om te brengen bevat. De enige 2 die me niet konden behoren waren "Puss in Boots" (gelaarsde kat) en "Beauty and the Beast".

Hier vind je de volledige lijst:

Cannon Movie Tales - Wikipedia - en.wikipedia.org

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

#01. Lake Dead (2007) - Horror - 90 minuten - FTV- 12-12-16

0+3= 3 punten

45 tot 119 minuten: 1 punt

FTV- 1 punt

104 stemmen: 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/41000/41834.300.jpg

Vermakelijk maar net niet voldoende slasher. Het is geen uitblinker maar ach, je kan het ook slechter treffen. Bedenk een idee om eens stel tieners naar een bepaalde plaats te krijgen laat er een moordenaar of meerdere op los. Maar goed dat is het wel vaker. Nu is dit idee wel heel bespottelijk: het erven van een motel met bijhorend landgoed? De erfgenamen zijn een blonde en een donkere zus maar opeens is er nog een blonde zus? Tja en dan de moordenaars, die worden direct zichtbaar en ook daarvan hoeven we dus geen spanning te verwachten. De gore was ook aan de magere kant, de tweede en "derde" kill waren de enige die eigenlijk er mee door konden. Gaatjes in het hoofd schieten is zo saai! Bij elkaar opgeteld zijn twee kills en een topless seksscène met Malea Richardson niet voldoende voor een goede horror.

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

#02. Haa Phraeng (2009) - Horror - 125 minuten - FTV- 13-12-16

3+4= 7punten

120 tot 179 minuten: 2 punt

FTV- 1 punt

47 stemmen: 1 punt

http://2.bp.blogspot.com/_rK4cWFsr08Y/TLheJw8oMLI/AAAAAAAAAvA/wPETaDFhNIQ/w1200-h630-p-nu/phobia2_poster.jpg

Dat er zeer goede Horror uit Thailand kwam ben ik achter gekomen nadat ik See Prang (2008) zag. En zowaar is er dus ook nog een tweede deel. Ditmaal waren er zelfs vijf filmpjes van Thaise regisseurs die hun visie op het genre horror geven. Te beginnen met:

Novice:

Prachtige visueel weergeven. Daarom de perfecte binnenkomer zeker ook door de boeddhistische mystieke sfeer. Spannend, angstig en met een gewelddadig eind.

Ward:

De kortste van vijf maar zeker niet minste. Er wordt gespeeld met een angst die mensen die wel eens in een ziekenhuis hebben gelegen misschien wel herkennen, alleen hier veranderd dit natuurlijk in een nachtmerrie.

Backpackers:

In dit filmpje zit de meeste actie en is waarschijnlijk ook wel het meest Westers. Maar tjonge wat is het lekker! Zeer goede effects en misschien wel de eerst serieuze zombiefilm uit Azië.

Salvage:

Een variant op het haunted house thema. Niet het meest originele verhaaltje maar zeker doeltreffend. En de manier waarop het vertelt wordt, is van een hoog niveau. Andere pluspunt was de fantastisch scene in één van de auto's.

In The End:

Tevens de laatste en dit was ook een zeer sterk filmpje. Voor degene die het vorig deel hebben gezien, herkennen dan waarschijnlijk de acteurs. Het zijn namelijk dezelfde als de kampeerders in deel 1. Verder is deze erg luchtig en komische. Horrorfilms worden dan ook op een zeer grappige manier op de hak genomen. Zeer humoristisch en een prima einde.

Prima tweede deel uit de Thaise film-anthology die in het eigen land het zeer goed deed.

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

#02. It's Alive (1974) - Horror / Drama - 91 minuten - FTV- 13-12-16

7+3= 10 punten

FTV- 1 punt

91 stemmen: 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/7000/7879.300.jpg

De Horror is bij film niet in overvloed aanwezig. Nee, absoluut niet en is het er dan is het niet heel erg goed. Echter is het wel een onderhoudende film. Een soort omgekeerde Rosemary’s Baby aangezien je in die film ook nooit iets van een baby zag. Waardoor de film wel een pluspunt verdient. Na het sterke begin gaat de film over tot een lange klopjacht op de baby en verandert het haast in een soort drama om hierna weer sterk te eindigen. De titel It's Alive refereert natuurlijk naar Frankenstein en die wordt tevens ook even aangehaald in de film. Zeer leuke film die me nieuwsgierig maakt naar ander films van regisseur Larry Cohen.

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

ZO alexspyforever nu was ik vannacht wakker en kruip nu weer terug in mijn kist!

Tijd voor jou om het bloed weer een beetje te laten koken? Denk dat ik nu krap bovenaan staat.

http://33.media.tumblr.com/e80e2ad50a379fc0ecfe759721eb9202/tumblr_nlq77roVwP1rp0vkjo1_500.gif

Miszmi

• 3240 berichten
  • 598 stemmen

alexspyforever schreef:

(quote)

Voor mij mag die FTV best blijven staan. Niemand zal het je kwalijk nemen dat je je niet meer kan herinneren welke versie je hebt gezien als kind

Persoonlijk vind ik een heel goede verfilming van het sprookje. Ik zie dan weer niet wat ze beter hadden kunnen doen, niet vergeten het blijft een film die de kinderen moet aanspreken en de heks is toch behoorlijk eng denk ik zo. Het is ook een van mijn favorieten (welk kind droomde nu niet van een huisje van snoep?) al blijft Roodkapje mijn nummer 1. Maar van alle sprookjesverfilmingen van The Cannon Movie Tales vind ik Hans en Grietje de beste met Sneeuwwitje een goede 2de omdat deze verfilming alle pogingen van de stiefmoeder om Sneeuwwitje om te brengen bevat. De enige 2 die me niet konden behoren waren "Puss in Boots" (gelaarsde kat) en "Beauty and the Beast".

Hier vind je de volledige lijst:

Cannon Movie Tales - Wikipedia - en.wikipedia.org

Vroeger was Sneeuwwitje mijn favoriet, maar ook daarvoor geldt dat ik niet meer weet welke versie ik heb gekeken. Ik weet wel dat die versie drie pogingen had om Sneeuwwitje om het leven te brengen. Eigenlijk best gek, die videoband ging vroeger vrijwel dagelijks de recorder in, maar jaren later weet je het gewoon niet meer precies.

Nu vind ik Cinderella het leukst, al ben ik wel van mening dat dat ook gelijk het meest uitgemolken sprookje is. Ik wil Doornroosje en Roodkapje nog gaan kijken tijdens deze challenge, kan me namelijk niet herinneren dat ik dat vroeger heb gezien. Slechts de sprookjes daarvan gelezen.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Miszmi schreef:

(quote)

Vroeger was Sneeuwwitje mijn favoriet, maar ook daarvoor geldt dat ik niet meer weet welke versie ik heb gekeken. Ik weet wel dat die versie drie pogingen had om Sneeuwwitje om het leven te brengen. Eigenlijk best gek, die videoband ging vroeger vrijwel dagelijks de recorder in, maar jaren later weet je het gewoon niet meer precies.

Nu vind ik Cinderella het leukst, al ben ik wel van mening dat dat ook gelijk het meest uitgemolken sprookje is. Ik wil Doornroosje en Roodkapje nog gaan kijken tijdens deze challenge, kan me namelijk niet herinneren dat ik dat vroeger heb gezien. Slechts de sprookjes daarvan gelezen.

Assepoester is niet bij de Cannon Movie Tales al waren er wel plannen om die ook te verfilmen samen met nog een aantal andere.

Een goede verfilmde versie die ik zelf heb is deze:

Aschenputtel (1989)

Is wel in het Duits maar als je het sprookje kent is dat niet echt een probleem.

Hoewel ik ze nu niet meer meteen ga lezen heb ik wel bijna alle boeken van Lekturama luister sprookjes. Omdat ik die als kind zo vaak heb beluisterd (op cassette nog) is die mij nu erg dierbaar:

http://www.leesvoer.net/wp-content/uploads/2015/06/Lekturama-luistersprookjes-featured.jpg

Onder de vakantie (vanaf volgende week woensdag) ga ik me ook bezig houden met het opmaken van een inventaris (nuja de lijst heb ik al, maar het gaat vooral om foto's van al mijn verzamelobjecten).

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

2. It's a Wonderful Life (1946) - Familie (IMDb) - 130 m. (2p) - RW (0p) - >250 st. (0p) - 12/12 - 2p (tot: 4 punt)http://images.amcnetworks.com/ifccenter.com/wp-content/uploads/2009/10/its-a-wonderful-life-3.jpgEigenlijk ook zo'n twijfelgeval net als bij Miszmi, ik heb geprobeerd op alle films te stemmen waarvan ik een serieus vermoeden had dat ik ze ooit al gezien had, en zo stemde ik twee jaar geleden op deze. Maar bij het zien ervan kan ik me eerlijk gezegd niks van herinneren, waarschijnlijk was ik in de war met een andere film, maar goed, ik hou het op een RW aangezien mijn stem al stond. Het is een aardige familie/kerstfilm geworden die in de verte wat doet denken aan het A Christmas Carol-verhaal, maar nu met één engel in plaats van drie geesten. Het duurt wel even voordat die engel naar de aarde wordt gestuurd, en dat leverde wel een ietwat lange middenstuk op. Het is wel een hele degelijke klassieker waar je een fijn gevoel aan overhoudt, ik handhaaf de 3,5* waar het al op stond.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Boenga schreef:

Naar familiefilms keek ik ook al niet uit, niet m'n ding, en ik heb behoorlijk moeten zoeken (en checken op MM) om er een paar te kunnen vinden.

Maar kijk, de #1 die ik bekijk is niet alleen goed, het is zowat de beste film die ik de laatste maanden heb gezien...

Dit is een heeeeeerlijke film !!

!

Misschien moet je je kijk op familiefilms wat herzien, het zijn meestal fijne warme films waar je een goed gevoel aan overhoudt, en het zijn lang niet allemaal kinderfilms.

Petit Nicolas staat bij mij ook al op mijn kijklijst, al weet ik niet of dat met deze challenge gaat lukken. Aan horrors en familiefilms heb ik een stuk of 150 te gaan .

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#3. Killing Birds - Uccelli Assassini (1987) - FTV - 90 minuten - 21 stemmen - 13 december 2016 - 3 punten (Totaal: 9 punten)

Tja net zoals bijna alle anderen die hier een mening neer hebben gezet ben ik ook erg negatief over deze film. Je hebt films die slecht zijn met slecht acteren en nauwelijks verhaal maar nog steeds zeer entertainend zijn zoals Burial Ground. Killing Birds valt helemaal niet in die categorie. Wie een zombiefilm wil zien, kan dus beter kiezen voor Burial Ground of eender welke andere zombiefilm. En het is zeker geen film zoals "The Birds" van Hitchcock. Eigenlijk komen de vogels nauwelijks in het stuk voor! Waar gaat het dan wel over? Na een vrij bloederige openinsscène met POV kills (het beste uit de hele film) krijgen we een groep studenten die een bepaalde soort zeldzame vogel willen gaan bestuderen. Na een langzame opbouw met veel geleuter, rondgewandel om de film te rekken wat nachtmerries van bepaalde personages beginnen er doden te vallen. De manier waarop is ook niet altijd door de zombies maar vaak ook door de domheid of onkunde van de personages. Zeer onnnozel is dan ook de manierwaarop één van de jongens aan zijn einde komt omdat hij vast komt te zitten in de stroomgenerator. Terwijl de machine hem lanzaam en pijnlijk vermoordt, staat zijn vriend angstig en verstijfd te kijken in plaats van hem te redden! Afgeraffeld einde ook. Hoewel ik zelf wel kon invullen hoe de vork aan de steel zat, blijft de uitwerking bijzonder pover. Duidelijk een film die een slag wilde slaan uit de zombiehype in de jaren 80.

Miszmi

• 3240 berichten
  • 598 stemmen

A Second Chance (2011) - Familie - 90 minuten – FTV – 2 stemmen - 13 december 2016 - 3 punten – Tussenstand: 6 punten – Totaal: 88 punten

https://i.ytimg.com/vi/rXcE2ABpHrE/maxresdefault.jpg

Review: De acteerprestaties zijn veelal matig, het verhaal blijft erg braaf en blijft binnen de lijntjes. Het einde is allesbehalve spectaculair. Op zich is dat nog niet eens zo erg, het valt immers onder een familiefilm en dan zit je niet op een dramatisch eind te wachten.

Ik leefde wel erg mee met het personage Maddy. Tijdens de film kwamen de gevoelens het scherm uit. Pijnlijk, maar ook het dagelijks leven. Kinderen zijn keihard voor elkaar. Het hele Joshua - Chelsea gebeuren vond ik wat te ver gezocht, zeker bij kinderen van die leeftijd. Onzekerheid is een factor dat ook bij veel kinderen speelt, deze film weet daar heel goed op in te spelen. Door onzekerheden kan je niet het maximale behalen, in dit geval gaat dat om turnen, maar eigenlijk geldt dat overal voor. Voor kinderen zal dat waarschijnlijk iets heel herkenbaars zijn (voor veel volwassenen overigens ook).

Leuk om de film eens gezien te hebben, maar het springt er nergens echt tussenuit. Ik kom dan ook uit op 3*, het verhaal is prima en heb mij geen moment verveeld, maar had graag gezien dat ze zich konden onderscheiden op dit vlak.

scorsese

• 13165 berichten
  • 11078 stemmen

Miracle on 34th street - 96 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.

Goeie film waarin een groot warenhuis een kerstman inhuurt om zo meer cadeau's te kunnen verkopen. Een leuk en ook wel origineel verhaal met de vraag of de kerstman echt bestaat. Ondanks al bijna 70 jaar oud, heeft de film een vlot tempo en kijkt gemakkelijk weg. Edmund Gwenn is overtuigend in zijn rol en de piepjonge Natalie Wood is leuk om te zien hier.

Totaal: 8 punten.

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

#04. Penny Dreadful (2006) - Horror - 92 minuten - FTV- 13-12-16

10+3= 13 punten

FTV- 1 punt

165 stemmen: 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/33000/33688.300.jpg

Ten eerste heeft deze film niets te maken met de serie en ook niets met de Victoriaans literatuur. Nee, het gaat over het meisje Penny die in een schrikbarende situatie terechtkomt. Voor Penny is het dan misschien angstig voor de kijker daarentegen is het vooral afzien. Veel van het gebeuren speelt zich af in een auto. Om er wat spanning in te brengen is er dan de moordenaar. Helaas zijn de moorden te braaf en de gedeeltes in de auto voor de meeste tijd te saai en niet interessant. Daardoor gaat de tijdsduur de film tegenwerken en ga je gewoon hopen dat de moordenaar maar gauw zijn werk doet zodat de film is afgelopen.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#4. Orgy of the Dead (1965) - FTV - 92 minuten - 5 stemmen - 13 december 2016 - 3 punten (Totaal: 12 punten)

Zal ik dan maar als eerste een echte recensie maken. Dat valt niet mee, want eigenlijk zit er nauwelijks verhaal in deze film. Het perverse spektakel waarvan sprake in de premise zijn eigenlijk een 10-tal stijlvolle en brave strip-tease acts van dames die zogezegd dood zijn. Voor overleden te zijn zien ze er nog fris en energiek uit. Het hele opzet is dus een excuus om wat topless dansjes te tonen. Het leuke is dat elke stripper zo haar eigen thema heeft met bijhorende "kledij". Anderhalf uur lang van dit met af en toe wat commentaar van de monotone stem van de prince of darkness en zijn gade is toch erg lang. Een cutie nudie eigenlijk in een nep horror jasje.

Miszmi

• 3240 berichten
  • 598 stemmen

The Santa Clause 3: The Escape Clause (2006) - Familie - 98 minuten – RW – 208 stemmen - 13 december 2016 – 2 punten – Tussenstand: 8 punten – Totaal: 90 punten

http://dvdmedia.ign.com/dvd/image/article/834/834856/the-santa-clause-3-the-escape-clause-20071113024101288-000.jpg

Review: Het blijft mijn minst favoriete van de drie. Het ergste aan deze film vind ik Jack Frost, maar zonder hem heb je gewoonweg geen film in dit geval. De kerstsfeer mist eigenlijk ook volledig in dit deel. Op alle fronten scoort het dus vele malen slechter dan de eerste twee delen.

Gelukkig blijft de cast hetzelfde, slechts bij de elfen zijn er wat veranderingen. Zo missen Bernard en Judy als elfen, maar na zoveel keer gezien te hebben, ben ik daar nu wel aan gewend. De acteerprestaties liggen ook op hetzelfde niveau als de vorige versies, waar Charlie in dit geval maar een zeer kleine rol speelt.

Het blijft jaarlijks traditie om deze film te kijken na het eerste en tweede deel, maar het verbaasd mij ieder jaar weer dat het steeds meer mee lijkt te vallen. Ik blijf Frost een vreselijk personage vinden, maar toch kan ik verhaal zelf steeds meer waarderen. Daarom toch mijn stem naar een krappe voldoende gebracht, namelijk 3*.

Boenga

• 2628 berichten
  • 1532 stemmen

arno74 schreef:

Misschien moet je je kijk op familiefilms wat herzien, het zijn meestal fijne warme films waar je een goed gevoel aan overhoudt, en het zijn lang niet allemaal kinderfilms.

Petit Nicolas staat bij mij ook al op mijn kijklijst, al weet ik niet of dat met deze challenge gaat lukken. Aan horrors en familiefilms heb ik een stuk of 150 te gaan .

Klopt wat je schrijft over die familiefilms, arno74, maar je vermeldt er meteen ook het probleem bij: sommige familiefilms zijn familiefilms - voor alle leeftijden -, andere zijn echt wel kinder- of jeugdfilms.

Wat Le Petit Nicolas betreft: ik had daar zelfs niet het gevoel naar een familiefilm te kijken, ook al is het duidelijk dat er heel bewust op het taalgebruik wordt gelet. Ik beschouw dat als een komedie óver kinderen, en heb 'm ook vanuit die optiek gekocht (en ook een beetje omdat ik bijna alle Franse films koop die ik kan vinden... )

Andere (bekende) voorbeelden zijn een paar van de films met Macauley Culkin: Home Alone staat op MM als komedie/familie, en My Girl als komedie/drama: komedie >< drama, maar allebei voor alle leeftijden (op IMDB staat My Girl wél als familiefilm).

Op dit moment kijk ik naar Red Riding Hood (2006), en met alle respect, dat is geen familiefilm, dat is een kinder-/jeugdfilm. Ik heb gewoon hoeresjans dat er zoiets als chips bestaat, want anders hield ik dat geen 79 minuten vol...

Zijn kinder- of jeugdfilms eigenlijk een apart genre op MM ? Ik kan me zo niet direct herinneren dat ik dat al eens ergens tegengekomen ben...?

Le Petit Nicolas: aanrader en extra puntje wegens -250 stemmen, ik zou niet twijfelen...!

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Boenga schreef:

Zijn kinder- of jeugdfilms eigenlijk een apart genre op MM ? Ik kan me zo niet direct herinneren dat ik dat al eens ergens tegengekomen ben...?

Neen, en op imdb evenmin. Dat genre bestaat enkel in de volksmond denk ik

Nu zijn er ook wel volwassenen die van die kinder- of jeugdfilms houden soms uit nostalgie maar denk niet altijd. Ik hou bijvoorbeeld wel van films met kinderen of tieners in de hoofdrollen, maar dan wel een thema of genre dat me aanspreekt.

Miszmi

• 3240 berichten
  • 598 stemmen

Chestnut: Hero of Central Park (2004) - Familie - 87 minuten – FTV – 26 stemmen - 13 december 2016 – 3 punten – Tussenstand: 11 punten – Totaal: 93 punten
http://www.programata.bg/img/gallery/gallery_41928.jpg
Review: Een film met veel surrealistische momenten, maar wat heb ik genoten van deze film. Het plezier dat van de meiden afstraalde en de focus ligt waar het moet liggen: de liefde tussen de kinderen en hun hond. Mooi in beeld gebracht, een lach en een traan.

Niet alleen het plezier dat van de meiden afstraalde was om te genieten, het hele acteerwerk vond ik erg sterk. Ook de verdrietige momenten wisten ze goed te pakken. Toch zelf ook wel een traan gelaten op het moment in het park. Allereerst toen Ray op het podium stond, gevolgd door Sal die Chestnut wegstuurt. Op zich is alles redelijk voorspelbaar, toch overdacht ik niet alles al tijdens de film.

Het eind is erg zoetsappig. Even dacht ik dat Chesnut daadwerkelijk zou overlijden. Daar had ik niet zoveel moeite mee gehad, maar ik denk voor kinderen belangrijk dat er voor een ander einde is gekozen. Op deze manier kunnen kinderen het toch nog op een vrolijke manier afsluiten. Ik vermoed dat het andere scenario voor (kleine) kinderen te heftig zou zijn.. Eigenlijk zeer weinig aan te merken op deze film, behalve dat het heel af en toe nog kon winnen op humor. Dit is er wel in te vinden, maar zeer beperkt. Ik heb wel de Engelse versie gekeken, ik heb een hekel aan nasynchronisaties. Al met al kom ik uit op 4* en zou ik het helemaal niet erg vinden als mijn zoon de film binnenkort ook wil bekijken. Kijk het met liefde nog een keer mee.

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

#05. Ritual (2001) - Horror - 99 minuten - FTV- 14-12-16

13+3= 16 punten

FTV- 1 punt

20 stemmen: 1 punt

http://www.revolutionsf.com/images/movies/TalesFromTheCrypt/Ritual.jpg

De laatste film spin-off van de televisieserie Tales from the Crypt. Echter zijn alle verwijzingen erna in deze film weg om de simpele reden dat de films niet zo geweldig liepen (in verdiensten). Later bij de DVD kwam de naam dan wel weer terug. Waarom de naam weg is gehaald is mij ook niet zo goed duidelijk aangezien deze film er nu ook niet direct er beter van wordt. Het is vooral een leuke tv-film. Gebaseerd op de film I Walked with a Zombie (1943) Cinematografisch blijft deze film trouwens ver achter bij dat origineel. In de film zien we Jennifer Grey (ja die van Dirty Dancing) als dr. Alice Dodgson naar Jamaica gaan. Grey is nu niet echt een geweldig actrice, al is ze wel aangenaam om naar te kijken. Hier aangekomen ontvouwt zich een leuk thriller/detective verhaaltje met wat voodoo -elementen. Echte horror is er niet te zien, sterker menig Engelse detective uit die tijd had al ergere slachtoffers. Verder zijn alleen Tim Curry (Pennywise IT) in een bijrol en een cameo van Erick Avari en Stephen Tobolowsky noemenswaardig. Leuk, als lange aflevering van de Tales from the Crypt, maar gek genoeg mis je de Cryptkeeper.

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

#06. The Lords of Salem (2012) - Horror / Thriller- 101 minuten - FTV- 14-12-16

16+3= 19 punten

FTV- 1 punt

164 stemmen: 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/80000/80355.300.jpg

De laatste Rob Zombie die ik nog moest bekijken en wat voor één! Wat een heerlijke film! Rob schotelt ons dit keer een film voor die rechtstreeks uit de Italiaanse gothic horror films van de sixties en seventies lijkt te komen. Denk aan "Rosemary’s Baby" of "Suspiria." En dit keer geen bloederige splasher gore maar een veel subtieler en mystieker onderwerp. Namelijk heksen en de antichrist. We zien flashbacks van dominee John Hawthorne en de heksenverbranding in Salem en in het heden van Salem zien we shock-jock DJ Heidi Hawthorne (Sheri Moon Zombie) die langzaam in ban raakt van heksen. Hiernaast is er dan nog de belangrijke zij-plot over Francis Matthias. Deze drie lijnen komen uiteindelijk samen. Maar onderweg zien we zeer prachtige visuele beelden, toch ook gore en verder absurde scenes. Als ik zo kijk naar de ratings en kritieken zijn er maar weinigen die Rob Zombie goed vinden. Helaas voor diegene kan ik me daar niet in vinden want ik vond deze film wederom supersterk! Jammerlijk dat mensen steeds maar weer een The Devil’s Rejects willen.

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

#07. It Lives Again (1978) - Horror - 91 minuten - FTV- 14-12-16

19+3= 22 punten

FTV- 1 punt

38 stemmen: 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10850.300.jpg

De It's Alive baby was alleen maar het begin dit keer zijn er drie van hen staat erop de poster en inderdaad! Drie baby's en meerdere keren in beeld. Bij een deel twee gaat het meestal in de overtreffende trap. Zekers maar helaas niet de gore, die bleef weg en laat die nu net deze film kunnen redden. Waar de vorige al op het randje van braaf en saai aan zat gaat deze er overheen. (deel 2 ?) Ook in grote getallen opkomende politieagenten stoorde mij dit keer enorm. Het verhaal uit deze sequel begint goed met de vader uit dat deel die komt waarschuwen dat er iets mis is met de baby. Maar algauw wordt het langdradig en zit je eigenlijk te hopen op wat actie. Die komt er pas naar een uur, dan zijn de lelijke monsters opeens zichtbaar. Die monstertjes waren een creatie van Rick Baker, (Star Wars, Men In Black, The Nutty Professor, Batman Forever) en zagen er goed uit. Helaas kijkt en voelt het meer als een herhalingsoefening dan een goede opvolger.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

joolstein schreef:

#07. It Lives Again (1978) - Horror - 91 minuten - FTV- 14-12-16

19+3= 22 punten

FTV- 1 punt

38 stemmen: 1 punt

(afbeelding)

De It's Alive baby was alleen maar het begin dit keer zijn er drie van hen staat erop de poster en inderdaad! Drie baby's en meerdere keren in beeld. Bij een deel twee gaat het meestal in de overtreffende trap. Zekers maar helaas niet de gore, die bleef weg en laat die nu net deze film kunnen redden. Waar de vorige al op het randje van braaf en saai aan zat gaat deze er overheen. (deel 2 ?) Ook in grote getallen opkomende politieagenten stoorde mij dit keer enorm. Het verhaal uit deze sequel begint goed met de vader uit dat deel die komt waarschuwen dat er iets mis is met de baby. Maar algauw wordt het langdradig en zit je eigenlijk te hopen op wat actie. Die komt er pas naar een uur, dan zijn de lelijke monsters opeens zichtbaar. Die monstertjes waren een creatie van Rick Baker, (Star Wars, Men In Black, The Nutty Professor, Batman Forever) en zagen er goed uit. Helaas kijkt en voelt het meer als een herhalingsoefening dan een goede opvolger.

Je kan de 3de nog kijken, maar die vond ik helemaal belachelijk. Daar heb je plots volwassen mutant baby's, maar eigenlijk herinner ik me er nog maar weinig van. De hele reeks vond ik eerlijk gezegd niet om over naar huis te schrijven.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#5. Big (1988) - FTV - 1121 stemmen - 130 minuten - 14 december 2016 - 3 punten (Totaal: 15 punten)

De bedoeling was de gewone versie te bekijken, maar blijkbaar was het toch de extended versie die ik had opgezet. Er zijn niet zoveel negatieve dingen over te zeggen. Hanks is overtuigend om een 13-jarige te spelen in het lichaam van een volwassene. Dit leidt zoals verwacht tot misverstanden en grappige situaties. Maar hilarisch werd het dan evenwel nooit. De scène waarin hij zijn moeder wil benaderen als volwassene die was echt grappig. Voor de rest is het vrij sentimenteel. Als kind had ik deze zeker leuk gevonden. Ik heb me er niet mee verveeld, maar denk niet dat ik deze nog een keer zou bekijken. Dit had ook in anderhalf uur kunnen verteld worden.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Boenga schreef:

Klopt wat je schrijft over die familiefilms, arno74, maar je vermeldt er meteen ook het probleem bij: sommige familiefilms zijn familiefilms - voor alle leeftijden -, andere zijn echt wel kinder- of jeugdfilms.

Wat Le Petit Nicolas betreft: ik had daar zelfs niet het gevoel naar een familiefilm te kijken, ook al is het duidelijk dat er heel bewust op het taalgebruik wordt gelet. Ik beschouw dat als een komedie óver kinderen, en heb 'm ook vanuit die optiek gekocht (en ook een beetje omdat ik bijna alle Franse films koop die ik kan vinden... )

Andere (bekende) voorbeelden zijn een paar van de films met Macauley Culkin: Home Alone staat op MM als komedie/familie, en My Girl als komedie/drama: komedie >< drama, maar allebei voor alle leeftijden (op IMDB staat My Girl wél als familiefilm).

Le Petit Nicolas: aanrader en extra puntje wegens -250 stemmen, ik zou niet twijfelen...!

Dan komt Le Petit Nicolas wat hoger in mijn prioriteitenlijstje, ik vermoedde juist dat dat een kinderfilm zou zijn . Bij mij staat qua Franse familiefilms P'tit Quinquin (2014) in de planning, geen idee of het een kinderfilm is, wel 12+ aanduiding. We zullen zien. Als je houdt van Franse films dan is Belle et Sébastien (2013) absoluut een aanrader, prachtige familiefilm, prachtige soundtrack ook en een hele fraaie bergomgeving, en een verhaal dat veel breder en volwassener is dan de plotomschrijving doet vermoeden. Vanwege het succes kreeg het een vervolg, dat tweede deel staat ook bij mij in de planning, al betwijfel ik dat die het niveau van het originele eerste deel zal halen.

Van de familiefilms die ik aanraadde zijn de meeste echte familiefilms, al zitten er soms grensgevallen bij meer richting kinderfilms gaan, maar dat zijn er maar een paar (Briefgeheim, La Nouvelle Guerre des Boutons), Achtste-groepers en Oorlogsgeheimen zijn grensgevallen, maar wel erg mooi, en Harry Potter en Narnia zijn voor een deel ook jeugdfilms, maar ik hou wel van Fantasy. De rest van die films zijn prima voor volwassenen.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

3. Sint (2010) - Horror - 88 m. (1p) - FTV (1p) - >250 st. (0p) - 13/12 - 2 punten (totaal: 6 punten)https://www.horrormovies.gr/wp-content/uploads/2014/06/sint-20101-1000x426.jpgEen soort van horrorparodie op Sinterklaas. Helaas niet al te best gelukt, de regisseur, Dick Maas, neemt het zo weinig serieus dat het allemaal niets uitmaakt, slechte effecten, slecht acteerwerk, wat maakt het uit... Dan krijg je dus een film wat uit een leuk idee voortkwam maar dus compleet verpest wordt. Het idee levert punten op, en Dick Maas verzorgt de minpunten, totdat bij mij maar 1,5* overblijft.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

4. The Secret of NIMH (1982) - Familie (IMDb) - 82 m. (1p) - FTV (1p) - 233 st. (1p) - 13/12 - 3 pnt (tot: 9 punt)http://images4.static-bluray.com/reviews/4070_1.jpgDeze animatie was me opgevallen door de relatief hoge score en ook de korte duur. Het is een fijne animatie qua stijl typisch jaren '80 maar wel van bovengemiddelde kwaliteit, zowel qua animatiebeelden, plot als dialogen. Het verhaal is ook ideaal voor deze tijd aangezien het begin wat aan A Christmas Carol doet denken, kleine Tim is ziek (still) en heeft medicijnen nodig. Moeder muis gaat daarnaar op zoek en dat levert een hele leuke en spannende avontuur op, waarbij ze de hulp krijgt van een wat klungelige kraai. Leuke jaren-'80 animatie, hoewel ik deze niet eerder had gezien levert het me wel wat jeugdsentiment op. Ruim 3,5*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#6. La Frusta e il Corpo (1963) (The Whip and the Body) - FTV - 32 stemmen - 91 minuten - 14 december 2016 - 3 punten (Totaal: 18 punten)

Ik was vooraf al gewaarschuwd door baspls dat deze Bava qua verhaal niet veel voorstelt. Visueel is de film zeker geen straf om uit te zitten, maar het was natuurlijk wel leuker geweest moesten al die wandelingen van de personages eens tot iets leiden. Er gebeurt echt wel weinig. Het verhaal of personages konden mij niet boeien. Allemaal veel te vaag en de uiteindelijke ontknoping vond ik ook maar een karige beloning voor mijn geduld. Ik hou niet echt van die it was all in the head ontknopingen waardoor het hele mysterie dat vooraf werd opgebouwd een beetje verspilling van mijn tijd was. Niks mis met dit soort horrors en wellicht zie ik niet meteen het interessante in dit soort haat-liefdeverhalen. Film blijft ver onder het niveau van Black Sunday (ook op visueel vlak) en met the Innocents is ie de vergelijking niet waard.

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

alexspyforever

Je kan de 3de nog kijken, maar die vond ik helemaal belachelijk. Daar heb je plots volwassen mutant baby's, maar eigenlijk herinner ik me er nog maar weinig van.

Die staat voor vannacht op het programma.

De hele reeks vond ik eerlijk gezegd niet om over naar huis te schrijven

Ben het helemaal met je eens dat het geen beste reeks films zijn! Veelal pseudo- maatschappij issues en maar weinig echte spanning.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.