Big (1988)

104 minuten / 130 minuten (extended cut)

geregisseerd door Penny Marshall
met Tom Hanks, Elizabeth Perkins en John Heard

Josh maakt, bij een machine op een kermis, een wens om groter te zijn. Hij wordt de volgende ochtend wakker en de wens blijkt waarheid te zijn geworden. Hij heeft een lichaam van iemand van dertig maar van binnen is hij nog steeds 13. Nu moet hij leren te leven als een volwassene, want de kermis is weg. Hij zal dus een gewone functie in de samenleving moeten nemen totdat hij de machine heeft gevonden om de wens om te draaien.

avatar van Beertje45
Ik heb weinige komedie's gezien met Tom, maar deze film is heel leuk, ontroerend en grappig. Dé betere film in het genre van films rond hetzelfde thema. Toppertje!

avatar van royals
Veel te lage score voor zo'n prettige film. Gewoon een erg goede leuke film met goed acteerwerk en een origineel concept.

Leuke komedie, met een alweer voortreffelijke Tom Hanks.
Een beetje een modern sprookje, maar wel origineel.
De film kon me wel bekoren.

avatar van soom
Ik geloofde niet dat ik dit leuk kon vinden. Mede dankzij Tom Hanks, die me met de titelrol in Larry Crowne, maar niet kon overtuigen van het feit dat hij goed bezig was. Toch heeft meneer Hanks zijn sporen wel verdiend, met mooie rollen in respectievelijk 1. Cast Away. 2. A League of their Own en vast wel iets meer dan me zo even te binnen schiet. Deze rol in deze film is in elk geval een fraaie nummer 3. Wat een mooie film. Oprecht. Humoristisch, een tikkeltje drama, romantisch, coming-of-age heet dat?, Dat bespeurde ik er ook in, en ik vond het top vermaak van de bovenste en de onderste plank. Het raakte me. Het gegeven is in 2014 wel erg uitgerekt (Om maar iets te noemen 17 Again, iemand?), maar het was in 1988 vast en zeker na Freaky Friday, een redelijk vernieuwend concept. Het oogt fris en voelt verfrissend aan, als een wind die de hele tijd rond je heen blijft waaien. Tom Hanks speelt heerlijk, de jongetjes waren krachtig in alle boefjesheid die ze maar tentoon spreidden, Elizabeth Perkins heeft een mooie, interessante rol die ze met alle liefde tot leven blaast. Ik heb er echt ontzettend van genoten. Mooie beelden, mooie achtergronden. Geraakt, betoverd en meegesleept. Parelachtig realisme, dat over de hele linie heen, nazindert tot in het puntje van mijn tenen. Hier houd ik van, ja. Heel erg veel. Helemaal verrast en weer eens danig op het verkeerde been gezet door mijn eigen vooroordelen.

avatar van MRDammann
Leuke film! Tom Hanks speelt leuk de rol van kind in een volwassen lichaam. Verhaal is misschien wat simpel maar wel doeltreffend, paar keer moeten lachen om de ongemakkelijke momenten, vooral de momenten op het werk werkten goed.

avatar van Antonev
Ik vond deze film als kind al fantastisch en ik moet bekennen dat ik er nu ook nog steeds van kan genieten. Komt ieder jaar wel een keer op TV en iedere kijkbeurt blijft hij prima te pruimen.

avatar van des1
Zelfs voor een 13 jarige is ie erg kinds in de film... Reken maar dat op die leeftijd de hormonen gieren. Ik kan me mijn eerste slow dance herinneren op die leeftijd. Phew! Erna lijkt Hanks wel erg snel grown up. Hij speelt wel geweldig, zoals ie altijd doet, in welke film dan ook.

avatar van tbouwh
Een vermakelijke, warme en haast verlossend luchtige feelgood-komedie. Op subtiele wijze speelt regisseur Penny Marshall met een heel herkenbaar thema: de wens groot en oud(er) te zijn als je nog klein en jong bent. Het fantasy-element maakt het mogelijk hier een leuke invulling aan te geven. Tom Hanks is komisch en scherpzinnig in één van zijn eerste grote rollen, terwijl Elizabeth Perkins zichtbaar vermaakt oogt als zijn tegenspeler.

Een bovengemiddeld amusante film, met name door het inventieve en met spitsvondigheden gevulde script en het al genoemde acteerwerk van Hanks.

avatar van Bas15
Een vermakelijke film. Het is erg bijzonder om een 13-jarige jongen te volgen die in een volwassen lichaam zit, dat levert natuurlijk veel grappige situaties op. Vooral de scenes op het werk waren grappig en ook als hij zijn vriendin mee naar huis neemt.

Tom Hanks speelt erg goed als een 13 jarige jongen die vast zit in een volwassen lichaam, hij kan gewoon veel verschillende soorten rollen spelen. In deze film is hij vooral grappig en klunzig. Elizabeth Perkins heeft ook een leuke rol, die ze erg goed neerzet. Ook de rest van de cast is erg goed.

avatar van Duke Nukem
Dit is een heel leuke film! Niemand kon de rol van "kind in het lichaam van een volwassene" beter spelen dan Tom Hanks, die heel lang een kind in volwassen lichaam was.

De film is grappig maar draagt ook een belangrijke boodschap: namelijk hoe fake grote mensen vaak zijn!

Een classic komedie speelfilm, hier en daar ontroerend.
Een fantastische meesterlijke film.

avatar van blurp194
Deze heb ik indertijd gemist - en in de overload aan films die hetzelfde concept nog maar eens regurgiteren was ik ook niet heel erg gemotiveerd om dat eens in te halen. Maar dat is nu uiteindelijk dan toch gelukt, en maar goed ook, want dit is best een leuke film - en veel beter dan alle herhaalwerk later. En voor een behoorlijk groot deel te danken aan Tom Hanks, die het idee van een groot kind behoorlijk perfect weet over te brengen. En in een aantal opzichten een preview op zijn latere rol als Forrest Gump.

Verder, tsja, het is aan de andere kant toch ook wel wat een gemakzuchtig gemaakte komedie uit de jaren-80. Weinig bijzonders aan de rest van de cast, flauwe en gedateerde cinematografie, en niet echt iets te melden over de soundtrack. Misschien dat dat meer een kenmerk van die tijd is dan iets anders, maar een meesterwerk wordt het daarom evengoed niet.

avatar van jono
Af en toe komt er een film uit die op een belachelijk gegeven gebaseerd is. Iets dat in het echte leven absoluut onmogelijk is, maar in films is uiteraard vrijwel alles mogelijk. De hoofdpersoon overkomt iets absurds, zo ongeloofwaardig dat niemand in de omgeving hem of haar gelooft. Dit levert vaak erg geestige situaties op, en dat resulteert regelmatig in een erg fijne film. Denk bijvoorbeeld aan Groundhog Day (1993), The Butterfly Effect (2004) of The Curious Case of Benjamin Button (2008), films die stuk voor stuk hoog op mijn favorietenlijstje staan.

Big is ook zo'n film. De film draait om de twaalfjarige Josh, die bij een wensmachine op de kermis wenst dat hij groot is. De wens gaat de volgende dag al in vervulling: wanneer Josh wakker wordt bevindt hij zich in het lichaam van de 30-jarige Tom Hanks. Zijn moeder jaagt hem gelijk het huis uit en doet aangifte van vermissing. De enige die Josh gelooft is zijn beste vriendje Billy, en samen gaan ze naar de grote stad om uit te vinden waar het circus naar toe gereisd is. Om in zijn levensonderhoud te voorzien gaat Josh werken bij een speelgoedbedrijf, waar hij zich in mum van tijd opwerkt als topadviseur.

Big is een geweldige film met fantastisch acteerwerk van Tom Hanks; hij is geen moment ongeloofwaardig als kind in een volwassen lichaam. Ik heb bijna twee uur lang met een enorme glimlach op mijn gezicht gezeten. Een van de mooiste momenten uit de film is wanneer Josh samen met de directeur van het speelgoedbedrijf Chopsticks speelt op een gigantische piano. En wanneer een aantrekkelijke vrouw aan hem vraagt of ze de nacht bij hem door mag brengen antwoordt Josh: 'Prima, maar dan wil ik wel bovenop.' Uiteraard doelend op zijn stapelbed, maar dat snapt alleen de kijker.
Een prachtige film dus. Niet alleen een vermakelijke komedie, maar ook een soort ode aan alle volwassenen die stiekem eigenlijk kind hadden willen blijven. 4,5*

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Dit soort filmpjes liggen mij wel, in dit zelfde concept is 18 Again! ook wel een aanrader.
Het verhaal is zelfs voor zijn lange speelduur op een aardig vlot tempo uitgewerkt en Tom Hanks had duidelijk veel plezier in zijn rol.
Ik heb gelijk maar even de lange versie meegepakt en niet het gevoel gehad dat ik het als geheel te lang vond duren.

Leuk vermaak, en dat appartement wil ik ook wel!