• 11.513 nieuwsartikelen
  • 9.042.553 stemmen

Belle et Sébastien (2013)

Avontuur / Familie | 104 minuten

Genre: Avontuur / Familie

Alternatieve titels: Belle & Sebastian / Belle & Sebastiaan

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Nicolas Vanier

Met onder meer: Félix Bossuet, Tchéky Karyo en Margaux Chatelier

Gesproken taal: Duits en Frans

Plot Belle et Sébastien

"Two great friends. One grand adventure."

1943. Het weeskind Sébastien leeft samen in de Alpen met zijn grootvader César, een herder, en zijn nicht Angelina. Een gevaarlijk dier heeft het op de schapen gemunt en de dorpelingen zijn op hun hoede. Sébastien ontmoet de wilde hond Belle en beiden worden onafscheidelijke vrienden. Het dorp is door de Duitsers bezet. Ze hebben weet dat iemand in het dorp mensen klandestien over de bergen naar Zwitserland helpt. Eerst willen ze het dier afmaken dat één van hun soldaten heeft aangevallen. Dit is het begin van een avontuur waar Belle en Sébastien op elkaars vriendschap zullen moeten rekenen...

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Mooie jeugdfilm over de vriendschap tussen een herdersjongen en een prachtige witte hond. Dit tegen de achtergrond van een bergdorpje dat door de Duitsers wordt bezet. Hierdoor blijft het fabeltje met beide voeten in de realiteit en krijgt een menselijke dimensie. Ook het feit dat Sebastien een wees is die uitkijkt naar de terugkeer van zijn moeder, maakt dat niet alles rozengeur en maneschijn is. De idyllische vriendschap in een natuurljk paradijs is nooit ver weg van de harde realiteit.

De natuurbeelden zijn zeer mooi, en voor iemand zoals mij die van bergen houdt, is dit genieten. Ik kan de terugkeer van de cinema naar dergelijke rustiekere jeugdfilms met goed sentiment en eenvoudige thematiek best waarderen. Er wordt al genoeg geweld getoond op TV. Belle en Sebastien was een Franse TV-serie uit de jaren '60.

avatar van edwinoudenes

edwinoudenes

Prachtige familiefilm! Er spelen meerdere dilemma's in het verhaal dat zich voornamelijk in een schitterend berglandschap afspeelt.

Ik kan echt genieten van dit soort films..

gauke

De natuuropnames van het ruige Franse berglandschap, die het symbool van vrijheid leken te willen benadrukken waren werkelijk adembenemend en de soundtrack was werkelijk prachtig. Ook de hoofdrolspelers waren goed gekozen. Het verhaal zelf, over een bijzondere vriendschap, vond ik niet altijd even goed lopen.

avatar van arno74

arno74

Ik kan alleen maar beamen wat hier is geschreven. Prachtige landschappen, fijne soundtrack en prima acteerwerk. Een van de betere jeugdfilms wat mij betreft, die zich bovendien prima door volwassenen laat bekijken.

Het script vond ik ook fijn en laat je met een warm gevoel achter. De vriendschap tussen Belle en Sèbastien is aandoenlijk en het verhaal (dat diverse subplots kent) zit vol met emotie. Langzaamaan wordt het verhaal ontrafeld, met als setting een afgelegen klein Frans bergdorpje vlakbij de Zwitserse grens midden in de tweede wereldoorlog.

De onthaaste sfeer in het dorp wordt alleen verstoord door een beest die de schapen van de dorpsbewoners aanvalt en door de plotselinge komst een kleine eenheid Duitse soldaten.

Erg fijne film, tegen de 4* aan wat mij betreft.

avatar van aorsongmachine

aorsongmachine

Film gebaseerd op een serie uit de jaren zestig. Goed scenario en prachtige landschappen. Dit is een film die niet enkel de jeugd maar zeker ook volwassenen kan bekoren.

avatar van hoffhaan

hoffhaan

Feel good familiefilm. 3.5

avatar van 93.9

93.9

Prima film. Hond 'acteerde' goed☺️. Soundtrack met de bekende Franse zangeres Zaz.

Werkelijk adembenemend mooie landschappen.

avatar van Lambchop

Lambchop

Lijkt me mooi, kan ik deze kijken met m'n zeven jarige zoon ?

avatar van arno74

arno74

Lambchop schreef:

Lijkt me mooi, kan ik deze kijken met m'n zeven jarige zoon ?

Jahoor, denk het wel.

avatar van darlynhailey

darlynhailey

heel goede familiefilm

avatar van Leeuw2007

Leeuw2007

Prachtige film! Zeker als je gek bent op honden. Super mooie omgeving. Echt een te gekke film!

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Toch wel een geslaagde familiefilm voor het hele gezin. In navolging van Benji of Lassie staat ook hier de hond centraal. Gefilmd in de Franse Alpen aan de grens met Italië. Geweldige panoramische vergezichten van een prachtige fauna en flora. Wij zijn fervente bergwandelaars in de zomer en deze beelden zijn echt geweldig!

Mooi op maat van kinderen waarbij vriendschap, opoffering en loyaliteit centraal staan. Film speelt zich af ten tijde van de Tweede Wereldoorlog zodat de film nog een boeiend subplot krijgt. Vond het wel een beetje vreemd dat alle ellende werd toegeschreven aan "la bête" en dat wolvenstreken werden uitgesloten. Zelfs toen de aimabele Belle op de proppen kwam, waren de volwassenen er als de kippen bij om het dier te demoniseren. Beetje vreemde gedachten toch wel.

Voor de rest een prima filmpje voor het hele gezin. Gezapig en zoet, meer moet dat niet zijn.

avatar van Roel_

Roel_

• 2017 stemmen

Wat een prachtige honden zijn die berghonden, niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua karakter. Het is geen golden retriever die zomaar een bal voor je oppikt. Ze zijn erg slim en je kunt er een echte band mee opbouwen. Ik heb zelf een Maremma berghond, die lijken ook heel veel op de Pyreneese berghond die in de film te zien is.