Belle et Sébastien (2013)

Alternatieve titels: Belle & Sebastian | Belle & Sebastiaan

Frankrijk
Avontuur / Familie

geregisseerd door Nicolas Vanier
met Félix Bossuet, Tchéky Karyo en Margaux Chatelier

1943. Het weeskind Sébastien leeft samen in de Alpen met zijn grootvader César, een herder, en zijn nicht Angelina. Een gevaarlijk dier heeft het op de schapen gemunt en de dorpelingen zijn op hun hoede. Sébastien ontmoet de wilde hond Belle en beiden worden onafscheidelijke vrienden. Het dorp is door de Duitsers bezet. Ze hebben weet dat iemand in het dorp mensen klandestien over de bergen naar Zwitserland helpt. Eerst willen ze het dier afmaken dat één van hun soldaten heeft aangevallen. Dit is het begin van een avontuur waar Belle en Sébastien op elkaars vriendschap zullen moeten rekenen...

avatar van Filmkriebel
Mooie jeugdfilm over de vriendschap tussen een herdersjongen en een prachtige witte hond. Dit tegen de achtergrond van een bergdorpje dat door de Duitsers wordt bezet. Hierdoor blijft het fabeltje met beide voeten in de realiteit en krijgt een menselijke dimensie. Ook het feit dat Sebastien een wees is die uitkijkt naar de terugkeer van zijn moeder, maakt dat niet alles rozengeur en maneschijn is. De idyllische vriendschap in een natuurljk paradijs is nooit ver weg van de harde realiteit.

De natuurbeelden zijn zeer mooi, en voor iemand zoals mij die van bergen houdt, is dit genieten. Ik kan de terugkeer van de cinema naar dergelijke rustiekere jeugdfilms met goed sentiment en eenvoudige thematiek best waarderen. Er wordt al genoeg geweld getoond op TV. Belle en Sebastien was een Franse TV-serie uit de jaren '60.

avatar van edwinoudenes
Prachtige familiefilm! Er spelen meerdere dilemma's in het verhaal dat zich voornamelijk in een schitterend berglandschap afspeelt.

Ik kan echt genieten van dit soort films..

De natuuropnames van het ruige Franse berglandschap, die het symbool van vrijheid leken te willen benadrukken waren werkelijk adembenemend en de soundtrack was werkelijk prachtig. Ook de hoofdrolspelers waren goed gekozen. Het verhaal zelf, over een bijzondere vriendschap, vond ik niet altijd even goed lopen.

avatar van arno74
Ik kan alleen maar beamen wat hier is geschreven. Prachtige landschappen, fijne soundtrack en prima acteerwerk. Een van de betere jeugdfilms wat mij betreft, die zich bovendien prima door volwassenen laat bekijken.

Het script vond ik ook fijn en laat je met een warm gevoel achter. De vriendschap tussen Belle en Sèbastien is aandoenlijk en het verhaal (dat diverse subplots kent) zit vol met emotie. Langzaamaan wordt het verhaal ontrafeld, met als setting een afgelegen klein Frans bergdorpje vlakbij de Zwitserse grens midden in de tweede wereldoorlog.

De onthaaste sfeer in het dorp wordt alleen verstoord door een beest die de schapen van de dorpsbewoners aanvalt en door de plotselinge komst een kleine eenheid Duitse soldaten.

Erg fijne film, tegen de 4* aan wat mij betreft.

avatar van aorsongmachine
Film gebaseerd op een serie uit de jaren zestig. Goed scenario en prachtige landschappen. Dit is een film die niet enkel de jeugd maar zeker ook volwassenen kan bekoren.

avatar van hoffhaan
Feel good familiefilm. 3.5

avatar van 93.9
Prima film. Hond 'acteerde' goed☺️. Soundtrack met de bekende Franse zangeres Zaz.
Werkelijk adembenemend mooie landschappen.

avatar van Lambchop
Lijkt me mooi, kan ik deze kijken met m'n zeven jarige zoon ?

avatar van arno74
Lambchop schreef:
Lijkt me mooi, kan ik deze kijken met m'n zeven jarige zoon ?
Jahoor, denk het wel.

avatar van darlynhailey