We Bought a Zoo (2011)

Komedie / Drama

geregisseerd door Cameron Crowe
met Matt Damon, Scarlett Johansson en Thomas Haden Church

'We Bought a Zoo' is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van voormalig Guardian journalist Benjamin Mee (Matt Damon) die na de dood van zijn vrouw een vervallen dierentuin op het Amerikaanse platteland koopt van zijn laatste spaargeld. Het opknappen van de dierentuin gaat gepaard met enige hindernissen en ook privé komt er het één en ander om de hoek kijken.

avatar van Roger Thornhill
Brrr... Afschuwelijke kerstfilm-achtige feel-good-muziek bij de begintitels, een knappe man die rouwt om zijn vrouw zonder oog te hebben voor zijn woest aantrekkelijke assistente die op Scarlett Johansson lijkt, een recalcitrante puberzoon (die overigens vaker gelijk heeft dan zijn vader), een schattig dochtertje, kleurrijke en dus sympathieke dierenverzorgers, een uiterst formele en dus onsympathieke dierentuinen-inspecteur, en natuurlijk al die grappige en/of ontroerende (want barende dan wel stervende) dieren – elk van deze elementen zou apart al een waarschuwingsvlaggetje moeten doen opgaan, maar tezamen laten ze werkelijk het glazuur van mijn tanden springen. En wil je wel geloven dat het totaal onverwachts!!! nog goed afloopt ook?!
        Het enige verweer : en het werkt nog óók.

avatar van IH88
“I like the animals. I love the people.”

Weer een fijne film van Cameron Crowe. De man kan soms een beetje doorslaan in zijn in melancholie gedrenkte verhalen, maar als alles perfect in balans is dan levert het pareltjes van films op. De grootste kracht van We Bought a Zoo zit hem sowieso al in de casting. Wie Scarlett Johansson en Elle Fanning samen in een film cast kan bij mij al weinig meer fout doen, en Matt Damon is natuurlijk ook een sympathieke gast die perfect in dit soort films past. Maar de MVP is de aandoenlijke Maggie Elizabeth Jones als dochtertje van Damon. Ze steelt iedere scene.

Het verhaal heeft genoeg drama in zich en het kopen van een dierentuin levert ook genoeg humor op, maar Crowe zwelgt niet in melancholie en melodrama. Het is op momenten ook oprecht en levensecht, en de nuchtere benadering doet de film goed. Op het einde gaat Crowe weer helemaal overboord, maar dat is deze keer verdient.

avatar van LOTR-lover
Zo eens in de zoveel tijd heb je gewoon zin in een feel-good film. Zo eentje waarbij je het niet erg vindt dat 'ie bol staat van de clichés, en waarbij je ook niet echt uitgedaagd word als kijker. 'We Bought A Zoo' is zo'n film. Als je bovenstaande verwacht, dan is dat ook precies wat je krijgt. Prima tussendoortje en uiteraard altijd +1 voor Scarlett Johansson... ?

7/10 (IMDB)

avatar van melrose
Voor scarlett blijf ik wel wakker,best een aardige film

avatar van Brix
Te zoetsappig Amerikaans voor mij.
Misschien aardig genoeg voor een tussendoortje.
Maar ik had deze > Our Zoo (2014) al gezien; en dat is kwalitatief wel even iets anders, hoewel het verhaal er sterk op lijkt.

avatar van roger queen
leuke film die vrouw ook

goeie soundtrack matige film