Bridge to Terabithia (2007)

Alternatieve titel: Brug naar Terabithia

3,36

Familie / Avontuur

geregisseerd door Gabor Csupo
met Josh Hutcherson, AnnaSophia Robb en Lauren Clinton

Jesse Aaron is de snelste jongen van zijn klas. Wanneer er een nieuw meisje, genaamd Leslie Burke, bij hem in de buurt komt wonen besluit hij om vrienden met haar te worden. De familie van haar is een beetje vreemd maar door Leslie leert Jesse allemaal nieuwe dingen over zichzelf en ziet hij dingen die hij voorheen niet zag.

295 BERICHTEN 32 MENINGEN
avatar van booyo
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Begint allemaal een beetje flauw, iets teveel focus op pester vs. gepest in plaats van het bos van hun fantasie. Naar het einde toe wordt het echter steeds mooier, en na de dood van Leslie bleef ik zelfs achter met een brok in de keel.

avatar van harm1985
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik verwachtte een soort van Narnia, en kreeg iets anders. Het begint inderdaad wat flauw, een hoop clichés over pesten op school die we nu al 100 keer gezien hebben, voornamelijk in slechte B-films uit de jaren 80 en 90. Veel interessanter is de ontluikende vriendschap tussen Jesse en Leslie, waarin ze hun eigen droomwereld creëren, het knappe hiervan is, is dat in het midden gelaten word of het inderdaad allemaal echt is op fantasie. Beetje jammer is wel dat de CGI niet van het hoogste niveau is.

Ook leuk: de bijrol van Zooey Deschanel, die een sleutelrol in de film speelt als ze Jesse meeneemt naar het museum en hij zijn vriendinnetje Leslie thuislaat. Terwijl ze in het museum zijn komt zij tragisch om het leven. Dat hakte er nogal in, maar er wordt naar mijn smaak net wat te weinig mee gedaan, om vervolgens in een iets te zoetsappig einde te vallen.

nakada schreef:
Ja, het is net het echte leven. Daar gebeurd ook van alles tegelijk.

En daarom gaan we naar de film omdat dat niet t echte leven is

avatar van nakada
"We" gaan ook naar de film voor dat drama dat uit het leven gegrepen is. Doe "jij" dat niet, dan sluit je een flink deel van de films uit.

edit: Bovendien spreek je jezelf tegen. Tussen de films die jij hoog beoordeeld zitten toch een flink aantal films die het echte leven ( willen ) laten zien.

avatar van tristanrc1
Onverwacht goede film, vooral het verhaal sprak me erg aan, maar ook de prachtige beelden, en dan nog niet eens van hun fantasie, maar ook de omgeving, het bos is erg mooi.

avatar van dot driekant
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Okay, een aantal schoolscenes zijn misschien niet de sterkste, maar de film is zo subtiel, en laat zo mooi de ontluikende vriendschap tussen Jessie en Leslie zien. Het voelt zó echt en realistisch: en dat is best knap met de niet altijd vlekkeloze effects.

Een ontzettend lief sprookje dat op een geweldige manier kinderlijke fantasiën weergeeft. Als je echt een fantasy-verhaal verwacht kan ik me voorstellen dat het je tegenvalt.
Ik vind het in ieder geval een prachtige verweving van fantasie en sprookje in een realistisch verhaal.

Ik vind het eigenlijk juist wel mooi dat ze Leslies dood niet uitbuiten en te melodramatisch maken. Het overvalt je, het hakt erin. Dat gevoel ebt weer weg, maar komt nog een paar keer terug. De tranen kwamen bij mij pas echt toen Jessie zijn vader hem troostte in het bos.

Zou het ook eerder familie/drama noemen. Om één of andere reden vind ik het een beetje een 'kinder'/fantasy versie van American Beauty?

avatar van rox91
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prachtige film die verschillende aspecten van het leven laat zien pesten, dood, vriendschap. De omgeving is heel mooi, maar ook goed geacteerd door de jonge acteurs.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die vooral voor kinderen bedoeld is met de grote opgestoken vinger en de les moraal. Het beetje fantasie is nogal pover en de film weet niet goed wat doen. Je verwacht toch wel meer dan dit en het lukt niet echt om sfeer op te bouwen. Naar z'n doelpubliek zal dit wel goed zijn en het is misschien ook niet de fantasyfilm die ik dacht te mogen verwachten. Het is meer een drama vanuit kinderogen. En blijkbaar ook voor kinderogen.

avatar van Fueledable
Dit vond ik een lastige film, ik wist niet wat echt of nep was.. Maar wel goed en mooie beelden. (:

Fueledable schreef:

zodra je door krijgt wat echt en niet echt is in deze film kom je er achter hoe aangrijpend dit verhaal eigenlijk is. ik vond hem geweldig.

avatar van moviemafketel
Leuke kinderfilm die ook niet schuwt om de nare dingen des levens uit te beelden. Deed me soms wat aan Heart's in Atlantis denken. Fantasie gemixt met de realiteit. De 2 kinderen spelen goed en het bos was een mooie metafoor voor de werkelijkheid waar ze op school mee hadden te maken.
Ik viel toevallig in deze film en vond hem leuk genoeg om uit te kijken. Jammer dat ik niet 10 of zo was, dan had ik het allemaal geweldig gevonden denk ik. Nu gewoon niet meer dan een aardig kinderfilmpje.

avatar van Stubbs
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
'Familie / Avontuur'. Ja haha, dus niet. Deze film liet me depressief achter toen eenmaal dat meisje dood ging. Al die zogenaamde wezens zijn ook nep, ze bestaan alleen in hun fantasie. Alsnog was het een mooie en zeker ingrijpende film, daarom ook 4 sterren.

avatar van mnrk
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
You're lucky to have a sister.......Yeah, I got four of 'em, and I'd trade 'em all for a good dog.

Een mooie film die zeker ook ingrijpend is...

Het verhaal wordt mooi gebracht en laat duidelijk de verschillende aspecten zien waarmee kinderen/volwassenen te maken kunnen krijgen en hoe iedereen daar anders mee om gaat...

Josh Hutcherson en AnnaSophia Robb spelen alle twee ook overtuigend en er is een duidelijke chemie aanwezig tussen deze twee. De overige cast is ook in orde met een prima rol van Robert Patrick en de knappe actrice Zooey Deschanel....

En ook op het einde wordt het prima uitgewerkt als Leslie verdronken blijft te zijn ,past helemaal bij deze film en liet mij ook best met een brokje in mijn keel achter...

avatar van Nicole_1989
Hele verrassende film!

Van tevoren had ik er niet hele hoge verwachtingen van. Een beetje zo'n "kinderfilm". En aanvankelijk is het dat ook wel. Pesterijen op school, afzetten tegen ouders en grote zussen... Dat soort dingen waar beginnende pubers zich mee bezig houden. Maar zodra Leslie in beeld komt verandert dit. Dat meisje tovert met haar ondeugende en vrolijke gezichtje het verhaal om tot een magische belevenis.

De nadruk ligt in deze film niet op Terabithia, maar juist op hoe deze twee kinderen met hun dagelijkse leven omgaan, door de levenslessen die ze in hun fantasiewereld opdoen en de verborgen talenten die ze bij zichzelf ontdekken.

De dood van Leslie kwam als een klap in mijn gezicht en had ik totaal niet zien aankomen. Vanaf dat moment verandert de film compleet en wordt het naar kindermaatstaven een behoorlijk volwassen film. Dat Jess via de fantasiewereld in Terabithia omgaat met de dood van Leslie is ronduit ontroerend, en heeft bij mij een aantal tranen laten vloeien.

Nogmaals: de nadruk ligt in deze film niet op de fantasiewereld Terabithia. Deze wereld komt zelfs pas in de laatste paar minuten volledig in beeld. En dat is juist erg verfrissend aan deze film. Het blijft daardoor allemaal erg realistisch; er is nooit de vraag "Wat is nu echt en wat niet?". Het is duidelijk dat deze wereld alleen bestaat in de hoofden van de kinderen, en dat ze die gebruiken om met hun problemen te 'dealen'.

Conclusie: een pareltje. Eén van de beste ontdekkingen die ik heb gedaan de laatste tijd. Gaat dat zien!

avatar van Nicole_1989
(...) maar in plaats daarvan teleurgesteld wordt door een mislukte dramafilm met twee geestezieke kinderen in de hoofdrol.

peterx43 schreef:
Maar een bizar sprookje. Dit verhaal geeft eigenlijk goed weer wat schizofrenie is. Dat is wat ik er van denk. Heb er namelijk in mijn familie ervaring mee. Doet mij denken aan Shutter Island feitelijk, maar dan voor kinderen. Ik weet niet wat er allemaal zo amusant aan is. Moest ik dit gezien hebben als kleuter zou ik vast en zeker er erge nachtmerries van gekregen hebben. Wat ze tegenwoordig allemaal kleine kinderen durven voorschotelen!

Oh jee, kinderen met een rijke fantasie worden geestesziek en schizofreen genoemd... Dat lijkt me geen goed nieuws voor hoe deze personen hun eigen jeugd beleefd hebben. Het lijkt me toch onmogelijk dat zij vroeger geen fantasiewerelden bedachten tijdens het spelen. I know I have!

Een totale verrassing. Een hartstikke leuke familiefilm waarin je, te midden van de rauwe werkelijkheid van het dagelijks leven met de nodige dramatiek, regelmatig meegezogen wordt in de rijke fantasiewereld van de kinderen:

Just close your eyes, but keep your mind wide open.

Erg mooi gedaan en uitstekend geacteerd door Josh Hutcherson, AnnaSophia Robb en de kleine Bailee Madison (als het jonge zusje). Een meeslepende, af en toe ontroerende film, die je doet terugverlangen naar je eigen jeugd.

avatar van alexspyforever
Film Pegasus schreef:

Ja het verhaal waarop de film op was gebaseerd was geschreven door een moeder om haar zoontje te helpen om de dood van zijn beste vriendinnetje te verwerken. Als het die jongen geholpen heeft goed voor hem. Ik ben vooral boos dat de trailer totaal misleidend was. Ik had een fantasy film willen zien en geen drama. Ik vond Leslie overigens het leukste karakter. Maar toen ze dood ging, had ik zoiets van shiiiit. Ik had nog weinig zin om verder te kijken. Ik heb dat wel gedaan en vond het einde hoogst onbevredigend.

avatar van KijkopFilm
Wat de meeste al zeggen, het komt traag op gang. Maar aan het eind was ik erg blij dat ik de film heb uitgezien.
En het is minder fantasie dan ik had verwacht, maar daardoor was ik uiteindelijk niet teleurgesteld, omdat er toch een mooi verhaal in zit.

avatar van arno74
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik kijk graag af en toe eens wat anders, en zo´n lekker eenvoudige en luchtige kinder-/jeugd-/familiefilm is dan een aardig tussendoortje. Typisch van die films die je als volwassene zeker niet in de bioscoop gaat kijken maar wel zo nu en dan een keertje op zet. Soms zitten daar toevalstreffers tussen, vaak ook niet. Bridge to Terabithia ging eigenlijk volledig aan me voorbij toen het in de bioscoop uitkwam, leek me niks, trok niet mijn aandacht.

En zo begon ik nu dus er wel aan, en na een paar minuten zat ik al te denken... dit zal toch niet een 4* film gaan worden? En ja hoor, dat werd het wel. Sterker nog, ik kreeg zelfs het zo zeldzame "wow-gevoel".

Verwacht je een kinderfilm, krijg je een over de hele breedte sterk "jeugddrama" voorgeschoteld. Beelden en ook camerawerk zijn ontzettend fraai, en op het acteerwerk, de dialogen of het script valt niets aan te merken. Een sterke film die inspeelt op nostalgie en op die rijke kinderfantasie die volwassenen gaandeweg kwijtraken, met een beetje inbeeldingsvermogen helpt deze film je om dat weer eventjes terug te krijgen. De film is een tikkeltje te sentimenteel wellicht, maar ach. Deed me ook erg denken aan de behoorlijk ondergewaardeerde kinderdrama My Girl (1991). Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die die film niet gezien hebben, maar wie deze film goed vond kan beslist My Girl bekijken.

En zo begon ik met 0,0 verwachtingen hieraan en krijgt het vier dikke sterren van mij.

Teder en fantasierijke film voor jong...en oud niet zonder heel wat raad hoe mensen voor elkaar horen open te staan.
Dit laatste overtreft in feite de fantasierijke scènes - nochtans keurig en niet al te luguber in beeld gebracht - en een dikke pluim voor de casting want die jonge gasten (ook die kleine Bailee Madison) zijn werkelijk verbluffend in hun acts.
Aangename prent.

avatar van starsky87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Had hem toch anders verwacht, maar al met al geen onvoldoende waard.
De film kijkt toch nog vlotjes weg.

De dood van Leslie kwam ook ietwat onverwacht en vond het beetje raar. Ze hadden daar iets meer mee moeten doen.

Prachtige familiefilm.
Een mooi verhaal, met ook een dramatische inslag, maar uiteindelijk toch nog een mooi einde.
Prachtige speciale effecten ook, en voortreffelijke vertolkingen door de jeugdige cast.

avatar van RuudC
Als je in de tussentijd aardig wat fantasy-uitspattingen voor kinderen hebt gezien, dan leert de ervaring dat de klassiekers weinig te duchten hebben van wat tegenwoordig uitkomt. Special effects-vakmanschap heeft plaats moeten maken voor lelijke CGI en de verhalen zijn soms wel erg simpel geworden, om nog maar te zwijgen van een verborgen wijze les.

En toen verdween Bridge To Terabithia. Vooruit, het doet ergens denken aan The Neverending Story, maar het verveelde geen seconde. De acteurs doen het uitstekend. De schooldramatiek werkt prima en de fantasy is vaak afwezig, maar erg effectief. Dit is weer eens een film die kijkers durft aan te zetten tot dromen. Dit is escapisme in een vrij pure vorm en een kinderfilm die ook echt wat te vertellen heeft en nare gebeurtenissen niet uit de weg gaat.

avatar van hijman1946
Geen commentaar ,gewoon een topfilm,2de keer dat ik hem zag,prachtig verfilmd

avatar van lars-pixar
Voordat ik begon aan het herzien van Bridge to Terabithia kon ik mij niks meer herineren van de eerste keer en vraag ik mij nog steeds af hoe lang het geleden is dat ik deze film heb zitten kijken.

Het verhaal volgt het leven van Jesse (Josh Hutcherson) die op school gepest wordt en thuis als enige jonge het ook niet even makkelijk heeft.
Zijn leven wordt wat spannender en leuker op het moment dat er een nieuw meisje in de klas komt genaamd Leslie (AnnaSophia Robb)
Nadat beide klasgenootjes elkaar beter hebben leren kennen komen zij er achter dat zij samen een hoop fantasie kunnen delen en waar kunnen maken.

De fantasie beleven de twee in het bos achter hun woonhuis waar zij de wereld van Terabithia hebben gecreëerd en alle pesterijen van school daar achter zich kunnen laten.
Op school is Jesse in de wolken als het gaat om muzieklerares Edmons, op het moment dat hij steeds iets meer met haar durft te praten voelt hij zich daar wat prettiger bij.
En dat merkt juffrouw Edmons ook en nodigt Jesse uit in het weekend om met haar naar het museum te gaan, hier ontdekt Jesse veel kunst en laat zich daardoor bewonderen.

De film bouwt goed op en begint het eerste uur met het verhaal van Jesse en Leslie die samen een hele goede vriendschap opbouwen en veel problemen ( die van op school en thuis) achter zich kunnen laten als ze in hun fantasie wereld zijn.
Ondertussen gebeurt er nog niet veel in de film, maar neemt het echt de tijd om op te bouwen. Zoals de film opbouwt, bouwt het ook bij de kijker op tot een inleving van de personages en het verhaal.
Het lijkt op dat moment allemaal nog op een redelijke fantasie film die een mooi verhaal met zich mee brengt en ook voor kinderen nog toegankelijk lijkt te zijn.
De toegankelijkheid voor kinderen zit ‘m in de fantasie en het avontuur die de twee hoofdpersonages beleven.

Toch had regisseur Gabor Csupo andere ideeën met het verhaal en weet er tijdens de tweede helft van de film een gewaagde wending aan toe te voegen die de kijker niet aan ziet komen. Op dat moment heeft Csupo de overhand in zijn script en regie om met het genre drama er aan toe te voegen en weet daarmee een hoop prachtige/sterke scenes mee te maken. Na het eerste deel van de film is het een sterkere film geworden en weet het wat volwassener over te komen met een moeilijker te bevatten verhaal voor de kinderen.
Waar het ook op neer komt is dat hij de kijker vanaf het begin mee heeft laten leven met de personages en hiermee bij sommige kijkers toch wel een traantje heeft laten lopen.
Gelukkig kiest Csupo nog wel voor wat toegankelijkheid als het gaat om een familie/kinderfilm, waar hij het einde van het verhaal in principe mooi en begrijpelijk weet af te sluiten.

Dat bewijst dat de regisseur een goed idee had met het verhaal en dit goed wist te verfilmen.
Tevens bewijst dit ook dat een kijker zoals ik hier niet echt tegen kan…
Normaal gesproken kijk ik al geen drama films, aangezien ik weet dat dit nog al eens zwaar kan vallen bij mij en dat bewijst zich maar weer.
Aangezien ik de film zo lang geleden had gezien en mij er niet veel meer van kon herinneren viel er bij mij na de wending in de film toch ook wel een brok in mijn keel en wilde de tranen eigenlijk al snel ontsnappen uit hun oogvliezen.
Daar geef ik dan maar een halve ster boven op en dat heeft de film ook zeker verdient en zeker als het gaat om de aanpak van de regie.