Maleficent (2014)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Robert Stromberg
met Angelina Jolie, Sharlto Copley en Elle Fanning

De Disney-klassieker 'Sleeping Beauty' vanuit het perspectief van de boze heks Maleficent (Angelina Jolie), de heks die op de geboortedag van 'Doornroosje' een vloek uitspreekt dat het meisje zich op haar zestiende zal prikken aan een spinnewiel en zal sterven. Hoe komt het dat ze zo hard en meedogenloos is geworden en waarom heeft ze het jonge babyprinsesje eigenlijk vervloekt?

avatar van frolunda
Verrassend sterke interpretatie van het aloude Doornroosje verhaal.De verandering in het verhaal kon ik best waarderen.
Nog meer indruk maakte de visuele kant van de film,zelden zo'n mooie sprookjeswereld gezien.Iets wat ook geldt voor de CGI die echt een duidelijke meerwaarde voor Maleficent betekende.
Een ander pluspunt was de Angelina Jolie die toch echt wel de show steelt in de titelrol.Daar verbleekten de andere acteurs toch wel een beetje bij.
Goed.

Een gouden move van Disney om een film over een slechterik te maken. Hopelijk volgen er nog meer, eentje over Ursula de zeeheks lijkt me vet.

Angelina Jolie zet een leuke Maleficent neer. Toch viel de film me tegen, ondanks de voldoende. Dat Maleficent ineens vleugels had, vond ik niet zo bij het personage passen, maar aan de andere kant spelen de vleugels een best grote rol en vergelijk ik deze Maleficent teveel met de Malificent in de tekenfilm.

Een grote probleem dat ik met de film had, is het feit dat Malificent wel heel goedaardig werd neergezet. Direct na haar vloek heeft ze het al te doen met het baby'tje, wat niet echt geloofwaardig is. Om van Malificent een "good girl" te maken, werden alle andere personages vervelend neergezet (Doornroosjes vader en de elfjes) of kregen nauwelijks een point of view (Doornroosjes moeder). Dat kwam nogal makkelijk over.

De film gaat ook volledig aan het feit voorbij dat Malificent Doornroosje haar overleden moeder heeft ontzegd. Doornroosje zelf lijkt er helemaal niet mee te zitten. Sterker nog, M wordt zo'n beetje Doornroosjes moeder aan het einde. Waardoor de film een nare bijsmaak had en Malificents happy end onverdiend aanvoelde.

avatar van DjFrankie
Prachtig gesitueerd. Doornroosje verhaal was totaal ondergeschikt aan de film. Duidelijke boodschap dat weer wel.

soj schreef:
The Good:
- De 'sprookjeswereld' die prachtig in beeld werd gebracht
- Potentieel van het verhaal
- Lana Del Rey's versie van 'Once upon a dream'
- De duurtijd van de film (niet sarcastisch bedoelt)
The Bad:
- Uitwerking van de personages was extreem matig en (in het geval van Maleficent) ongeloofwaardig.
- Zwakke uitvoering van het verhaal met blijkbaar enkel oog voor het visuele
- Matige acteerprestaties maar dit kan ook het gevolg zijn van de slechte dialogen waarmee de acteurs het moesten doen
- Ontzettend flauwe/kinderachtige humor
The Conclusion:
- Ik had veel goeds gehoord over Maleficent en had dan ook verwachtingen die verre van ingelost zijn. Een matige film, wat mij betreft, die het potentieel van het verhaal niet heeft kunnen waarmaken.

Precies, helemaal mee eens.

avatar van ILDIB
Heerlijke film mooi weergegeven fantastische jolie. Helaas bevalt t einde me niet zo anders nog hoger. .

avatar van ILDIB
TalentedRipley schreef:

Doornroosje zit er niet want das een deel van de belofte van de elfjes. Het is al raar dat ze moet huilen als de waarheid boven tafel komt.

avatar van horizons
Vormgeving was wel mooi gedaan maar voor de rest deed deze film mee heel erg weinig. Op moment dat ik vind dat jonge maleficent meer overtuiging had dan Jolie was het helemaal voorbij eigenlijk.

avatar van panax
prachtige film,met schitterende special effects!
prachtig verhaal met een twist !

avatar van Roger Thornhill
Visueel overdonderend met een geweldige Angelina Jolie en Sharlto Copley die inmiddels toch een aardige carrière in niet helemaal binnen de lijntjes kleurende personages aan het opbouwen is. De overdaad aan FX halen me op een gegeven moment wel een beetje uit het verhaal, met die waakzame Ents, de draak, de vliegende elfjes (met op zich eigenlijk best creepy waterhoofden) en de moddergooiende trollen, maar uiteindelijk bleef de film toch steeds boeiend en onderhoudend. Een aparte ervaring.

Een Disney klassieker die in een nieuw jasje wordt gestoken door de slechterik in het middelpunt te plaatsen. De fabelachtige sprookjeswereld en een sterke Angelina Jolie trekken de aandacht en maken het leuk om naar te kijken. Zoals bij alle sprookjes zitten er een aantal morele boodschappen in die subtiel worden meegegeven. De uitwerking van het verhaal kon beter en Elle Fanning overtuigde niet volledig als Doornroosje maar voor de rest is het een mooie film die zeker onderhoudt.

Charmante versie van "De Schone Slaapster" met een indrukwekkende Angelina Jolie en een lieve Elle Fanning.
Film zakt in het midden wat in en verliest wel wat details uit het oog maar de speciale effecten en de monsterachtige gedaanten zijn wel puik geslaagd.

avatar van nadrin
Leuk origineel fantasierijk toffe effecten

avatar van TornadoEF5
Leuke verrassing toch wel en een gouden zet van Disney om van de vijand de held te maken, en af te wijken van het klassieke bad vs good verdeling. En zet daar dan bij een beeldschone Elle Fanning en een mooie sprookjeswereld, en je hebt een geslaagde film die bovendien niet verveelt.

avatar van Timothyvdmeer
TornadoEF5 schreef:

geheel mee eens! Blij verrast.

avatar van Capablanca
Onderhoudend, mooie effecten, een onverwacht verhaal. Maar het blijft een jeugdfilm, dus waarom de commerciëlen films als deze op prime time uitzenden...?

rommelige film, slechtspelende personages, overtrokken cgi, ouderwetse, te bombastische soundtrack. Jolie speelt niet overtuigend, te gemaakt. Sowieso geen goede actrice.

Nee, het is niet veel deze film.

Hij maakte gebruik van kleurenfilters om het visueel allemaal wat donkerder te maken, maar dat is eigenlijk ook alles. Echt interessante shots zitten er niet tussen, en er wordt nergens goed gebruik gemaakt van het contrast tussen licht en donker

precies, cgi was matigjes en bracht geen 'sfeer' over.

avatar van Dievegge
Maleficent, de koningin van Sneeuwwitje en de koningin van Onderland uit Jommeke zijn drie varianten van hetzelfde personage. Ze is interessanter dan de prinses zelf, want dat is een passieve heldin die slechts ligt te wachten totdat de prins op het witte paard haar wakker komt kussen. Het is dus interessant om het verhaal te hervertellen vanuit haar standpunt. Het is ook leuk dat de elfjes gespeeld worden door actrices die bekend zijn van serieuze drama's van Mike Leigh. Het scenario van Linda Woolverton maakt van Maleficent een personage met wroeging. De simpliciteit van het sprookje wordt doorbroken. Angelina Jolie en Elle Fanning zijn geknipt voor hun rol; de koning is minder overtuigend. De effecten mogen er wel zijn. Een van die onderdanen lijkt op de GVR.

TMP
Visueel gezien zit deze film aardig in elkaar. Het verhaal is wel bekend en biedt weinig verrassingen, al wordt hier gekozen voor een andere invalshoek. Angelina Jolie vertolkt haar rol met verve, verder is het acteerwerk weinig bijzonders. Kijkt aardig weg.

avatar van Black Math
Beter dan ik had verwacht. Visueel inderdaad een mooie film met de nodige effecten die over het algemeen er goed uitzien, al zijn er ook wel wat momenten dat het er een beetje computergame-achtig uitziet, met name de trollen of wat het ook mogen zijn.

Interessant is de omkering van het sprookje, waarbij wie goed was nu slecht is en omgekeerd. Als gevolg krijgen de personages meer diepgang krijgen dan in de tekenfilmversie, doch zonder dat het geforceerd aanvoelt, wat nog wel eens wil gebeuren in live action adaptaties van tekenfilms (neem bijvoorbeeld Disney's Beauty and the Beast). In ieder geval een erg sterke rol voor Jolie, die de film draagt.

Ook op andere aspecten wordt het sprookje ontmanteld: De prins wordt er uiteindelijk letterlijk uitgegooid, waarna we een ontknoping krijgen die weliswaar aan Frozen doet denken, maar nog steeds origineel en fris aanvoelt. Alleen de eindstrijd is wellicht een beetje over de top, maar is an sich ook vermakelijk om te zien.

Het enige dat deze versie mist ten opzichte van de tekenfilmversie is de schitterende balletmuziek van Tsjaikovski. Maar los daarvan een originele adaptatie die er fraai uitziet. 3*.

avatar van Grindhouse62
Heb zojuist deze visueel mooie film gezien. Er is behoorlijk aan het Doornroosje verhaal gesleuteld en daar zijn ze redelijk in geslaagd. Er wordt netjes in geacteerd. Het camerawerk is goed, decors, effecten en kostuums zijn ook prima. Een prima popcornfilm voor het hele gezin, vooral op een druilerige zondag zou deze film het goed doen. Wij hebben deze film vandaag voor het eerst vanuit eigen collectie gezien ivm met het uitkomen van deel 2. Van krijgt deze eerste deel een 3.0+

Tarkus schreef:
Zeer mooi gemaakte film, sprookjesachtige beelden, leuke figuren, prachtige speciale effecten en een voortreffelijke Angelina Jolie.
Ik dank dat velen van deze film zullen genieten, vooral het visuele dan.
Persoonlijk vind ik het scenario een beetje zwak en ook de andere rollen, buiten die van Maleficent dan, zijn niet zo goed gecast.
Maar al met al, slecht is het niet hoor, ik heb er van genoten, en het had gerust nog iets langer mogen duren.

Naar aanleiding van een tweede film deze eerste eens opnieuw bekeken.
Hij is me zelfs nog beter bevallen dan de eerste maal, dus kijk uit naar nummer twee.

avatar van nachtvlinder
Disney weet wel hoe ze een verhaal moeten vertellen en daarbij dat deze werkelijkheid anders is dan het oorspronkelijke verhaal zodat goed niet zo goed is en slecht misschien wel goed.... Als je de werkelijkheid in real life leert kennen is dat regelmatig ook zo.

Geboeid van begin tot eind en toch veel beter dan veel andere films die ik onlangs zag......

avatar van Aapje81
Maleficent is voor mij een bijzondere verassing. Allereerst moet gezegd dat Angelina Jolie haar beste rol neerzet maar dat vooral ook de aankleding van de film schitterend is. Voor Disney begrippen krijgen we een haast Gotische sfeer voorgeschoteld die sterk afwijkt van de gebruikelijke zoete meligheid die Disney normaal opdient.

Het contrast tussen Elle Fanning en Jolie is ook erg goed gedaan en Sam Riley (waarvan ik de hele film dacht dat het Orlando Bloom was) heeft een ontzettend leuke bijrol. Enig kritiekpunt vond ik de zwakke vertolking van de gemene koning. Hij kwam nergens uit de verf en werd volledig overklast door Jolie.

Alles bij elkaar was dit een smaakvolle en gevoelige Gotische vertelling waarvan Disney er nog wel een paar mag maken.

Erg goed!

avatar van Harleen Quinzel
Verrassend sterke film dit Beasty. Ik heb ietwat een hekel aan Disney's live action verfilmingen van Lion King en Beauty and the beast omdat het slaafse verfilmingen zijn die de ziel uit de tekenfilms halen, hier gebeurt net het tegenovergestelde. Het is een meesterzet om het verhaal volledig op zijn kop te zetten en van één van Disney's meest herkenbare bad guys een tragische antiheldin te maken. Je begrijpt waarom Maleficant doet wat ze doet. Ze is door Stefan beroofd van haar onschuld in iets dat verdomd hard op een verkrachting lijkt, en nu wil ze Aurora, die andere vrouw in zijn leven beroven van haar onschuld. Dat het allemaal zo niet loopt en volledig anders uitdraait met Maleficent die de liefdeskus geeft is een gedurfde zet..maar het voelt nooit geforceerd. Zelfs in de korte speelduur lukt het de makers om laagjes in het karakter van Maleficent aan te leggen waardoor het einde verdiend aanvoelt. Dat Aurora als personage daardoor wat licht uitvalt valt te vergeven.

Uiteraard helpt het de makers ook enorm dat Angelina Jolie steengoed staat te acteren. Tip: Probeer dit in 4k te zien. Ik ben niet vaak onder de indruk van 4k, maar dit is een film die erg veel met duisternis en lichteffecten speelt. De toverspreuken, lichtjes en brandend vuur lijkt haast van het scherm te spatten.

avatar van Boneka
Tja ben nooit zo voor monsterfilms, maar omdat ie zo'n beetje the Liveaction versie was van Doornroosje wilde ik hem toch bekijken. Het verhaal wijkt zeker af en hier is Maleficent (De kwaadaardige) vooral die de hoofdrol speelt. Goed gekozen zeker omdat Angelina Jolie hier een ijzersterke heks neerzet. Haar stem mimiek alles klopt en komt zeer overtuigend over. Helaas is de rest dan wel wat minder. Niet slecht, maar minder boeiend. Het verhaal zit goed in elkaar en we zien heel veel moois in dit sprookjesbos. Dacht gelijk terug aan Avatar dat er ook zo mooi uitziet. Kan niet anders zeggen. Minder vond ik die gekke feeën. Ik zag in de verwijderde scenes dat ze daar nog anders uitzagen. Hadden ze dit maar zo gelaten. Het ziet er nu gek uit met een fantasie fee met een mensenkop erin verwerkt. Echt slecht gedaan!!! Jammer. Beetje vreemd in het verhaal vond ik verder dat de koningin ineens verdwijnt. Waarom hoe en wat weet ik niet, want men was vooral gericht op de nieuwe koning. Wat ik ook niet helemaal begreep was die omslag van hem, want eerst nog vond hij Maleficent nog een leuk meisje Maar goed heb me verder prima vermaakt en inmiddels al het tweede deel gezien!

Film 3.5
Beeld 4.5