Maleficent (2014)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Robert Stromberg
met Angelina Jolie, Sharlto Copley en Elle Fanning

De Disney-klassieker 'Sleeping Beauty' vanuit het perspectief van de boze heks Maleficent (Angelina Jolie), de heks die op de geboortedag van 'Doornroosje' een vloek uitspreekt dat het meisje zich op haar zestiende zal prikken aan een spinnewiel en zal sterven. Hoe komt het dat ze zo hard en meedogenloos is geworden en waarom heeft ze het jonge babyprinsesje eigenlijk vervloekt?

avatar van frolunda
Verrassend sterke interpretatie van het aloude Doornroosje verhaal.De verandering in het verhaal kon ik best waarderen.
Nog meer indruk maakte de visuele kant van de film,zelden zo'n mooie sprookjeswereld gezien.Iets wat ook geldt voor de CGI die echt een duidelijke meerwaarde voor Maleficent betekende.
Een ander pluspunt was de Angelina Jolie die toch echt wel de show steelt in de titelrol.Daar verbleekten de andere acteurs toch wel een beetje bij.
Goed.

Een gouden move van Disney om een film over een slechterik te maken. Hopelijk volgen er nog meer, eentje over Ursula de zeeheks lijkt me vet.

Angelina Jolie zet een leuke Maleficent neer. Toch viel de film me tegen, ondanks de voldoende. Dat Maleficent ineens vleugels had, vond ik niet zo bij het personage passen, maar aan de andere kant spelen de vleugels een best grote rol en vergelijk ik deze Maleficent teveel met de Malificent in de tekenfilm.

Een grote probleem dat ik met de film had, is het feit dat Malificent wel heel goedaardig werd neergezet. Direct na haar vloek heeft ze het al te doen met het baby'tje, wat niet echt geloofwaardig is. Om van Malificent een "good girl" te maken, werden alle andere personages vervelend neergezet (Doornroosjes vader en de elfjes) of kregen nauwelijks een point of view (Doornroosjes moeder). Dat kwam nogal makkelijk over.

De film gaat ook volledig aan het feit voorbij dat Malificent Doornroosje haar overleden moeder heeft ontzegd. Doornroosje zelf lijkt er helemaal niet mee te zitten. Sterker nog, M wordt zo'n beetje Doornroosjes moeder aan het einde. Waardoor de film een nare bijsmaak had en Malificents happy end onverdiend aanvoelde.

avatar van DjFrankie
Prachtig gesitueerd. Doornroosje verhaal was totaal ondergeschikt aan de film. Duidelijke boodschap dat weer wel.

soj schreef:
The Good:
- De 'sprookjeswereld' die prachtig in beeld werd gebracht
- Potentieel van het verhaal
- Lana Del Rey's versie van 'Once upon a dream'
- De duurtijd van de film (niet sarcastisch bedoelt)
The Bad:
- Uitwerking van de personages was extreem matig en (in het geval van Maleficent) ongeloofwaardig.
- Zwakke uitvoering van het verhaal met blijkbaar enkel oog voor het visuele
- Matige acteerprestaties maar dit kan ook het gevolg zijn van de slechte dialogen waarmee de acteurs het moesten doen
- Ontzettend flauwe/kinderachtige humor
The Conclusion:
- Ik had veel goeds gehoord over Maleficent en had dan ook verwachtingen die verre van ingelost zijn. Een matige film, wat mij betreft, die het potentieel van het verhaal niet heeft kunnen waarmaken.

Precies, helemaal mee eens.

avatar van ILDIB
Heerlijke film mooi weergegeven fantastische jolie. Helaas bevalt t einde me niet zo anders nog hoger. .

avatar van ILDIB
TalentedRipley schreef:

Doornroosje zit er niet want das een deel van de belofte van de elfjes. Het is al raar dat ze moet huilen als de waarheid boven tafel komt.

avatar van horizons
Vormgeving was wel mooi gedaan maar voor de rest deed deze film mee heel erg weinig. Op moment dat ik vind dat jonge maleficent meer overtuiging had dan Jolie was het helemaal voorbij eigenlijk.

avatar van panax
prachtige film,met schitterende special effects!
prachtig verhaal met een twist !

avatar van Roger Thornhill
Visueel overdonderend met een geweldige Angelina Jolie en Sharlto Copley die inmiddels toch een aardige carrière in niet helemaal binnen de lijntjes kleurende personages aan het opbouwen is. De overdaad aan FX halen me op een gegeven moment wel een beetje uit het verhaal, met die waakzame Ents, de draak, de vliegende elfjes (met op zich eigenlijk best creepy waterhoofden) en de moddergooiende trollen, maar uiteindelijk bleef de film toch steeds boeiend en onderhoudend. Een aparte ervaring.

avatar van SillyBilly23
Een Disney klassieker die in een nieuw jasje wordt gestoken door de slechterik in het middelpunt te plaatsen. De fabelachtige sprookjeswereld en een sterke Angelina Jolie trekken de aandacht en maken het leuk om naar te kijken. Zoals bij alle sprookjes zitten er een aantal morele boodschappen in die subtiel worden meegegeven. De uitwerking van het verhaal kon beter en Elle Fanning overtuigde niet volledig als Doornroosje maar voor de rest is het een mooie film die zeker onderhoudt.

Charmante versie van "De Schone Slaapster" met een indrukwekkende Angelina Jolie en een lieve Elle Fanning.
Film zakt in het midden wat in en verliest wel wat details uit het oog maar de speciale effecten en de monsterachtige gedaanten zijn wel puik geslaagd.

avatar van nadrin
Leuk origineel fantasierijk toffe effecten

avatar van TornadoEF5
Leuke verrassing toch wel en een gouden zet van Disney om van de vijand de held te maken, en af te wijken van het klassieke bad vs good verdeling. En zet daar dan bij een beeldschone Elle Fanning en een mooie sprookjeswereld, en je hebt een geslaagde film die bovendien niet verveelt.

avatar van Timothyvdmeer
TornadoEF5 schreef:

geheel mee eens! Blij verrast.

avatar van Capablanca
Onderhoudend, mooie effecten, een onverwacht verhaal. Maar het blijft een jeugdfilm, dus waarom de commerciëlen films als deze op prime time uitzenden...?

rommelige film, slechtspelende personages, overtrokken cgi, ouderwetse, te bombastische soundtrack. Jolie speelt niet overtuigend, te gemaakt. Sowieso geen goede actrice.

Nee, het is niet veel deze film.

Hij maakte gebruik van kleurenfilters om het visueel allemaal wat donkerder te maken, maar dat is eigenlijk ook alles. Echt interessante shots zitten er niet tussen, en er wordt nergens goed gebruik gemaakt van het contrast tussen licht en donker

precies, cgi was matigjes en bracht geen 'sfeer' over.

avatar van Dievegge
Maleficent, de koningin van Sneeuwwitje en de koningin van Onderland uit Jommeke zijn drie varianten van hetzelfde personage. Ze is interessanter dan de prinses zelf, want dat is een passieve heldin die slechts ligt te wachten totdat de prins op het witte paard haar wakker komt kussen. Het is dus interessant om het verhaal te hervertellen vanuit haar standpunt. Het is ook leuk dat de elfjes gespeeld worden door actrices die bekend zijn van serieuze drama's van Mike Leigh. Het scenario van Linda Woolverton maakt van Maleficent een personage met wroeging. De simpliciteit van het sprookje wordt doorbroken. Angelina Jolie en Elle Fanning zijn geknipt voor hun rol; de koning is minder overtuigend. De effecten mogen er wel zijn. Een van die onderdanen lijkt op de GVR.