Meningen
Hier kun je zien welke berichten Donucius als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
A-X-L (2018)
Deze film slaat nergens op. Leuk dat Becky G erin speelt, maar de rest? Veel mensen die na 30 minuten de zaal uit lopen. Ik was halverwege in slaap gesukkeld dus dan weet je al genoeg.
Een robothond... leuk! So what? Hoef je niet gelijk een 100 minuten durende film van te maken.
Vermijden deze meuk is het devies...
Ad Astra (2019)
Kijk gewoon Gravity of een Interstellar als je wil. Deze nietszeggende film is noch een visueel spektakel noch een inhoudelijk enerverende film. Veelal slaapverwekkende onverrassende dramatiek wat, gezien de cast, erg jammer is.
Aladdin (2019)
Super sterk begin, maar daarna valt het in de onvermijdelijke clichés en wordt het gaandeweg een stuk minder. Dat is jammer, maar omdat het begin voor mij zo sterk is geweest blijft het een goede live action film. Ritchie heeft altijd een eigen manier van filmen. Je houdt ervan of wellicht niet. Omdat dit verhaal ook zo bekend is heeft iedereen wel een eigen versie of verwachting in zijn hoofd hoe het moet zijn. Dus dergelijke films kunnen imo het nooit goed doen en zullen bijna altijd tegenvallen. Een goede en leuke vertolking door Will Smith van de genie. Ook een prima prestatie van Arwan uit eigen bodem.
Alien (1979)
Eindelijk de film op het witte doek gezien. Is weer een tijd geleden dat ik de film gezien heb, maar de meest indrukwekkende scenes zijn goed in het geheugen gebleven. Uiteraard hierdoor geen verrassingen ofwel nauwkeuriger gezegd eigenlijk enkel opfrissingen, dus inderdaad een fijne rewatch.
Het blijft een goede film, alhoewel het er in vergelijking met de CGI van nu natuurlijk een beetje gedateerd uitziet allemaal. Logisch voor een film die bijna 40 jaar oud is. Houdt zich echter nog prima staande binnen het genre. Dat het een oude film is merk je ook aan de trage en diepe opbouw. Als een hedendaagse film dit zou doen, zou je voordat de film halverwege is al de helft van je publiek verloren hebben. In dat opzicht zijn wij hedendaags visueel teveel verwend.
Waardering is gebaseerd op de eerste (paar) keer dat ik de film op tv zag en staat nog steeds als een huis. De indruk die deze film had achtergelaten is onvergetelijk, zeker voor toen. De film in het heden opnieuw beoordelen is onnodig en oneerlijk. Tenzij je de film in die periode hebt gezien, kan je je onmogelijk in de Zeitgeist verplaatsen van toen.
Wat eerlijker is wellicht 'Alien: Covenant' te beoordelen. Van wat ik gezien heb, wordt het nog gruwelijker dan Prometheus, zonder te ver af te dwalen van het origineel. In 3 woorden: kan niet wachten!
Alien: Covenant (2017)
Mwa, ik vind dat hij ook wel een punt heeft wat betreft de echte haters. Er zijn haters die haten puur omdat RS de franchise zwaar aan het melken is en ze dus niet zitten te wachten op meer uitleg over de Xenomorph etc. enz. En weinig tot geen respect tonen voor mensen die het wel interessant vinden. En Prometheus vonden ze ook al erg matig of zelfs slecht. Het gaat een beetje om de mensen die met deze houding de film dus maar een 0,5* geven. En dat andere klopt ook. Als RS niets nieuws doet met de franchise, dan komt er kritiek dat het zowat 1 op 1 kopieën zijn van de oude films. Op die manier is het inderdaad nooit goed. En hier op moviemeter is sowieso al 1 iemand die zich dus zo gedraagt zoals ik het hierboven omschrijf.
Je kan iets afzeiken, maar je kan ook iets op een inhoudelijke manier afzeiken. In dat laatste is niet iedereen even goed.
Prima, maar hij zeikt alleen op deze Alien thread.
Als je je op 0,5 * gevers gaat lopen storen kan je beter niet op MM gaan zitten. Er bestaan daarentegen blijkbaar ook mensen die enkel een account aanmaken om een bepaald cijfer omhoog te krikken.
Ik zou zeggen: don't feed the trolls...
Ik vind het prima als iemand een andere mening heeft en die ook eventueel op zijn/haar eigen manier kan onderbouwen. Maar voor iemand die zich elke keer enkel afvraagt waarom men zo negatief is over deze film, weet gewoon niet wat er speelt over deze kwestie. Wat hij opnoemt is niet de (enige) reden waarom mensen 'negatief' zijn over de film. Lees de beargumentatie eerst eens op bijv. een Metacritic.com.
Meningen zullen altijd subjectief zijn, hoe je het ook wendt of keert. Maar de manier waarop hij reageert is duidelijk door een gekleurde bril. Je kan niemand een mening opdringen.
Iemand die kritiek gelijk aan zeuren stelt, is naar mijn mening nog niet echt volwassen.
En nog een ding: respect moet je verdienen, die krijg je niet.
En ten tweede: respect begint bij jezelf, niet bij een ander.
All Eyez on Me (2017)
Mooie film over 2Pac Shakur. Wel een lange zit, maar vond de film verhalend wel goed.
Feit of fictie, is moeilijk aan te geven. Uiteraard gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen, maar wellicht ook veel mooier geportretteerd dan het werkelijk is. Maar dat is om de film boeiend te houden. Over de grote lijn draagt de film wel een bepaalde sfeer over. Een sfeer die ikzelf 'From da Hood' zou willen noemen. Duidelijk dat dit een soort tribute of ode is aan 2Pac met een licht documentair tintje; maar het valt prima binnen biografie ofwel biopic.
Muziek is prachtig afgemixt en wordt uiteraard de drijvende kracht naarmate de film vordert. Shipp Jr. levert over het geheel prima werk af met zijn uitbeelding van 2Pac, zijn karakter, stijl, flow, etc. Maar er is maar 1 de echte legende en die zit in de hemel, dus voor wat je kunt krijgen, vond ik het een meer dan degelijke prestatie.
De film mist wellicht kracht, energie of agressiviteit die je van de echte 2Pac zou verwachten als je begrijpt wat ik bedoel. De interpretatie van 'Thug Life' is namelijk ook niet bij iedereen hetzelfde, maar na het zien van deze film hopelijk wel .
Alpha (2018)
Deze film had niet echt gehoeven. Het ziet er op zich degelijk uit met lichtelijk wat 3D en het acteerwerk is okay, maar er zit geen wow in. Ik zit niet gekluisterd met open mond ergens naar te kijken. Het verhaal is naar mijn mening erg vlak, onsentimenteel en onorigineel verteld. Ja, het zij zo voor dit gekozen thema. Het ziet er ook erg green screen uit, maar ook dat went wel. Het is voor mij letterlijk vulling in een lege bioscoopagenda. Geen must see, maar meer een maybe. Voor als er geen andere goeie films draaien op dat moment en je toch een film wilt zien, als je snapt wat ik bedoel. Zo'n film is het.
American Assassin (2017)
Ja, wat kan ik er van zeggen. Een standaard Tom Clancy-achtige film met veel nonsense en matige actie. Atomic Blonde-achtig niveau (voor mij iig, dus check mijn rating), maar dan wel een stuk minder actiegewijs. Vreemde is dat ik O'Brien prima overtuigend vond acteren, maar Keaton totaal niet. Niks dat je niet een keer eerder gezien hebt eigenlijk. De beginscène was de klapper en caught me by surprise, maar dat was eigenlijk ook de enige memorabele scène van de hele film...
American Made (2017)
Aardige drugskoerier-film met een redelijk tempo, die de beoogde sfeer redelijk heeft kunnen uitbeelden. De film is niet heel speciaal, en eerlijk gezegd is het thema eigenlijk niet interessant meer, maar mede door Tom C. is deze film net aan een voldoende. Af en toe een paar goede droge grappen, veel 80's uiterlijk vertoon, een overtuigende Tom C. en het is behapbaar. Standaard Tom C. geweld, dus je weet eigenlijk wat je kunt verwachten.
Mijn score is waarschijnlijk positief beïnvloed, omdat ik hiervoor per ongeluk naar Inhumans was gegaan, er van uitgaande dat het een enorm toffe SF-film zou zijn. Wil je eens ervaren wat tijdverspilling is, kijk dan deze uitermate slechte serie in IMAX met een 30-tal anderen die zich waarschijnlijk ook vergist hebben . Ik kan serieus geen enkele reden bedenken waarom ik geld zou neerleggen om op deze manier genaaid te kunnen worden. Het is maar dat ik een pas heb. Bij voorbaat gewaarschuwd dus voor Inhumans...
Annabelle Comes Home (2019)
Ja, wat kan ik er over zeggen..
Valt aan de ene kant tegen voor een annabel, want vorige delen waren imo beter. Aan de andere kant is het bij vlagen best goed weergegeven. Bij een super trage opbouw weet ik altijd dat de regisseur snapt hoe je dit soort films aan moet pakken. Maar hier had ik soms het gevoel dat het opbouwt naar niks. Naar beter gezegd een anticlimax. Gelukkig valt dit mee. De sfeer is redelijk tot goed, maar nergens echt beklemmend op een paar zeldzame uitzondering na. De timing is soms raak en veelal mis. Maar de juist getimede jump scares maken op zich wel wat goed, zodat je adrenalinegehalte weer op een hoog peil wordt getild.
Op zich wel vermakelijk avondje uit als je van gezelschap en samen lachen en beven houdt en niet al te serieus naar deze film gaat. Prima op zichzelf staande film in de reeks. Acteerwerk is matig, maar wordt wel beter naarmate de film vordert met name Mckenna Grace. Camerawerk is niet altijd even goed in het creëren van spanning, maar volgens mij wordt er ook niet zoveel CGI gebruikt meen ik. Dus daar blijf ik op neutraal. Geluid is wel super top en schoon afgemixt. Zo'n film kan je dan ook niet thuis kijken zonder een degelijk geluidssysteem, want het laag is weer super hier. IMAX versie gezien.
Ja, gezien en afgevinkt. Maar voor mij geen blijvertje of terugkijkertje. Maar de sfeer is wel een plus hier in deze film.
Annabelle: Creation (2017)
Alternatieve titel: Annabelle 2: Creation
Aardige thriller/horror die het klassieke concept volgt. Acteerwerk is afwisselend van kwaliteit en voor mijn gevoel veelal ondermaats, alhoewel het wel beter werd tegen het einde. Wel moet ik zeggen dat bepaalde dingen wel aardig uitgewerkt of uitgebeeld zijn en zorgen dat de film onderhoudend is. De film is voorspelbaar als je veel horrors gezien hebt. Bepaalde dingen zie je al mijlenver aankomen, maar moet wel zeggen dat ondanks dat, het allemaal netjes is uitgewerkt. Verwacht er niet te veel van, dan is de film best vermakelijk en zeker niet slecht binnen het genre.
Atomic Blonde (2017)
Matige tot saaie film met een niet interessant thema. Of eigenlijk het thema is interessant, weliswaar cliché, maar met mogelijkheden. Echter blijkt uit de uitwerking dat dit niet het geval is. Acteerwerk van Charlize is hier eentonig, wellicht komt dit door haar personage, maar dat maakt het des te spijtiger. Altijd wel gecharmeerd geweest van Charlize, maar hier mag dit jammergenoeg niet zo zijn.
Enige plus die ik aan deze film kan geven is het gebruikte single-point camerastandpunt voor de actiescènes. Je krijgt het gevoel dat de actie in een keer is geschoten, welke bijdraagt aan de kijkbaarheid. De sterkte is hier ook gelijk de zwakte van de film: actie die op deze manier wordt geschoten moet overtuigend zijn, omdat als het niet overtuigend is dit direct zichtbaar is voor de kijker vanwege het 1 camera standpunt. Dit is hier dus vaak het geval. Duidelijk goed ingestudeerde choreografie voor de gevechten waar echte souplesse in ontbreekt. Elke slag of stoot wordt nauwkeurig getimed, zodat de tegenstander de tijd heeft om te reageren en zijn/haar ingestudeerde vechtvolgorde kan uitvoeren. Qua martial arts choreografie kan men nog veel leren van o.a. de aziatische meesters.
Een ander minpunt is de gebruikte muziek. Leuk dat er oude klassiekers a la Nena, Bowie, Queen, etc. gebruikt worden voor de sfeervorming, maar wat de toegevoegde waarde hiervan is ontgaat mij even.
De film klinkt hierdoor (voor mij in ieder geval) erg gedateerd en onorigineel in de oren. Als dit wat de makers voor 'oren' hadden, dan is het ze goed gelukt...
Met pakweg een stuk of acht andere filmgangers in een IMAX zaal zitten is uiteraard relaxed en luxe, maar zegt genoeg over de populariteit van deze film in negatieve zin. De film mist mijns inziens iets, een flow, die je bij een vergelijkbare film als John Wick wel had. Wekt deze film toch nog een beetje jouw interesse, pak dan de gewone versie en niet de IMAX versie. Want wat er IMAX aan deze film is ontgaat mij eveneens...
Avengers: Endgame (2019)
Afgeraffeld einde imo en verhaallijnen die maar moeten, omdat dit toch het eindspel is. Dan kan en mag alles toch? Hoe (on)logisch het dan ook mag zijn. Hoef je er ook gelijk niks meer over uit te leggen, want er komt toch geen vervolg meer. Wel zo gemakkelijk.
Tegenvallend anticlimactisch langzaam op gang komend slotspel. Aan de ene kant heeft het mijn verwachtingen niet waar kunnen maken als je het vergelijkt met het steengoede vorige deel. Aan de andere kant ben ik blij dat het afgelopen is, want ik heb eigenlijk wel genoeg Avengers gezien voor nu. Tijd voor wat nieuws zou je zeggen. Het lijkt alsof het doel hier een beetje zoek is aangezien het al de hele tijd bekend is. Het is daarom ook niet interessant meer, want je weet toch waar het uiteindelijk naartoe gaat. De bestemming is duidelijk, de te nemen route eigenlijk ook... enkel de uitwerking is nog vaag zeg maar... en dat haalt de spanning weg uit het geheel helaas.
Ga er naartoe en oordeel zelf zou ik zeggen...