- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
En nog meer Uher en Vorlicek en die Hrbejk van wie ik ook nog nooit had gehoord. Het is wel duidelijk waar je voorkeuren liggen.
Even snel geturfd en de voorkeuren blijken als volgt:
1. Oldrich Lipsky 8 films in de lijst
2. Karel Kachyna 7
Juraj Jakubisko 7
Vaclav Vorlicek 7
5. Frantisek Vlacil 5
Jan Hrebejk 5
Jan Sverak 5
8. Zelenka, Zeman, Uher en Menzel allen 4
Vorlicek en Jakubisko verbazen me qua aantal achteraf eigenlijk wel wat!
Mijn favoriet blijft toch eigenlijk wel Kachyna, want van de 8 films die ik van hem zag staat alleen 'The Little Mermaid' niet in de lijst en ook die vond ik nog best okay. Wat zou ik graag meer van hem zien (zeker 'An Ugly Village', ook omdat jij die al hoog waardeerde, MR!), maar helaas zijn zijn films niet te verkrijgen of zelfs te pindakazen met Engelse subs!
Vlacil is er ook zo eentje.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5077 stemmen
Een magere 6 checks, maar dan heb ik nog extra veel te ontdekken
. Heb er ook nog twee of drie klaarliggen.
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
Ik voel me helemaal een kneuzenkoning met diezelfde 2 armetierige checks die ik ergens op eenderde van de publicatie al had. Maar als wat thuis klaarligt meetelt, zal ik ook wel tot de tien komen. Nu nog even kijken 
Vermoed dat Valerie de eerste zal worden. Pretty, pretty.
Alhoewel, als dat het criterium is, dan komen er wel meer films in aanmerking, zag ik aan de stills 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Mijn favoriet blijft toch eigenlijk wel Kachyna, want van de 8 films die ik van hem zag staat alleen 'The Little Mermaid' niet in de lijst en ook die vond ik nog best okay. Wat zou ik graag meer van hem zien (zeker 'An Ugly Village', ook omdat jij die al hoog waardeerde, MR!), maar helaas zijn zijn films niet te verkrijgen of zelfs te pindakazen.
Krava moet wel te vinden zijn, zeker? Ook nog een fijne Kachyna
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
Het valt me op dat Cesta Pust?m Lesem (1997) zo weinig is gezien. Ik zag em destijds in de bios rond de tijd dat ik ook Bartas, Tarr, Yufit en Fehér daar kon ontdekken, en in dat rijtje voelde de film zeer op zijn plaats. Dat is dus wel een half leven geleden. Kan me de details niet meer echt herinneren, maar gevoelsmatig zou ik mijn cijfer nu wel hoger verwachtten dan de 3,5 sterren die ik gaf. En een fansub is te vinden!
Goed dat je deze noemt! Ik had hem ooit gepindakaast, net als Krava, die Mochizuki Rokuro nu net noemt! Alleen had ik toen per ongeluk mijn pindakaasfile gewist en tja daarna vergeten opnieuw binnen te halen. Ze stonden dus beiden op mijn radar (ooit).
Als iemand ook ooit eens '...And the Fifth Horseman Is Fear' van Zbynek Brynych tegenkomt? Die wil graag zien/hebben.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Vojnar had ik in mijn lijstje staan van 'relevante' namen, omdat de film die beavis noemt zelfs in Nederland is uitgebracht. Maar die heb ik toen gemist. Ik vermoed Contact Film, dus daar moet nog ergens in Nederland een kopie van te vinden zijn. Zijn tweede was meen ik op het IFFR te zien, maar ik heb herverdeel niet meer zo gevolgd.
Arnie
-
- 1082 berichten
- 1881 stemmen
31 checks uiteindelijk, in totaal 39 gezien uit de regio. Verrassende keuzes hier en daar, en van de top-20 heb ik er nog slechts 5 gezien. De hoge notering van Návrat idiota is mooi, vond het eigenlijk ook wel een erg leuke film. Ooit in Olomouc voor 1,5 euro op dvd gekocht. Lásky jedné plavovlásky en Stestí Hadden dan weer veel hoger gemogen wat mij betreft.
Maar los van de volgorde: sowieso is deze lijst vrij uitputtend wanneer men op zoek is naar zowel goede als interessante Tsjecho/slowaakse films. Hulde Baggerman!
Twee films tot slot die desondanks in de lijst thuishoorden, en die ik warm aanbeveel:
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
De nummer 1 van Baggerman "The Shop on Main Street (Obchod na Korze)" kan nauwelijks een verrassing genoemd worden. Volgens mij heb ik deze film begin dit jaar bekeken vanwege de hoge waardering van Baggerman voor deze film. Wel jammer dat ik zo laat ben aangehaakt, maar ondanks dat heeft deze top 100 mij wel de aandacht gevestigd op de volgende films die ik zeker wil gaan bekijken;
1. Daisies (1966)
2. The Beauty and the Beast (1978)
3. Marketa Lazarova (1967)
4. Lemonade Joe (1964)
5. Who wants to Kill Jessie (1966)
Niettemin bedankt voor de organisatie Baggerman
.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5077 stemmen
Opvallende ontbrekende naam vind ik Vsichni Dobrí Rodáci (1968). Een film die nogal een naam schijnt te hebben in Tsjechie/Slowakije èn is aangekondigd door Second Run voor een release later deze maand.
Die heb je blijkbaar nog niet gezien Baggerman
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8156 stemmen
14 checks gezien uit de totale lijst. Fantastische nummer 1 natuurlijk, die ook bij mij zelf hoog in de top 100 staat. Marketa Lazarova en Lemonade Joe zijn ook mooie films in de top 10. Die laatste is een zeer eigenaardige "western", maar wel grappig.
Bedankt voor de organisatie Baggerman Leuk dat dit gebied een keer onder de aandacht is gebracht. Ik heb een paar interessante tips kunnen opdoen.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Marketa Lazarova dit jaar herzien en het meesterwerk openbaarde zich pas op het grote doek van EYE. Schitterend, dus dat is nu wel mijn favoriete Tsjechische film.
En nog meer Uher en Vorlicek en die Hrbejk van wie ik ook nog nooit had gehoord. Het is wel duidelijk waar je voorkeuren liggen.
Benieuwd naar de laatste vier (en de gedoodverfde nummer 1). Aftellen geblazen.
Ik moet trouwens zeggen dat het me bevalt dat we dit topic met enige tussenpauzes doen. Het is veel werk om het voor te bereiden, maar het volgen is toch ook best intensief. Zo vullen we in het eerste jaar het topic met 5 a 6 massieve lijsten. Maar goed, eerst deze afmaken. Ik ga nog wat tips verzamelen, als me dat uberhaupt lukt...
De lijst blijft er staan en loopt niet weg, doe gewoon je tempo?
Arno doe die lijst maar 
Misschien wel iets minder titels per dag
En voor wie in West of Oost-Vlaanderen woont. in budaskoop tonen ze in februari Marketa Lazarova gewoon in de cinema.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Mijn idee was om maandag te beginnen, 10 per dag (alle 10 plaats ik dan vroeg elke ochtend), en in het weekend een rustpauze. Dus 50 volgende week, en 50 de week erop. De lijst en de presentatie heb ik afgelopen dagen af kunnen ronden.
Ik wou toch een inhaalslag plegen qua Spaanse klassiekers, dat stond al in de planning en was anders het zwakke punt in mijn lijst. De laatste maanden heeft dat dus een duwtje in de rug gekregen, en daar ben ik wel blij mee.
De Latijns-Amerikaanse lijst die komt denk ik pas over een maand of 6, dan kan ik daar rustig aan werken, want het is inderdaad enorm veel werk. Het zoeken naar en knippen en plakken van plaatjes, een beetje research, goed sorteren, de teksten, de links... Laatste maanden is bijna al mijn "MM-tijd" opgegaan aan het werken aan de lijst. Het knippen en plakken van 100 filmtitels uit een csv-bestand is zo gepiept, maar dit is toch hele andere koek
.
En die tips die ik uit jullie lijsten heb opgedaan die wil ik idd ook een keertje zien 
Rest natuurlijk de vraag, wie durft hierna zijn/haar lijstje favorieten te presenteren?
Maar eerst natuurlijk de top 5 van Baggerman, ik hoor het tromgeroffel al!
Mooi, en oké, dan binnen zes maanden maar.
Ik hoop dat ik dit ook ooit eens kan doen, maar goed... zal wel niet
. Toch niet voor de eerstvolgende jaren, maar de lijsten van Onderhond en MR moet ik nog zien, zal ik wel eens doen 
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Marketa Lazarova en de nummer 3 trouwens best interessant, en dan kijk ik wel nog wat films misschien later in één van de komende maanden tijdens een eastern europe marathonmaandje
(dacht in maart.) en ik deel jouw lijst zoals afgesproken voor de andere gebruikers die er nu aan meedoen.
Nu ben ik bezig met een Duits marathonnetje 
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
De eerste wil ik graag nog eens zien. De tweede is inderdaad de meest bekende 'drop out' van de lijst. Ik vond hem niet zo, maar wellicht moet ik hem nog eens herzien!
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
Opvallende ontbrekende naam vind ik Vsichni Dobrí Rodáci (1968). Een film die nogal een naam schijnt te hebben in Tsjechie/Slowakije èn is aangekondigd door Second Run voor een release later deze maand.
Die heb je blijkbaar nog niet gezien Baggerman
Dat klopt! Ik had hem voor het maken van de lijst ook willen zien, maar ik kreeg hem nergens te pakken met Engelse subs. Wachten op de Second Run uitgave dus maar.
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
Marketa Lazarova en de nummer 3 trouwens best interessant, en dan kijk ik wel nog wat films misschien later in één van de komende maanden tijdens een eastern europe marathonmaandje
(dacht in maart.) en ik deel jouw lijst zoals afgesproken voor de andere gebruikers die er nu aan meedoen.
Nu ben ik bezig met een Duits marathonnetje
Leuk! Een Duitse marathon is ook leuk; ook een idee voor een toplijst trouwens, net als Frankrijk of Italië.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Leuk! Een Duitse marathon is ook leuk; ook een idee voor een toplijst trouwens, net als Frankrijk of Italië.
Inderdaad maar nog niet genoeg van gezien. Zou zelfs liever een Scandinavie toplijst willen doen binnen een x aantal jaar.
Badalamenti
-
- 23135 berichten
- 3566 stemmen
Blijkt uiteindelijk één grote blinde vlek...... enkel Démanty Noci (1964) gezien.
Deze film heeft me wel erg aangenaam verrast, met name op visueel vlak. Dus graag iets wat in dezelfde lijn ligt, wie heeft een mooie tip ?
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ongeveer zo'n 14 films gezien uit het lijstje van Baggerman.
Mijn top 10 daarvan is als volgt;
01. 5,0* - Valerie and Her Week of Wonders (1970)
02. 5,0* - I Served the King of England (2006)
Op grote achterstand;
03. 3,5* - The Cremator (1968)
04. 3,5* - The Shop on Main Street (1965)
05. 3,5* - Who Killed Jessie (1966)
06. 3,5* - Ikarie XB 1 (1963)
07. 3,5* - The Garden (1995)
08. 3,5* - Empties (2007)
09. 3,5* - Closely Watched Trains (1966)
10. 3,5* - Kolja (1996)
De eerste twee zijn echt juweeltjes. 03 en 04 zouden na herziening best nog wel eens in waardering kunnen stijgen.
Who Killed Jessie vanmorgen bekeken. Die blonde trouwens is best wel een lekker ding. 
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
Ik kom tot 28 checks.
De meeste persoonlijke favorieten staan er wel in geloof ik. De enige twee die ik "mis" zijn Krajinka (Martin Sulík, 2000) en vooral Organ (Stefan Uher, 1965). Voor de rest een zeer interessante lijst waar ik zeker nog een beetje uit ga shoppen. Boxer a Smrt en Intimni osvetleni had ik al dus die ga ik even wat hoger op de to-see lijst zetten. Dank U voor de lijst.
joachimt (crew films)
-
- 3797 berichten
- 9734 stemmen
Organ (Stefan Uher, 1965)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Voor de "nieuwkomers" onder ons:
Als je zoekt op het woord 'rangorde' in het zoekvenster boven de thread kun je mijn 20 posts met de Top 300 van Japan terugvinden.
Onderhonds bijdrage is wat lastiger geworden, nu MovieMeter over is naar een beveiligde server. Zijn bijdragen staan erna, maar zijn gelinkt naar zijn eigen website en worden nu niet meer als plaatjes weergegeven, maar als links.
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
De enige twee die ik "mis" zijn Krajinka (Martin Sulík, 2000) en vooral Organ (Stefan Uher, 1965).
De eerste moet ik nog gaan zien en de tweede is wel erg mooi visueel en qua muzikale omlijsting, maar (voor een plotgedreven kijker) als mijzelf iets te saai. Maar ook die moet ik wellicht nog eens herzien, want misschien heb ik de film toen gekeken op een moment dat ik niet zo uitgeslapen was. Al Uhers films (Panna Zázracnica) zijn sowieso wel aan te bevelen.
Who Killed Jessie vanmorgen bekeken. Die blonde trouwens is best wel een lekker ding.
Inderdaad! Doet niet onder voor BB!
Alastor
-
- 2634 berichten
- 3018 stemmen
Het werk van Uher vormt vooralsnog de blinde vlek voor mij, maar zal dus goed smaken voor een eurofiele niet-plotgedreven filmkijker als ik? 
In totaal zag ik negentien films uit de lijst, waarvan Marketa Lazarová (1967) er met kop en schouders bovenuitsteekt. Met aandacht voor de jeugdfilm, waarvoor dank.
Twee tips voor Baggerman:
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Bedankt Baggerman voor de mooie lijst en presentatie. De kijklijst is inmiddels zo lang dat ik tot na mijn dood door moet blijven kijken om enigszins het einde in zicht te krijgen. 
Uiteindelijk 24 checks, met de volgende sterverdeling:
01. 4.5* - Údolí Vcel (1968)
02. 4.5* - Spalovac Mrtvol (1968)
03. 4.5* - Prípad pro Zacínajícího Kata (1970)
04. 4.0* - Démanty Noci (1964)
05. 4.0* - Valerie a Týden Divu (1970)
06. 4.0* - 322 (1969)
07. 4.0* - Keby Som Mal Pusku (1972)
08. 4.0* - Neco z Alenky (1988)
09. 4.0* - Kristove Roky (1967)
10. 4.0* - Slnko v Sieti (1962)
11. 4.0* - Ostre Sledované Vlaky (1966)
12. 4.0* - Záhrada (1995)
13. 4.0* - Obchod na Korze (1965)
14. 4.0* - Limonádový Joe aneb Konská Opera (1964)
15. 4.0* - Slávnost' v Botanickej Záhrade (1969)
16. 3.5* - Kocár do Vídne (1966)
17. 3.5* - Marketa Lazarová (1967)
18. 3.5* - Návrat Ztraceného Syna (1967)
19. 3.5* - Horí, Má Panenko (1967)
20. 3.5* - Dáblova Past (1962)
21. 3.5* - Stíny Horkého Léta (1978)
22. 3.0* - Drak sa Vracia (1968)
23. 3.0* - Sedmikrásky (1966)
24. 2.0* - Bílá Paní (1965)
En mijn top-10 overgebleven films die de lijst van Baggerman niet hebben gehaald:
01. 4.0* - Vtackovia, Siroty a Blazni (1969)
02. 4.0* - ...A Páty Jezdec Je Strach (1965)
03. 4.0* - Malá Morská Víla (1976)
04. 4.0* - Morgiana (1972)
05. 4.0* - Obrazy Starého Sveta (1972)
06. 4.0* - Panna Zázracnica (1967)
07. 3.5* - Smuteční Slavnost (1969)
08. 3.5* - Faráruv Konec (1969)
09. 3.5* - Adelheid (1970)
10. 3.0* - Skrivánci na Niti (1990)
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Van de laatste twintig alleen Marketa Lazarová gezien. Voor de mensen die hem graag eens - of nog eens - op het grote doek willen zien ga hem heel waarschijnlijk ergens op een zondagmiddag in februari vertonen. Met een lezing + filmfragmenten. Wel in Limburg. 
Heb Coach to Vienna, A Deadly Invention, Romance for Bugle, Romance for Bugle, Beauty and the Beast en Witches’ Hammer, The Boxer and Death, Lemonade Joe en The Shop on Main Street genoteerd. Lemonade Joe jaren geleden moeten overslaan op het IFFR. Gelukkig bestaat er een DVD / BR van.
Verder had ik Wrong Side Up, The Return of Dragon, The Idiot Returns en Divided We Fall al eerder genoteerd. The Bells Toll for the Barefooted en Shadows of a Hot Summer opgeschreven voor het DMFF. En The Sun in a Net ligt hier op DVD.
Mooiste en tegelijkertijd beangstigende poster gaat naar The Boxer and Death. Ziet er heel heftig uit.
Zag er uiteindelijk achttien uit Baggerman's zijn lijst. Mijn tips: Slepe Lásky / Blind Loves (Slowakije) en Dom / House (Tsjechië). Beiden in Nederland uitgebracht op DVD.
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
Mijn tips: Slepe Lásky / Blind Loves (Slowakije) en Dom / House (Tsjechië). Beiden in Nederland uitgebracht op DVD.
Bedankt voor de tips!!! Smuteční Slavnost had ik wel van gehoord maar ik kon de film niet vinden (met Engelse subs). Hij stijgt wel in mijn 'to see'-lijst.
Het werk van Uher vormt vooralsnog de blinde vlek voor mij, maar zal dus goed smaken voor een eurofiele niet-plotgedreven filmkijker als ik?
Ik weet haast wel zeker van wel.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Daar gaan we dan, mijn top 100 Spaanse films. Met de volgorde heb ik hier en daar wat zitten schuiven om te voorkomen dat twee films van dezelfde regisseur op dezelfde dag in het lijstje komen en ook om de genres zoveel mogelijk te spreiden. Het is uiteindelijk best een veelzijdig lijstje geworden volgens mij. Vandaag de onderste 10 uit mijn Top 100 Spaanse films.
Om te zorgen dat het lijstje niet teveel uitsluitend uit mijn smaak zou bestaan begin ik met een aantal films die bij mij niet erg hoog scoren, maar wel thuishoren in een Spaanse lijst. Dat zijn dan o.a. populaire of controversiële films die eigenlijk niet mogen ontbreken. Die komen dus nu terecht tussen mijn ruime drietjes, magere 3,5*-jes en films die me niet helemaal meer bij staan. Het lijstje van vandaag is daardoor heel divers geworden en zegt dus nog niet zoveel over mijn filmsmaak.
Als informatie over verkrijgbaarheid heb ik waar mogelijk Moviemeter gebruikt (bol.com), en anders de "Spaanse Moviemeter" Filmaffinity, die verwijst meestal door naar Amazon en DVDGo, of andere grote Spaanse DVD-winkels. Bij die films wel even opletten dat er ondertiteling op zit, in de meeste gevallen zal dat wel zo zijn, maar dat hoeft niet per se altijd het geval te zijn.
Verder heb ik ook een link naar de trailer bijgezet, al is het niet altijd gelukt om een ondertitelde trailer te vinden.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
91. La Mala Educación - Bad Education (2004) - Pedro Almodóvar - trailer - koopinfo (MM)http://oi59.tinypic.com/2zs08wx.jpgEen Almodóvar waar me niet zoveel meer van bij is gebleven, en dus toe is aan een tweede kijkbeurt. Dat is de reden waarom ik het dus onderin mijn Top 100 een plaats heb gegeven. Gezien de trailer is de film een typische Almodóvar. Het won destijds 4 Goyas.
92. Las Brujas de Zugarramurdi - Witching and Bitching (2013) -Álex de la Iglesia - trailer - koopinfo (MM)http://oi62.tinypic.com/10pvho5.jpgEen leuke film van deze regisseur, qua stijl zijn het bijna twee films. Het begint met een aardige balans tussen actie, spanning en uitgewerkte en originele humorscenes, sommigen zelfs van het niveau van "hoe kóm je erop!". Halverwege verandert wel de stijl en gaan alle remmen los, wat een leuke en spannende actiekomedie was wordt opeens een mengelmoes van absurde scenes. Niet de beste film van deze regisseur wat mij betreft, want die moet nog komen. Maar wel beter dan andere films die ik van hem zag zoals Balada Triste de Trompeta, The Oxford Murders en El Día de la Bestia. De film won wel 8 Goyas. Zijn nieuwste film Mi Gran Noche (2015) draait nu in de Spaanse bioscopen (niet gezien).
93. Tras el Cristal - In a Glass Cage (1987) - Agustí Villaronga - trailer - koopinfo (FA)http://oi63.tinypic.com/rara6x.jpgDeze sadistische obscure film mag vanwege de cultstatus in dit lijstje niet ontbreken. Het slaagt er filmisch uitstekend in om een zieke en weerzinwekkende sfeer neer te zetten. Dat is natuurlijk een verdienste, maar je moet wel een sterke maag hebben om hiernaar te kijken. Qua beelden is het niet bepaald schokkend te noemen, wat flink indruk maakt is juist die zieke sfeer dat wordt opgebouwd en onder de huid kruipt. De film gaat over een voormalige nazi, misbruiker en moordenaar van kinderen, die jaren later zelf een dochtertje heeft en afhankelijk is geworden van een longmachine. Op een dag staat zijn nieuwe verzorger voor de deur, een van zijn slachtoffers, die als verzorger bij hem thuis komt wonen. De still, met de verzorger en de afhankelijke nazi, toont de visuele stijl van de film: donker en blauw. Van deze regisseur zag ik ook Goyawinnaar Pa Negre - Black Bread (2010), een film over de Spaanse burgeroorlog in Catalonië, al schijnt zijn beste film El Mar - The Sea (2000) te zijn (niet gezien).
94. La Ardilla Roja - The Red Squirrel (1993) - Julio Medem - trailer - koopinfo (MM)http://oi57.tinypic.com/10ct99i.jpgEen mooie surrealistische Medem die inmiddels dringend aan een tweede kijkbeurt toe is, na die opfrissing vermoed ik dat het flink wat plaatsen zal stijgen in deze lijst. Medem maakt hier opnieuw gebruik van de cast uit zijn vorige film Vacas (1992): Carmelo Gómez, Emma Suárez en Karra Elejalde, een cast die we ook in zijn volgende film Tierra (1996) tegenkomen. De film won een prijs in Cannes.
95. Viridiana (1961) - Luis Buñuel - trailer - koopinfo (MM)http://oi66.tinypic.com/243lsi0.jpgDeze regisseur mag natuurlijk niet ontbreken in een beetje zichzelf respecterende lijst van Spaanse films, al zijn de meeste van zijn films buiten Spanje geschoten, deels vanwege de burgeroorlog. Zijn beste film van wat ik gezien heb vind ik de Mexicaanse El Angel Exterminador - The Exterminating Angel (1962). Vrijwel alle films van Buñuel tonen een, zacht uitgedrukt, afkeer richting de kerk, ook in Viridiana, waar Buñuel van een crucifix een inklapbaar mes maakt (still), symbool volgens mij voor de kerk/religie als dodelijk wapen. Zijn bekendste film is ongetwijfeld Un Chien Andalou (1929), die hij samen met Dalí maakte, echt ondersteboven was ik er niet van, vond het erg experimenteel. Hun vriendschap duurde niet lang, met de burgeroorlog ging die snel over aangezien Dalí aan de kant van Franco stond en Buñuel aan die van de republikeinen. Voor mij blijft Buñuel lastig te plaatsen, hij heeft iets tegen de kerk, iets tegen rijken en volgens mijn ook iets tegen armen. In Los Olvidados (1950) worden armen als weinig beschaafde mensen weergegeven, en in zijn nepdocu Las Hurdes (1933) maakt hij het helemaal bont door armen voor achterlijk uit te maken. Daarnaast is het een regisseur waarvan ik altijd veel surrealisme verwacht en ik steeds op mijn honger blijf zitten. Een surrealisme wat ik bijvoorbeeld bij regisseur Julio Medem, zij het in een andere stijl, wel veel meer tegenkom. Mede daarom komen in mijn lijst veel Medems voor en slechts één Buñuel.
96. Días Contados - With the Days Numbered (1994) - Imanol Uribe - trailer - koopinfo (FA)http://oi68.tinypic.com/2hnuhys.jpgControversiële film, zogenaamd over de ETA, waar zowel voor- als tegenstanders van de ETA kritiek op hadden, zonder de film te hebben gezien. Eigenlijk was die ophef voor niks, want het terrorismeverhaal in de film is flinterdun. Waar de film wel over gaat is over de buurvrouw van de terrorist, die spiernaakt door het huis loopt, poseert en danst. Ik heb de uitgekozen still op dit uur een beetje netjes gehouden. Als je de film wil zien dan is dat toch vooral vanwege die naakte 19-jarige buurvrouw. De film won een lading aan Goyas, niet zozeer vanwege de kwaliteit maar als middelvinger van de filmwereld richting de politiekgetinte kritiek. De film werd daarmee van de ondergang gered, want het zou anders bijna nergens gedraaid worden. Voor deze regisseur was dit de vierde en laaste film over de ETA, waarbij deze het minste raakvlak met dat onderwerp heeft. In mijn lijst komen we nog twee andere films over dit thema tegen, van andere regisseurs. Niet bewust van al die ophef keek ik het vanwege het thema en de vele Goyas, daardoor viel het me erg tegen, want dat zijn niet de redenen waarom je dit moet zien.
97. El Niño (2014) - Daniel Monzón - trailer - koopinfo (MM)http://oi60.tinypic.com/2dka3jp.jpgDeze film, met Luis Tosar in de hoofdrol, is als nummer twee de grote verliezer in de commerciële strijd met La Isla Mínima (2014) bij de Goya-uitreiking. El Niño kiest voor een mix tussen drama/romantiek en actie/thriller, waarbij vooral het laatste aardig geslaagd is. Het interessante en weinig verfilmde gegeven van drugshandel tussen Europa en Afrika wordt als opstap gebruikt naar een helaas doorsnee drugshandel/misdaadfilm. Spaanse actiefilms zijn vrij zeldzaam, en deze valt met redelijk wat fraaie actiescènes wel in die categorie. De regisseur is Daniel Monzón, bekend van Celda 211. Een andere actiefilm met Luis Tosar in de hoofdrol, en ongeveer van hetzelfde niveau, is El Desconocido (2015), draait sinds kort in de Spaanse bioscopen. De maatschappijkritische blik van die film op de bankwereld zal wellicht niet bij iedere actiefilmkijker in de smaak vallen, aangeziek zulke kritiek in een actiefilm niet echt gebruikelijk is.
98. Torrente (1998) - Santiago Segura - trailer - koopinfo (FA)http://oi59.tinypic.com/2076ao7.jpgDeze foute komedie is verplichte kost op de Spaanse lijstjes. De Torrente-reeks is een echte kaskraker gebleken, de regisseur debuteerde met deze film en doet sindsdien niets anders dan nieuwe Torrentes uitbrengen, de vijfde kwam vorig jaar uit, en nrs 2 en 4 staan in de top 10 van Spaanse films die het meeste opgebracht hebben. Deze icoon onder de Spaanse films heeft die status niet vanwege de kwaliteit maar vanwege de politiek incorrecte humor. Torrente is een mislukking als politieagent, een racistische macho en ook nog alcoholist. De film zit vol met ongecensureerde foute humor, soms levert dat geniale scènes op, maar soms ook niet. Je moet ervan houden.
99. [•Rec] (2007) - Jaume Balagueró - trailer - koopinfo (MM)http://oi62.tinypic.com/ibg8dv.jpgBekendste film van Balagueró, waarin een filmploeg in een gebouw vast komt te zitten waar een virus is uitgebroken. Het is niet de beste film van deze regisseur wat mij betreft, we zullen hem nog een aantal keer terugzien in mijn lijst, maar het is wel een verplichte film in een lijstje van Spaanse films, en ook de beste uit de REC-reeks wat mij betreft. [•Rec] won twee Goyas.
100. Vivir Es Fácil con los Ojos... - Living Is Easy with Eyes Closed (2013) - D. Trueba - trailer - koop (FA)http://oi60.tinypic.com/ezlxef.jpgEen rustige, warme en nostalgische roadmovie, met fraaie beelden van het natuurschoon van Zuid Spanje, zowel qua berg- als kustlandschappen. De kleine dorpjes en sfeer van de jaren '60 worden heel mooi weergegeven. Javier Cámara speelt de hoofdrol, meest opvallend is de vrouwelijke personage Belén (Natalia de Molina), een wat naieve simpele geest. Het speelt zich af in de tijd dat Spanje als scenario werd gebruikt voor veel Amerikaanse westerns, en draait rond het waargebeurde bezoek van John Lennon aan Spanje om een film op te nemen. De humor van de film, en ook de nostalgie, zal wellicht niet volledig tot zijn recht komen bij mensen die de Spaanse taal niet machtig zijn. Voor een deel bestaat de humor uit taalgrapjes zie zich niet altijd goed laten vertalen. Desondanks valt er volgens mij wel voldoende van te genieten. Deze winnaar van de Goyas, die dat jaar nauwelijks concurrentie had, is geen hoogstaand meesterwerk, maar wel aardig genoeg om een keer bekeken te worden.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Ah gelijk een Agusti Villaronga. Het is hu wel gokken of je m zelf goed vind of dat hij niet in de lijst mocht ontbreken. Dat was wel een hidden treasure, vooral zijn film met Lisa Gerrard was een tijd een heilige graal - leek wel. Wel een van mijn favoriete Spaanse regisseurs
Vraag je kappeuter nog om de topictitel aan te passen??