Torrente, el Brazo Tonto de la Ley (1998)

Alternatieve titel: Torrente

Spanje
Actie / Komedie

geregisseerd door Santiago Segura
met Santiago Segura, Javier Camara en Neus Asensi

De onooglijke politie-inspecteur Torrente, ook bekend als 'de domme arm van de wet' is berucht in zijn woonplaats Madrid. Vanaf het ochtendgloren in zware staat van dronkenschap, scheurt hij door de stad en richt meer kwaad aan dan de boeven die hij zou moeten vangen. Zo dwingt de egoïstische Torrente zijn gehandicapte vader uit te gaan bedelen om geld, houdt hij zich bij gevaarlijke situaties altijd op de vlakte en arresteert hij alleen kleine, allochtone kruimeldieven. Torrente bevriendt zijn zielige buurjongen, de zwaar bebrilde Rafi, alleen maar om zich te kunnen vergapen aan diens knappe maar ordinaire nichtje. Op een dag komt hij op de hoogte van een groot drugstransport en probeert met de sukkelige Rafi en zijn niet minder domme vrienden de slag van hun leven te slaan.

Voor mij een zware tegenvaller, dvd gekocht n.a.v. aantal sterren hier gegeven. Er zitten enkelegrappige stukjes in maar hilarisch of lachen, gieren, brullen is het voor mij nergens. De typetjes zijn op zich wel leuk gekozen, maar niet zeer bijzonder. Ik had verwacht ontzettend te lachen maar helaas, Torrente is voor mij niet de juiste komedie.

avatar van Baggerman
Eerlijk gezegd had ik iets meer van 'Torrente' verwacht, maar het is toch wel een enome goorlap, zeg! Zo'n beetje de niet-gekuisde versie van 'The Bad Lieutenant' of 'Bad Santa', daar deed dit me aan denken.

Maar echt lachen is het niet inderdaad... Wat ik wel leuk vond was de Spaanse setting, waarbij zo'n figuur als Torrente totáál niet lijkt te passen. Ik ben in bijna alle Spaanse steden wel eens geweest, behalve Madrid en na het zien van deze film zou ik er bijna ook nooit meer heen willen, haha!

Voor de liefhebber van foute filmpjes is dit echter wel een must.

van de week opnieuw bekeken. Hij blijft erg grappig! Zitten zo ontzettend veel goede grappen in

avatar van arno74
Bekende Spaanse 'foute' film die een groot kassucces werd en inmiddels toch wel een icoon is onder de Spaanse films. Niet vanwege de kwaliteit, maar vanwege de politiek incorrecte humor. Torrente is een mislukking als politieagent, een racistische macho en ook nog alcoholist. De film zit vol met ongecensureerde foute humor. Ik vond het wel leuk om het een keer gezien te hebben, en de charme ervan zie ik ook wel in, met soms geniale scènes, maar het is niet de megatopper waar ik gezien het imago van deze film op gehoopt had.

Santiago Segura debuteerde hiermee als regisseur en kreeg er een Goya voor. De film werd zo'n kassucces dat Segura als regisseur (helaas?) nooit wat anders is gaan doen en inmiddels al 5 Torrentes achter zijn naam heeft staan. Ruim 3*.

avatar van Left4Dead
Hier ging ik de mist mee in, ik had door de beoordeling wat beters verwacht.
Helaas............ de humor kon mij in geen geval pakken behalve op het moment dat de katten werden gepest in de keuken van het Chinese restaurant (het is dus echt waar ).

Dat Torrente een smerig mannetje is die in een smerige wereld leeft is erg goed neergezet, dat is dan ook echt het enige wat ik goed vind in deze prent. Het verhaal is te simpel dus stupide, de personages pakten me niet en de smerigheid deed me soms over de nek gaan. Alleen al de scene waarbij Torrente de gebruikte tandenstoker terug stopt in het kokertje, even goor als gezamenlijk pinda's eten in de kroeg uit hetzelfde bakje.

Enfin, de regisseur en tevens schrijver van het simpel verhaaltje heeft waarschijnlijk zijn bedoelingen ermee gehad. Pijnlijke discriminatie onder de loep gelegd en stereotypering op scherp, een dans met onbeschoftheid, waarschijnlijk om de kijker er zich bewust van te maken dat dit nog altijd leeft onder de mensen. Wel leuk dat hij dit zich laat afspelen in een broeierig multiculti stad als Madrid, zelfs door voetbal wordt de stad doormidden gescheurd.

Sterk?.......... nee een smerige aftreksel van een legende, Louis de Funès, alleen dit keer lomp en onbehouwen. Daar ben ik anders helemaal niet vies van normaliter, echter dit keer is de humor te flauw en mis gewoon scherpte daarin. Had betere (lees sterkere) sarcasme en cynisme verdiend, een dompert voor mij en daardoor slechts 2.5** die vooral door pa in de rolstoel zijn verdiend.