- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Dat laatste ben ik overigens met je eens. Maar 15 films op een dag is best pittig - al vermoed ik dat Arno er 10 per dag zal doen.
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12845 stemmen
Even voor de duidelijk, ik heb niet snel nog wat films gekeken voor mijn lijst
ging er toen vanuit dat ik voor het grootste deel de belangrijkste films wel al gezien had.
Wat betreft deze lijst wacht ik eigenlijk tot hij volledig klaar is, om er dan een paar interessante titels uit te pikken. Komt ook wel omdat ik het momenteel wat druk heb én zowat elke film een nobele onbekende is. Maar links en rechts heb ik al wel een interessant plaatje zien voorbijkomen 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Ik zie dit topic nu pas.
Voor de lijst van Baggerman staan nog die van Onderhond ('Groot China') en die van mij (Japan) - mocht je die ook gemist hebben.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Mijn idee was om maandag te beginnen, 10 per dag (alle 10 plaats ik dan vroeg elke ochtend), en in het weekend een rustpauze. Dus 50 volgende week, en 50 de week erop. De lijst en de presentatie heb ik afgelopen dagen af kunnen ronden.
Ik wou toch een inhaalslag plegen qua Spaanse klassiekers, dat stond al in de planning en was anders het zwakke punt in mijn lijst. De laatste maanden heeft dat dus een duwtje in de rug gekregen, en daar ben ik wel blij mee.
De Latijns-Amerikaanse lijst die komt denk ik pas over een maand of 6, dan kan ik daar rustig aan werken, want het is inderdaad enorm veel werk. Het zoeken naar en knippen en plakken van plaatjes, een beetje research, goed sorteren, de teksten, de links... Laatste maanden is bijna al mijn "MM-tijd" opgegaan aan het werken aan de lijst. Het knippen en plakken van 100 filmtitels uit een csv-bestand is zo gepiept, maar dit is toch hele andere koek
.
En die tips die ik uit jullie lijsten heb opgedaan die wil ik idd ook een keertje zien 
Rest natuurlijk de vraag, wie durft hierna zijn/haar lijstje favorieten te presenteren?
Maar eerst natuurlijk de top 5 van Baggerman, ik hoor het tromgeroffel al! 
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
Even voor de duidelijk, ik heb niet snel nog wat films gekeken voor mijn lijst
ging er toen vanuit dat ik voor het grootste deel de belangrijkste films wel al gezien had.
Haha, ik zag dat je aan aantal Ann Hui's aan het bekijken was en dat vond ik eigenlijk helemaal niets voor jou, vandaar!
Het snel even 'belangrijke' films kijken overigens ook niet...
Straka
-
- 206 berichten
- 564 stemmen
Rest natuurlijk de vraag, wie durft hierna zijn/haar lijstje favorieten te presenteren?
Ik moet tot de jammerlijke conclusie komen dat ik uit deze Tsjechoslowaakse lijst helemaal niets gezien heb en ik vrees dat de laatste vijf hier geen verandering in gaan brengen. Het blijft wel leuk om deze lijst te volgen en hulde voor het werk dat erin zit.
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12845 stemmen
Toevallig zijn er daar een aantal van weer in "de spotlight" gekomen. Ben nu ook een paar oude Yonfan's aan het kijken. Ook niet best, maar ik kijk al jaren wat er aangeboden wordt op het moment (de versmarkt zeg maar
)
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Ik durf wel, maar mijn interessegebied is juist Spaanstalig Latijns Amerika en dan zou ik in jouw vijver aan het vissen zijn.
Helemaal niet hoor! Ik zou het juist geweldig vinden als iemand die regio in het zonnetje zet, zo kan ik ook wat tips opdoen. En ik kan natuurlijk altijd wel met een klein lijstje na jou volgen met evt. films die jij niet noemt en ik wel toppers vind.
Geen enkel probleem wat mij betreft als je Latijns-Amerika wil doen, integendeel!
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Ik ben ook wel benieuwd naar Straka's lijst.
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
Ik ook.
Wellicht ten overvloede, maar de lijstjes hoeven natuurlijk niet per sé vast te hangen aan een land of regio. Pakweg een Western-, horror-, weet ik veel ouderen, vrouwen of coming-of-agelijst zou natuurlijk ook kunnen???
Al heeft het kiezen van een land of regio wel het voordeel dat dit vaak een (in genre) gevarieerde lijst kan opleveren (in het geval van mijn lijst nu weer niet zo...).
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Voor de lijst van Baggerman staan nog die van Onderhond ('Groot China') en die van mij (Japan) - mocht je die ook gemist hebben.
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
Ik sta er klaar voor, die laatste 5 
Is er een ETA bekend?
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
Is er een ETA bekend?
Die afkorting ken ik dan weer niet, behalve voor van die Baksische halvegaren....?
Edit: Estimated time of arrival?
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Yep, denk niet dat ie op een terrorist staat te wachten 
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
5. The Boxer and Death (Boxer a Smrt)
Peter Solan 1962 SK
120 mins
Drama/oorlog

Een geweldige vergeten Slowaakse film die een veel groter publiek verdiend. De drie users die hier op MM op de film hebben gestemd zijn het in ieder geval eens in hun positieve beoordeling van 4,5* (Edit: potver! eergisteren heeft joachimt roet in het eten gegooid met zijn magere 4*!). Één van de eerste naziconcentratiekampfilms die al vele jaren voor andere films de schokkende praktijken die zich daar afspeelden onder de mensen bracht. Deze film doet dit niet erg expliciet, maar het komt wel aan. Daarnaast is het een boeiend psychologisch drama waarin de twee botsende karakters niet stereotiep worden neergezet en waarbij beide acteurs Stefan Kvietik en DDR-acteur Manfred Krug (later bekend als Hauptkommissar Paul Stoever in ‘Tatort’) zeer goed voor de dag komen.
Van deze film is later de Amerikaanse remake ‘Triumph of the Spirit’ met o.a. William Dafoe gemaakt.
https://c2.staticflickr.com/6/5750/22498774285_8e0eefef71_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/714/21877583493_9e9fa9d982_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/756/22311083338_c467753f97_b.jpg
Verkrijgbaar:
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
4. Lemonade Joe (Limonádový Joe aneb Konská Opera)
Oldrich Lipský 1964 CZ
99 mins
Comedy/western

Erg geslaagde parodie op de Amerikaanse westerns van de jaren twintig tot vijftig. De westernset, acteurs en rekwisieten zien er ook enorm verzorgd uit, maar alles was gewoon gebouwd in een weiland achter de Barrandov filmstudio. Lipsky bereikt met minimale middelen het maximale aan gave effecten en geinige visuele vondsten.
Grappig ook om de waanzinnig mooie seksbom Olga Schoberová in deze film te zien als zedige dame!
Ergens is dit ook gewoon een communistische propagandafilm, maar nu eens eentje waaraan je je niet hoeft te storen! Je kunt ook gewoon de lol zien die de meeste acteurs hebben in het spelen van hun karakters en in de set waarin dit mag gebeuren!!!
Eigenlijk is deze film een must voor de fans van de klassieke westerns. Brix, toch wel een autoriteit op dit gebied op MM, bekeek deze film en was zeer enthousiast. Nu Dogie_Hogan, mr rumson, Roger Thornhill en alle andere westernliefhebbers nog!
https://c1.staticflickr.com/1/579/22568911340_a223afef9a_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/568/22730811316_ecda27fce4_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/717/22485378382_c5ca84ea72_b.jpg
Verkrijgbaar:
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
Het was idd wat je zei, Baggerman 
Maar aangezien ze nu binnenstromen heb ik mijn antwoord al!
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
3. Long Live the Republic (At' Zije Republika)
Karel Kachyna 1965 CZ
134 mins
Drama/oorlog

Prachtige cinemascope-fotografie in een meeslepend verhaal over belangrijke historische gebeurtenissen gezien door de ogen van de twaalfjarige jongen. Verdient om een veel grotere bekendheid te krijgen dan nu het geval is. Slechts één stemmer hier op MM!!!!
Extra sjeu aan de film wordt gegeven doordat de jongen, net als in Prace, nu eens niet als ècht een aardig en volledig onschuldig personage wordt neergezet. Het is best wel een etterbakje qua karakter, maar wel eentje met lef en tòch ga je al gauw sympathie met hem krijgen door de geweldige editting van flashbacks in de film.
https://c1.staticflickr.com/1/626/22311972449_02c08eabe6_b.jpg
https://c2.staticflickr.com/6/5783/21876064524_242d2f1fbb_b.jpg
https://c2.staticflickr.com/6/5672/22311104958_90fca56441_b.jpg
Verkrijgbaar:
Alweer nergens met Engelstalige ondertiteling legaal te vinden!
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
2. Riders in the Sky (Nebestí Jezdci)
Jindrich Polák 1968 CZ
91 mins
Drama / Oorlog

Werkelijk ongelofelijk dat ik bij deze film nog steeds maar de enige stemmer ben. De film is spannend, realistisch en geeft mooie blik in het reilen en zeilen in een Wellington vliegend fort. De filmcrew had slechts twee vliegtuigen -en ook maar heel kort - tot haar beschikking om deze film te maken. Wat dat betreft hebben ze, mede door het in de film monteren van archiefbeelden en gebruik te maken van decors en maquettes, er nog aardig wat van weten te maken!!! Heel knap.
Polák was sowieso een zeer veelzijdig filmmaker, want, naast deze film en Ikarie, maakte hij ook ‘gewoon’ drama en is hij heel bekend vanwege zijn kinderfilms (o.a. Pan Tau en diverse films met kleiklodders die tot leven komen). Waarschijnlijk is hij na de Praagse Lente gestraft voor het maken van deze film, want pas vanaf 1977 staan er weer films bij zijn naam.
In deze film louter (mij) onbekende acteurs uit zowel de CSSR als de UK, wat voor die tijd wel vrij uniek was, denk ik? Voor mij is dit één van de beste oorlogsfilms (vanuit het oogpunt van soldaten) die ik ken. Het einde is ook fenomenaal. Ga zien deze film!
https://c2.staticflickr.com/6/5733/22498794795_b5ed9bfbbe_b.jpg
https://c2.staticflickr.com/6/5683/21877605543_3577de27f7_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/726/21876065334_9121408b40_b.jpg
Verkrijgbaar:
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Daar staan nog wat titels tussen die ik niet vaak tegenkom.
Ta-da wat zal er nog komen.. 
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
1. The Shop on Main Street (Obchod na Korze)
Ján Kadár en Elmar Klos 1965 SK
128 mins
Drama

Mijn favoriete Tsjechoslowaakse film is dus de eerste Oscar winnaar uit dit land. Ik ben het niet vaak eens met de keuzes van de Academy, maar in dit geval wel (al weet ik niet wat de concurrentie was!). Geweldig aan de film is de hoofdpersoon, gespeeld door Josef Kroner, dat een laf, miezerig mannetje is die constant als eerste aan zichzelf denkt, maar waarvoor je uiteindelijk toch enig begrip en sympathie leert opbrengen, want hij heeft tòch een geweten en wil eigenlijk stiekem goed doen! Ida Kaminska (genomineerd voor de Oscar voor Best Actress in a Leading Role) speelt een demente oude tang waar werkelijk niets mee aan te vangen valt.
kos omschrijft de film mijns inziens heel treffend: ‘een unieke film, die ogenschijnlijk heel simpel is, maar een uiterst subtiele gelaagdheid kent waarvan ik zeker weet dat het me nog lang zal bijstaan.’
Daarnaast een sublieme muzikale omlijsting door wie anders dan Zdenek Liska.
https://c2.staticflickr.com/6/5799/22311975169_34a6a1efd0_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/738/22485387092_7e66766bf7_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/750/22498797085_070b4d1714_b.jpg
Verkrijgbaar:
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
Daar staan nog wat titels tussen die ik niet vaak tegenkom.
Ta-da wat zal er nog komen..
Ja, die nummer één was niet erg verrassend, haha!
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Nummer 1, ik moet hem toch eens gaan kijken - die staat al eeuwen op mijn lijst. Thnx Baggerman!
Uit je lijst blijkt wel dat het zwaartepunt van de Tsjechische/Slowaakse cinema in de Jaren 60 (en een beetje 50 en 70) lag. Neemt niet weg dat je voor de recente jaren toch ook nog aardig wat films en namen hebt weten te ontsluiten. De Tsjechische en Slowaakse cinema bereikt de Nederlandse filmhuizen in elk geval niet meer, ik zou niet weten wat de laatste release was. Ook op de festivals, zoals IFFR, maar de ook de grote en daarmee dus ook de competities is het zoeken met een lichtje volgens mij. Het blijft wachten op een nieuwe Tsjechische wave.
Mijn TIPS (ik kan niet uit heel veel meer kiezen
):
Vanuit de recente jaren, en zowaar nog met een release, de enige Slowaakse filmmaker die de fans misschien nog een beetje kennen:
Krajinka (2000) Ik zou zeggen: typisch Slowaaks, platteland, beetje politiek en beetje mystiek/dromerig.
Van de recente Tsjechen zou ik je deze sociaal-politieke film aanraden:

Marian (1996) Maakte destijds diepe indruk op mij, maar dat was wel in het begin van mijn “serieuze film(huis)kijk” carrière.
En dan tot slot nog een Tsjechoslowaakse tip:

Škaredá Dědina (1975) Die zul je ongetwijfeld willen zien als je ‘m kunt vinden. Ik zag ‘m ooit op de Duitse TV. Het was mijn eerste Kachyna en was meteen raak, ik had de jaren ervoor vrijwiliggers in het filmhuis al horen praten over hem, omdat er op het IFFR een retro van hem was geweest. Heerlijke filmmaker.
En dan – om het definitief af te leren – nog een paar geanimeerde shorts:
Een mijn vijf favoriete afleveringen van Krtek (Molletje): Molletje als Chemicus, Molletje als Schilder, Molletje en de Raket, Molletje en de Paraplu en Molletje en de Muziek.
En misschien wel de leukste van Pat e Mat (Buurman & Buurman):
beavis
-
- 6627 berichten
- 14795 stemmen
van de top5 staat Boxer a Smrt ook al lang op mijn verlanglijstje. Zeer benieuwd naar!
Dank voor al het werk en de mooie lijst Baggerman!! 
Zeker weer nieuwe titels ontdekt!
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
1. The Shop on Main Street Mijn favoriete Tsjechoslowaakse film is dus de eerste Oscar winnaar uit dit land. Ik ben het niet vaak eens met de keuzes van de Academy, maar in dit geval wel (al weet ik niet wat de concurrentie was!).
Kaidan en Matrimonio all'italiana zijn de bekende titels. En dan een Griekse en een Zweedse film, die ik beide niet ken.
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
Bedankt Baggerman!
Nummer een is inderdaad geen grote verrassing, ook al staat die ook bij mij al lang op de watchlist, nog immer ongezien. Ik heb de lijst nu compleet gemaakt op Icheckmovies:
beavis
-
- 6627 berichten
- 14795 stemmen
Het valt me op dat Cesta Pust?m Lesem (1997) zo weinig is gezien. Ik zag em destijds in de bios rond de tijd dat ik ook Bartas, Tarr, Yufit en Fehér daar kon ontdekken, en in dat rijtje voelde de film zeer op zijn plaats. Dat is dus wel een half leven geleden. Kan me de details niet meer echt herinneren, maar gevoelsmatig zou ik mijn cijfer nu wel hoger verwachtten dan de 3,5 sterren die ik gaf. En een fansub is te vinden!
Verder niet echt tips, heb geen idee hoe Sílení (2005) jou zou bevallen, maar die zou op mijn persoonlijke lijstje voor deze regio wel hoog staan.
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
Allereerst iedereen bedankt voor de getoonde belangstelling! Tsjechoslowakije is toch een wat suffer en minder sexy filmland dan Japan en Groot China, dus ik was wel wat bang dat er ècht niemand interesse zou tonen, maar dat is reuze meegevallen! Hopelijk gaan er toch een aantal van jullie af en toe een film uit deze regio gaan kijken en dat de films met alleen mijn stem in ieder geval door ook een andere mening/stem gaan worden geëvalueerd.
Daarnaast dank voor de tips.
Zoals Mochizuki Rokuro al eerder opmerkte heb ik nog (te) weinig gezien van Svankmajer, dus Lunacy ga ik zeker zien, beavis, net als Faust.
De Sulik ga ik ook zeker kijken. Inderdaad de enige Slowaak die er de laatste tijd wat van bakte (jakubisko niet meegerekend, maar die woont in Praag!). Marian heb ik nog nooit aan gehoord en gaat op de lijst.
De Brynych van McSavah staat al heel lang bovenaan mijn lijstje en die van Schorm waar hij mee aankwam lijkt me ook de moeite waard!
Zelf heb ik laatst deze films op MM toegevoegd die me ook interessant lijken om op zijn minst eens te zien (iemand anders die ze wel heeft gezien en er nog niet op gestemd?):
Daleká Cesta - Alfréd Radok (1950) De eerste film over Theresienstadt.
Clovek a Jeho Dum (Kinoautomat) - Radúz Cincera, Ján Rohác en Vladimír Svitácek (1967) Deze film was 's werelds eerste interactieve film!!!
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Ik kom uiteindelijk op 28 checks.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14795 stemmen
30 checks... bijna 1/4, niet verkeerd