La Mala Educación (2004)

Spanje
Drama / Romantiek

geregisseerd door Pedro Almodóvar
met Gael García Bernal, Javier Cámara en Fele Martínez

Begin jaren 60 ontdekken twee jongens, Ignacio en Enrique, de liefde, films en angst op een christelijke school. Vader Manolo, het hoofd van de school en literatuurleraar, is getuige van deze ontdekkingen, maar neemt er ook aan deel. De drie personages staan nog twee keer tegenover elkaar, eind jaren 70 en in 1980. Deze ontmoetingen veranderen het leven én de dood van sommige van hen.

Intrigerende film, complexe uitgewerkt maar toch boeiend. Almodóvan bewijst zijn vakkunde, Gael Garcia Bernal zijn veelzijdigheid. Trouwens alle acteurs zijn goed.
Mooie kleuren, zorgvuldig camerawerk.

avatar van Spetie
Zeer tegenvallende film van Perdro Almodóvar. Mijn tweede die ik gezien heb van deze regisseur, na Hable Con Ella. Tja laat ik maar met het weinige positieve beginnen. Gael García Bernal is een talentvol acteur en laat dat hier wederom zien. Daarnaast zitten er filmtechnisch gezien wel een paar fraaie shots in de film, maar daar houdt het voor mij ook wel mee op.
Het verhaal wordt onnodig vrij ingewikkeld gemaakt en bevat daarnaast gewoon oninteressante, soms zelfs irriterende karakters. Goed acteerwerk kan dat manco wat mij betreft ook niet wegnemen. Daarnaast oogt het geheel door de flashbacks soms nogal rommelig en was de ontknoping van het verhaal ook nogal een teleurstelling. De muziek tenslotte was niet slecht, maar ook niet dat je zegt van tjonge jonge wat geweldig. Het aantal negatieve factoren is wat mij betreft te groot en zorgde ervoor dat deze film voor mij een hele lange zit werd. De verpakking was veelbelovend, maar de inhoud smaakte niet lekker.

avatar van Vinokourov
Aardige dramafilm hoor, alleen die homo-erotische scenes hadden van mij niet zo gehoeven. Of denk ik nu te bekrompen?

avatar van Querelle
Het is nu eenmaal een homo erotische thriller... En is niet veel anders dan erotische thrillers waarin een vrouw en een man met elkaar seks hebben.
Ik denk dat veel hetero's sommige scenes iets te veel van het goede vinden. Jammer want Gael Garcia Bernal is hier heel sexy.
Je bekrompenheid valt wel mee, je vraagt het je zelf af en dat lees ik niet vaak bij berichten waarin homo erotiek niet gewaardeerd wordt.

avatar van oruiz
Vinokourov schreef:

nee hoor. en wat is er mis met bekrompenheid? Helemaal niks. Het siert je juist.

avatar van Querelle
Je kan het ook overdrijven, snap ook niet wat je bedoelt.
Bekrompenheid is nooit goed.

avatar van rokkenjager
Zeer intensief en onderhoudend film. Het drama werkte voor mij persoonlijk zo goed omdat er maar weinig tot geen van dat typische Almodovar-luchtigheid te bespeuren was. Anderzijds kun je natuurlijk ook stellen dat de film nou niet bepaald 'typisch Almodvar' is.

Het acteren is voortreffelijk, Het kleurgebruik schitterend en Almodovar's mengeling van genres (die ik nog steeds moeilijk te definiëren vind) hemels. Daarnaast zijn de vele plotwendingen in het verhaal erg bevredigend te noemen.

Querelle schreef:

Volgens mij is dit geen thriller te noemen. Er staat ook Drama/Romantiek en dat klopt wel.

Anyway, ik vond het wel een bijzondere film. Ik kon het af en toe niet meer volgen door de vele plotselingen flashbacks en flashforwards. Ik kan ook niet zeggen dat ik me constant vermaakt heb. Jammer. Voor de bijzondere film en de origineelheid toch 3 sterren.

ps. Ik vond het wel jammer dat dat schattige jochie, Ignacio, een lelijke aan crackverslaafde travestiet/transsexueel was geworden. Voor mij was t een leukere film geweest als de échte Ignacio en Enrique elkaar na al die jaren weer zagen (per toeval) en er wat moois opbloeide.

Een scenario waar 10 jaar aan gewerkt is volgens A. en dat is te merken.De complexiteit van de verhaalstructuur is wat doorgeschoten en dan nog worden we op het eind getrakteerd op een epiloog in tekstplaatjes die niet had misstaan in pak 'em beet Schatjes .
Neemt niet weg dat A. hier een volwassen film aflevert waarin de campy elementen voor zijn doen tot het uiterste zijn beperkt,al kan hij het blijkbaar niet zonder tranny's.Van romantiek is in deze film weinig te bespeuren,of je zou de gay-porn als zodanig moeten betitelen
Met de vuiligheid valt het nogal mee:geen geslachtsdelen in beeld,gelukkig.De hoofdacteurs doen het verder prima,de muziek is weinig memorabel,de cinematografie onberispelijk.
Goede film,zij het dankzij de thematiek niet voor iedereen.

T.T
Prachtig prachtig en nog is prachtig. Zeer sterk geacteerd, sterk verhaal en heel goed geregisseerd (wat verwacht je anders van beste regisseur van Spanje). Beste Spaanse film !

avatar van Donkerwoud
Mijn eerste Almodovar. Ik was er niet van onder de indruk. De campy luchtigheid terwijl het over kindermisbruik gaat (!?) kon ik niet helemaal plaatsen en begon me op de zenuwen te werken. Misschien dat ik het ooit een tweede kans geef en dan tot een andere mening kom, maar het is geen film waar ik erg positief op terugkijk.

M'n 2de film van deze Spaanse regisseur, en ik moet zeggen dat deze me beter beviel dan Hable con ella (hoewel veel mensen me daarin zullen tegenspreken). Mooie setting, mooi uitgangspunt en vooral mooi uitgewerkt. Dat er af en toe homo-erotische scènes inzitten, neem ik er maar bij

avatar van K. V.
De film zal waarschijnlijk niet iedereen bekoren, want Gael García Bernal speelt een travestiet en er komen ook enkele vrijscènes in voor, dus je kunt je aan wat verwachten , al deed Gael het zeker niet slecht.
Het verhaal wist me zeker te boeien tot het einde.
Niet dat 'k de film nu direct op dvd ga kopen, maar het was het bekijken waard.

avatar van Jessen0wnt
Mooie film die zich af en toe iets te moeilijk doet qua verhaal maar wel erg mooi is in beeld, geluid en vooral montage. Heb het nooit zo met Spaanse film omdat ik emoties niet goed kan inschatten, maar hier werd alles rustig voorgeschoteld en kon ik er ook echt van genieten. Als je het niks vind zal ik zeker blijven door kijken want het eerste half uur is een beetje vaag en neutraal maar daarna word het echt goed en is het verhaal veel duidelijker. Goede film, met wat leuke creatieve montage, goed acteer werk en gewoon een mooi verhaal. 3,5 ster

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Toch de minsten Almodovar tot nu toe. Raar dat dit tussen twee topfilms van hem komt: Hable con ella en Volver. Denkelijk wou de regisseur hiermee meer een persoonlijke prent maken en vergat hij om er ook een goeie film van te maken. Het grootste probleem is het script dat verloopt als een kip zonder kop. Het acteerwerk is niet slecht, maar het verhaal gaat nergens naar toe. Bijkomend is het ook moeilijk om ietwat sfeer te scheppen en komen de personage verre van tot hun recht. Waar het in het begin lijkt te gaan over misbruik in de Kerk, draait het toch anders uit zodat je ondanks dergelijke feiten geen sympathie kan opbouwen voor die jongens. Ik geef toe dat ik persoonlijk me zou laten vangen als de erotische scènes met een vrouw (of twee) zouden gedaan zijn. Menselijk zeker. Al moet ik toegeven dat Almodovar van de erotische scènes toch wat heeft kunnen maken. Hij heeft er duidelijk feeling mee.

Een film die ik al eens gezien had blijkt hier. Maar ik herinner me er helemaal niets van. En dat verbaast me ook niet echt. Het is weliswaar een boeiend verhaal in een verhaal, maar het is ook wat te afstandelijk gefilmd en gespeeld. En daardoor wat langdradig.

avatar van Boenga
Rustig non-Hollywood drama, het soort film waar ik heel erg van hou; alleen: hier behoorlijk om zeep geholpen door al dat flashback-gedoe. De concentratie die nodig is om de hele zaak te kunnen volgen neemt de rust weg waarmee je van verhaal en acteerwerk kunt genieten.
Helaashelaashelaas....

avatar van Stijn B.
Almodovar bewijst hier nog maar eens wat voor een geniale verteller hij is: een sluw en meeslepend scenario boeit van begin tot einde.

Ik heb nu al een aantal Almodovar-films gezien en deze behoort zeker tot zijn allerbeste films (samen met "Todo Sobre Mi Madre" en La Piel Que Habito"): meeslepend, dieprakend, fantastisch in beeld gezet, meesterlijke montage en ijzersterke rollen