• 8.520.608 stemmen

Alternatieve titel: The Sun in a Net

Oorsprong: Tsjechoslowakije

Geregisseerd door: Stefan Uher

Met onder meer: Marián Bielik, Jana Beláková en Oľga Šalagová

IMDb beoordeling: 7,4 (865)

Oorspronkelijke taal: Slowaaks

Plot Slnko v Sieti

Oldrich “Fajolo” Fártak, een student die zijn vriendin Bela Blažejová altijd quasi-existentieel verbaal mishandelt, biedt zich “vrijwillig” (eigenlijk in opdracht van de autoriteiten) aan voor zomerwerk op een boerderij. Dit prompt zowel Fajolo als Bela om een relatie te beginnen met iemand anders. Een parallel verhaal vertelt over Bela’s blinde moeder, die zich express hulpeloos gedraagt, haar vaders onthulde ontrouw en diens breuk met haar grootvader, die toevallig woont in het dorp waar Fajolo zijn vrijwilligerswerk uitvoert.

imageimageimageimage

avatar van Baggerman

Baggerman

Eén van de eerste films van de Tsjechische New Wave (al is het een Slowaakse film!). Een beetje de 'À Bout de Souffle ' van Slowakije.

Wat mij betreft een topfilm met een zeer aangename sfeer. Geweldig camerawerk ook. En weer een aparte, goed passende soundtrack.

Štefan Uher vind ik nu al een interessante filmmaker en ik ben benieuwd naar zijn andere werk.

avatar van beavis

beavis

binnenkort ook verkrijgbaar via Second Run

goede keuze weer van ze, en uiteraard dus een grote aanrader

The Sun in a Net (Slnko v sieti) [DVD]: Amazon.co.uk: Mari?n Bielik, Jana Bel?kov?, Eliska Nos?sov?, Lubo Roman, Olga Salagov?, Stefan Uher: Film & TV

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Je kunt je maar beter voorbereiden op een komende Tsjechische/Slowaakse toplijst (dit is een Slowaakse film volgens mij) dus dit was nog een verplicht nummer. Al klinkt dat wat negatief, want het is een prachtige film. Het middenstuk , het binnenhalen van het hooi met Fayolo en Jana / doorsneden met Bela en Peto op de steiger, is schitterend.

De thematiek van de volwassen wordende jeugd is natuurlijk veel, heel veel vaker onderwerp in films, maar bij deze doet het fris(ser) aan, ook door de combi met stad/platteland, generaties en thema. Alles heel terloops. De meest Oost-Europese Sun Tribe film wat mij betreft.

avatar van wibro

wibro

Zagen we in Horí, Má Panenko (1967) van Milos Forman alleen maar lelijke en truttig geklede jonge vrouwen, in dit filmpje van Stefan Uher was dat radicaal het tegenovergestelde. Bela en Jana waren voor mij bijzonder mooie vrouwen en ook nog eens voor die tijd modern gekleed. De scène met Bela die in bikini aan het zonnebaden was op het dak en dan met die zonnebril op was om in te lijsten, zo mooi. Sensualiteit ten top. Ook de score met rock and roll muziek uit de beginjaren zestig paste uitstekend in dit prachtige Slowaakse filmpje.

Weer aangenaam verrast dus met de zoveelste mooie film uit de Tsjecho-Slovaakse filmkeuken. Had trouwens nooit verwacht dat zo'n film als deze in 1962 gemaakt had kunnen worden, omdat de starre communisten toen nog aan de macht waren. Van de Praagse Lente was nog geen sprake, hoewel deze film misschien daar al wel de voorbode van was.