Vynález Zkázy (1958)

Tsjechoslowakije
Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Karel Zeman
met Lubor Tokos, Arnost Navrátil en Miroslav Holub

De film is gebaseerd op enkele verhalen van Jules Verne en vertelt over een geniale, doch ietwat naïeve wetenschapper die een zeer potent explosief uitvind. Een gestoorde gek ziet hiermee kansen om de wereldheerschappij over te kunnen nemen en steelt de uitvinding. De wetenschapper en zijn hulpje moeten alles op alles zetten om te voorkomen dat het apparaat in verkeerde handen valt.

avatar van Legan
Een aantal elementen uit enkele Jules Verne verhalen zijn samengevoegd tot één sfeervol avontuur dat A Deadly Invention heet.

Het verhaaltje op zich is aardig maar kan niet de volle duur boeien. Iets wat vooral komt door het middenstuk waar de film teveel inzakt richting saaiheid om daarna nooit meer op het oude niveau terug te komen. De personages komen nauwelijks verder dan wat oppervlakkige niemendalletjes en de cast acteert soms nog op een manier welke kenmerkend is voor films uit het stomme tijdperk.

Genoeg op aan te merken zou ik zeggen en niets wat deze hoge score ook maar enigszins rechtvaardigt.

Wat het echter zo bijzonder en apart maakt, is het visuele. Werkelijk prachtig geïllustreerde decors en props. Bijzonder sfeervol en met oog voor detail, realisme en Jules Verne. En alles is zo in elkaar gezet dat het lijkt op die geïllustreerde afbeeldingen die je kan vinden in de Jules Verne boeken (houtnerf bijv). Men combineert animatie met toneeldecors met stop motion met live action en dit alles geeft de film een prachtuitstraling.

En voor het fantasierijke visuele geef ik A Deadly Invention met plezier een feitelijk nauwelijks te rechtvaardigen 4,0* .

avatar van Vinokourov
Geweldig leuke film, die leunt op een tof verhaaltje van Jules Verne. Een wetenschapper wordt gekidnapt door piraten om voor hen een explosief te ontwikkelen. Ook zijn kameraad is gevangen genomen en hij gaat natuurlijk de held van het verhaal uithangen. Het is immers niet de bedoeling dat de piraten de hele wereld gaan overnemen.

De grote attractie van deze Tsjechoslowaakse film uit 1958 zijn de special effects. Een hele trukendoos is opengemaakt met als resultaat ubercoole plaatjes. Denk bijvoorbeeld aan Stop-motion, schaalmodellen, fijngedetailleerde animatiebeelden, waterfilters. Van alles wordt (vaak ook tegelijkertijd) gebruikt om het simpele verhaaltje op te fleuren. Het is moeilijk te vergelijken, maar het heeft het meest weg van een kruising tussen een willekeurige Annie MG Schmidt-verfilming (Pluk van de Petteflet bijv.) en Georges Meliès' Le voyage dans la lune. Aanrader voor degene die van klassieke SF en hippe sfx houden.

Wow! Geweldig dit!

Vroeger hadden ze bij De Slegte in de ramsh een prachtige serie met boeken van Jules Verne (met groene kaft). Deze verslond ik figuurlijk en zijn nog steeds in mijn trotse bezit. Ze waren prachtig geïllustreerd met - naar wat nu blijkt- de originele prenten van de eerste uitgaves van deze boeken.

Zeman heeft zich laten inspireren door de verhalen van Jules Verne en de prenten die ik hierboven beschreef. Hij laat deze werkelijk schitterend tot leven komen in deze film. Het ziet er echt fenomenaal uit!. Ik ben het dan ook helemaal met Legan eens: er is zat aan te merken op deze film, maar dan nog is een ruime voldoende op zijn plaats, want het geheel is een geslaagde hommage aan de hierboven beschreven boeken en artistiek een hoogtepunt in de filmgeschiedenis!

avatar van Baggerman
Tijdens de film dacht ik telkens: 'wat een goed bijpassende score! Vast gecomponeerd door Zdenek Liska?'

Net nagezocht en inderdaad....

Geweldig filmmuziekcomponist, jammer dat de films waarvoor hij de muziek heeft geschreven of te onbekend zijn gebleven of gewoon van een laag niveau zijn.

Alleen op basis van de poster wil ik de film al zien. (Hoe) is hier aan te komen?

avatar van Mochizuki Rokuro
Had je een dag eerder moeten vragen, was gisteren te zien in NATLAB in Eindhoven...

De film is overigens in zwart/wit, maar met de gravures naar het werk van Verne en papierknipkunst als decor in gedachten kom je een heel eind. Fascinerend eindresultaat - je kijkt je ogen uit.

En er is een Duitse DVD (in het Duits helaas). Een een (naar het schijnt) Engels ondertitelde blu ray, maar daar staat meer op dan deze film.

Misschien dat Baggerman of beavis je kunnen vertellen hoe de kwaliteit van die laatste is - die kennen volgens mij deze uitgave/label als DVD?

Hmm, eens kijken. Bedankt in elk geval voor de info.

avatar van Baggerman
Het Karel Zeman museum brengt druppelsgewijs de films van hem uit op DVD in mooie, betaalbare uitgaves: Zeman Museum dvd's.

Ze zijn voor zo'n 3,95 - 5,00 euro (excl. verzendkosten) te verkrijgen bij diverse Tsjechische en Slowaakse webshops.

Edit: net gechat met iemand van het museum (kan via de link). Ze brengen aan het eind van het jaar nog 'The Tale of John and Marie' en een andere film (die ik vergeten ben! ) uit!

avatar van Mochizuki Rokuro
Dat is een stuk goedkoper dan de blu ray, maar aan het art work te zien is ook de bluray van de het KZ-museum. Ze hebben dus Engelse subs?

avatar van Baggerman
Ja, alles is met Engelse subs.

Hier te verkrijgen, of hier (alleen nu niet in voorraad).

Hier de BluRay

avatar van Biosguru
Ik keek deze in een reeks animatiefils. Animatie is even het "ding" op het moment. Wat me opvalt is dat het verhaal bij animatiefilms vaak niet weet te pakken. Dat was bij deze film helaas ook zo. Ik zie zeker de originaliteit van het gebruik van alle soorten animatie door elkaar heen, in deze Jules Verne film. Maar het raakt me niets. Ik heb dan toch liever wat mindere animatie en een pakkend verhaal.