Baron Prásil (1961)

Alternatieve titels: The Fabulous Baron Munchausen | The Original Fabulous Adventure of Baron Munchausen

Tsjechoslowakije
Fantasy / Animatie

geregisseerd door Karel Zeman
met Milos Kopecký, Rudolf Jelínek en Jana Brejchová

In Baron Prašíl worden enkele van de avonturen van deze Baron, die wij hier kennen als Baron Munchausen, beschreven. Wanneer de Baron Joey leert kennen op de maan, keren zij samen terug naar de aarde. Daar vallen zij van het ene avontuur in het andere. Uiteindelijk ontstaat een tweestrijd tussen de heren, omdat zij beide vallen voor de prinses Bianca. En zij kan maar met één een huwelijk aangaan.

avatar van The Eye
Eerste kennismaking met Karel Zeman, die vooral grootse avonturen verfilmde, en daar kan een Baron Munchausen natuurlijk niet in ontbreken. Zeman maakt veelvuldig gebruik van fantasierijke decors, blue screens en stopmotion technieken, gecombineerd met belichtingtechnieken die vooral in de stille film gebruikt wordt. De film lijkt een moderne Méliès waar een flinke dosis vaudeville aan toegevoegd is. Het geheel doet aan als een prachtig vormgegeven droomwereld, waarin elke nieuwe scène een eigen sfeer weergeeft passend in het geheel. De compleet absurde avonturen en situaties waarin de Baron en zijn op de maan ontmoette compagnon Joey keer op keer terechtkomen heeft eveneens veel overeenstemming met de coherentie binnen een droom.