Meningen
Hier kun je zien welke berichten Baggerman als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Na Komete (1970)
Alternatieve titel: On the Comet
Het uitgangspunt is erg origineel, maar helaas heeft Zeman dit alles niet zo super uitgewerkt. Ik vind dit toch een van zijn mindere films. Al met al best leuk, maar genoeg manco's. Wel erg mooi zijn de gravures die zo uit één van de oudere uitgaves van de boeken van Jules Verne lijken te komen. Sommige ontwikkelingen zijn ook best leuk, al blijft het wel een flutverhaaltje. Ik had op wat meer ontwikkelingen en diepgang gehoopt.
Het hele meezuigen van het deel van de Aarde waar het verhaal zich afspeelt naar de andere planeet en vice versa vond ik ook wel wat tam weergegeven. De plastic dinosaurussen kunnen zo tegenwoordig ook ècht niet meer, maar was toen wellicht vooruitstrevend.
Na-Moo-Eobs-Neun San (2008)
Alternatieve titel: Treeless Mountain
Filmisch op de huid, maar nergens opzienbarend, dramatisch (heel) ingetogen.
Zelfs erg op de huid! Een beetje vanuit het standpunt van de kinderen gefilmd. Die trouwens een erg puike, pure en ingetogen acteerprestatie leveren. In Korea kunnen de kids heel erg goed acteren is me gebleken! Lang niet de eerste film waarin ik buitengewoon goed acteerwerk van kinderen zie!
Wel erg plotsklaps afgelopen? Op zich niet erg, maar het voelde wel wat 'onaf'.
Nabi (2003)
Alternatieve titel: Mr Butterfly
Een typisch Koreaans/Hollywood mengelmoes, deze film! De DVD oogt erg professioneel en belooft veel, maar de film blijft toch een eigenaardig overambitieus project. Het geheel zwalkt telkens van het ene genre in het andere en duurt ook zeker een kwartier te lang voor het publiek om de aandacht erbij te houden. Tel daarbij nog eens het gigantische kuteinde (dramatisch dan natuurlijk vond ìk dat persoonlijk, de makers mogen de film laten eindigen naar dat het hen belieft!) daarbij op en ik kom niet tot een voldoende.
Toch is het niet één en al misère en ècht een straf om de film te moeten kijken is het nu ook weer niet. 2,5*
Nagaya Shinshiroku (1947)
Alternatieve titel: The Record of a Tenement Gentleman
Inmiddels een beproefd recept: knorrige volwassene die tegen zijn/haar wil wordt opgescheept met een kind. Een van de vroegste van dit sugsubgenre die ik ooit zag.
Eerlijk gezegd heb ik weinig aan Mochizuki Rokuro's review toe te voegen. Dit is inderdaad meer een Jaren Dertig Ozu, in vergelijking met de films die hij na deze maakte. Erg lichtvoetig met een serieuze ondertoon. En inderdaad eentje van hem met erg veel buitenbeelden. Erg leuk: de scène waarin geloot wordt over wie met het kind terug moet naar het andere dorpje om deze terug te brengen!
Ook ik verbaasde me over het vreemde open einde. Inderdaad helemaal niet à la Ozu, maar wat mij betreft wèl de juiste snaar rakende. De scène daarvoor vond ik juist wat tè moralistisch en ik had teleurgesteld geweest met dàt als einde. Nu is het net mooi!
Chishu Ryu zingt (!) een nostalgisch lied.
Tja. Die had ik òòk niet verwacht!
Naked (1993)
Wat een ongelofelijk irritante l-u-l-! (Sorry Fransman) die Johnny. Ik zat de hele film te hopen dat iemand hem eens op zijn bek zou slaan. En hoera! Leigh willigde mijn wens nog in ook! Leve de hangjongeren en zinloos geweld is zinvol! (Kijk! Er schuilt ook een filosoof in mij!). Punt extra voor de afranseling, maar die gaan er weer af doordat hij die zelfs nòg irritantere Jeremy niet van de trap liet gooien of zijn je-weet-wel liet afsnijden (wel bijna trouwens!).
Ja, ik vond de film een marteling en dat terwijl ik Leigh tot nu toe hoog had zitten en al zijn films wel kon waarderen. De personages zijn mensen die ik zoveel mogelijk zal proberen te mijden. Wel vond ik sommige van Johnny's opmerkingen wel erg sterk, maar sympathiek ga ik hem er niet om vinden.
Ook erg lelijk grauw geschoten deze film, maar dat zal wel zo bedoeld zijn. De muziek vond ik wel passend.
Naked City, The (1948)
Een beetje een vroege mix van Alleman, CSI New York, Seinfeld, Smoke en NYPD. Het levert nog zeer bekijkenswaardig vlot verhaaltje op ook; ik heb me geen moment verveeld! Deze film met zijn vleugjes (New Yorkse) humor doen recht aan deze stad. Voor mij waard:
4*!
Nancy Drew (2007)
Alternatieve titel: Nancy Drew: The Mystery in Hollywood Hills
Leuke, niet-pretentieuze familiefilm. Het is allemaal wat simpeltjes, maar kijkt gewoon lekker weg en slaagt volledig in de opzet: vermaak.
Zit er wel in dat ze later meer op haar vader dan op haar tante zal gaan lijken dus ja dan zal ze het meer van karakter rollen moeten hebben zullen we maar zeggen
Mmm, ik vind Emma knapper dan haar tante met haar vleermuizenbekkie. Wat, ik vind zelfs Emma's vader met een jurk aan nog een knappere vrouw dan Julia.....
Nanny, The (1965)
Aardig, maar meer ook niet. Volgens mij is de film leuker als je er echt niets van tevoren van weet, omdat je dan zelf ook in eerste instantie de jongen gaat wantrouwen.
De synopsis hierboven (en de achterkant van mijn DVD) bevatten dus eigenlijk gigantische spoilers!
Pluspunt vind ik dat de Nanny uiteindelijk geen koud monster blijkt te zijn, maar gewoon een door omstandigheden gestoorde vrouw! (goed geacteerd door Bette Davis!)
Napola - Elite für den Führer (2004)
Alternatieve titel: NaPolA
Is deze film ergens mee te vergelijken?
Misschien wat laat, maar ik vind dat er wel wat parallelen zijn tussen deze film en Europa Europa (alhoewel ik me die laatste film nauwelijks nog kan herinneren, dus ik kan het fout hebben!).
Goede film, je leeft gauw met de hoofdpersonages mee. In het begin wat houterig acteerwerk, maar dat werd later gelukkig beter. Ik moest een beetje denken aan Zweinstein voor nazi's, toen ik dat kasteel zag!
Prachtig shot vond ik die van dat sneeuwvlokje dat neerdwarrelde in het (dode) oog van de Russische krijgsgevangene!. Schitterend!
NSDAP betekent Nationaalsocialistische Duitse Arbeiderspartij
en Hitler zelf heeft verklaard dat zijn nationaal socialisme bijna
hetzelfde was als communisme. Hitler was dus niet extreem rechts
maar extreem links. Een fout die vaak wordt gemaakt en die blijkbaar gepropageerd wordt door vooral socialistische partijen die de vuile was liever niet buiten zien hangen !
Mag ik het hier even totaal mee oneens zijn! Get your facts straight!
De link die Hitler maakte met het socialisme in het begrip 'nationaalsocialisme' was louter populistisch om een brede aanhang te krijgen onder het Duitse volk. De nazi's hadden vooral een eigen agenda die weinig met het socialisme te maken had. Het doel van de nazi’s was niet om het kapitaal eerlijker te verdelen, maar om het Jodendom en andere niet-Duitse groepen uit te roeien of te onderwerpen en het Duitse volk van meer Lebensraum te voorzien. Nationaalsocialisme is puur een vorm van facisme en dat is toch echt extreem RECHTS.
Fouten die vaak worden gemaakt door aanhangers van politieke stromingen is juist met het vingertje wijzen! Zo wijzen aanhangers van het liberalisme vaak (terecht) kritisch naar de totalitaire uitwassen in het communisme (Stalinisme). Andersom wijzen aanhangers van links juist altijd naar uitwassen van rechts, zoals nazisme en facisme om aan te geven hoe 'fout' hun politieke tegenstrever's denkbeelden wel niet zijn!
Når Mor Kommer Hjem (1998)
Alternatieve titel: On Our Own
Ik zie dat ik nog een relatief hoog cijfer heb gegeven. Ik ben dus mild.
En heeft niemand kritiek/commentaar op deze film????
Nou, ik wel: matig en een beetje saai. Ik vraag me af of kinderen hier enige sympathie voor op kunnen brengen. Het nut van sommige personages zag ik ook totaal niet. Waarom die rare buurman en waarom was die zo raar?
Het is dat de film ouder is dan 'Nobody knows', anders had ik het er een slap aftreksel van genoemd!
Geinig was nog de korte carriere als tasjesdief van de hoofdpersoon.
Narok (2005)
Alternatieve titel: Hell
De eerste tien minuten vreesde ik dat de titel op het moeten uitzitten van deze film sloeg....
Maar uiteindelijk werd het langzamerhand beter en nog best uit te zitten. Als ik de film moet geloven valt die hel nog wel mee.
Ze draaien er in ieder geval geen Frans Bauer of palingpop. Of misschien is de titel verkeerd vertaald en heet de film eigenlijk: 'hemel'?
Maar alle gekheid op een stokje: de special effects zijn af en toe zeer matig, maar de grimeur heeft wel erg zijn best gedaan en verdiend wel een pluim!
Nashan Naren Nagou (1999)
Alternatieve titel: Postmen in the Mountains
De tweede film die ik van deze regisseur zie en weer eentje die ik best kan waarderen!
Tja, wel een wat simpel verhaaltje, dat nodig is om werkelijk schitterende beelden te laten zien. Sowieso heerlijk rustgevend en onthaastend deze film.
De film is eigenlijk ook gewoon een ode aan mensen die, zonder daar wat voor terug te vragen, hun plicht doen en gewoon andere mensen helpen met kleine dingetjes. Zoals de postbode de brief voor de blinde vrouw voorleest (en eigenlijk verzint). Of de jongen die speciaal een touw neerlaat zodat de postbode niet valt (moest van opa!). Zelf ben ik een dorpsmens en ben ik ook met zo'n mentaliteit opgegroeid. Viel er sneeuw, dan was ons eerste klusje het vrijmaken van het pad van onze bejaarde buurvrouw (moest van moeder!). En als je wat lekkers te eten had (taart of zo!) en er bleef een rest over, dan bracht je dat naar de buren - en andersom! Dit sprak me aan in de film: de vader die dit de zoon aan probeert te leren en de zoon die vader juist weer over de veranderde moraal in het dorp probeert bij te praten!
Het verhaal is soms wel wat tè sentimenteel naar mijn smaak, alhoewel ik moet bekennen dat ik toch een brokje in mijn keel voelde aan het einde toen de hond in eerste instantie weer terugging naar de oude postbode.
Mooie actrice trouwens, die love-interest van de jonge hoofdpersoon. Haar naam weet ik niet, maar ze zat ook in 'Life Show' van dezelfde regisseur!
Zalige glimlach heeft deze dame, om knikkende knieën van te krijgen!
Návrat Idiota (1999)
Alternatieve titel: Return of the Idiot
Van Gedeon had ik nog geen film gezien, alhoewel hij toch als één van de nieuwe lichting talentvolle Tsjechische regisseurs wordt gezien. Deze vond ik zeer de moeite waard! Ik ga meer van hem proberen te zien.
Een boeiend tragikomische film, losjes gebaseerd op Dostowjewski's 'The Idiot'. Mede door het effectieve, minimalistische, lijzige themamuziekje kijkt het geheel zeer prettig weg en deed me wat dat betreft aan films als Amelie denken. Prachtig hoe Fratisek onbedoeld van alles te weten komt over de twee broers en twee zusters in de film, ze allen probeert te beschermen, mar toch hun levens op hun kop zet.
Pavel Liska vond een prima prestatie neerzetten als de zeer sympathieke 'idioot' Frantisek. Gaanderweg de film krijg je ècht medelijden met hem en de situaties waar hij in verzeild raakt, als persoon die als een kind de wereld voor het eerst ziet. Liska was me in andere films al opgevallen, waarin hij in totaal verschillende rollen wist te overtuigen.
Daarnaast natuurlijk de mooie actrices Geislerova en Vilhelmova (waarvan ik dacht dat die naast Geislerova qua schoonheid in het niet zou vallen, maar niets is minder waar!), die ook schitteren in hun rollen.
Návrat Ztraceného Syna (1967)
Alternatieve titel: The Return of the Prodigal Son
Mooi gemaakt, mooie vertelstijl, maar zelden werd ik zelf zo teneergeslagen van een film. Het sombere gegeven komt blijkbaar zo goed naar voren dat het haast verstikkend werkt. Maar die lichte wat springerige stijl maakt het paradoxaal genoeg ook wel weer een open film. Maar zeker een interessante toevoeging aan de lijst Tsjechische/Oost Europese DVD's die uit deze periode toch al niet gering is.
Helemaal mee eens. De film wordt wel eens de inspiratiebron voor Milos Formans ‘One Flew over the Cuckoo’s Nest’ genoemd en dat zou zomaar kunnen. In deze film heeft een psychiatrische instelling ook een heel belangrijke rol, maar hier wordt alles toch wat ingetogener en realistischer neergezet. Het geheel deed me ook sterk denken aan ‘Le Feu Follet’ van Louis Malle.
Geweldig vind ik de scène als Jan weer thuis is en een achterlijk bord vol eten krijgt opgedrongen van zijn schoonmoeder om aan te sterken. Die kop van Kacer!
Mooi vind ik ook hoe 'normaal' Jan wordt neergezet, maar dat toch niet blijkt te zijn gezien sommige situaties.
Ne Bolit Golova u Dyatla (1975)
Alternatieve titel: Woodpeckers Don't Get Headaches
Leuke (jeugd?)film die niet oubollig aandoet. De hoofdpersoon is klein voor zijn leeftijd en heeft de pech dat hij een broer heeft die beroemd is in heel de stad als basketbalspeler. Niemand ziet hem dus als eigen identiteit, maar constant als 'broertje van' en hij heeft moeite om in diens schaduw te leven.
De film is realistisch en geeft denk ik een goed inkijkje in het leven in de Sovjet tijd en de gebeurtenissen zijn interessant om te volgen. Opvallend daarin is hoe hard men met elkaar omgaat, iets wat in Rusland nog steeds wel zo is. Tevens viel me op hoe ruw en ronduit asociaal de jongens met de meisjes omgaan, #metoo was toen nog lang niet aan de orde!
Mukha heeft wel smaak, want zijn vriendinnetje is een plaatje van een meisje en daar zou ik op die leeftijd óók helemaal voor zijn gevallen. Mooi verder het open einde.
Ne Le Dis à Personne (2006)
Alternatieve titel: Tell No One
Komt wat langzaam op gang, maar mondt uiteindelijk uit in een 'Fugitive'-achtige thriller die best te pruimen is.
De film bleef ook lang ook lang boeien en meestal begin ik dan te vrezen voor een anticlimax als ontknoping. Hier schampt het verhaal af en toe wel de curvestones (inderdaad: Bruno gaat wel èrrug ver om Beck te helpen; zelfs moord pleegt hij nog voor hem? Tsst!), maar blijft uiteindelijk toch telkens nèt nog binnen de bochten. Het acteren is prima, maar wat wil je als acteurs als Jean Rochefort, Nathalie Baye en Kristin Scott Thomas zich niet te groot voelen voor bijrolletjes!
Best de moeite waard en vooral spannend!
p.s. de hierboven beschreven auter, Harlan Coben, maakt ook een cameo in deze film!
Nebestí Jezdci (1968)
Alternatieve titel: Riders in the Sky
Een wonderlijk werkje en waarom zo onbekend? Wellicht omdat Jindrich Polák eigenlijk voornamelijk jeugdfilms (o.a. Pan Tau) maakte en deze daardoor wat is ondergesneeuwd? Eigenlijk één van de mooiste producten en voorbeelden van de Praagse Lente!
De film is erg apart omdat er erg veel Engels in wordt gesproken (het gaat over Tsjechische en Slowaakse piloten in de RAF, dus geen wonder!) en ook veel Engelse en internationale acteurs bevat. Vrij uniek voor de tijd waarin deze film is gemaakt, denk ik toch?
De film weet uitstekend de overdreven romantiek en onnodige pathos te vermijden en lijkt realistisch. Daarnaast geeft het een mooie blik in het reilen en zeilen in zo'n Wellington vliegend fort.
De film is levendig, aangrijpend (vooral de scène met de mismaakte Tsjechische fighterpiloot! Heel sterk!) en heeft ook nog eens een prachtig open einde. In het begin had ik wel wat moeite het geheel te volgen, omdat op mijn dvd met Engelse ondertiteling deze wegviel bij Engels gesproken teksten. Deze waren niet altijd even duidelijk gearticuleerd (gesproken door Tsjechen, Slowaken of Polen in de film, of gewoon door omgevingslawaai in het vliegtuig). Maar dit wende later wel.
Wat ik heb begrepen is dat Polák slechts twee vliegtuigen -en ook maar heel kort - tot zijn beschikking heeft gehad om deze film te maken. Wat dat betreft heeft hij, mede door het in de film monteren van archiefbeelden en gebruik te maken van decors en maquettes, er nog aardig wat van weten te maken!!! Heel knap.
Nog wat geleerd van deze film ook: de 'Beer Barrel Polka' (Roll Out the Barrel) is eigenlijk Tsjechisch en heet eigenlijk Škoda lásky ("Wasted Love"). Sowieso heeft de film een leuk Leitmotiv met '(Ghost)Riders in the Sky' (dat ik eigenlijk voornamelijk in de Johnny Cash uitvoering ken!).
Al met al weer een verrassend sterke film. Ietsje meer actie en ik had de maximale score voor het eerst kunnen uitreiken aan een Tsjechoslowaakse film.
Nejasná Zpráva o Konci Sveta (1997)
Alternatieve titel: An Ambiguous Report about the End of the World
Jeetje, geen berichten en ik ben pas de tweede stemmer?
Visueel een plaatje deze film. Ik snap niet waarom deze regisseur hier zo onbekend en waarschijnlijk daardoor ook zo onbemind is? Deze film doet denken aan die van Kusturica, Jodorowsky of Arrabal. Liefhebbers van die regisseurs zouden zeker ook Jakubisko eens een kans moeten geven!
Deze film ziet er prachtig verzorgd vormgegeven uit en bevat uitzinnige personages zoals een dwerg, een reuzin, een pope, zigeuners, een circusgroep en een chimpansee. Qua plot is het over het algemeen treurnis troef (het letterlijke plot , dan) en naar wat de regisseur nu als tweede bodem wil meegeven, daar ben ik nog niet helemaal uit!
De meest krankzinnige dingen gebeuren: een wolvenaanval (mooi gefilmd!), de huizen zakken telkens een paar meter de grond in of zakken scheef en een mysterieuze ziekte laat ieder kind in het dorp sterven. Dit alles met een pracht landschap als achtergrond.
De film verveelt geen moment, is zeker apart te noemen en blijft ook hangen (bij mij).
Nemuru Otoko (1996)
Alternatieve titel: Sleeping Man
Al een tijd geleden eens gezien, maar nu maar weer eens opnieuw bekeken. Inderdaad leunt de film soms een beetje tegen de saaiheid aan, maar gelukkig schotelt Oguri je daarnaast toch een prachtig prentenboek aan plaatjes voor.
Qua keuze van setting en lokaties verdient de film wel 5*! De omlijstende muziek vond ik ook zeer passend en mooi. Veel stilstaande shots, waardoor je een beetje het gevoel krijgt door een museum met schilderijen te lopen. Maar door sommige truukjes krijg ik toch nog wel de handen wel op elkaar voor Oguri: lang shot van een jongetje dat onder een bladerdek begraven ligt, gaat over in een landschapshot met jongetje nog steeds stilliggend linksonder, joch komt overeind en een fazant vliegt een eindje verder verschrikt op . Of: Tia die mijmerend (langdurig!) naar het bos zit te staren. Valt er ineens een boom om!
Op één of andere manier doet deze film ook sterk denken aan (een soort voorloper van) Dolls van Kitano (misschien ook vanwege het Noh-theather hier, wat vaag gezien wel wat heeft van de Kabuki in Dolls). Alsof Oguri en Kitano samen aan de borrel hebben gezeten en Oguri gekscherend heeft gezegd: "maar zulke poëtische prentenboeken van films als die van mij kun jìj niet maken!" En Kitano: "O? Nee? Ik kan het zelfs beter! Wacht maar af!" (dus dáárom heeft Oguri daarna nog maar één film gemaakt. Geen geld meer over na die weddenschap!)
Raar trouwens dat deze film zo onbekend is hier op MM, je zou toch zeggen dat de Naomi Kawase-idolaten de weg naar deze film toch al gevonden zouden moeten hebben?
Neon Demon, The (2016)
Viel niet tegen, viel niet mee, ik weet eigenlijk nog niet helemaal wat ik hiervan moet vinden!
Audiovisueel is dit natuurlijk al sowieso de moeite om te kijken en voor mij begon de film erg sterk. Daarna begon het grote necrofilie-WTF-moment en alles daarna en dat vond ik op één of ander manier minder.
Elle Fanning vond ik goed voor haar rol gecast. Ik las ergens dat Refn eigenlijk Carey Milligan voor deze rol in gedachten had en hoewel zij best mooi is, is zij tevens veel te oud voor de rol. De meeste fotomodellen zijn nou eenmaal achterlijk jong.
Ook goed gedaan is de blikken van de vrouwen als ze Jesse ontmoeten. Het lijken wel slangen en hun woorden zeggen mooie dingen, maar hun blikken duidelijk andere dingen.
Zeker de moeite waard en ook memorabel.
Nestyda (2008)
Alternatieve titel: Shameless
Als slice-of-life wel aardig, maar wel een film met enorm lege karakters. Het geheel kijkt wel lekker weg door sommige wrang koddige momenten, maar uiteindelijk blijf je achter met de vraag: 'nou, en?' Er gebeurt gewoon te weinig opzienbarends. Het acteren is dan wel weer okay, maar dat mag dan ook wel met ervaren rotten als Emilia Vasaryova, Liska en Machacek.
Een overmorgen-weer-vergeten film. Hrebejk kan beter dan dit.
Nevinnost (2011)
Alternatieve titel: Innocence
Ik dacht dat Hrebejk zijn touch inmiddels een beetje had verloren, maar deze film vond ik toch nog best alleraardigst! Zoals Movie-Addicted al zegt wordt er erg goed geacteerd en ondanks de plotwendingen heeft de film een geloofwaardig verloop. Het plot komt niet erg origineel over en lijkt bijeengeharkt uit een groot aantal andere films. Maar beter goed gejat....
Geislerová blijft een mooie verschijning en het meisje dat Olinka speelt wordt de toekomstige Geislerová lijkt me zo.
Al met al inderdaad goed verteerbaar.
Next Gen (2018)
Zo? Ben ik hier warempel de eerste stemmer? (anders meestal bij één of andere vage Tsjechoslowaakse film!)
Nu moet ik hier als animatieleek een gefundeerde mening over geven in plaats van wat losse oneliners. Voor mij doet dit niet echter onder voor een gemiddelde Pixar of Disney animatie. Gemiddeld dus ook. De film is best leuk om te bekijken, maar zal niet beklijven, vrees ik. Dit komt vooral door het matig verhaal dat totaal niet origineel is. Lijkt ook erg op het eerdere Big Hero 6 (2014). De toekomstwereld ziet er wel best fraai vormgegeven uit en de hond vond ik dan wel weer grappig.
Ik heb me er best mee vermaakt, dus een voldoende is evengoed wel op zijn plaats.
Ngor Fu (2006)
Alternatieve titel: Operation Undercover
Doet qua plot denken aan Infernal Affairs, maar is qua uitwerking toch heel anders. Maar ook deze film is erg mooi en stijlvol in beeld gebracht met criminelen die zich, naast hun foute activiteiten, ook bezighouden met dingen die eerzame burgers bezighouden.
Pluspunten van de film zijn de toch weer sterk acterende Tsang en Ng. Minpunten zijn sommige ongeloofwaardige plotontwikkelingen. Zou Elaine (Sonja Kwok) in het echt werkelijk vallen voor een type als dat van Jim (Tsang)??? Maar ja, verstand op nul....
De muzikale omlijsting is okay en het geheel is boeiend en vlot tot de laatste minuut. Ook wel interessant is de aandacht voor in tot hoeverre een undercoveragent mag gaan in het sub-plotje van de Superintendent Wai.
Prima te verteren en zeker een aanrader voor liefhebbers van de door mijn voorganger genoemde films.
Night and the City (1950)
Nou Dassin zorgde er wel weer voor dat ik op het puntje van mijn stoel zat. Het begin (vooral die 'spaghetti-scène' tussen Tierney en die buurman, brrrr! Niveau'tje GTST!) deed me huiveren, maar al gauw wordt je door het verhaal opgezogen (ook al voel je wel aankomen hoe het gaat aflopen!)
Hoogtepunt vond ik wel de worstelscène. Geweldig geschoten!
Als film zeker net zo goed als Brute Force, Rififi en The Naked City.
Ik blijf toch vinden dat Dassin als regisseur (vooral in de USA) absurd wordt ondergewaardeerd als regisseur. Als iemand een Oscar voor zijn totale oeuvre had verdiend was hij het wel. Had Hollywood meteen kunnen afrekenen met hun zeer zwarte McCartney-verleden (alhoewel verleden? Die geest heerst er nog!) En ze hadden er nog tijd genoeg voor gehad ook, aangezien Dassin pas vorig jaar overleed op 96-jarige leeftijd!
Sowieso: de oeuvre prijs is afgelopen en vorig jaar niet eens uitgereikt! WTF? Er zijn toch zat film-legendes aan wie ze die uit zouden kunnen reiken??? Geef 'em dan maar aan Johnny Depp, bijvoorbeeld!
Night of the Hunter, The (1955)
Tot mijn schande had ik nog nooit van deze film gehoord! Mitchum kende ik alleen in rollen als goedbloed. Hierdoor is hij in deze rol des te huiveringwekkend en in deze rol overtuigt hij me zeer!
Ontzettend gave quotes en oneliners in deze film, zoals:
Icey Spoon: [about the conjugal bed] When you've been married to a man for forty years you know all that don't amount to a hill of beans. I've been married to Walt that long and I swear in all that time I just lie there thinkin' about my canning.
Icey Spoon: [about sex in marriage] A woman's a fool to marry for that. That's somethin' for a man. The Good Lord never meant for a decent woman to want that. Not really want it. It's all just a fake and a pipe dream.
Rev. Harry Powell: Salvation is a last-minute business, boy.
Rev. Harry Powell: Not that you mind the killings! There's plenty of killings in your book, Lord
Briljant! De film zit er vol mee.
Het enige minpuntje vond ik het totaal overdreven instorten van dat joch aan het einde van de film, toen Harry Powell werd overmeesterd Niet erg geloofwaardig.
Nihon no Higeki (1953)
Alternatieve titel: A Japanese Tragedy
Inmiddels alweer mijn vierde van Kinoshita en ik vond deze toch minder dan de andere drie. Een erg zwaar en aangrijpend verhaal, maar voor mij toch af en toe wat te saai. De Koinobori-uitgave is inderdaad af en toe erg donker, zodat je flink moet turen naar je beeldscherm om nog wat te zien.
Het verhaal van de dochter overtuigt het meest, vooral door een sterke acteerprestatie en haar zelfverzekerde, egoïstische (en wél overtuigend) personage.
Inderdaad en haar egoïsme wordt ook wel verklaard middels de flashbacks, i.t.t. de zoon, waar we meer naar moeten gissen.
De film is trouwens wel heel andere koek als de Ozu's en Kurosawa's van die tijd en ik hoewel ik Ozu's repertoire best graag mag zien vraag ik me toch af waarom zijn werk en bijvoorbeeld dat van Naruse en Michoguchi wel in het Westen aandacht krijgen en regisseurs als Kinoshita, Imai, Shimizu en Satsuo Yamamoto totaal niet? Zijn de laatste te linksgeoriënteerd? Jammer genoeg kunnen wìj niet oordelen of dit waar is of dat ze gewoon de mindere cineasten waren, want de films zijn niet of amper te zien en te verkrijgen!
Nijûshi no Hitomi (1954)
Alternatieve titel: Twenty-four Eyes
Mooie humanistische film die me tòch ook weer wist te raken. Jammer dat de film zelfs na restauratie nog in een erbarmelijke staat is; soms zag ik alleen aan de paraplu's van de hoofdpersonen dat het dit keer ècht regende!
Eerst vond ik het uitvoerig voorstellen van de kinderen maar overdreven (wordt ook nog eens herhaald!), maar later werd het nut darvan me toch duidelijk. De (lieve) jongetjes worden daardoor eens nìet naamloze soldaten die gaan sneuvelen en de (lieve) meisjes gun je allemaal een gelukkig leven, maar je weet natuurlijk dat dat niet voor alle zeven is wegggelegd.
Verder kan ik het realisme in deze film ook waarderen. Het sentiment is aanwezig, maar wordt niet te ver doorgevoerd. Was dit een Hollywood film geweest dan was het ontbrekende meisje (Fukijuka ofzo) òòk nog op de valreep op de reünie komen opdagen!
Knap hoe de film twee-en-een-half uur weet te boeien zonder dat er echt veel opzienbarends gebeurd.
De film verdient meer dan 31 stemmen tot dusver, maar ik vrees dat het niet voor eenieder is weggelegd om het mooie ervan te zien en ervan te genieten.
Nikdo Se Nebude Smát (1966)
Alternatieve titel: Nobody Will Laugh
Leuke verrassing!
Begint al leuk (en dubbelzinnig) met de sporen in de sneeuw. Wat volgt is een aardige psychologische schets van een man die - of heel laf - of heel principieel - of beiden is. Eigenlijk komen we niet helemaal te weten wat precies.
Het is een levendige film met een prima acterende Jan Kacer (die hier qua uiterlijk sterk doet denken aan Marcello Mastroianni) in de hoofdrol. Vooral de scène in de kroeg en de 'striptease' van Klima's vriendin zijn hoogtepunten van de film.
Tevens in de film één van de vroegste rolletjes van Jirí Menzel.
Niña Santa, La (2004)
Alternatieve titel: The Holy Girl
Ik zat me de hele tijd af te vragen of ik nu een aflevering van Frasier aan het kijken was of een arthousefilm?
Ja, sorry hoor, maar die dokter Jano lijkt ook gewoon tèveel op Kelsey Grammer! Lijdt veel teveel af!
De tergende traagheid waarmee 'alles' zich ontwikkelt zorgt er ook voor dat ik op dit soort onbenulligheden ga letten en tevens voor mijn lage score hier. O, ja, en af en toe irritant camerawerk!
En wat heeft Martel met oude zwembaden????