Ne Bolit Golova u Dyatla (1975)

Alternatieve titels: Woodpeckers Don't Get Headaches | Не болит голова у дятла

1 stem

Sovjet-Unie
Drama / Romantiek

geregisseerd door Dinara Asanova
met Aleksandr Bogdanov, Nikolay Grinko en Boris Lebedinsky

Seva Mukhin, ook wel Mukha ('De Vlieg') genoemd door zijn vrienden, is een begaafde jongen die er van droomt om ooit als drummer of percussiespeler in een groep te spelen. Hij hoort overal muziek in: het gekraak van de oude poorten, het geluid van de regen en zelfs het geroffel van de specht. Seva is veertien en wil zich graag laten gelden en bijzonder zijn, maar iedereen ziet hem slechts als het kleine broertje van de beroemde basketbalspeler Mukhin.

avatar van Baggerman
Leuke (jeugd?)film die niet oubollig aandoet. De hoofdpersoon is klein voor zijn leeftijd en heeft de pech dat hij een broer heeft die beroemd is in heel de stad als basketbalspeler. Niemand ziet hem dus als eigen identiteit, maar constant als 'broertje van' en hij heeft moeite om in diens schaduw te leven.

De film is realistisch en geeft denk ik een goed inkijkje in het leven in de Sovjet tijd en de gebeurtenissen zijn interessant om te volgen. Opvallend daarin is hoe hard men met elkaar omgaat, iets wat in Rusland nog steeds wel zo is. Tevens viel me op hoe ruw en ronduit asociaal de jongens met de meisjes omgaan, #metoo was toen nog lang niet aan de orde!

Mukha heeft wel smaak, want zijn vriendinnetje is een plaatje van een meisje en daar zou ik op die leeftijd óók helemaal voor zijn gevallen. Mooi verder het open einde.