Nevinnost (2011)

Tsjechië
Drama / Thriller

geregisseerd door Jan Hrebejk
met Ondrej Vetchý, Anna Geislerová en Ludek Munzar

Het tienermeisje Olinka beschuldigt gerespecteerd dokter, echtgenoot en vader Tomás van seksueel misbruik en zet het leven van zijn familie op zijn kop. De politieman die de zaak moet gaan onderzoeken is Láda, toevallig de ex-man van Tomás' vrouw Lída. Het onderzoek haalt de donkere kanten uit de geschiedenis van de schijnbaar volledig gelukkige familie naar boven.

avatar van Movie-Addicted
Matig. Film begint wat rumoerig, maar na een half uurtje is het allemaal wel vrij duidelijk of toch niet?. Het onderwerp is daarentegen ook vrij simpeltjes en het zal zeker niet de eerste film zijn waar we dit zien? Verder vond ik het acteerwerk en de dialogen wél zeer sterk en geloofwaardig overkomen (los staande van de bizarre plotwending(en) Laat dit laatste maar het meeste gelden.

Gewoon een wegkijkert, niets bijzonders en niets nieuws (of toch wél)

Anyways, *3+

avatar van Baggerman
Ik dacht dat Hrebejk zijn touch inmiddels een beetje had verloren, maar deze film vond ik toch nog best alleraardigst! Zoals Movie-Addicted al zegt wordt er erg goed geacteerd en ondanks de plotwendingen heeft de film een geloofwaardig verloop. Het plot komt niet erg origineel over en lijkt bijeengeharkt uit een groot aantal andere films. Maar beter goed gejat....

Geislerová blijft een mooie verschijning en het meisje dat Olinka speelt wordt de toekomstige Geislerová lijkt me zo.

Al met al inderdaad goed verteerbaar.

avatar van arno74
Aparte film. Met dank aan Baggermans Top 100 Tsjechoslowakije. Eerst dacht ik een drama te zien dat iets weg had van Jagten, maar vervolgens vonden er wel een aantal genrewissels plaats, losgemaakt door de beschuldiging van misbruik van een meisje richting haar fysiotherapeut. De film toont ook het leven van een zedenagent, die toevallig de ex is van de vrouw wiens huidige echtgenoot van misbruik wordt beschuldigd, waardoor de grens tussen privé en zakelijk voor de agent in het gedrang komt. Niet vlekkeloos, wel een veelzijdige en aparte film die zoals hier al eerder is gezegd prima wegkijkt. 3*

Ik was met deze film aardig op weg, totdat ik bij een plottwist op pakweg eenderde van het einde de weg én de kluts kwijtraakte. Misschien heb ik wat gemist, maar ik geen zin om daarvoor heel te film nog een keer te bekijken. Daarvoor vind ik ‘m niet interessant genoeg. Een typisch voorbeeld van jammer maar helaas.